Tulin auttamaan siskoa vauvanhoidossa ja sisko lähtikin baariin! Nyt ei vastaa puhelimeen!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Olen kyllä samoilla linjoilla äitisi ja miehesi kanssa. Tee lastensuojeluilmoitus. Please.

Et voi hoitaa siskoasi ja hänen vauvaansa. Se on epäreilua kaikille. Äitisi on oikeassa.

Tulin vielä palaamaan tähän keskusteluun.

Joku kysyi ikääni. Olen 29v.

Keskusteltiin siskon kanssa ja sovittiin että ainakin nyt ensi viikon käyn auttamassa häntä ja varmistan että jääkaapissa on ruokaa ja kaapissa korviketta, vaippoja, wc-paperia, pesuaineita ym. Menen aina töistä suoraan siskon luokse. Mies kyllä pärjää lapseni kanssa. :)

Äiti ei tästä tykännyt yhtään, vaan oli sitä mieltä että olisi pitänyt taas tehdä lastensuojeluilmoitus. Kerroin äidille tästä keskustelusta ja totesin että edellinenkin taisi olla ylireagointia. Äiti oli eri mieltä.

Äidiltäni ja mieheltäni en nyt ainakaan sitten saa tukea. Äidin mielestä olen tyhmä ja mieheni mielestä sisko pilaa meidän perhe-elämän. Kumpikaan ei ymmärtänyt tätä keskustelua. Mutta uskon ja luotan teihin ja haluan auttaa siskoa. :)

Hyvä, että autat, mutta et pysty siihen yksin. Sisko tarvitsee perhetyöntekijän käymäään luonaan ja muutakin virallista seurantaa. Teet karhunpalveluksen, jos et hoida asiaa loppuun. Siskosi todennäköisesti hyväksikäyttää ystävällisyyttä. Hänen pitää ottaa vastuu oikeasti.

Äiti ei tästä tykännyt yhtään, vaan oli sitä mieltä että olisi pitänyt taas tehdä lastensuojeluilmoitus. Kerroin äidille tästä keskustelusta ja totesin että edellinenkin taisi olla ylireagointia. Äiti oli eri mieltä.
Lastensuojeluilmoitus tuossa tilanteessa ei todellakaan ole ylireagointia. Väsyneet ja henkisesti kypsymättömät pikkuvauvojen vanhemmat ovat juuri niitä vauvojen ravistelijoita, jotka aiheuttavat vauvoille jopa aivovaurioita ja kuolemaa. Sinä ajattelet liikaa siskoasi ja liian vähän puolustuskyvytöntä vauvaa.

Eihän tuossa ole muuta järkevää ratkaisua kuin ensikoti, tai tiheä lastensuojelun seuranta kotona.

Siis oikeasti, epäilet ettei siskosi hoida vauvaa yksin ollessaan, ja silti aiot jättää heidät keskenään? Sen jälkeen mitä juuri tapahtui?

Itse en kyllä ottaisi tuollaista riskiä.

Miten nämä teidän mielipiteet nyt yhtäkkiä muuttui, kun vielä aiemmin olitte sitä mieltä että tein väärin kun tein lastensuojeluilmoituksen ja että minun pitäisi auttaa siskoa enemmän? Tuli todella jo tunne olenko liian itsekäs kun en auta tarpeeksi. Nyt yhtäkkiä teidän mielipiteet muuttui.

Tuntuu että tekee miten vain, aina tekee väärin. Siskokin jaksaa aina syyllistää kun hylkään oman siskoni enkä auta tarpeeksi, enkä ainakaan auta oikealla tavalla. Usein olen ohjannut eri tilanteissa siskon hakemaan ulkopuolista apua ja olen hakenut hänelle apua, mutta hänen mielestään se on asioihin sekaantumista. En ymmärrä miten onnistunkin aina tekemään väärin. Mä olen ihan oikeasti väsynyt ja pettynyt. Tähän tilanteeseen ja itseeni. Sekä meidän äiti että mun mies sanovat että mulla on oma perhe ja mun pitäisi laittaa oma perhe ja oma lapsi etusijalle. Sisko taas valittaa että aina hylkään. Ei halua ulkopuolista apua.

Lastensuojeluilmoitus tuossa tilanteessa ei todellakaan ole ylireagointia. Väsyneet ja henkisesti kypsymättömät pikkuvauvojen vanhemmat ovat juuri niitä vauvojen ravistelijoita, jotka aiheuttavat vauvoille jopa aivovaurioita ja kuolemaa. Sinä ajattelet liikaa siskoasi ja liian vähän puolustuskyvytöntä vauvaa.

Eihän tuossa ole muuta järkevää ratkaisua kuin ensikoti, tai tiheä lastensuojelun seuranta kotona.

No ei nyt mene ihan noinkaan.
Itse koin todella traumaattisena ja loukkaavana juuri tuon asenteen että olen joku mahdollinen vauvan pahoinpitelijä,koska sain teininä lapsen.
Tottakai olin väsynyt mutta kuitenkin älykäs ihminen eikä koskaan pieneen mieleenkään olisi tullut vahingoittaa vauvaa millään tavalla,jättää yksin tai ilman kontaktia.

Siskosi on kuitenkin hankkinut vauvalle hoitajan, eikä esimerkiksi jättänyt vauvaa yksin. Ruokaa, lämpöä ja hoitaja on ollut, vauvalla siis kaikki hyvin.

Eiköhän tilanne korjaannu. Auta siskoasi ja ole myös henkisenä tukena, yksin vauvan kanssa ei ole helppoa.

Miten nämä teidän mielipiteet nyt yhtäkkiä muuttui, kun vielä aiemmin olitte sitä mieltä että tein väärin kun tein lastensuojeluilmoituksen ja että minun pitäisi auttaa siskoa enemmän? Tuli todella jo tunne olenko liian itsekäs kun en auta tarpeeksi. Nyt yhtäkkiä teidän mielipiteet muuttui.

Olet tehnyt aivan oikein! Elä huoli, se on lapsen paras ja siskosi ei sitä vielä ehkä ymmärrä, mutta todennäköisesti jo pian ymmärtää. Lapsi tarvitsee turvallisen ja tasapainoisen hoitajan kuka ei jätä! Siskosi on aika oppia ja aikuistua pikku hiljaa.

Tuntuu että tekee miten vain, aina tekee väärin. Siskokin jaksaa aina syyllistää kun hylkään oman siskoni enkä auta tarpeeksi, enkä ainakaan auta oikealla tavalla. Usein olen ohjannut eri tilanteissa siskon hakemaan ulkopuolista apua ja olen hakenut hänelle apua, mutta hänen mielestään se on asioihin sekaantumista. En ymmärrä miten onnistunkin aina tekemään väärin. Mä olen ihan oikeasti väsynyt ja pettynyt. Tähän tilanteeseen ja itseeni. Sekä meidän äiti että mun mies sanovat että mulla on oma perhe ja mun pitäisi laittaa oma perhe ja oma lapsi etusijalle. Sisko taas valittaa että aina hylkään. Ei halua ulkopuolista apua.

Sulla todellakin on se oma perhe, mihin pitäisi keskittyä. Siskosi on iällisesti aikuinen ihminen, jonka tulee kantaa vastuu omista teoistaan. Niin ikävää kuin se onkin sen pienen viattoman vauvan kannalta, niin keskity omaan lapseesi. Joku taisikin jo sanoa, että teet karhunpalveluksen siskollesi, mikä on kyllä aivan totta... Siskosi pitää oppia kantamaan vastuuta

Sulla todellakin on se oma perhe, mihin pitäisi keskittyä. Siskosi on iällisesti aikuinen ihminen, jonka tulee kantaa vastuu omista teoistaan. Niin ikävää kuin se onkin sen pienen viattoman vauvan kannalta, niin keskity omaan lapseesi. Joku taisikin jo sanoa, että teet karhunpalveluksen siskollesi, mikä on kyllä aivan totta... Siskosi pitää oppia kantamaan vastuuta

Aikuinen ja aikuinen. Onhan se niin, mutta on luonnollista ja normaalia että 18-vuotias tarvitsee lapsuudenperheen apua ja tukea itsenäistymisessä. Toki tuollainen käytös vauvaa kohtaan ei ole OK! Ja hyvä että ap vei asian eteenpäin. Mutta totta kai omia perheenjäseniä autellaan ja jeesataan, eikä jätetä 18-vuotiasta yksin pärjäilemään.

Taas liian laiska lukemaan kaikkia sivuja. Mutta jos mahdollista anna siskollesi tilaisuus nollata. Vauva on turvallisessa ympäristössa. Ota asia puheeksi siskosi kanssa huomenna. Hätäilyä olisi soittaa lastensuojeluun nyt. Jolloin siskosi väsymyksen/turhautumisen takia suotta menettäisi lapsen.

Ymmärrän toki ettei normaali vanhempi noin tekisi tai että sinulla ei välttämättä ole resursseja hoitaa tätä pientä. Mutta jos tilanne olisi ns. ainut kertainen niin odottaisin ja katsoisin. Ja soittaisin apua jos tilanne sitä vaatisi.

[QUOTE="vieras";28875290]Aikuinen ja aikuinen. Onhan se niin, mutta on luonnollista ja normaalia että 18-vuotias tarvitsee lapsuudenperheen apua ja tukea itsenäistymisessä. Toki tuollainen käytös vauvaa kohtaan ei ole OK! Ja hyvä että ap vei asian eteenpäin. Mutta totta kai omia perheenjäseniä autellaan ja jeesataan, eikä jätetä 18-vuotiasta yksin pärjäilemään.[/QUOTE]

Kuten kirjoitin, niin sisko on _iällisesti_ aikuinen, jonka tulee ottaa vastuuta. Käytökseltään taatusti aivan muuta kuin aikuinen. Tukea tuo sisko tosiaan tarvitsee, mutta täytyykö ap:n oman perheen siitä kärsiä? Rajansa sillä omankin perheen auttamisella on

Kuten kirjoitin, niin sisko on _iällisesti_ aikuinen, jonka tulee ottaa vastuuta. Käytökseltään taatusti aivan muuta kuin aikuinen. Tukea tuo sisko tosiaan tarvitsee, mutta täytyykö ap:n oman perheen siitä kärsiä? Rajansa sillä omankin perheen auttamisella on

Kärsiä? En minä koe kärsiväni kun autan ja jeesaan veljeäni ja sen perhettä. Se on perus lähimmäisenrakkautta. Totta kai ap:n täytyy viettää aika omien lastenkin kanssa eikä ole reilua että ap vie aikaa heiltä pois jatkuvasti. Ehkäpä sossut pistävät siskon ruotuun ja alkaa löytyä sitä motivaatiota olla äitinä ja jos ei niin lapsi parempaan paikkaan HETI.

Olet jo 29vuotias. Kai sinulla on omatkin aivot ettei tarvitse noudattaa joidenkin tuntemattomien netissä antamia ohjeita? Mutta oma mielipeeteeni on että siskosi ajautuu entistä syvemmille vesille jos teet kaiken hänen puoletstaa. Tottakai joskus pitää auttaa läheisiään, mutta ei huolehtia jatkuvasti heidän kotitöistään.

Jos tämä juttu nyt on totta, niin siskoa pitää kyllä auttaa ja tukea. Sukulaisten toimesta mielestäni, mutta jos ei heillä haluja niin sosiaalipuolelta sitten. Hän on todella nuori ja huima äidiksi. Ja on vielä ilmeisesti yksin vauvansa kanssa. Tukiperhe olisi hyvä hankkia, ja täysin peräänkatsottavahan tuo on. En kyllä luottaisi siihen, että jaksaa aina hankkia ruoan ja hoitajan lapselleen...
Mutta ehkä hänelle kuitenkin voisi suoda mahdollisuuden olla äiti. Tuen kanssa.

Mä kyllä ihmettelen tuota 18-vuotiaan äitiä. Vaikka kuinka tuntuisi, että tämä 18-vuotias käyttää hyväksi, niin on se nyt herranjestas oma lapsi! Kuinka moni jättäisi oman 18-vuotiaan pärjäämään vauvan kanssa omineen ja tekisi vain lastensuojeluilmoituksia?

Jos minun tyttäreni käyttäytysi noin kuin tuo sisko, niin käyttättyisin samoin kuin hänen äitinsä. Hän varmaan tuntee tyttärensä parhaiten.

Vaikka itse olen oikeesti aikuinen, jo kohta viiskymppinen, hyvin ansaitseva, niin mieluusti minäkin antaisin toisten hoitaa kaikki tylsät kotityöt sun muut. Harmi vain kun mieskään ei nittä kerkee tekeen, niin ei auta kuin ottaa lusikka kauniiseen käteen ja tehdä itse.

[QUOTE="vieras";28878404]Mä kyllä ihmettelen tuota 18-vuotiaan äitiä. Vaikka kuinka tuntuisi, että tämä 18-vuotias käyttää hyväksi, niin on se nyt herranjestas oma lapsi! Kuinka moni jättäisi oman 18-vuotiaan pärjäämään vauvan kanssa omineen ja tekisi vain lastensuojeluilmoituksia?[/QUOTE]

Samoin! Luulisi vanhempien haluavan tukea, eikä haukkua..
Jotenkin karua, tosi oudolta perheeltä tuntuu.
Empatia taidot vähissä?
Taitaa nuoren äidin tunteet myllertää kuin noin kohdellaan.
Eikai kukaan tee heti LS ilmoitusta jos äiti antaa vauvan syliin( luultavasti väsyneenä) ja menee tupakalle tuulettamaan päätä!

Sen jälkeen jos perheen tuki ei auta niin yhteys lastensuojeluun .

[QUOTE="Hiphei";28878463]Samoin! Luulisi vanhempien haluavan tukea, eikä haukkua..
Jotenkin karua, tosi oudolta perheeltä tuntuu.
Empatia taidot vähissä?
Taitaa nuoren äidin tunteet myllertää kuin noin kohdellaan.
Eikai kukaan tee heti LS ilmoitusta jos äiti antaa vauvan syliin( luultavasti väsyneenä) ja menee tupakalle tuulettamaan päätä!

Sen jälkeen jos perheen tuki ei auta niin yhteys lastensuojeluun .[/QUOTE]

LS on lasten varten. Jos on huoli lapsesta, tehdään ls-ilmoitus. Vaikka äiti olisi kuinka oma lapsi.

Eli siis moni tekisi oikeasti ls-ilmon? Itse kyllä ensin auttaisin, vauvahan on vielä niin pienikin. Jotenkin mun ajatusmaailmaan ei uppoa, että jättäisin lapseni yksin, että pärjää nyt sitten itse. Toki vaatisin samalla vauvan äidiltäkin jotain, mutta ymmärtäisin kyllä, ettei se nyt nuorelle ole helppoa vauvan kanssa ja kun isäkin tuntuu olevan mitä on.

[QUOTE="vieras";28878503]Eli siis moni tekisi oikeasti ls-ilmon? Itse kyllä ensin auttaisin, vauvahan on vielä niin pienikin. Jotenkin mun ajatusmaailmaan ei uppoa, että jättäisin lapseni yksin, että pärjää nyt sitten itse. Toki vaatisin samalla vauvan äidiltäkin jotain, mutta ymmärtäisin kyllä, ettei se nyt nuorelle ole helppoa vauvan kanssa ja kun isäkin tuntuu olevan mitä on.[/QUOTE]

Tuossa on selvästi autettu hyvin paljon. Äiti on ollut ensikodissakin ja sossujen asiakkaana jo jonkin aikaa. On siis ymmärretty, tuettu ja annettu mahdollisuuksia. Omat sympatiani ja huoleni ovat siksi vauvan puolella. Hän kun on sijaiskärsijä, eikä ole syypää äitinsä ongelmiin ja käytökseen. Loputtomiin ei kannata ymmärtää ja antaa äidin yrittää, koska vauva on se joka kärsii!

[QUOTE="vieras";28878468]LS on lasten varten. Jos on huoli lapsesta, tehdään ls-ilmoitus. Vaikka äiti olisi kuinka oma lapsi.[/QUOTE]

Että ulkoistetaan kaikki nykyään? Kyllä perheen täytyy antaa tukensa ensin, jos se ei auta niin sitten vasta ilmoitus! Kyllähän tuon sanoo jo maalaisjärki!
Ihan uskomatonta menoa jos kukaan läheinen ei halua auttaa!
Sisko onneksi tuli järkiinsä, hieno juttu :)
Kyllä autan ja olen auttanut niin ystäviä, siskoa ja vanhempiani jos apua tarvitsevat.
Ja olen saanut apua, eikä kenenkään ole tarvinnut tuntea olevansa yksin heikossa tilanteessa <3

Yhteistyössä