Tehdäänpäs tämä nyt selväksi: Akateemisuus

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kaiutin
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Kaiutin

Aktiivinen jäsen
20.12.2009
3 240
1
36
Olen nyt huomannut, että täällä akateemisuutta pidetään jonakin ihmeellisenä automaattisesti ihmisestä paremman tekevänä statuksena tai toisaalta halveksitaan akateemisuutta jonakin suomenruotsalaisten paskakerhona. Avauksia on ollut mm. tämä äiti, joka akateemisuuteensa nojaten (pakko se oli jostakin syystä mainita) ajattelee kasvattavansa lapsestaan rauhallisen ja toinen avaus, jossa joku kyseli, mitä synttärilahjaa akateemisen perheen lapselle, jolla ei mitään rihkamaa kuulemma voi ostaa.

Mitä helvettiä? kenen päässä tämä asia on tällaiseksi kääntynyt? En itse tunnista itseäni yhdestäkään akateemisuutta korostavasta kuvauksesta täällä palstalla. Mistä teidän ennakkoasenteenne ovat kotoisin? Johtotähtenä tuntuu olevan, että moni pitää akateemisia homogeenisena ryhmänä, jotka kaikki ovat ylimielisiä paskoja (sopii mennä ihan vaan huumorimielellä tekemään maisterintutkinto, kyllä siinä hammas kiristyy, talous menee helposti kuralle eli eipä sitä kukaan ilmaiseksi saa) tai vastaavasti statuksellaan ratsastavia typeryksiä.

Kysykää, olen akateeminen. Vastaan kaikille halukkaille, koska tuntuu, että harvinaisen monella on tämän asian suhteen koko käsitteenmäärittely jäänyt puolitiehen eikä perustu mihinkään.

Lähes akateemisena täytyy sanoa, et akateemisia löytyy moneen junaan, aivan samoin kuin ei-akateemisiakin. Eipä noihin akateemisuusläppiin kannata tällä palstalla kovin vakavasti suhtautua. Mua lähinnä huvittaa ihmisten kategorisointi tällä palstalla. Tapahtuu sitä kategorisointia tietysti muuallakin, mut täällä se tulee niin selkeesti ilmi.

• Tykkää
Reactions: BootyPeppi
Miten tyhmiä ihmisiä akateemiseksi pääsee? Eli vaikka millaisella lukion todistuksella (toki tiedän että pääsykokeet ratkaisevat paljon). Itsellä ysi lukiosta eikä tullut mieleenkään yliopisto, olen tällainen alisuoriutuja tjsp.

On se arvostettavaa ja itse olen saanut lapsuudenkodistani saman mentaliteetin. Siksi myös opiskelen tällä hetkellä korkeakoulussa :) Meillä jokaisella on oma arvomaailma ja toisille ura, menestyminen ei merkitse juuri. Minulle ja mun kavereilleni merkitsee.

Eivät akateemisesti koulutetut ole tietenkään homogeenista massaa, mutta kyllä koulutus monessa asiassa näkyy. Akateemisesti ovat keskimääräistä todennäköisemmin lapsettomia, kiinnostuneita kulttuurista, keskituloisia, arvoiltaan vapaamielisiä. Ainakin nämä stereotyypiat pitävät minun kohdallani paikkaansa. Vuodet yliopistossa ovat ilman muuta vaikuttaneet paljon siihen, millainen olen nyt

Samalla tavalla meiltä akateemisilta paska putoaa kuin ei-akateemisilta ja samalla tavalla me tullaan täältä kuolemaan pois. Jos mulla ei olisi peukalo sattunut ihan justiinsa keskelle kämmentä, kokisin jonkun käsityöammatin palkitsevammaksi kuin exceleiden pyörittämisen

Olen huomannut ilmiön, mutta musta tuntuu, että niitä aloituksia/vastauksia kirjoittaa aina samat pari tyyppiä. Hauskin oli se ketju, jossa ap kysyi mielipidettä jostain bileasusta, ja joku ilmoitti pitävänsä asua tyrkyn näköisenä, koska on akateeminen ihminen.
Ehkä jollekin opintojensa alussa olevalle se tuntuu uutuudenviehätyksessään niin ihmeelliseltä asialta, että joka asiaa pitää miettiä akateemisuuden vinkkelistä?

Akateemisenä ihmisenä minulla on aivan erilainen käsitehorisontti kuin alemman sivustystason omaavilla. Akateemisten ihmisten kanssa löytyy heti yhteisiä puheenaiheita ja mielenkiinnon kohteita. Siksi kaikki ystävät ovat akateemisiä.

[QUOTE="vieras";28888029]Akateemisenä ihmisenä minulla on aivan erilainen käsitehorisontti kuin alemman sivustystason omaavilla. Akateemisten ihmisten kanssa löytyy heti yhteisiä puheenaiheita ja mielenkiinnon kohteita. Siksi kaikki ystävät ovat akateemisiä.[/QUOTE]

Hallitseeko sun akateemiset ystävät oikeinkirjoituksen?

[QUOTE="vieras";28888029]Akateemisenä ihmisenä minulla on aivan erilainen käsitehorisontti kuin alemman sivustystason omaavilla. Akateemisten ihmisten kanssa löytyy heti yhteisiä puheenaiheita ja mielenkiinnon kohteita. Siksi kaikki ystävät ovat akateemisiä.[/QUOTE]

Tuo taivutusvirhe vähän hämää... ;)

Mä olen pohtinut itsekin akateemisuus käsitettä. Kas kun me miehen kanssa haetaan seuraa erinäisillä seuranhakupalstoilla ja usein vastaan sattuu näitä "akateemisia". Jotenkin vaan tuntuu, ettei meillä "vain" ylioppilailla ole asiaa vastata kyseisten henkilöiden ilmoituksiin -miksi muutoin edes mainitsisivat siitä.

Muutoin mulle on yhdentekevää, mikä on kenenkin koulutustaso, mutta jos se vartavasten tuodaan julki, vaikuttanee se?

Yhteistyössä