Mikä on oikea päivähoidon aloitusikä? Alan ammattilaiset hoi!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja äitsyli
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Olin juuri toista päivää tutustumassa päiväkotiin 2v8kk ikäisen tytön kanssa. Innoissaan tuo sinne meni eikä olisi kotiin halunnut lähteä, tänäänkään. Ihan niin kuin etukäteen arvelinkin. :D

Kieltämättä tuntuu myöhäiseltä tuo päivähoidonaloitusikä, varmaan siksi kun ei asuta suomessa. Samalla olen myös tavallani tyytyväinen siihen että pikkusiskonsa saa aloittaa päiväkodin vuotta nuorempana.

[QUOTE="a.p";28879821]Oletteko käyttäneet lasta puheterapeutilla? Sehän monesti auttaa lasta jos puheen tuottamisessa on pieniäkään ongelmia ja aika herkästi sinne tietääkseni ohjataan.[/QUOTE]

Lapsi ei vielä ole käynyt puheterapeutilla, oli keväällä puhe neuvolan terkan kanssa, että katsotaan kesän jälkeen ja en ole vielä sinne soitellut ja kysynyt mitä tehdään. Itse en asiasta ole huolissani, koska niitä sanoja tulee koko ajan lisää ja lapsi on nyt kesän lopulla alkanut enemmän ja enemmän käyttämään sanoja ja yrittää ainakin toistaa sanoja. Ainoa 2 sanan lause minkä lapsi sanoo on "ei oo". Päiväkodissakaan eivät vielä ole olleet kauhean huolissaan, koska edistystä on koko ajan tapahtunut ja toisaalta tässä kaupungissa ei ihan helposti puheterapeutille pääse, jonot on pitkät, joten ihan vähäpätöisistä asioista ei sinne kannata mennä.

Esikoinen alkoi puhumaan 2,5-vuotiaana ja sillä oli paljon omia sanoja käytössä, kun taas tämä nuorempi ei käytä omia sanoja ollenkaan, vaan se panttaa sanaa niin kauan, että osaa sanoa sen oikean sanan. Esikoinen on nyt 5-vuotias ja puhuu kuin ruuneperi, tosin vielä puuttuvat r- ja s-kirjaimet täysin, kun taas nuorempi osaa sanoa ärrä, että r-vikaa tuskin tulee olemaan.

[QUOTE="Jenis";28881897]Ai missä "ulkomailla" on eri yhteiskuntarakenteet ja elintaso? Millä mittarilla nämä "ulkomaat" ovat huonompia? Ja kuinka ollakaan, Keltikangas ja Sinkkonen vedetään taas esiin, koska he ovat maailman ainoat asiantuntijat :D Mitenkään heidän asiantuntemustaan aliarvioimatta, tarkistapa mitä esim. Keltikangas on OIKEASTI sanonut aiheesta, vs. mitä tällä palstalla on kerrottu hänen sanoneen ;)[/QUOTE]

Siis mitä kohtaa et ymmärtänyt? Että Suomi on erilainen mitä vaikka Iso-Brittania? Meillä on erilainen yhteiskunta järjestelmä. Koulu aloitetaan Suomessa huomattavasti myöhemmin mitä muualla Euroopassa. Miksi sitä ei lasketa jos kerran ulkomailla tehdään se paremmin?

Keltikangas-Järvinen ON suositellut pikkulasten kotihoitoa ja päiväkodin välttämistä liian PIENELLE lapselle. Jos sinulla on vaikeuksia uskoa lukemaasi, ole hyvä ja tarkista asia netistä :)

Se, mikä on kenenkin lapselle sopiva päivähoidon aloitusikä riippuu ihan lapsesta ja tietysti perheen tilanteesta. Joku lapsi saattaa olla 2- vuotiaana hyvinkin valmis päivähoitoon, kun taas aremmat lapset eivät 4-vuotiaanakaan ole valmiita aloittamaan. Ihannehan se olisi, että 3-vuotiaaseen asti lapset saisivat olla kotihoidossa omien vanhempiensa kanssa, mutta aina se ei ole mahdollista.
Avoin varhaiskasvatus eli kunnan kerhot on hyvä vaihtoehto tutustuttaa lapset päivähoitomaailmaan. Hoito on perheille maksutonta ja kotihoidontukeenkaan kerho ei vaikuta, koska se on alle 3 tuntia kahtena päivänä viikossa.

Olisipas hauskaa nähdä ihan mustaa valkoisella, kuinka alle 3v "vahingoittuu"jos menee hoitoon, kun se kerran on niin "vahingollista". Ja en pidä jonkun mielipidettä kaksplussalla kovin asiantuntevana faktana. ;-)

No itse en tiedä eikä varmaan kukaan muukaan varmasti että vahingoittuuko lapsi pysyvästi. Mutta kyllä itse olen työssäni nähnyt monesti, miten se pieni lapsi voi huonosti siellä päiväkodissa. Onko sulle ihan ok miten sun lapsen päivät menee varhaislapsuudessa, kunhan siitä ei jää traumoja?

En pidä sitä huonona jos lapsi menee hoitoon alle 3-vuotiaana, mutta meidän päivähoitojärjestelmä nykyisellään ei läheskään aina pysty tarjoamaan sitä mitä alle 3-vuotias tarvitsee. Itse olen esim. toiminut keikkalaisena, siinä olen pompannut ihan vieraaseen päiväkotiin, vieraaseen ryhmään. Vaihtanut kauhusta huutavan 1-vuotiaan vaippaa ym (eihän se raukka tuntenut mua!), pitänyt yksin huolta 10:stä alle 3-vuotiaasta, joista suurin osa oli 1-2 v. Monesti töitä tehdään kahdestaan, ja hoidokkeja on jopa 13 kpl pienessä tilassa. Siinä ei oikeasti ehdi kuin tehdä hoitotyön liukuhihnalta, ei ole AIKAA lapsille yksilöllisesti. Tuollainen pieni tanttarainen voi tarvita paljonkin aikaa ja rauhassa tutustumista, mutta mitä kun siihen ei ole mahdollisuutta? Kaikki vaan kiirehditään ja tehdään hiki hatussa ja muut karjuu ympärillä jne. Joku kaveri käy muksimassa samantien kun täti kääntää selkänsä auttaakseen jotain toista. Mahtaako pienelle tulla turvallinen olo? NO EI.

Alle 3-vuotias tarvitsee ainakin yhden tutun hoitajan ja kiireettömän + meluttoman ympäristön, jotta hän voi hoidossa hyvin. Tarvitsee huomioida hänet yksilöllisesti ja syli olla aina avoinna. Monessa pienten ryhmässä on levotonta ja taistellaan huomiosta. Esim. se yksi voi mukiloida muita ihan siitä yksinkertaisesta syystä, että hän tarvitsisi enemmän aikuisen huomiota ja aitoa läsnäoloa. Ja sehän on merkki siitä, että se lapsi ei voi hyvin SIINÄ HETKESSÄ.

Enkä myöskään allekirjoita tuota että 3-vuotias hoitoontuleva, joka on aina ollut äidin kanssa, olisi jotenkin HANKALIN hoidokki. Ihan höpöhöpöjuttuja.

[QUOTE="a.p";28882710]Siis mitä kohtaa et ymmärtänyt? Että Suomi on erilainen mitä vaikka Iso-Brittania? Meillä on erilainen yhteiskunta järjestelmä. Koulu aloitetaan Suomessa huomattavasti myöhemmin mitä muualla Euroopassa. Miksi sitä ei lasketa jos kerran ulkomailla tehdään se paremmin?

Keltikangas-Järvinen ON suositellut pikkulasten kotihoitoa ja päiväkodin välttämistä liian PIENELLE lapselle. Jos sinulla on vaikeuksia uskoa lukemaasi, ole hyvä ja tarkista asia netistä :)[/QUOTE]

Kuinka paljon on sitten eroa suomalaisissa ja vaikka ruotsalaisissa ja tanskalaisissa lapsissa ja näiden varhaiskehityksessä? Kaikissa näissä maissa aloitetaan koulu samanikäisinä mutta suomalaislapset ovat ainoat ketkä tarvivat tuota 3v kotihoitoa, miksi näin?

Vai onko se vain niin että ruotsalaiset ja tanskalaiset vähät välittävät lastensa tarpeista kun lykkäävät nämä hoitoon siinä 1-1,5v iässä?

[QUOTE="lastenhoitaja";28882803]No itse en tiedä eikä varmaan kukaan muukaan varmasti että vahingoittuuko lapsi pysyvästi. Mutta kyllä itse olen työssäni nähnyt monesti, miten se pieni lapsi voi huonosti siellä päiväkodissa. Onko sulle ihan ok miten sun lapsen päivät menee varhaislapsuudessa, kunhan siitä ei jää traumoja?

En pidä sitä huonona jos lapsi menee hoitoon alle 3-vuotiaana, mutta meidän päivähoitojärjestelmä nykyisellään ei läheskään aina pysty tarjoamaan sitä mitä alle 3-vuotias tarvitsee. Itse olen esim. toiminut keikkalaisena, siinä olen pompannut ihan vieraaseen päiväkotiin, vieraaseen ryhmään. Vaihtanut kauhusta huutavan 1-vuotiaan vaippaa ym (eihän se raukka tuntenut mua!), pitänyt yksin huolta 10:stä alle 3-vuotiaasta, joista suurin osa oli 1-2 v. Monesti töitä tehdään kahdestaan, ja hoidokkeja on jopa 13 kpl pienessä tilassa. Siinä ei oikeasti ehdi kuin tehdä hoitotyön liukuhihnalta, ei ole AIKAA lapsille yksilöllisesti. Tuollainen pieni tanttarainen voi tarvita paljonkin aikaa ja rauhassa tutustumista, mutta mitä kun siihen ei ole mahdollisuutta? Kaikki vaan kiirehditään ja tehdään hiki hatussa ja muut karjuu ympärillä jne. Joku kaveri käy muksimassa samantien kun täti kääntää selkänsä auttaakseen jotain toista. Mahtaako pienelle tulla turvallinen olo? NO EI.

Alle 3-vuotias tarvitsee ainakin yhden tutun hoitajan ja kiireettömän + meluttoman ympäristön, jotta hän voi hoidossa hyvin. Tarvitsee huomioida hänet yksilöllisesti ja syli olla aina avoinna. Monessa pienten ryhmässä on levotonta ja taistellaan huomiosta. Esim. se yksi voi mukiloida muita ihan siitä yksinkertaisesta syystä, että hän tarvitsisi enemmän aikuisen huomiota ja aitoa läsnäoloa. Ja sehän on merkki siitä, että se lapsi ei voi hyvin SIINÄ HETKESSÄ.

Enkä myöskään allekirjoita tuota että 3-vuotias hoitoontuleva, joka on aina ollut äidin kanssa, olisi jotenkin HANKALIN hoidokki. Ihan höpöhöpöjuttuja.[/QUOTE]

Aivan täysin samaa mieltä. Siskoni on lastenhoitaja ja on kertonut paljon pk-maailmasta ja sen reaaliteeteista. Vanhemmat eivät ole kärpäsinä katossa ja katsomassa/kokemassa sitä menoa, jossa lapsi jää altavastaajaksi ja taistelee asemastaan. On tutkittu että pienten lasten ryhmässä lapsilla stressihormoonitasot ovat toksisen (myrkyllisen!) korkealla. Se kuinka haitallista se on lapsille, voi vain arvailla ja katsoa myöhemmässä elämässä.

Pieni ei voi sanoittaa tunteitaan ja vaatia enemmän läheisyyttä, aikaa ja syliä. Lapsiryhmässä on pahimillaan 14 muuta pientä joiden perustarpeet täytyy hoitaa. Voin kuvitella miten kiireistä liukuhihna hommaa se on kun jatkuvasti saa olla vaihtamassa vaipaa, lohduttamassa, nukuttamassa, syöttämässä.. Jne. Jne.

Nostan todella hattua teille ammattilaisille!! Te teette parhaanne ja enemmän meidän suomalaisten lasten hyväksi.

Kuinka paljon on sitten eroa suomalaisissa ja vaikka ruotsalaisissa ja tanskalaisissa lapsissa ja näiden varhaiskehityksessä? Kaikissa näissä maissa aloitetaan koulu samanikäisinä mutta suomalaislapset ovat ainoat ketkä tarvivat tuota 3v kotihoitoa, miksi näin?

Vai onko se vain niin että ruotsalaiset ja tanskalaiset vähät välittävät lastensa tarpeista kun lykkäävät nämä hoitoon siinä 1-1,5v iässä?

Ruotsissa taitaa olla osa-aikainen työnteko hyvin mahdollistettu ja järjestetty pikkulasten vanhemmille. Se on aika tärkeä tekijä jos ajattelee ettei lapsen tarvitse olla kuin 1-3pv/vko päiväkodissa verrattuna kokopäivä-ikätovereihin, joilla pk päivä voi olla sen 8-10h.

[QUOTE="a.p";28882864]Ruotsissa taitaa olla osa-aikainen työnteko hyvin mahdollistettu ja järjestetty pikkulasten vanhemmille. Se on aika tärkeä tekijä jos ajattelee ettei lapsen tarvitse olla kuin 1-3pv/vko päiväkodissa verrattuna kokopäivä-ikätovereihin, joilla pk päivä voi olla sen 8-10h.[/QUOTE]

Onko siis kuitenkin totta että oleellisempaa olisi nuo hoitoajat läpi päiväkoti-iän kuin se 3v kotihoito...?

1pv/vko hoitoaikoihin en ole törmännyt mutta esim 3-4 hoitopäivää viikossa 6-7h hoitoajoilla on ihan yleistä tuttavapiirissäni (ruotsissa siis asutaan).

Viimeksi muokattu:
Onko siis kuitenkin totta että oleellisempaa olisi nuo hoitoajat läpi päiväkoti-iän kuin se 3v kotihoito...?

1pv/vko hoitoaikoihin en ole törmännyt mutta esim 3-4 hoitopäivää viikossa 6-7h hoitoajoilla on ihan yleistä tuttavapiirissäni (ruotsissa siis asutaan).

Mielestäni tuo 3v. on hyvä "turvaraja". Silloin voi laittaa hyvin mielin päiväkotiin, eikä lapsi kärsi siitä.

Minusta kaikkein oleellisinta ei ole kikkailu aikuisten ja yhteiskunnan puolelta vaan myötäminen, että taapero on erilainen ja erilaiset tarpeet omaava kuin leikki-ikäinen. Se tulisi olla lähtökohta. Vaikka kuinka on mukava heittää yhteiskunnan vastuulle ja ulkoistaa lapsen hoitoa, se ei ole lapsen paras.

[QUOTE="a.p";28882912]Mielestäni tuo 3v. on hyvä "turvaraja". Silloin voi laittaa hyvin mielin päiväkotiin, eikä lapsi kärsi siitä.

Minusta kaikkein oleellisinta ei ole kikkailu aikuisten ja yhteiskunnan puolelta vaan myötäminen, että taapero on erilainen ja erilaiset tarpeet omaava kuin leikki-ikäinen. Se tulisi olla lähtökohta. Vaikka kuinka on mukava heittää yhteiskunnan vastuulle ja ulkoistaa lapsen hoitoa, se ei ole lapsen paras.[/QUOTE]

Eli ruotsalaiset ja tanskalaiset hoitavat lastensa päivähoitoasiat täysin päin pyllyä?

Millä lailla tämä ero sitten käytännössä; lasten ja nuorten mielenterveysongelmissa tms?

Eli ruotsalaiset ja tanskalaiset hoitavat lastensa päivähoitoasiat täysin päin pyllyä?

Millä lailla tämä ero sitten käytännössä; lasten ja nuorten mielenterveysongelmissa tms?

Siellä voi olla lapsiryhmät pienempiä ja inhimillisen kokoisia. Siellä voi olla normi että pikkulasten vanhemmat tekevät lyhennettyä työviikkoa ja lapsi viettää pk:ssa vain pienin osan päivästään. Ei varmasti asiat ole hirveän paljon kummemin kuin meillä, sillä pientä lasta ja hänen tarpeitaan EI voi muuttaa.

[QUOTE="vieras";28882994]Siellä voi olla lapsiryhmät pienempiä ja inhimillisen kokoisia. Siellä voi olla normi että pikkulasten vanhemmat tekevät lyhennettyä työviikkoa ja lapsi viettää pk:ssa vain pienin osan päivästään. Ei varmasti asiat ole hirveän paljon kummemin kuin meillä, sillä pientä lasta ja hänen tarpeitaan EI voi muuttaa.[/QUOTE]

Ja siis tämä minulta :) -ap

[QUOTE="vieras";28882994]Siellä voi olla lapsiryhmät pienempiä ja inhimillisen kokoisia. Siellä voi olla normi että pikkulasten vanhemmat tekevät lyhennettyä työviikkoa ja lapsi viettää pk:ssa vain pienin osan päivästään. Ei varmasti asiat ole hirveän paljon kummemin kuin meillä, sillä pientä lasta ja hänen tarpeitaan EI voi muuttaa.[/QUOTE]

Mutta jos niitä lapsen tarpeita ei voi muuttaa niin täytyyhän se jossain näkyä että ne ohitetaan kokonaan?

Nimim. Juuri 2v8kk ikäistä virikehoitoon tutustuttaessa törmään vain ihmettelyihin siitä miksi kummassa lapsi on näin pitkään ollut kotihoidossa. Myös niiltä päivähoidon työntekijöiltä joilla ei ilmeisesti ole mitään käsitystä lapsen kehityksestä ja tarpeista...

Mutta jos niitä lapsen tarpeita ei voi muuttaa niin täytyyhän se jossain näkyä että ne ohitetaan kokonaan?

Nimim. Juuri 2v8kk ikäistä virikehoitoon tutustuttaessa törmään vain ihmettelyihin siitä miksi kummassa lapsi on näin pitkään ollut kotihoidossa. Myös niiltä päivähoidon työntekijöiltä joilla ei ilmeisesti ole mitään käsitystä lapsen kehityksestä ja tarpeista...

Päivähoidon työntekijät ovat alan ammattilaisia eivätkä saa/voi arvostella perheen valintoja. Se ei olisi ammatillista tai ok. Siskoni ja ystäväni ketkä ovat kasvatusalalla töissä päivittelevät aina samaa, etteivät koskaan laittaisi omaa lastansa taaperona päiväkotiin.

Niin kuin totesin vaikutukset näkyvät myöhemmässä elämässä, niitä voi vain arvailla. Keskittymisvaikeudet, perusluottamuksen puute, psyykkiset ongelmat voivat olla seurauksia. Ja seuraavaksi joku kysyy no miten ihmeessä kaikista ei näitä ongelmia silti näy?Toki osa lapsista on vahvempi psyykkeeltään ja kapasiteetiltaan, veikkaisin ihan talonpoikaisjärjellä.

[QUOTE="a.p";28882853]Aivan täysin samaa mieltä. Siskoni on lastenhoitaja ja on kertonut paljon pk-maailmasta ja sen reaaliteeteista. Vanhemmat eivät ole kärpäsinä katossa ja katsomassa/kokemassa sitä menoa, jossa lapsi jää altavastaajaksi ja taistelee asemastaan. On tutkittu että pienten lasten ryhmässä lapsilla stressihormoonitasot ovat toksisen (myrkyllisen!) korkealla. Se kuinka haitallista se on lapsille, voi vain arvailla ja katsoa myöhemmässä elämässä.

Pieni ei voi sanoittaa tunteitaan ja vaatia enemmän läheisyyttä, aikaa ja syliä. Lapsiryhmässä on pahimillaan 14 muuta pientä joiden perustarpeet täytyy hoitaa. Voin kuvitella miten kiireistä liukuhihna hommaa se on kun jatkuvasti saa olla vaihtamassa vaipaa, lohduttamassa, nukuttamassa, syöttämässä.. Jne. Jne.

Nostan todella hattua teille ammattilaisille!! Te teette parhaanne ja enemmän meidän suomalaisten lasten hyväksi.[/QUOTE]

Minusta te, jotka ajattelette lapsenne olevan suuressa vaarassa aloittaessaan pk:n teidän mielestänne liian nuorena, olette paljon huonompia äitejä ja isiä kuin ne, joiden mielestä aloitusikä on sopiva. Minä en koskaan laittaisi lastani hoitoon, jos kokisin sen olevan millään tavalla lapselleni vaaraksi.

[QUOTE="a.p";28883097]Päivähoidon työntekijät ovat alan ammattilaisia eivätkä saa/voi arvostella perheen valintoja. Se ei olisi ammatillista tai ok. Siskoni ja ystäväni ketkä ovat kasvatusalalla töissä päivittelevät aina samaa, etteivät koskaan laittaisi omaa lastansa taaperona päiväkotiin.

Niin kuin totesin vaikutukset näkyvät myöhemmässä elämässä, niitä voi vain arvailla. Keskittymisvaikeudet, perusluottamuksen puute, psyykkiset ongelmat voivat olla seurauksia. Ja seuraavaksi joku kysyy no miten ihmeessä kaikista ei näitä ongelmia silti näy?Toki osa lapsista on vahvempi psyykkeeltään ja kapasiteetiltaan, veikkaisin ihan talonpoikaisjärjellä.[/QUOTE]

Eli koska päivähoidon ammattilaiset + neuvolat ym eivät voi arvostella vanhempia, he kummastelevat (ja jopa vähän syyllistävät) vanhempia jotka hoitavat lastansa näin kauan (2v8kk) kotona...?

Eli koska päivähoidon ammattilaiset + neuvolat ym eivät voi arvostella vanhempia, he kummastelevat (ja jopa vähän syyllistävät) vanhempia jotka hoitavat lastansa näin kauan (2v8kk) kotona...?

Teidän kulttuuri on ymmärrettävistä syistä (vanhempien lyhyet työpäivät ja mahdollisuus pitää lasta lyhyttä viikkoa hoidossa) sallivampi ja myönteisempi asiaan liittyen. Suomessa reaaliteetti on, että joko olet työelämässä normaalisti ja täyspainoisesti tai et ole ollenkaan.

[QUOTE="a.p";28883128]Teidän kulttuuri on ymmärrettävistä syistä (vanhempien lyhyet työpäivät ja mahdollisuus pitää lasta lyhyttä viikkoa hoidossa) sallivampi ja myönteisempi asiaan liittyen. Suomessa reaaliteetti on, että joko olet työelämässä normaalisti ja täyspainoisesti tai et ole ollenkaan.[/QUOTE]

Ai jaa, no missäköhän minä sitten olen asunut viimeiset 34 vuotta kun olen tehnyt molempien lasten ollessa pieniä joko 3-4 -päiväistä viikkoa? Esikoinen ei ole täyttä viikkoa ollut vieläkään hoidossa ja ikää on kohta 5, samaan pyritään nuorimmaisen kohdalla. Työpaikallani osa-aikainen työ lasten ollessa ihan pieniä on enemmänkin sääntö kuin poikkeus.

Meillä on koulutus ja liksat kohdillaan, johtuisko sitten siitä?

[QUOTE="a.p";28883128]Teidän kulttuuri on ymmärrettävistä syistä (vanhempien lyhyet työpäivät ja mahdollisuus pitää lasta lyhyttä viikkoa hoidossa) sallivampi ja myönteisempi asiaan liittyen. Suomessa reaaliteetti on, että joko olet työelämässä normaalisti ja täyspainoisesti tai et ole ollenkaan.[/QUOTE]

Yhäkin, ilmeisesti lapsissa on eroja kun kerta yhdessä maassa suositellaan päivähoidon aloitusta 1-2v välillä ja toisaalla vasta 3v iässä?

[QUOTE="a.p";28883389]Ruotsi on yhäkin eri maa kuin Suomi. Suositellaan? Sitä en ihan usko, 2,5v. lapsen pk-hoito "suosituksen" jo ymmärrän jotenkin mutta ammattilaiset eivät taapero ikäistä hoitoon suosittele laitettavan![/QUOTE]

Kylla vaan suositellaan taalla Tanskassa. Ideaalisin aloittamisika on kuulemma 1,5 v. Taman olen kuullut niin monen ammattilaisen suusta etta ihan tuulesta temmattu vaittama se ei voi olla.

Ja huom. en tunne ketaan joka tekee lyhennettya tyoviikkoa, joten ihan normi 40 tuntia viikko taalla tunnutaan suosivan.

Itse uskon etta hyva aloittamisika on ihan lapsikohtainen, toisilla 1 v., toisilla 3 v.

[QUOTE="a.p";28883389]Ruotsi on yhäkin eri maa kuin Suomi. Suositellaan? Sitä en ihan usko, 2,5v. lapsen pk-hoito "suosituksen" jo ymmärrän jotenkin mutta ammattilaiset eivät taapero ikäistä hoitoon suosittele laitettavan![/QUOTE]

No, ehkä sinulla on enemmän kokemusta ruotsin päivähoidosta ja lastenterveydenhuollosta, mutta se mitä itse olen kokenut, lukenut ja kavereilta kuullut niin suositeltava päivähoidon aloitusikä on n 1,5v ja 2v iässä viimeistään aletaan ihmettelemään jos lapsi ei ole päivähoidossa. Silloinkin kun kotona on nuorempi sisarus.

Sitä juuri kummastelenkin miten se eri maa vaikuttaa suosituksiin päivähoidon suhteen. Jos on joku yleisesti tunnustettu 3v "suojaikä" niin luulisi että se tunnettaisiin myös Suomen ulkopuolella, ainakin muissa samantyylisissä ja läheisissä maissa. Ja mikäli tuo olemassaoleva 3v suojaikä kielletään tai jätetään huomioimatta niin luulisi sen näkyvän lapsissa ja nuorissa silti.

Jos taas aletaan puhua eri maista ja kulttuureista niin eikö se nimenomaan tarkoita sitä että kyse on kokonaisuudesta (hoidonaloitusikä, hoitopäivät, ryhmäkoot, päivähoidon toteutus, vanhempien asenteet jne) eikä niinkään mistään yhdestä tietystä iästä minkä jälkeen lapsen voi hyvällä omallatunnolla laittaa päiväkotiin. Vaikka sitten 8-10h päiviksi.

[QUOTE="a.p";28883097]Päivähoidon työntekijät ovat alan ammattilaisia eivätkä saa/voi arvostella perheen valintoja. Se ei olisi ammatillista tai ok. Siskoni ja ystäväni ketkä ovat kasvatusalalla töissä päivittelevät aina samaa, etteivät koskaan laittaisi omaa lastansa taaperona päiväkotiin.

Niin kuin totesin vaikutukset näkyvät myöhemmässä elämässä, niitä voi vain arvailla. Keskittymisvaikeudet, perusluottamuksen puute, psyykkiset ongelmat voivat olla seurauksia. Ja seuraavaksi joku kysyy no miten ihmeessä kaikista ei näitä ongelmia silti näy?Toki osa lapsista on vahvempi psyykkeeltään ja kapasiteetiltaan, veikkaisin ihan talonpoikaisjärjellä.[/QUOTE]

Näin. Yksivuotiaat päiväkotilapset ovat surullinen näky ja korville kakofoniaa. Tottuvat myöhemmin, mutta sitten ei enää omien vanhempien normaali seura eikä osuus elämässä paljon niitä lapsia kiinnosta. Mutta ei nuo vanhemmat sitä edes tajua, kun on se niin hienoa, että lapsi on päiväkotiin fiksoitunut.

Yhteistyössä