Voiko joku vääntää tämän mulle rautalangasta? (kodinkoneiden sähkönkulutuksesta)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja chef
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

chef

Aktiivinen jäsen
16.02.2005
47 399
16
38
En todellakaan ole laatikon terävin veitsi, joten en ymmärrä lainkaan, että miten tämä voi mennä näin...josko joku astetta fiksumpi vääntäisi tämän mulle rautalangasta?

Eli siis...meidän astianpesukoneessamme on ihan semmoinen "peruspesu"-ohjelma, joka kestää muistaakseni about tunnin. Tämän lisäksi siinä on "ekopesu"-ohjelma, joka pyörii 2h 20min.

Millä hiton logiikalla tuo "eko-ohjelma" vie vähemmän vettä ja ennen kaikkea sähköä, kun sehän pyörii tuplamäärän noin niinkuin ajallisesti. Ymmärtääkseni pesuveden lämpötila on kuitenkin kummassakin ohjelmassa sama.

Ja sama juttu pyykinpesukoneen kohdalla. Tavallinen pesu 60 asteessa, 9 kg täytöllä kestää tunnin, kun sitten taas eko-pesu 60 asteessa, 9 kg täytöllä kestää NELJÄ tuntia. MUTTA se kuluttaa 8 litraa vähemmän vettä ja PUOLET vähemmän sähköä.

Miten se voi olla mahdollista? En ymmärrä, en.

Eco ohjelma usein vie vettä vähemmän. SIinä ei vaihdeta sitä vettä niin usein. Pikapesut vievät enemmän energiaa, koska vesi vaihtuu usein ja sitä pitää lämmittää usein. Pikapesussa on myös enemmän pyöritystä, mikä vaatii sähköä.

Millä hiton logiikalla tuo "eko-ohjelma" vie vähemmän vettä ja ennen kaikkea sähköä, kun sehän pyörii tuplamäärän noin niinkuin ajallisesti. Ymmärtääkseni pesuveden lämpötila on kuitenkin kummassakin ohjelmassa sama.

Vettä vaihdetaan harvemmin, joten veden lämmitystarve on vähäisempi. Lisäksi veden lämpöila on usein noissa eko-ohjelmissa alhaisempi. Veden lämmittäminen kuluttaa moninkertaisesti energiaa siihen nähden, että sitä ainoastaan pyöritetään koneessa.

Meidän eco-ohjelma skippaa astioiden kuivaamisen. Se ja tuo veden vaihtaminen vie energiaa. Ihmettelin samaa aikanaan ja yhden kerran lainasin energiankulutus mittarin niin siitäpä tuon huomas miten paljon esim. kuivaamisprosessi vie enemmän hetkellistä virtaa kuin pesu.

Tuntuu vaan silti jotenkin aivan käsittämättömän hassulta, että jos kone pauhaa sen 4 tuntia yhden tunnin sijasta, niin se vie vähemmän sähköä.

Ja meillä eco-ohjelma kyllä myös kuivaa...viimeiset 30 min on sitä kuivaamisaikaa. Tosin jos mä satun olemaan kotona, niin mä skippaan sen vaiheen yli kokonaan. Siellä koneessa on niin kuumaa ilmaa jo valmiiksi, että astiat kuivuu 5 minuutissa ilman tuota kuivaamistakin. Jos sen jotenkin saisi kokonaan pois päältä, niin näin tekisin. Mutta ei taida saada.

Tuntuu vaan silti jotenkin aivan käsittämättömän hassulta, että jos kone pauhaa sen 4 tuntia yhden tunnin sijasta, niin se vie vähemmän sähköä.

Ja meillä eco-ohjelma kyllä myös kuivaa...viimeiset 30 min on sitä kuivaamisaikaa. Tosin jos mä satun olemaan kotona, niin mä skippaan sen vaiheen yli kokonaan. Siellä koneessa on niin kuumaa ilmaa jo valmiiksi, että astiat kuivuu 5 minuutissa ilman tuota kuivaamistakin. Jos sen jotenkin saisi kokonaan pois päältä, niin näin tekisin. Mutta ei taida saada.

se kupletin juoni on juuri tossa veden lämmittämisessä, jos vatkataan samaa vettä tuntitolkulla ja lämmitetään se vain kerran niin sähkönkulutus jää alhaiseksi

energiankulutus roikkuu siis vedenkulutuksesta, ei pesuajasta

se kupletin juoni on juuri tossa veden lämmittämisessä, jos vatkataan samaa vettä tuntitolkulla ja lämmitetään se vain kerran niin sähkönkulutus jää alhaiseksi

energiankulutus roikkuu siis vedenkulutuksesta, ei pesuajasta

Astianpesukoneen "kulutuslappusia" mulla ei taida olla, mutta hain nyt nuo pyykinpesukoneen lappuset, joissa lukee tarkat lukemat kulutuksesta.

Eli 60 astetta normipesulla, 9 kg täytöllä, kuluttaa vettä 64 litraa ja energiaa 1,53 kwh. Pesuaika tällöin on 2h 20 min, mutta sen saa nopeutettua siihen reiluun tuntiin...mutta tuolloin en sitten taas tiedä sitä kulutusta, kun sitä ei tuossa lue.

60 astetta eko-pesulla, 9 kg täytöllä kuluttaa vettä 58 litraa ja energiaa 0,74 kwh. Ja tämän ohjelman kesto on sen 4 tuntia.

Ero tuossa vedenkulutuksessa on siis vain vaivaiset 6 litraa. Ymmärtäisin tuon energiakulutuksen puolittumisen, jos vettä kuluisi vain 32 litraa, eli puolet vähemmän...mutta kun sitä kuluu vain sen 6 litraa vähemmän. Ei kai sen 6 litran lämmitys sentään kuluta samaa, kuin mitä kuluttaa 64 litran lämmitys?

erikoiselta nuo luvut tuntuu ja on vaikea keksiä noille uskottavan kuuloista selitystä

voisko kysymys olla käännösvirheestä?

Tai sitten mä ymmärrän tuon jotenkin väärin?

Tässä tuo taulukko. Kertooko se sulle jotain enemmän, kuin mitä mulle?

Ja tiedätkö saako jostain vuokrata niitä sähkönkulutusmittareita...se on varmaan ainoa keino saada todellinen kulutus selville.

Tai sitten mä ymmärrän tuon jotenkin väärin?

Tässä tuo taulukko. Kertooko se sulle jotain enemmän, kuin mitä mulle?

Ja tiedätkö saako jostain vuokrata niitä sähkönkulutusmittareita...se on varmaan ainoa keino saada todellinen kulutus selville.

taulukostahan ei ilmi että miten iso osa vedestä kuluu pesemiseen ja mikä menee huuhteluun, sitä huuhteluvettähän vissiin ei tartte lämmittää

muistelen että Clas Ohlson (ja varmaan moni muukin) myy varsin kohtuulliseen hintaa pistorasiaan törkättäviä mittareita

taulukostahan ei ilmi että miten iso osa vedestä kuluu pesemiseen ja mikä menee huuhteluun, sitä huuhteluvettähän vissiin ei tartte lämmittää

muistelen että Clas Ohlson (ja varmaan moni muukin) myy varsin kohtuulliseen hintaa pistorasiaan törkättäviä mittareita

Totta, muuten. Huuhtelu onnistunee viileälläkin vedellä, jolloin sähköä ei sen lämmitykseen kulu. Mutta kyllä tuo silti vähän hassulta kuulostaa.

Pitää käydä etsimässä moista mittaria. Olisi kyllä kiva saada tietää, että mikä se todellinen kulutus itse kussakin kodinkoneessamme on. Saattaa olla, että voisi vaikuttaa yhden jos toisenkin koneen "holtittomaan" käyttöön, jos näkisi konkreettisesti, että paljonko koneet kuluttaa.

Tosin astianpesukonetta ja pyykkikonetta koitan aina mahdollisuuksien mukaan käyttää eco-ohjelmalla, kun ne vissiin sitten kuitenkin on niitä vähiten kuluttavia. Mutta jos ero on varsin pieni, niin ennemmin mä pyykkään parissa tunnissa, kuin neljässä.

Totta, muuten. Huuhtelu onnistunee viileälläkin vedellä, jolloin sähköä ei sen lämmitykseen kulu. Mutta kyllä tuo silti vähän hassulta kuulostaa.

Pitää käydä etsimässä moista mittaria. Olisi kyllä kiva saada tietää, että mikä se todellinen kulutus itse kussakin kodinkoneessamme on. Saattaa olla, että voisi vaikuttaa yhden jos toisenkin koneen "holtittomaan" käyttöön, jos näkisi konkreettisesti, että paljonko koneet kuluttaa.

Tosin astianpesukonetta ja pyykkikonetta koitan aina mahdollisuuksien mukaan käyttää eco-ohjelmalla, kun ne vissiin sitten kuitenkin on niitä vähiten kuluttavia. Mutta jos ero on varsin pieni, niin ennemmin mä pyykkään parissa tunnissa, kuin neljässä.

no paljonko sulla menee vuodessa sähköä kaikkinensa ja mimmonen lämmitysmuoto teillä on?

no paljonko sulla menee vuodessa sähköä kaikkinensa ja mimmonen lämmitysmuoto teillä on?

13 000 kwh näyttää olevan arvio tälle vuodelle. Ja varmaankin aika paikkaansa pitävä se on. Asunnon koko 90 neliötä ja lämmitysmuotona sähkölämmitys, ei takkkaa, tms.

Viime vuonna oli varmaan kulutus vähän suurempi, kun oli niin helkutin kylmä ja lämmöt jouduttiin laittamaan paljon aiemmin päälle. Tämän vuoden puolella ollaan lämmitetty vain muutama hassu viikko tammi-helmikuussa...kämppä kun pysyy lämpimänä ilman tuota lämmitystäkin (poikkeuksena kodari ja pesuhuone, joissa lämmöt on koko talven).

13 000 kwh näyttää olevan arvio tälle vuodelle. Ja varmaankin aika paikkaansa pitävä se on. Asunnon koko 90 neliötä ja lämmitysmuotona sähkölämmitys, ei takkkaa, tms.

Viime vuonna oli varmaan kulutus vähän suurempi, kun oli niin helkutin kylmä ja lämmöt jouduttiin laittamaan paljon aiemmin päälle. Tämän vuoden puolella ollaan lämmitetty vain muutama hassu viikko tammi-helmikuussa...kämppä kun pysyy lämpimänä ilman tuota lämmitystäkin (poikkeuksena kodari ja pesuhuone, joissa lämmöt on koko talven).

aika vähälläpä tuota tunnut pärjäävän, ei tossa ihan hirveesti enää ole viilaamista

muistetaan että suurin osa kodin sähkölaitteiden kuluttamasta sähköstä muuttuu lämmöksi

Yhteistyössä