Oletteko yleensä ylipukeutuneita vai alipukeutuneita?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Doves
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Doves

Jäsen
07.03.2013
910
1
16
Kun menen juhliin niin laitan kivan asukokonaisuuden päälle kenkiä, koruja ja laukkua myöten. Yleensä muut vieraat taas eivät tee niin ja tulee tunne etten kuulu joukkoon.
Musta on kiva laittautua, kun kerta ulos lähtee enkä millään tavalla halua korostaa itseäni. Laittaudun itseni vuoksi. Pitäisi varmaan vaan pistää ne farkut jalkaan ja jättää hameet ja mekot kaappiin.

Tällä hetkellä olen alipukeutunut. Bikinit ja pussihousut eivät enää tässä varjoisassa rannassa ole riittävät. Usein kyllä joudun karsimaan vaatetusta, eli ylipukeutuminen tuppaa olemaan se yleisempi ongelma.

[QUOTE="Susu";28808506]Aina jollain lailla ylipukeutunut. Johtuu siitä että suurin osa suomalaisista ei osaa pukeutua, ei arjessa eikä juhlassa.[/QUOTE]

Aivan. Se ylipukeutuminenkin on merkki siitä, että ei osaa pukeutua arjessa tahi juhlassa. En tosin pistäisi sitä suomalaisuuden piikkiin, eiköhän tuo ole ihan omasta sivistyneisyydestä/kiinnostuksesta etikettiä kohtaan/sopeutumisesta yhteisönsä käytäntöihin kiinni.

Aivan. Se ylipukeutuminenkin on merkki siitä, että ei osaa pukeutua arjessa tahi juhlassa. En tosin pistäisi sitä suomalaisuuden piikkiin, eiköhän tuo ole ihan omasta sivistyneisyydestä/kiinnostuksesta etikettiä kohtaan/sopeutumisesta yhteisönsä käytäntöihin kiinni.

No esim meillä töissä suurin osa naisista pukeutuu lähes rikkinäisiin, virttyneihin 27,8 vuotta kaapissa henganneisiin vaatteisiin ja jopa oman miehensä rytkyihin. Suihkussa käydään kerta viikkoon, meikkiähän ei voi naamaan laittaa koska se kertoo vaan äärettömästä pinnallisuudesta. Voin kertoa että siinä porukassa on AINA ylipukeutunut jo ihan puhtaalla olemuksella, kevyellä päivämeikillä ja puhtailla, siisteillä vaatteilla :D

Aina yli, ja olen alkanut vähän ihmetellä sitä. Ymmärrän, että leikkipuistossa kesämekkoni voi näyttää muista tyhmältä, mutta kesäkuussa olin valmistujaisissa, joissa minulla oli päällä vaaleanharmaa pellavainen kotelomekko, nudet, kiiltävät sukkikset, valkoiset aidot helmet, valkoiset avokkaat ja hiukseni olin kihartanut ja laittanut tyylikkäälle ponnarille. Muilla vierailla, myös vastaleivotulla maisterilla itsellään oli tavalliset vaatteet päällä. Oli vähän hassu olo :(

[QUOTE="Susu";28808539]No esim meillä töissä suurin osa naisista pukeutuu lähes rikkinäisiin, virttyneihin 27,8 vuotta kaapissa henganneisiin vaatteisiin ja jopa oman miehensä rytkyihin. Suihkussa käydään kerta viikkoon, meikkiähän ei voi naamaan laittaa koska se kertoo vaan äärettömästä pinnallisuudesta. Voin kertoa että siinä porukassa on AINA ylipukeutunut jo ihan puhtaalla olemuksella, kevyellä päivämeikillä ja puhtailla, siisteillä vaatteilla :D[/QUOTE]

Mä en nyt ymmärrä sitä, miten sun mielestä muiden huono/huolimaton pukeutuminen tekee sinusta ylipukeutuneen? Jos itse olet pukeutunut tilanteen vaatimalla tavalla, olet pukeutunut tilanteen vaatimalla tavalla ja ne muut eivät.

Mä en nyt ymmärrä sitä, miten sun mielestä muiden huono/huolimaton pukeutuminen tekee sinusta ylipukeutuneen? Jos itse olet pukeutunut tilanteen vaatimalla tavalla, olet pukeutunut tilanteen vaatimalla tavalla ja ne muut eivät.

Se oliskin helppoa kun kaikilla olis samanlainen käsitys esim siististi pukeutumisesta. Tai ylipukeutumisesta. Tai alipukeutumisesta. Myöskin on niin, että joku rytky näyttää toisen päällä jätesäkiltä ja toiselle sama asu on kuin nappi silmään. Todellakin koen olevani esim töissä AINA ylipukeutunut. Jos tarkoitat ylipukeutumisella esim että siistijä kulkee duunissa korkokengissä ja minihameessa niin joo, sese vasta ylipukeutumista on. Mä en käsitä ylipukeutumista aivan niin.

Ja tähänkin lisäisin vielä, että ikävä kyllä tää alipukeutuminen on juurikin suomalaisten vitsaus, ei siis osata eikä uskalleta pukeutua. Ja se että tietää etiketin, ei kerro vielä sitä miltä näyttää kun sitten ulos lähtee.

En minäkään Suomessa ajattele, että käsite ylipukeutuminen olisi etikettiin nähden ylipukeutumista, vaan itse miellän sen muiden pukeutumiseen verraten.

Täällä taitaa aika pienet piirit tuntea ja noudattaa etikettiä paitsi kutsuissaan ym. niin myös omassa pukeutumisessaan. Itse en tähän eliittiin kuulu. Toisaalta onneksi, toisaalta harmi niin - ei tarvitse haaveilla coctail-tilaisuuksista tai gaalaillallisista varmaan ikinä :D Silti, pukeudun omasta mielestäni ajattomasti (eli perus suomalaisen mielestä tylsästi) ja tyylikkäästi.

[QUOTE="Susu";28808586]Se oliskin helppoa kun kaikilla olis samanlainen käsitys esim siististi pukeutumisesta. Tai ylipukeutumisesta. Tai alipukeutumisesta. Myöskin on niin, että joku rytky näyttää toisen päällä jätesäkiltä ja toiselle sama asu on kuin nappi silmään. Todellakin koen olevani esim töissä AINA ylipukeutunut. Jos tarkoitat ylipukeutumisella esim että siistijä kulkee duunissa korkokengissä ja minihameessa niin joo, sese vasta ylipukeutumista on. Mä en käsitä ylipukeutumista aivan niin.[/QUOTE]

Miten sen sitten käsität? Kirjoitustesi perusteella ainakin koet sen suhteessa muihin, ei niinkään varsinaiseen tilanteeseen. Mä siis tulkitsen yli-/alipukeutumista nimenomaan sen tilaisuuden kontekstissa, koska muiden osallistujien pukeutumiseen ei voi etukäteen vaikuttaa tai varautua juuri muuten kuin tulkitsemalla tilaisuuden etikettiin liittyviä käytäntöjä.

Mielestäni tuossa työporukkaesimerkissäsi et ole ylipukeutunut, eikä muiden alipukeutuminen tee sinusta ylipukeutunutta. Toisaalta voisi pohtia, pitäisikö ylipukeutuneeksi itsensä kokevan pyrkiä kalibroimaan pukeutumistapojaan muun yhteisön mukaisiksi.

[QUOTE="Susu";28808506]Aina jollain lailla ylipukeutunut. Johtuu siitä että suurin osa suomalaisista ei osaa pukeutua, ei arjessa eikä juhlassa.[/QUOTE]

Sama täällä. Ja joka kerta se hämmästyttää, kuinka tyhmästi ihmiset juhliin pukeutuu... Meiluummin hivenen yli, kuin ali.

Useemmin ehkä ali. Tai on mun vaatteet ok, mutta meikit ja hiukset on heikoimmasta päästä. Johtuu siitä, että en oo yhtään kiinnostunut laittautumisesta ja teen sitä tasan vaan kohteliaisuudesta muita kohtaan. Mulle ripsari & huulpuna on juhlameikki, koska yleensä en meikkaa ollenkaan.

Miten sen sitten käsität? Kirjoitustesi perusteella ainakin koet sen suhteessa muihin, ei niinkään varsinaiseen tilanteeseen. Mä siis tulkitsen yli-/alipukeutumista nimenomaan sen tilaisuuden kontekstissa, koska muiden osallistujien pukeutumiseen ei voi etukäteen vaikuttaa tai varautua juuri muuten kuin tulkitsemalla tilaisuuden etikettiin liittyviä käytäntöjä.

Mielestäni tuossa työporukkaesimerkissäsi et ole ylipukeutunut, eikä muiden alipukeutuminen tee sinusta ylipukeutunutta. Toisaalta voisi pohtia, pitäisikö ylipukeutuneeksi itsensä kokevan pyrkiä kalibroimaan pukeutumistapojaan muun yhteisön mukaisiksi.

Väittäisin että suurin osa suomalaisista ei tiedä kuinka pukeutua mihinkin tilaisuuteen. Etikettikään ei sitä aina tilaisuuden luonteesta johtuen kerro. Ja kuten aiemmin kirjoitin, vaikka tiedossa olisi tilaisuuden etiketti, voi suomalainen todellakin pukeutua ja käsittää asian aivan kuinka vain.

Ja ei, töihin en todellakaan aio pukeutua mieheni kalsareihin jotta sulautuisin muuhun porukkaan saatikka tingi hygieniasta. Ehdotuksesi kielii ainoastaan siitä, että itse mieluiten pukeudut (syytä en uskalla edes arvata) ali niin ettet vain ainakaan erottuisi porukasta. Ja sekin toki on ihan fine.

Valtaosalla nimenomaan suomalaisistaa fiilis siitä onko itse yli-, vai alipukeutunut, perustuu nimenomaan siihen kuinka itse kokee, ei siihen mitä etiketti sanoo.

Musta on omituista, että "hienoon" ravintolaan mennään farkuissa ja college paidassa. Mulle on aina opetettu, että esim. teatteriin, oopperaan ja kivempaan ravintolaan pukeudutaan paremmin. Laitan myös juhliin kuin juhliin asun johon olen panostanut. Harmittaa vain kun olen ainut. En halua, että minusta saa jotenkin jäykän tai nirppanokka kuvan, kun muut ovat farkut ja t-paidat päällä. Näin on tainnut vaan valitettavasti käydä.

Musta on omituista, että "hienoon" ravintolaan mennään farkuissa ja college paidassa. Mulle on aina opetettu, että esim. teatteriin, oopperaan ja kivempaan ravintolaan pukeudutaan paremmin. Laitan myös juhliin kuin juhliin asun johon olen panostanut. Harmittaa vain kun olen ainut. En halua, että minusta saa jotenkin jäykän tai nirppanokka kuvan, kun muut ovat farkut ja t-paidat päällä. Näin on tainnut vaan valitettavasti käydä.

Kyllä mäkin pukeudun teatteriin yms. Se mun "paremmin" vaan saattaa olla sun "arkinen". En nyt sentään farkuissa & t-paidassa mee, vaan mekossa tai hameessa & paidassa. Mutta jos pukeutuu jo arkena silleen, niin eihän se enää hienolta näytä.

No vaatteet enimäkseen ok, mitä nyt en mekoista tykkää pahemmin ja tukkaa en saa ikinä kun olis aihetta, niin ite kivasti. =(
Eli jos isot juhlat, niin kampaajan kautta käytävä.

Yhteistyössä