V
"vieras"
Vieras
Kyllä mun mielestä lapset voi vähän esim. laulaa lauluja joissa mainitaan jumala ohimennen mutta siinä menee raja, ei lapselle tarvi hössöttää sen enempää niitä juttuja.
Katso alla oleva video nähdäksesi, kuinka asennat sivustomme verkkosovellukseksi kotinäytöllesi.
Huomio: Tämä ominaisuus ei välttämättä ole käytettävissä kaikissa selaimissa.
Alkuperäinen kirjoittaja yks näkökulma aiheeseen;28821178:Mielestäni on surullinen ja huolestutava trendi, että uskonto muutuu Suomessa yhä näkymättömämmäksi yhteiskunnassa ja kasvatuksessa. Olen asunut nyt 15v "jälkiateistisessa" yhteiskunnassa ja teen työtä täällä työtä, jossa kohtaan kriisissä olevia ihmisiä. Vakavan paikan tullen suurimmalla osalla ihmisiä heräävät ns hengelliset kysymykset ja yritetään etsiä eri paikoista lohtua ja apua. Ja tää onkin luvattu maa kaikenlaisille "noidille", ennustajalle ja ihmeparantajille. Elämän ja kuoleman kysymysten edessä vaikuttaa parhaiten selviävän ihmiset, joilla on vahva hengellinen identiteeti jo lapsuudesta asti. Toki maailmankatsomus voi elämän mittaan muuttua ja muokkautua, mutta kyseiset ihmiset ei oo niin "tuuli ajolla", kuin ihmiset joilla ei ole ollut mitään kontaktia omaan hengellisyyteensä...Ja sikisi olen surullinen siitä suunnasta johon Suomessa pikku hiljaa liikutaan.
Missä on ruokarukous vielä käytössä?
Alkuperäinen kirjoittaja yks näkökulma aiheeseen;28821178:Mielestäni on surullinen ja huolestutava trendi, että uskonto muutuu Suomessa yhä näkymättömämmäksi yhteiskunnassa ja kasvatuksessa. Olen asunut nyt 15v "jälkiateistisessa" yhteiskunnassa ja teen työtä täällä työtä, jossa kohtaan kriisissä olevia ihmisiä. Vakavan paikan tullen suurimmalla osalla ihmisiä heräävät ns hengelliset kysymykset ja yritetään etsiä eri paikoista lohtua ja apua. Ja tää onkin luvattu maa kaikenlaisille "noidille", ennustajalle ja ihmeparantajille. Elämän ja kuoleman kysymysten edessä vaikuttaa parhaiten selviävän ihmiset, joilla on vahva hengellinen identiteeti jo lapsuudesta asti. Toki maailmankatsomus voi elämän mittaan muuttua ja muokkautua, mutta kyseiset ihmiset ei oo niin "tuuli ajolla", kuin ihmiset joilla ei ole ollut mitään kontaktia omaan hengellisyyteensä...Ja sikisi olen surullinen siitä suunnasta johon Suomessa pikku hiljaa liikutaan.
No teknologiahan se tosiaan on tämä uusi Jumala.
Sanoisin että noissa maissa joissa uskonto on näkyvämpää ja ohjaavampaa asiat ovat huonommin. Naisten asema erityisesti on niissä huonompi.
Alkuperäinen kirjoittaja Miä.;28821359:Ei se ole kamalaa, meillä lapsi on saanut itse päättää.. Uskomatonta kyllä, lapsi on ollut aina ryhmässään ainoa joka ei kuuluu kirkkoon ja omalla päätöksellään on osallistunut päiväkodista lähtien kaikkiin "valtavirran" mukana, poika menee nyt neljännelle ja käy siis myös uskonnon tunneilla. Ei silti usko, vuosien käännytys on mennyt ihan hukkaan![]()
Kriittisen ajattelun opettelu on myös paljon vaikeampaa myöhemmällä iällä. Siksi pitääkin heti pienestä pitäen valistaa lapsia uskonnon ja kaikkien muiden hölynpölyjen vaaroista.Alkuperäinen kirjoittaja yks näkökulma aiheeseen;28821389:No se on ihan ok, jos niin valitsee, mutta jos joskus myöhemmin elämässä herää tarve uskoa johonkiin, niin lapsella on kokemus mistä aloittaa kyseleminen. Tosiaankin, jos toi uskonto kasvatus puuttuu niin se etsiminen on aikuisena paljon enemmän aikaa vaativaa.
Alkuperäinen kirjoittaja yks näkökulma aiheeseen;28821389:No se on ihan ok, jos niin valitsee, mutta jos joskus myöhemmin elämässä herää tarve uskoa johonkiin, niin lapsella on kokemus mistä aloittaa kyseleminen. Tosiaankin, jos toi uskonto kasvatus puuttuu niin se etsiminen on aikuisena paljon enemmän aikaa vaativaa.
Koska uskontoja on monia niin kasvatuksessa ei tulisi painottaa vain tiettyä uskontoa. ET-opetus on passeli, se käy kaikille riippumatta onko muslimi vai kristitty.
Alkuperäinen kirjoittaja yks näkökulma aiheeseen;28821540:Tietokin on hyvä, mutta mielestäni olisi hyvä myös kokemuksellisuuden lisääminen siihen. Esim. kokemus rukoilemisesta, pyhässä paikassa (kirkko, synakooga ym. ) käyminen, koulun aamuhartauteen osallistuminen aikoinaan ....mielestäni ne olivat kokemuksia, jotka eivät tuhoa lasta, niinkuin monet vanhemmat tuntuvat nykyisin pelkäävän, vaan antavat lapsuudessa kokemuksen niistä käytettävissä olevista keinoista etsiä ja löytää hengellisen alueen vastauksia myöhemmin.
Eikö noita voisi laittaa et:n opetukseen? Vaikka eri vuosina kävisivät eri uskontokuntien menoissa.
Alkuperäinen kirjoittaja viisikymppinen isoäiti;28821733:no se nyt on sitä turhaa vouhotusta. samoin kuin se että suuri osa lestoista, erottaa lapsensa ns. ei uskovan kanssa leikkimisestä ja kaveeraamisesta, kun nämä tulevat rippikouluikään.