Ikuinen karenssi äidille, onko minua huijattu!?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Jumala"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
J

"Jumala"

Vieras
Osaako joku sanoa onko tämä oikein? Olin alkuraskaudesta työtön ja minut laitettiiin hakemaan turhalle kurssille, hain , pääsin, mutta kieltäydyin ja perustelin sen. Sen seurauksena minua rankaistiin niin, että sanottiin etten saa enää työttäömyyskorvausta ollenkaan ennen kuin työssäolohto täytttyy taas. Valitin, se hylättiin. Miten se on voitu perua kokonaan työssäoloehdon täyttymiseen? karenssin olisin ymmärtänyt. Eikö minun pitäisi saada työmarkkinatukea jos lapsen kasvettua en heti saakaan töitä???

(Minulla on ammatti , koulutus siihen, mutta töitä el löydy helpolla näin pitkän tauon jälkeen.)

Juu syy ei ollut raskaus vaan kurssi oli minusta suunnattu ammattitaodottomille henkilöille.Sama vaikka ei olisi ollut syytä....Kysymys on : Saako työkkäri/ kela menetellä näin, että kieltää koko työttömyyskorvauksen?? Aikaisemmin en ole kiletäytynyt mistään ja tosiaan ammatillinen koulutuskin on.

[QUOTE="Jumala";28943710]Juu syy ei ollut raskaus vaan kurssi oli minusta suunnattu ammattitaodottomille henkilöille.Sama vaikka ei olisi ollut syytä....Kysymys on : Saako työkkäri/ kela menetellä näin, että kieltää koko työttömyyskorvauksen?? Aikaisemmin en ole kiletäytynyt mistään ja tosiaan ammatillinen koulutuskin on.[/QUOTE]

No saa. Eikös se ole kaikille selvä että jos kieltäytyy töistä/koulutuksesta niin siitä tulee karenssi? Karenssinhan saa siitäkin että ottaa lopputilin ilman hyvää syytä ja jää työttömäksi omasta halustaan...

[QUOTE="Jumala";28943710]Juu syy ei ollut raskaus vaan kurssi oli minusta suunnattu ammattitaodottomille henkilöille.Sama vaikka ei olisi ollut syytä....Kysymys on : Saako työkkäri/ kela menetellä näin, että kieltää koko työttömyyskorvauksen?? Aikaisemmin en ole kiletäytynyt mistään ja tosiaan ammatillinen koulutuskin on.[/QUOTE]

Kyllä noin saa menetellä, se on ihan lakiin kirjattu juttu. Karenssihan siitä pukkaa, jos ei suostu työllistämistoimenpiteisiin. Ihan normaali käytäntö.

• Tykkää
Reactions: Criminal Mind
joo karenssi, mutta ei ikuinen, mutta ajallisesti rajattu. Esim kuukausi, 6 kuukautta jne. http://fi.wikipedia.org/wiki/Karenssi

Karenssia karenssin nimisenä käytetään Suomessa työttömyyskorvauksien yhteydessä, jossa pisimmät karenssit vastaavat kahden kuukauden, 60 päivän, tuloja eli joissain tapauksissa 1/6 vuosituloista.

[QUOTE="Jumala";28943733]joo karenssi, mutta ei ikuinen, mutta ajallisesti rajattu. Esim kuukausi, 6 kuukautta jne. Karenssi – Wikipedia

Karenssia karenssin nimisenä käytetään Suomessa työttömyyskorvauksien yhteydessä, jossa pisimmät karenssit vastaavat kahden kuukauden, 60 päivän, tuloja eli joissain tapauksissa 1/6 vuosituloista.[/QUOTE]

Jatkuuhan se sulla kunhan se työssäoloehto täyttyy. Ja eikös peruspäivärahaa saa sit jonkin ajan päästä?

"Työvoimakoulutuksesta kieltäytyminen tai eroaminen

Jos henkilö ilman pätevää syytä kieltäytyy tai eroaa hänelle soveltuvasta työvoimakoulutuksesta, hän menettää oikeutensa työttömyysetuuteen 60 päivän ajaksi. Koulutuksesta kieltäytymiseen rinnastetaan tilanne, jossa henkilö omalla menettelyllään aiheuttaa sen, ettei tule valituksi koulutukseen.

Henkilöllä on pätevä syy erota tai kieltäytyä koulutuksesta silloin, kun koulutus tai kyseinen ammattiala ei ole hänen terveydentilansa ja työkykynsä huomioon ottaen hänelle sopivaa.
Toistuva työstä tai koulutuksesta kieltäytyminen tai vastaava menettely

Jos henkilö ilman pätevää syytä toistuvasti menettelee työvoimapoliittisesti arvioituna moitittavasti, esimerkiksi kieltäytyy hänelle tarjotusta työstä tai koulutuksesta, hänelle asetetaan työssäolovelvoite. Oikeus työttömyysetuuteen palautuu, kun henkilö on ollut vähintään 12 kalenteriviikkoa työssä, koulutuksessa, työllistymisistä edistävässä palvelussa tai työllistynyt päätoimisesti yrittäjänä tai omassa työssä.
"
kopsattu mol.fi

Eli ootko siis kieltäytynyt aiemminkin?

• Tykkää
Reactions: Criminal Mind
Olisin luullut, että menee juuri niin kuin ap:kin oli luullut eli karenssi tulee. Kun ammatti kuitenkin on olemassa, niin työssäoloehdon kartuttaminen tuntuu kohtuuttomalle rangaistukselle kurssista kieltäytymiselle. Selvitä voitko vielä valittaa johonkin.

Yritä ajatellea positiivisesti, että ehkä et edes tavitse kyseisen lafkan palveluksia jatkossa, huonosti työllistävälle alalle ei kannata jumittua vaan miettiä mitkä alat työllistää jatkossakin.

mä hain kans koulutukseen. En silloin tienny vielä olevani raskaana. No pääsin sinne mutta en voinu ottaa koulutusta vastaan kun olisin kerenny käymään tasan kuukauden sitä ja jäämään äitiyslomalle. Sitä aikaa en olisi saanu hyväksiluettua joten en nähny mitään järkeä edes aloittaa koulutusta.
Perustelin asian niin että olen raskaana ja jään heti kohta äitiyslomalle.
Hyväksytty päätös sieltä tuli. Ja sain korvauksen kun olin valmis lähteen töihin.

Yhteistyössä