Meillä on yhteishuoltajuus, voinko hommata lapselle tiliä ja pankkikorttia johon isällä ei käyttöoikeutta?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="Vieras";28825581]Kiitos! Voiko mummi avata tilin ilman kummankin huoltajan suostumusta?![/QUOTE]

ei voi.. nykyisin ei toiselle voi avata tiliä ilman molempien vanhempien suostumusta. sinulla tulee olla lapsen isältä suostumus jossa määritelty käyttöoikeudet yms.

[QUOTE="kuikka";28826045]mummi tai ukki EI VOI avata lapselle tiliä. näin kävi meillä kun lapselle tiliä yritettiin avata. meillä samanlainen isä johon en luota vaan pelkään että tyhjentää tilin kun tarpeeksi viinahammasta alkaa kolottaamaan.[/QUOTE]

Aijaa.. Kyllä meillä mummi ja ukki avasivat lapselle tilin vuosi sitten osuuspankkiin. Tästä tilistä mulla ei ole tietoakaan, enkä koskaan ole nimeäni mihinkään laittanut. (Mulla ja pikkuveljellänikin oli aikanaan mummun avaamat tilit.) Eräs kirje sieltä kyllä tuli lapsen nimellä, koskien tilien korkomuutoksia.
Visa electronin kun itse sain 14 vuotiaana, tarvittiin molempien huoltajien allekirjoitus niihin papereihin.

aikamoista rikollista touhua väärentäminen. Ja valtakirja sellaisena paperinpalana ei kyllä tähän asiaan riitä, kyllä sen isukin täytyy lampsia pankkiin tai tunnistautua verkossa tms...

Erikoista. Mummi tai ukki voi avata lapselle tilin vanhempien siitä tietämättä, mutta toinen vanhempi yksinään ei voi :O

Mä luulen että meidän tilanteessa tuo on mahdollista siksi, ettei kummallakaan vanhemmista ole käyttöoikeutta tilille. Ja käsittääkseni lapsikin saa tilin haltuunsa vasta 18- tai 20-vuotiaana. En tosiaan tarkemmin tiedä tuosta tilistä. Mulle vaan on kertottu että tällänen säästötili on avattu. (Mun pointti oli siis vastaus siihen, kun joku väitti että isovanhemmat eivät voi avata lapselle mitään tiliä).

Itsekin sain aikanaan 18-vuotiaana mummoni avaaman tilin käyttöoikeuden.

[QUOTE="kuikka";28826045]mummi tai ukki EI VOI avata lapselle tiliä. näin kävi meillä kun lapselle tiliä yritettiin avata. meillä samanlainen isä johon en luota vaan pelkään että tyhjentää tilin kun tarpeeksi viinahammasta alkaa kolottaamaan.

lopulta s-pankki teki niin että vain äidillä on nosto-oikeus. isän nimi kyllä tuli papruihin. aluksi väänsivät kovasti asiasta ettei onnistu mutta lopulta saatiin näin.[/QUOTE]

Kyllä meillä ainakin on mummin avaama tili lapsella, lapsen omalla nimellä.

Alkuperäinen kirjoittaja Täällänäin;28826694:
Mä luulen että meidän tilanteessa tuo on mahdollista siksi, ettei kummallakaan vanhemmista ole käyttöoikeutta tilille. Ja käsittääkseni lapsikin saa tilin haltuunsa vasta 18- tai 20-vuotiaana. En tosiaan tarkemmin tiedä tuosta tilistä. Mulle vaan on kertottu että tällänen säästötili on avattu. (Mun pointti oli siis vastaus siihen, kun joku väitti että isovanhemmat eivät voi avata lapselle mitään tiliä).

juu säästötili on hieman eri asia kuin "käyttötili" säästötilikin on ns. mummin ja ukin nimissä, ja siihen tehdään tietyt paperit siinä kohtaa kun säästöt luovutetaan muulle henkilölle. näissä tilanteissa usein lahjavero yllättää...

näihin tuli jossain vaiheessa jotain Fivan tiukennuksia yms.. ja aikaisemmin monet pankit "lepsuili" asian kanssa.. mutta nykyisin kun pankit on tarkan valvovan silmän alla niin uskallus näihin riman alituksiin on aikas korkea.. uskoisin ja toivoisin ainakin niin (ei koske nyt tätä pelkkää lapsi-tili asiaa) mutta se on kyllä toisinaan hankalaa kun sitten korttien tilausvaiheessa, mahdollisen opintolainan yms hankkimis vaiheessa tarvitaan aina molempien huoltajien allekirjoitukset ja jos pankki ei "tunne" niin joko verkko tunnistautuminen tai konttorissa käynti..

[QUOTE="VIERAS";28825686]Ainakin meidän pankissa pitää olla molempien huoltajien allekirjoitukset että voi avata tilin lapselle. Ja jos käyttöoikeuksiin ois tullu toiselle huoltajalle jotain rajoituksia niin ois pitänyt olla molempien paikan päällä.

Eli myös niihin mummin avaamiin tileihin pitää olla huoltajien allekirjoitukset.[/QUOTE]

Ei muuten tarvitse olla molempien allekirjoituksia! Meillä avasi mummi aikoinaan esikoiselle tilin ja liitti siihen mieheni (ei muistanut mun henkilötunnusta). Kumpikaan vanhemmista ei allekirjoittanut mitään/ollut paikanlla kun se tehtiin, mutta tilinkäyttäjiä olivat mummi ja lapsen isä. Meillä meni 2 vuotta ennen kuin päästiin käymään yhdessä pankissa, että saatiin mutkin liitettyä tilinkäyttäjäksi. Jatkossa avasin itse toiselle ja kolmennelle lapsellemme tilit nettipankin kautta. Ja liitin suoraan mut ja mieheni käyttäjiksi.

Alkuperäinen kirjoittaja Täällänäin;28826694:

Minä olisin avannut lapselle tilin, niin ei onnistunut koska isä ei ollut mukana. Ja nimenomaan sanoi että valtakirjakaan ei käy, vaan molempien pitää olla paikalla. Sama juttu kun olisin sulkenut yhden lapsen tilin, niin ei onnistunut kun molempien pitä olla paikalla..

näissä on varmasti pankkiryhmä kohtaisia eroja mutta muistaakseni se on fivan laatima pykälä että molempien huoltajien allekirjoitus tarvitaan jos on yhteishuoltajuus.. myös niissä tilanteissa kun kummi tai mummi tai joku muu haluaa toisen nimellä tilin avata.. sillä suojataan myös sitten sen tilinomistajan taustaa.. kun on perkeleesti bulvaaneja ja vaikka mitä liikenteessä.. jos ei vaadittais niin meikäkin vis avata tilin tyyliin kenen tahansa nimissä ja hoidella sielträ pimeitä bisneksiä?(kö?)

[QUOTE="vieras";28825678]Avaat tilin itsellesi ja annat käyttöoikeuden lapselle ja iästä riippuen myös Visa Electron kortin. Ei ole kellään mitään sanomsta. Saathan sä antaa sille käteistäkin ja täähän on ihan sama asia :)[/QUOTE]

Tämä ohje pätee sellaiseen taskurahatiliin. Jos sitten haluat siirtää isompia summia lapsellesi, niin käytä siihen eri tiliä tai muita pankin välineitä. Osaa vat kyllä neuvoa.

Miten saisin äitin tai isän suostumaan antamaan pankkikortin kun kaikilla kavereilla on mut mul ei. Iskä kysyy mihin käyttäisin korttia? T:vieras
Kerrot iskälle, mihin sitä sitten käyttäisit. Hän voi sitten päättää, onko kortille tarvetta. Ja siihen taidettiin tarvita molempien vanhempien suostumus. Jos teillä kaikilla on tilit (ja vanhemmilla nettitunnukset), voi homma hoitua netissä, muuten tarvitsee molemmat mukaan pankkiin.
Iskä ja äiti voi rajoittaa paljon sitä sinun korttisi käyttöä ihan tiliasetuksilla eli määrätä kuukausi ja päiväkohtaisia maksurajoja. Turha haaveilla kaikenlaisista nettiostoksista :D

Miten saisin äitin tai isän suostumaan antamaan pankkikortin kun kaikilla kavereilla on mut mul ei. Iskä kysyy mihin käyttäisin korttia? T:vieras

Se on aika hyödytön kapine, jos siellä korttiin liitetyllä tilillä ei ole rahaa... Samaten korttia käyttämällä se rahan kulutus usein hämärtyy. Käteisestä näät paremmin, kuinka kuinia pitkälle se tietty määrä riittää.

Yhteistyössä