apua vauvanhoitoon!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "elisa"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

"elisa"

Vieras
Elikkäs missä te olette pitäneet pieniä vauvoja (meillä 2kk) kun on ollut hereillä? Esim. syönnin ajan pidän sylissä mutta sen jälkeen jos ei olekkaan nukahtanut vaan on hereillä?

Itse tarvitsen syönnin jälkeen "omaa aikaa" siis pumppaamiseen joten vauva ei voi jäädä syliin/kantoliinaan.

Lattialle en viitsi heti syönnin jälkeen laittaa ettei tule kaikki ulos. Jos vielä yli 30min-1h syönnistä on hereillä olen laittanut lattialle leikkimään. Samasta syystä on alustan hyvä olla edes hieman kalteva.

Sitteriä olen alkanut käyttää mutta siitä olen lukenut ettei olisi hyvä selälle. En siis nukuta siinä vaan vauva saa oleskella siinä ja jos nukahtaa niin siirrän sänkyyn.

Kantoliinaa käytän silloin kuin voin. Se on hyvä ja pidämme molemmat siitä, mutta vauva herää kun nostan pois/nostan liinaan enkä siksi aina viitsi sitä käyttää. Usein se ehkä enemmän häiritsee syöttöjen välillä pelleillessä kuin auttaisi.

Oletteko te "leikkinyt" vauvan kanssa aina kun on ollut hereillä? Minulle tulee niin kauhea olo jos yksin joutuu olemaan.

Sitterissä tietenkin, missäpä muualla? Ei se selälle mitään tee jos ei tuntitolkulla putkeen siinä pidä. Meidän lapset olleet babybjörnin sitterissä vauvoina molemmat, muita eivät huolineet :)

Mulla tommonen 3,5-viikkoinen vauva täällä. Lattiallekin olen laittanut, miksikäs ei? Vikki ei pulauta kovinkaan herkästi, on sitten syönyt hieman ylimääräistä, jos pulauttaa ja tulisi ulos sylissäkin, joten ihan sama. Ei kyllä jää lattialle, jos röyhtäisy kiertää ja kangertaa, joten sen aikaa oltava sylissä pystyasennossa, että röyhy tullut ulos.

Ihan lattialla olen pitänyt, tosin meillä ei nyt niin paljon ole puklailtu. Laita sitteriin, ei terveen lapsen selkä mene miksikään, kunhan ei ole siinä koko päivää. Pitää lapsen ehtiä olla lattiallakin.

En leiki vauvan kanssa koko aikaa, mutta jos esim. teen nopeasti jotain muuta ja olen vähän kauempana, puhelen hänelle esim. "äiti laittaa nyt nämä pyykit tästä niin sitten tulen sinne" tms. että kuulee minut, vaikkei näkisikään. Vauvan jätän yksikseen vain, jos on tyytyväisenä ja turvallisessa paikassa, eli esim. ottaa ilmakylpyä lattialla pehmusteiden päällä ja jokeltelee iloisesti, silloin voin esim. tyhjentää astianpesukoneen tai laittaa ruokaa.

Mä olen kyllä parin kuukauden ikäisen laittanut hetkellisesti sitteriin ja lattiallekin suoraan rinnalta jos tosiaan ei ole nukahtanut siihen, mitä kyllä yleensä aina teki.

Mulla tommonen 3,5-viikkoinen vauva täällä. Lattiallekin olen laittanut, miksikäs ei? Vikki ei pulauta kovinkaan herkästi, on sitten syönyt hieman ylimääräistä, jos pulauttaa ja tulisi ulos sylissäkin, joten ihan sama. Ei kyllä jää lattialle, jos röyhtäisy kiertää ja kangertaa, joten sen aikaa oltava sylissä pystyasennossa, että röyhy tullut ulos.

Meillä epäillään refluksia kun monta tuntiakin voi mennä että tulee puklua. Mutta juu röyhtäytän aina hyvin olalla, on todellakin pakko.

Meidän 6 viikkonen makoilee sohvalla, on sylissä tai sitterissä, missä tuntuu parhaiten viihtyvän. Leikitellään kyllä kun on hereillä, mutta eniten tuo tuntuu tykkäävän nukkumisesta. Viihtyy toki hereillä ilman virikkeitäkin. Nukkuu päivisin olohuoneen sohvalla, vain öisin vien sänkyyn nukkumaan. Eli on koko ajan samassa tilassa meidän vanhempien kanssa, ei tarvitse olla yksin.

Kyllä meillä on vauvat sittereissä silloinn tällöin, enkä usko siitä olevan mitään haittaa kunhan muistaa kohtuuden! Silloin tällöin 10-20 minsaa ei varmasti tervettä vauvaa haittaa millään tavalla.. Meillä on sitä paitsi kaksoset ja mitenkähän minä niitä muuten edes syöttäisin, jos en voisi pitää sitterissä hetkeäkään :) Keskosuuden takia kiinteät on pitänyt aloittaa paljon ennen istumaan oppimista...

Kyllä meillä on vauvat sittereissä silloinn tällöin, enkä usko siitä olevan mitään haittaa kunhan muistaa kohtuuden! Silloin tällöin 10-20 minsaa ei varmasti tervettä vauvaa haittaa millään tavalla.. Meillä on sitä paitsi kaksoset ja mitenkähän minä niitä muuten edes syöttäisin, jos en voisi pitää sitterissä hetkeäkään :) Keskosuuden takia kiinteät on pitänyt aloittaa paljon ennen istumaan oppimista...

Minkäs ikäisenä teillä aloitettiin kiinteät? Onko riippuvainen siitä kuinka paljon ennen syntyi vai onko vakio?

meillä päälle 7vk on hereillä ollessaan pääosin sylissä, sitten hommien ajan sitterissä taikka sohvalla, lattialla en jotenkin osaa pitää :D täällä kun on niin kauhea hulina kun on tossa toi uhmaikänen + kissatkin vipeltämässä.

Meidän tuon ikäinen ei suostunut olemaan missään muualla kuin sylissä tai liinassa :) Mutta jos olisi suostunut, niin olisin pitänyt vaihdellen ja tarpeet huomioiden joko lattialla, sängyllä, leikkimatolla, vaunukopassa tai vaikka turvakaukalossa.

Minkäs ikäisenä teillä aloitettiin kiinteät? Onko riippuvainen siitä kuinka paljon ennen syntyi vai onko vakio?

Kiinteät aloitetaan keskosille 4 kk iässä, mutta esim. meidän pojilla korjattua ikää vasta 2kk. Jotkut voi joutua aloittamaan lasketun ajan kieppeillä, jos on syntynyt vk 24-25.

Tämä siksi, että keskosilla ei ole yhtä hyvät rautavarastot kuin täysiaikaisilla, joten lihat tulee saada ruokavalioon 5-6 kk iässä tai kasvu voi hidastua.

Lattialla oon pitäny enimmäkseen, jos ei viihdy siinä niin sitten sitterissä. Ei ne selällään niin kauheasti puklaile ja jos puklaaa niin mitäs sitte? Mahallaan oon pitäny sitte vasta ku on pidempi aika ruasta.

Yhteistyössä