Pitäisikö jättäytyä kokonaan työttömäksi

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mietinpä vain
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

mietinpä vain

Vieras
Tiedän. Kuulostaa täysin hullulta ajatukselta, mutta tässä on oikeasti alkanut epäilyttämään, että nykyinen työtilanteeni estää minua saamasta vakituista työpaikkaa.

Ongelmana on nimittäin se, että olen nyt tehnyt töitä vuokrayrityksen kautta pari vuotta. Ja samaan aikaan hakenut töihin avoimiin työpaikkoihin näihin yrityksiin joissa olen työskennellyt. Kovasti tässä on vain ihmetyttänyt, että mikä siinä on, kun kovasti pyytelevät minua työkeikoille ja ovat erittäin tyytyväisiä työhöni, niin kuitenkaan minua ei haluta palkata yrityksen omaksi työntekijäksi.

No, sainpa sitten kuulla juttua, että tämä vuokrayritys ilmeisesti voikin vaatia asiakasyritykseltä sakkoja, mikäli he palkkaavat minut töihin. Ja mikä firma olisi niin hullu, että palkkaisi työntekijän, jonka palkkaamisesta joutuu maksamaan sakkoja, jos kerran "ilmaisiakin" tekijöitä on tarjolla.

Että tällainen "mukava" temppu tältä vuokrafirmalta (josta pikkuseikasta ei luonnollisesti työntekijöille mainita mitään), näin saadaan kätevästi estettyä, että työntekijät eivät saa muualta töitä, koska suurella todennäköisyydellä työnsaanti on helpompaa yrityksestä jotka jo tietävät mitä työntekijä osaa

Ihan normi tilanne. Vuokrafirman työntekijää ei voida palkata. Tietääkseni tästä on joku säädäntö juurikin sen vuoksi, että vuokrafirma ei menetä työntekijöitä.ei siis mitenkään tämän yhden firman käytäntö.

Kyseessä ei ole sakko, vaan rekrytointipalkkio. Kun yritys A haluaa vaikka kirjanpitäjän rekrytointifirmalta, tarjotaan yleensä kahta eri vaihtoehtoa. Yritys voi rekrytoida henkilön suoraan, jolloin se maksaa summan X. Yritys voi myös vuokrata henkilön, jolloin sama summa X tulee vuokratyön katteena pikku hiljaa esim. vuoden aikana. Mikäli yritys A sitten haluaakin kesken vuokrakauden rekrytoida henkilön, tulee yrityksen tietysti maksaa erotus. Muutenhan joka firma hakisi työntekijän vuokralle ja heti vuokrakauden alussa ilmoittaisivatkin että haluavat rekrytoida tämän.

Työntekijän kustannus sivukuluineen on keskimäärin n.1,6 kertaa kk-palkka. Eli jos vuokratyöntekijä tienaa 1600e/kk, se maksaa työnantajalle 2560e/kk. Vuokrafirmat veloitta työntekijästä yleisesti 1,8-2,0 kertaa työntekijän kk-palkka. Eli katetta (sitä millä firma elää) jää 640-320e/kk. Jos palkkaat rekrytointikonsultin / headhunterin hakemaan sinulle kirjanpitäjän se maksaa 8000-10 000e. Toisinsanoen vaikka tuo 1600e/kk tienaava tyyppi on töissä vuodenkin (12x320e = 3840e) ei konsultti saa siitä samaa rahaa. Jos sen palkkion jättäisi vielä kuukauteen tai kahteen, niin eipä tällä leiviksi löisi.

Se on muutenkin virhekäsitys ettei hyvää tyyppiä haluttaisi palkata. Yritys joka vuokratyötä / rekrytointipalvelua käyttää, on tietoinen sen kustannuksista. Hyvä tyyppi maksaa itsensä takaisin ja se ei oikeasti ole yrityksillä rahasta kiinni. Tuo 10 000e rekrypalkkio voi kuulostaa paljolta, mutta ei se sitä yritykselle ole. No ehkä muutaman hengen pikkufirmalle kyllä, mutta ei muuten.

Meille on otettu töihin monta hyvää työntekijää, jotka on ollut meillä ensin töissä vuokrafirmasta(Staff). Mitään kuluja ei ole tullut (on niissä jotain säännöksiä kuitenkin.)