Onko ok myydä perjantaina jauhelihaa, jonka viimeinen käyttöpäivä lauantaina?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Yleensä tottunut että noissa valmiiksi pakatuissa jauhelihoissa on enemmän päiväystä jäljellä. Ja oli vielä ihan normaalihintainen.

Kiva sitten eilen huomata, että päiväys meni jo. Yleensä katson päiväykset niin tarkasti, mutta nyt oli viimeinen jauhelihapaketti ja nappasin vaan sen enempää katsomatta.

Mitäs outoa siinä on? eihän se kaupan vika ole jos ostaja ei tarkista tuoteen päiväystä. Täysin myyntikelpoinen tuote. Jotain vastuuta pitää yksilölläkin olla, eihän kaupatkaan voi kaikessa "holhota".

[QUOTE="vieras";28876427]Yleensä katson päiväykset niin tarkasti, mutta nyt oli viimeinen jauhelihapaketti ja nappasin vaan sen enempää katsomatta.[/QUOTE]Se on muuten satavarmasti niin että jos nappaat tuotteen päiväystä katsomatta, niin se on jo huomenna vanha. Ei viitsisi aina kurotella rivin taaimmaisia paketteja, ja tulee melkein huijattu olo jos ostatkin jonkin melkein vanhentuneen tuotteen.

Tottakai on, meillä päin tosin tollaset tuotteet on aina (vähintään) -30% tarralla. Me ainakin ostetaan usein noita kun saa alennuksen, pakkaseen vaan sitten odottamaan käyttöä ja säästää edes vähän ruoan hinnassa. Mutta siis on ok myydä ihan normi hinnallakin.

Alkuperäinen kirjoittaja määää;28876463:
No tietysti, irtomyynnissähän ei sen pidempään saa myydäkään. Onko muuten sitä kaupassa valmiiksi pakattuakin myynnissä nykyään?

Ai että saako jauhelihaa kaupasta valmiiksi pakattuna? :O sano, ettet ole tosissasi? :O milloin viimeksi kävit ruokakaupassa? 1950-luvulla? :O

"...":lle tiedoksi, että monessakaan kaupassa ei pakata nykyään jauhelihaa, vaan se tulee kauppaan valmiiksi pakattuna. Ihan aiheellinen kysymys siis tuo, että onko kaupassa valmiiksi pakattua myynnissä.

[QUOTE="vieras";28878438]"...":lle tiedoksi, että monessakaan kaupassa ei pakata nykyään jauhelihaa, vaan se tulee kauppaan valmiiksi pakattuna. Ihan aiheellinen kysymys siis tuo, että onko kaupassa valmiiksi pakattua myynnissä.[/QUOTE]

No näinpä. Mä en juuri jauhelihaa osta, ja meillä on sellaisia pikkukauppoja maalla vain, joissa on tehdaspakattua suojakaasu jauhelihaa hyllyssä luullakseni vain, ja tiskiltä voi kenties saada jauhettua.
Mutta mä asioin kaupassa niinä aikoina kun tiski on kiinni, enkä tarvitse sieltä mitään. Enkä siis hirveästi en ole noita katsellut.
Sillä mietin kun jossain cittarissa, jossa olen käynyt joskus 10 vuotta sitten, olen nähnyt myös elmukelmuun ja styroksikuppiin pakattua kaupan jauhamaa.
Siinähän on se vissi ero, että tehtaassa suojakaasuun pakatun myyntiaika on joku viikko-pari (en tiiä, mut aika pitkä) kun taas ainakin ennen oli että kaupassa jauhetulla 1 päivä.

Tottakai on, meillä päin tosin tollaset tuotteet on aina (vähintään) -30% tarralla. Me ainakin ostetaan usein noita kun saa alennuksen, pakkaseen vaan sitten odottamaan käyttöä ja säästää edes vähän ruoan hinnassa. Mutta siis on ok myydä ihan normi hinnallakin.

mä en kyllä pakastais kaupan jauhelihaa, sehän yleensä tehdään kertaalleen jäätyneestä lihasta

[QUOTE="vieras";28878590]Siis ei kai jauheliha montaa päivää säily jääkaapissa muutenkaan :O Tänään jos ostan niin huomenna paistan, viimeistään. Ellen tuikkaa heti pakastimeen.[/QUOTE]

Onhan noissa päiväystä liki viikko, miksi ei säilyisi? :O

[QUOTE="vieras";28878590]Siis ei kai jauheliha montaa päivää säily jääkaapissa muutenkaan :O Tänään jos ostan niin huomenna paistan, viimeistään. Ellen tuikkaa heti pakastimeen.[/QUOTE]

Miksi se edes pitäisi jättäö sinne jääkaappiin makaamaan päiväkausiksi?

Mitä haittaa on pakastaa uudestaan kerran jo sulanutta tuotetta, jos tuote ei ole kuitenkaan päässyt välillä lämpiämään yli +2 asteeseen? Tätä olen usein ihmetellyt enkä ole saanut mitään selitystä tälle.