juhlakäyttäytymisestä - avautuminen...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
eli tilanne se että meillä oli pieni perhejuhla johon oli kutsuttuna vanhemmat, sisarukset sekä lastemme kummit;
kutsuissa oli selkeä aika juhlille eli klo se ja se klo siihen ja siihen saakka. johtuen ihan lastemme rytmeistä, koirien ulkoilutuksesta, miehen lentokentälle lähtemisestä jne.

no, juhliimme tuli miehen sukulainen perheensä kanssa, hieman ennen kutsuttua aikaa, mutta ärsyttävintä oli että he lähtivät vasta lähemmäs 3h kutsussa mainitun ajan jälkeen.
muut vieraat lähtivät, he eivät.
sanoin suoraan tälle sukulaiselle että meillä oli kutsuissa aika sen vuoksi että minun on saatava lapset nukkumaan ja iltatoimille ajoissa, koirat on ulkoilutettava ja miehellä on menoa -> ei vaikutusta.

heidän lapsensa kiukuttelivat ja halusivat kotiin kun juhlat olivat olleet ohi jo tunnin -> ei vaikutusta. niinpä lapset kiukuttelivat ja rötkälehtivät lattioilla meillä...
minulla nousi verenpaine :(

ei tee mieli kutsua kyseistä perhettä enää ikinä meille!

eivät, sivuuttivat sen täysin :( ja siis suoremmin ja asiallisemmin en enää osannut sanoa.
oli hyvin lähellä etten vain sanonut että tuossa on ovi, häipykää, olisin ehkä sanonutkin jos olisin ollut varma että se toimii :(

Mun entinen anoppi toimi ihan samoin. Paitsi että kun juhlien aika oli 14-17, niin se tuli miehensä kanssa yhdeltä ja ne lähti vasta kahdeksan jälkeen kun laitoin lapsia nukkumaan.
Niillä oli meille ajomatkaa noin vartti, joten mikään selitys ei toimi tuohon aikatauluista poikkeamiseen. En kutsunut ex-anoppia meille enää mihinkään juhliin.
Se oli siis entinen anoppi jo noiden juhlien aikaan.

• Tykkää
Reactions: Tara.
No mun mielestä on asiatonta edes laittaa mitään loppumisaikaa aikuisten juhliin. Lastenjuhlat on eri asia tässä suhteessa.

Juhlat järjestetään semmoisena päivänä, että niitä voidaan jatkaa vaikka yömyöhään jos siltä tuntuu ja lasten rutiineista joustetaan juhlien vuoksi. Väsyneimmät pienet voi laittaa nukkumaan vaikka vieraita vielä olisikin.

• Tykkää
Reactions: Bubble Bob
No ei ole asiatonta laittaa aikuisten juhliin loppumisaikaa, kaikki ei halua valvoakaan yömyöhään vaikka voisivat. Vieraiden tulisi kunnioittaa kyläpaikan tapoja ja sääntöjä.

[QUOTE="yks vaan";28870077]No mun mielestä on asiatonta edes laittaa mitään loppumisaikaa aikuisten juhliin. Lastenjuhlat on eri asia tässä suhteessa.

Juhlat järjestetään semmoisena päivänä, että niitä voidaan jatkaa vaikka yömyöhään jos siltä tuntuu ja lasten rutiineista joustetaan juhlien vuoksi. Väsyneimmät pienet voi laittaa nukkumaan vaikka vieraita vielä olisikin.[/QUOTE]

kyseessä oli perhejuhlat = lue koko perheelle, ei pelkästään aikuistenjuhlat. ja tosiaan kaikki eivät voi eivätkä edes halua juhlia myöhään = lue: me
ja kaikille ei ole mahdollista järjestää elämässään ns. vapaita iltoja että jotkut moukat voisivat juhlia, vaikkei isäntäperhe juhlisi...

mutta siis jos sinusta on asiatonta laittaa loppumisaikaa juhliin niin oletko yksi näistä juhlien yli jumittajista????!!!!

[QUOTE="yks vaan";28870077]No mun mielestä on asiatonta edes laittaa mitään loppumisaikaa aikuisten juhliin. Lastenjuhlat on eri asia tässä suhteessa.

Juhlat järjestetään semmoisena päivänä, että niitä voidaan jatkaa vaikka yömyöhään jos siltä tuntuu ja lasten rutiineista joustetaan juhlien vuoksi. Väsyneimmät pienet voi laittaa nukkumaan vaikka vieraita vielä olisikin.[/QUOTE]

Peesi! Lapsetkaan ei mene rikki jos puuro jää syömättä 19.30 ja vaikka vähän valvoisivatkin.

Kerran kutsussa on oikein erikseen mainittu juhlimisen ajankohdat, niin sen verran pitää kyllä olla älyä ja alkeellisintakin käytöstapaa, että kunnioittaa juhla- aikaa sekä juhlien järjestäjiä.

Peesi! Lapsetkaan ei mene rikki jos puuro jää syömättä 19.30 ja vaikka vähän valvoisivatkin.

"Vähän" voi valvoakin, mutta joku raja siinäkin. Siinä vaiheessa kun vieraiden lapset metelöi vielä pitkään sen jälkeen kun oman lapsen nukkumaanmenoaika on ollut jo ohi ja se oma lapsi itkee suoraa huutoa väsymyksestä eikä saa metelissä unta, voi ihan hyvin sanoa vieraille, että nyt heidän valitettavasti täytyy lähteä. Tai mielummin jo vähän aikaisemmin, mun mielestä väsyneen lapsen hereillä pitäminen ei ole yhtään sen hyväksyttävämpää kuin nälissään tai märissä vaipoissa pitäminen... Aikuisten juhlissa ei liene mukana niitä mekastavia lapsia, jolloin omat lapset voi nukkua vieraista huolimatta :)

Mä oisin puhki järjestelyistä yms juhlimisesta niin kiitos ideasta että ens kerralla liputetaan loppumisajan ilmotuksella, oli aikuisten juhla tai ei. Isot ihmiset osaa siirtyä jatkoille jos alkoholikemuista kyse!!

Ja P, sulla on pitkät hermot! Mä kerran räjähdin totaalisesti entisen poikakeverin kavereille kun tulivat meille ryyppäämään..
A mä olin itse tosi väsynyt ja menoa aamulle
B mulle ei oltu ilmotettu ihmisjoukon tulosta
C kello oli jo puolenyön ja oletin että tekohymy riittää 22-23 jolloin pitäs olla aika hiljaa meillä..
D eivät tajunnu vinkkauksista huolimatta häipyä niin mä huusin että nyt alkakaa painua helvettiin että ihmiset saa nukkua ja pamautin makkarinoven kiinni!

Itse en voisi kuvitellakaan mitään päättymisaikoja juhlillemme laittavani oikeastaan missään tilanteessa (kaikkihan on toki aina mahdollista, mutta hyvin hyvin monen asian summa se olisi kyllä, että näin jouduttaisiin tekemään - lasten nukkumaanmenoajat tmv meillä kyllä joustaa halutessamme tai sitten lapset menee nukkumaan vaikka joku vieras vielä paikalla olisikin nukkumaanmenoaikaan, en ole näistä turhan tarkka) siltikin kunnioitan sitä, että jokaisella perheellä on omat toimintatapansa ja jokaisella perheellä on todellakin oikeus päättää itse sopivista vierailuajoista joita heidän kodissansa noudatetaan. Ei tulisi mieleenkään alkaa pullikoimaan jonkun toisen sääntöjä vastaan kun olemme vieraana heidän kotonaan. Kyllä sen verran kunnioitusta pitää kanssaihmisiä kohtaan löytyä.

Meillä yleensä nämä jotka viihtyy myöhempään iltaan ovat esim lapsettomia ystäviä/sukulaisia joilla ei sinne kotiin ole siis mikään kiire. Ihmettelen miten lapsiperhe voi tuolla tavalla jäädä notkumaan koska itse kuitenkin pyrin lapsen kanssa liikkuessani säälliseen aikaan kotiutumaan paikasta kuin paikasta, varsinkin jos lapsi alkaa osoittamaan väsymyksen merkkejä. Ei väsyneen lapsen kanssa kyläily ole kenenkään osapuolen mielestä mukavaa hommaa kun meno menee jos jonkinmoiseksi usein siinä vaiheessa...

Jos meillä on juhlat (esim.lasten synttärit) johon kutsutaan vanhemmat, sisarukset perheineen, kummit niin kutsu kuuluu kutakuinkin näin: "Tulkaa siinä yhden aikaan". Loppumisaikaa ei ole koskaan ollut (paitsi lasten kaverisynttäreillä). Ja juhlat jatkuu niin pitkään kun ihmiset haluaa olla paikalla. Mä lasken noi kyseiset ihmiset niin läheisiksi että voivat olla kuinka pitkään vaan. Enkä mä kyllä koskaan kavereitakaan ole kutsunut niin että olis vierailulle loppumisaika.

Mutta kukin toki tyylillään. Jos mä menisin juhliin, joissa on kutsussa loppumisaika niin kyllä itse lähtisin silloin pois. Mut kannattaako juhlia järjestää siloin jos on muutakin menoa? Esim lentokentälle meno, pitäiskö sit olla toinen päivä. Ja kyllä mulle ainakin on noi kutsutut niin läheisiä ihmisiä että jos koiria tarvii lähtee ulkoiluttamaan niin voisin sanoa että "nyt lähden koirien kans lenkille, kuka tulee mukaan ja kuka vahtii lapsia?". Mut kuten sanottu niin jos selkeästi on loppumisaika laitettu niin voishan silloin pois lähteä. Mutta ehkä vieraat ajatteli että ovat niin läheisiä teille ettei haittaa. Näettekö muuten usein?

Tapoja on niin erilaisia. Ja ihmiset on erilaisia. Kukin juhlii tyylillään.

on jo niin monta samanlaista mielipidettä ja kokemusta kuin minulla joten en ala tässä enempää samaa jauhamaan mutta mulla on vinkkinä jumittaville vieraille se että sitten vaan jonkun säällisen ajan jälkeen lopetan seurustelun ja teen ihan kuin ei vieraita olis. (Siis meillä juhlitaan perhejuhlina vain lapsen synttäreitä, ja kutsussa on alkamis-ja loppumisaika.) Alan siivoamaan pöytää, tiskaamaan, vaihdan juhalavaatteet kotivaatteisiin. Puhun jos mulle puhutaan mutta en jää olohuoneeseen viihdyttämään ketään. Meillä sentään viimeistään sitten tajuavat lähteä kun lapsi laitetaan iltapesulle. Tosin täähän ei näköjään tepsi kaikkiin, noista kommenteista päätellen :(

Ymmärrän kyllä, että joskus juhlat järjestetään iltapäivälle niin, että illalla on vielä menoa, joten kutsuun kirjoitetaan loppumisaika. Sitä vain en ymmärrä, että , jos meillä toinen aikuinen lähtee reissuun ja toinen ulkoiluttamaan koiria sekä siirtyy keittiöön hoitamaan tarjottavat pois ja astiat koneeseen yms, laittaa lapset yöpuulle, lukee iltasadut jne. Mitä vieraat (yksi perhe) tekisivät meillä keskenään?