Yhteishuoltajuus ja lasta koskevat menot.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierass
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierass

Vieras
En googlella löytänyt mitään virallista tietoa tästä ja kysäisen täältä, jos joku tietää/löytäisi paremmin.

Meillä siis yhteishuoltajuus ja minä olen lähivanhempi. Saan elatustukea mieheltä ja sitten kysymykseeni tuleekin lapsen isommat hankinnat.
Esim.sukset,silmälasit ja lääkärimenot. Onko isä velvollinen auttamaan näissä hankinnoissa?
Vanhempi lapsista tarvitsee silmälasit ja ne ovat tilauksessa. Myös molemmat lapset(2) tarvitsevat uudet sukset jne. Nuoremmalla lapsella sairauksia ja sairaalassa hyppäämisiä on paljon. Jostain luin, että vähäiset menot kuuluvat lähivanhemman hoitaa, mutta jos menoja on useita ja erikoislääkärillä hyppäämisiä paljon tiedossa. Onko isä velvollinen myös avustamaan?

[QUOTE="vieras";28859707]Ja erikoislääkärikuluja ei kuulu kattaa, koska Suomessa maksuton terveydenhuolto. Jps haluat viedä yksityislääkärille, niin joudut sen itse maksamaan.[/QUOTE]
mutta lääkkeet eivät ole maksuttomia, sitä tämä ei valitettavasti huomioi. Minulla oli pahimmilllaan yhden lapsen lääkekulut yli 300e/kk:ssa , kela korvausten jälkeen.

Alkuperäinen kirjoittaja riiviöiden äiti;28859734:
mutta lääkkeet eivät ole maksuttomia, sitä tämä ei valitettavasti huomioi. Minulla oli pahimmilllaan yhden lapsen lääkekulut yli 300e/kk:ssa , kela korvausten jälkeen.

No ei pitkään, kun parista kuukaudesta tulee katto täyteen, jonka jälkeen kuluja ei juuri enää sinä vuonna ole.

Eikö sitten jos etävanhemman elatuskyky ei riitä kattamaan lisämenoja, eikä lähillä ole rahaa niin sossusta lääkkeet, silmälasit ja julkiset sairaanhoitokulut? Voi ihan oikeasti olla se tilanne, ettei etälläkäön o,e rahaa. Aika harvan etävanhemman kotona asuville lapsille on mahis peeheen järkätä niitä rahasummia mitä lähille laskettu maksettavaksi.

Elatusmaksun lisäksi ei yleensä varsinaista velvoitetta ole osallistua isoihin menoihin. Etävanhempi maksaa elarien lisäksi tapaamisiin liittyvät kulut (matkat ja lapsen oleskelun luonaan)

Toki monesti näin "sovitaan suullisesti". Että sovitaan elatusmaksu ilman erillisiä tarkistuksia, ja sitten etä lupaa että joo joo osallistun isompiin menoihin... Mutta aina tämä ei sitten toimikaan.

Voisit pyytää lastenvalvojan kautta elatusmaksujen tarkistamista. Jos isän tulot eivät suurempiin kykene, niin sitten sosiaalitoimen kanssa voi miettiä että onko nyt kaikki mahdolliset tuet ja helpotukset esim. kelan suunnasta haettu ja saatu..

[QUOTE="vieras";28859707]Ja erikoislääkärikuluja ei kuulu kattaa, koska Suomessa maksuton terveydenhuolto. Jps haluat viedä yksityislääkärille, niin joudut sen itse maksamaan.[/QUOTE]

Ei kai kaikki erikoislääkärit ole yksityisiä? Kai niitä sairaalassakin on...

Mutta lasta kohtaan olisi reiluinta, että silmälaseihin, suksiin ja muuhun tarvittavia rahoja ei tartteisi pihistää ruokarahoista tms.

Eikö sitten jos etävanhemman elatuskyky ei riitä kattamaan lisämenoja, eikä lähillä ole rahaa niin sossusta lääkkeet, silmälasit ja julkiset sairaanhoitokulut? Voi ihan oikeasti olla se tilanne, ettei etälläkäön o,e rahaa. Aika harvan etävanhemman kotona asuville lapsille on mahis peeheen järkätä niitä rahasummia mitä lähille laskettu maksettavaksi.

Mä en tajua tätä lausetta.

[QUOTE="vieras";28859836]Ei kai kaikki erikoislääkärit ole yksityisiä? Kai niitä sairaalassakin on...

Mutta lasta kohtaan olisi reiluinta, että silmälaseihin, suksiin ja muuhun tarvittavia rahoja ei tartteisi pihistää ruokarahoista tms.[/QUOTE]

No mutta kun elatusmaksua lasketaan niin otetasnhan siinä harrastusmaksutkin huomioon niin miksei lääkkeitä sitten myös?

se riippuu ihan sopimuksesta, meillä on elasopimuksessa maininta,että vakuutukset,harratukset ja isommat hankinnat maksetaan puoliksi ja se olikin hyvä lisätä. lastenvalvoja itse ehdotti. tosin varmaan siksi,että mies maksaa niin mitätöntä elatustukea (120€)

No mutta kun elatusmaksua lasketaan niin otetasnhan siinä harrastusmaksutkin huomioon niin miksei lääkkeitä sitten myös?

Ei kai harrastusmaksuja oteta huomioon. Ei kai kukaan ole velvollinen maksamaan lapselleen harrastusta. Tai ainakaan kallista? Esim. Jos lapsi ja lähivanhempi haluavat että lapsi pelää lätkää tai ratsastaa niin etä voi silti kai kieltäytyä osallistumasta. Omasta periaatteestaan tai muusta syystä... Eihän ns. ydinperheessäkään aina mene niin, että kumpikin vanhempi osallistuu lasten harrastusmenoihin.

En googlella löytänyt mitään virallista tietoa tästä ja kysäisen täältä, jos joku tietää/löytäisi paremmin.

Meillä siis yhteishuoltajuus ja minä olen lähivanhempi. Saan elatustukea mieheltä ja sitten kysymykseeni tuleekin lapsen isommat hankinnat.
Esim.sukset,silmälasit ja lääkärimenot. Onko isä velvollinen auttamaan näissä hankinnoissa?
Vanhempi lapsista tarvitsee silmälasit ja ne ovat tilauksessa. Myös molemmat lapset(2) tarvitsevat uudet sukset jne. Nuoremmalla lapsella sairauksia ja sairaalassa hyppäämisiä on paljon. Jostain luin, että vähäiset menot kuuluvat lähivanhemman hoitaa, mutta jos menoja on useita ja erikoislääkärillä hyppäämisiä paljon tiedossa. Onko isä velvollinen myös avustamaan?
Ei ole velvollisuuksia.
Jos olet samanlainen,kuin useimmat Yh ämmät,että olet kiristänyt ex-miestäsi lapsilla ja saanut junailtua muksut itsellesi joten maksappa nyt vain kiltisti ja jätä olmat hummailut elatusrahoilla vähemmälle.
Piste.

Yhteistyössä