Vauva rinnalla koko ajan

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Eehgrey
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

Eehgrey

Vieras
Meillä on vastasyntynyt esikoinen, joka ei ole nukkunut kunnolla syntymästä lähtien ja haluaisinkin tietää, onko tämä ihan normaalia vauva-arkea vai onko jokin vikana. Päivisin vauva nukkuu pikkupätkissä, sängyssä korkeintaan 15 min, sylissä jopa reilun tunnin. Tuntuu, että joudun imettämään jatkuvasti. Oppaissa sanotaan, että imetä vähintään 8 kertaa päivässä, mutta itse imetän vähintään joka tunti. Yöt ovat kamalia, vauva tosi rauhaton ja huutoitkee. Rauhoittuu hetkeksi rinnalle, mutta aloittaa uudelleen raivoamisen vaikka maitoa tulee, en tiedä miksi. Yhtäkään yötä ei olla vielä nukuttu vaan olen rauhoitellut vauvaa tuntitolkulla. Yleensä 7 aikaan aamulla saan rauhan ja sitten nukutaan pari tuntia ihokontaktissa tai kapalossa rinnalla.

Onko siis normaalia imettää joka tunti? Kuinka kauan vastasyntyneiden pitäisi nukkua? Mitä nämä yölliset raivokohtaukset ovat? Ja mitä ihmettä teen väärin hänen kanssaan, kun hän nukkuu niin lyhyissä pätkissä? :(

Ihan tavanomaiselta kuulostaa. Onko painoa tullut hyvin, miten kakkaa/pissaa tulee? Jos imuote on hyvä niin tarjoaisin tuttia välillä esim yöllä. Osittain varmaan kyse siitä että vauva ei vielä tiedä että yöllä nukutaan.

Mun mukula ei nukkunu vauvana eikä nuku nytkään 5v...Aina ollu tosi huonouninen ja vaikeaa. Tuo on kyllä normaalia vastasyntyneelle että asuu rinnalla ja haluaa joka tuntikin. Siitä se alkaa harveta vähitellen. Sä ap teet just silleen kun pienen kanssa, läheisyyttä ja ruokaa tarpeen mukaan. Alku on sitovaa ja tuntuu että elämä on vaan vauvaa.

[QUOTE="Vieras";28945992]Antaisin korviketta kokeeksi tai omaa maitoa pumpattuna pulloon imetyksen jälkeen. Näet onko nälkä.[/QUOTE]

ite en lähtis noin alussa antamaan korvikkeita, käy pahimmassa tapauksessa vaan niin että oma maidontuotanto ei pysy mukana ja kohta sitä korviketta saa antaa aina vaan enemmän. ihan alussa kuitenkin kuuluu olla tuollaista kun vauva tilailee sitä maitoa riittävästi

Meidän poika oli vastasyntyneenä myös jatkuvasti rinnalla ja nukkui lyhyissä pätkissä. Mun päivät menikin aluksi niin, että katsoin telkkarista kaikenmaailman hömppäsarjoja ja joko imetin tai sitten pidin nukkuvaa vauvaa sylissä. Myöhemmin aloin pitää vauvaa kantoliinassa, niin pystyin toisinaan tekemäänkin kotona jotain. Jotkut vauvat on vaan sellaisia, että nukkuvat lyhyissä pätkissä. Yöt meillä oli tosin rauhallisempia kuin teillä. Vauva nukkui vieressä ja rauhoittui aina rinnalle. Teidän vauvalla saattaa yölliset itkut johtua vatsan väänteistä. TSEMPPIÄ!!!

• Tykkää
Reactions: Empuuu
Kuulostaa tutulta, meillä kans koko ajan tissillä ja unet kelpasivat vain ihokontaktissa. Tosin meillä nukuttiin kyllä yöllä. Vauva nyt 3kk ja syö edelleen päivällä about tunnin välein. Itsekään en tiennyt et vauvat on noin paljon tissillä.

ihan normaalilta kuulostaa! Mun kolmas oli samanmoinen; söi 30-45min putkeen oli tyytyväinen n. 1h ja sitten taas syötiin, nukkui myös 15min pätkissä. Yön nukkui kun sai nukkua vieressä, napa napaa vasten ja tissi suussa.

mulla kans ekana heti tuli mieleen vatsanväänteet. sun pitää tarkastella,mitä pistät suuhusi. kaikki mausteinen ja ruisleipä minimiin. kahvi kans saattaa väännättää...

meillä nuorin nyt 9kk ja sillä oli vauvana noita kausia,et koko ajan tissillä tilattiin lisää maitoo.

Ihana kuulla, että muillakin tällaista ja vaikuttaa normaalilta. Tutuilta kun olen kysellyt, niin vastaukset ovat olleet sitä luokkaa, että heillä kaikki toimii ja omaa aikaakin jää melkein liiakseen. Öisin tekisi mieli antaa pienelle korviketta, kun olen tosiaan ajatellut ettei oma maito riitä, mutta haluan täysimettää ja rintaa puristaessa maitoa kyllä tulee melkein valuen.

Painosta en tiedä, kun meillä ei ole keittiövaakaa ja vauva vielä niin nuori, että eka neuvola kohta edessä. Onneksi sieltäkin voisi saada apua. On kumminkin päivittäin pissannut ja kakannut enemmän kuin mikä on tän ikäiselle se minimi. Ihan ekoina päivinä pulautteli lapsivettä ja maitoa ulos, nyt on kaikki pysynyt sisällä ja päivisin ainakaan ei näytä kärsivän vatsasta. Noista öisistä raivokohtauksista en tiedä mikä vikana :( Pitää tsekata oma ruokavalio.

joo, juttele neuvolassa. oletko kokeillu rattaissa lenkillä nukutusta päivällä? meillä kaikki 4 nukkuneet parhaiten silleen ja yleensä hyvät päiväunet rauhottaa öitäkin.

Ihana kuulla, että muillakin tällaista ja vaikuttaa normaalilta. Tutuilta kun olen kysellyt, niin vastaukset ovat olleet sitä luokkaa, että heillä kaikki toimii ja omaa aikaakin jää melkein liiakseen. Öisin tekisi mieli antaa pienelle korviketta, kun olen tosiaan ajatellut ettei oma maito riitä, mutta haluan täysimettää ja rintaa puristaessa maitoa kyllä tulee melkein valuen.

Painosta en tiedä, kun meillä ei ole keittiövaakaa ja vauva vielä niin nuori, että eka neuvola kohta edessä. Onneksi sieltäkin voisi saada apua. On kumminkin päivittäin pissannut ja kakannut enemmän kuin mikä on tän ikäiselle se minimi. Ihan ekoina päivinä pulautteli lapsivettä ja maitoa ulos, nyt on kaikki pysynyt sisällä ja päivisin ainakaan ei näytä kärsivän vatsasta. Noista öisistä raivokohtauksista en tiedä mikä vikana :( Pitää tsekata oma ruokavalio.

Puntarin lisäksi se kertoo riittävyydestä että tuottaako märkiä vaippoja. Joita kertomasi mukaan tuleekin. Taitaa olla niitä jotka syö tiheään. Mä en tienny itse miten paljon vastasyntyny ja lapsi ylipäätään voi valvoa ja miten paljon tarvita syliä ja tissiä. Luulin että ne vaa nukkuu ja syö välillä. Söihän se, vaan ei nukkunut.

Kuulostaa tutulta! Molempien kanssa vauvana ollut yöt vääntämistä, rauhattomuutta, itkua. Kuukauden jälkeen on helpottanut! Sitten ovat alkaneet nukkumaan paremmin. Ja molemmat on nukkuneet vauvana päiväunia 30min kerrallaan paitsi jos on saanut tissi suussa nukkua niin 30min-2h.

Mulla oli sairaalassa samanlaista sekä kotona vielä pari päivää. Koko ajan tissillä ja kitisi aina lisää. Sitten annoin lisämaitoa, kas, meni alas yhdessä hujauksessa. Kitinät loppu siihen, vauva nukkui samantien 4 tuntia putkeen tyytyväisenä. Olen antanut lisämaitoa siitä lähtien aina kun tuntuu, että oma maito ei riitä. Vauva nukkuu hyvin, ei juurikaan itke, yöllä 2 syöttöä, päivällä n. 3-4 tunnin välein, vanhemmat nukkuu yönsä, vauva on hereillä tyytyväinen ja virkeä.

Jokainen tavallaan ja täysimetys on oikein hyvä asia, mutta näin siis meillä :)

Jos tuntuu, et pieni tarvitsee lisämaitoa niin anna toki. Mullakin kesti, et maito alkoi kunnolla tuleen. Annoin illalla joku 20-50ml korviketta. Nukkui paremmin, kun sai mahan kerralla täyteen. Sit kun oma maito alkoi riittään niin tuosta luovuttiin. Tosin annettiin sillon tällön pullosta, että ei unohtuisi (jotta äiti edes joskus pääsis vaikka kaupoille ilman kiirettä). Kyllä se siitä. Se eka kuukausi on just tota et on ihan pihalla kaikesta. Kaikki mitä luulit tietäväs vauvanhoidosta voikin olla ihan toisin sun lapsen kohdalla. Tsemppiä! :)

Röyhtäytä hyvin jokaisen imetyksen jälkeen, kuulostaa vatsavaivoilta. Olisikohan koliikki?

Meillä vastasyntynyt oli kyllä tissillä koko ajan ehkä ensimmäisen kuukauden, mutta yöt nukkunut muutamaa syöntiä lukuunottamatta aina. Silloinkin syönyt ja jatkanut samantien unia. Päivisin saattoi huutaa masuvaivoja.

Normaalilta kuulostaa. Anna olla rinnalla niin paljon kuin vauva haluaa, katsele itse samalla jotain hyvää tv-sarjaa, lue tms.

Raivokohtaukset voi johtua esim. siitä, että maitoa tuleekin liian nopeaan.

Perhevalmennuksessa tosiaan sanottiin, että vauvaa joutuu imettää noin 3h välein ympäri vuorokauden. No, mä imetin ekat 2kk päivisin noin tunnin välein ja tunnin kerrallaan. :D Imetys vaatii sisua ja huomasin että oma halu imettää on todella tärkeä.

No ei tosiaan kuulosta normaalilta heräillä 15 minuutin välein! Eihän siinä vauvakaan saa nukutuksi ja on varmasti jo yliväsynyt. Vatsavaivoja tai ei saa tarpeeksi maitoa. Tai jotain muuta. Antaisin kyllä lisämaitoa joko korvikkeena tai omaa pumpattua, jolloin vauva saa masunsa kunnolla täyteen ja pääsee kunnon uneen. Tuota menoa ei hyvä heilu...

Kannattaa lukea refluksista/silent refluksista, koska siinä ruoka/mahahapot virtailee takas ylös ja korventaa varsinkin makuuasennossa kurkkua ja ruokatorvea ja vauva helpottaa oloaan jatkuvalla syönnillä, mutta toisaalta voi raivota koska jo oppinut että syömisen jälkeen ruoka vaeltaa takas ylös, tai kyse allergiasta tms. Varmasti neuvolassa sanotaan, että ihan normaalia ja voi ollakin normaalia mutta jos sinulla jo itsellä herää olo, että vauvalla ei ole kaikki ok niin eihän se ota mitään jos kysyt asiasta lääkäriltä.

Yhteistyössä