Kannattaisiko opiskella lto:ksi vai lh:ksi?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "RRR"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
R

"RRR"

Vieras
Mietin tässä, että kumpi olisi kannattavampi koulutusvaihtoehto, lastentarhanopettaja vai lastenhoitaja (lähihoitaja).

Lastentarhanopettajan koulutuksen hyviä puolia:
- luultavasti mielenkiintoisempi työ (ainakin pidemmällä tähtäimellä), kun on jonkin verran enemmän vastuuta ja suunnittelua
- saa luokkaa 200 euroa enemmän palkkaa kuussa
- enemmän juuri päivähoitoon keskittyvä koulutus (taitaa päteä myös sosionomi-lastentarhanopettajiin?)
- jonkin verran helpompi saada töitä kuin lastenhoitajan (enemmän avoimia paikkoja)

Lastenhoitajan (lähihoitajan) koulutuksen hyviä puolia:
- puolitoista vuotta lyhyempi koulutus
- helpompi päästä koulutukseen
- ainakin kokemuksen kertyessä tekevät useassa tapauksessa liki samaa hommaa kuin lastentarhanopettajat (esim. laativat vasuja, suunnittelevat)
- työnkuva joka tapauksessa hyvinkin 80-prosenttisesti sama kuin lastentarhanopettajilla
- työllisyystilanne vähintäänkin hyvä

Mielipiteitä asiasta?

Mä olen hoitaja ja aivan tyytyväinen. Opettajilla hirveästi töitä, moni lähtee ja uusia vaikea saada. Tänään taas kuuntelin kun opettaja tuskaili töidensä määrää ja ajattelin että onneksi se en ole minä. Aivan riittävästi on tekemistä meillä hoitajillakin.

Jos haluat olla eläkeikään asti töissä pk:ssa niin (kandi)lto:ksi. Voit jatkaa opibtoja erityispedaan rai maisteriksi. Jos haluat tehdä jossain muuallakin töitä kun pk:ssa niin sosionomksi.

Mä olen hoitaja ja aivan tyytyväinen. Opettajilla hirveästi töitä, moni lähtee ja uusia vaikea saada. Tänään taas kuuntelin kun opettaja tuskaili töidensä määrää ja ajattelin että onneksi se en ole minä. Aivan riittävästi on tekemistä meillä hoitajillakin.

Kiitos vastauksesta. Se on siis nimenomaan siellä suunnittelu- ym. puolella (tai niiden töiden vuoksi), miksi töitä usein alkaa olla liikaa?

Eräs pidempään päiväkotitöitä tehnyt vaan väitti, että pidemmän päälle on herkästi enemmän motivoivaa, jos on esim. enemmän suunnittelua ja vähemmän kuivauskaapin tyhjennystä (ainakin nykyisellään minulla ei ole mitään kuivauskaapin tyhjennystä vastaan, mutta ehkä se tunne on tulossa jossain 10 vuoden päässä?).

[QUOTE="vieras";28996603]Jos haluat olla eläkeikään asti töissä pk:ssa niin (kandi)lto:ksi. Voit jatkaa opibtoja erityispedaan rai maisteriksi. Jos haluat tehdä jossain muuallakin töitä kun pk:ssa niin sosionomksi.[/QUOTE]

Tuo eläkeikään asti töissä oleminen on yksi vaihtoehto. Ainakaan nyt en keksi muita sekä itseäni kiinnostavia että minulle sopivia töitä kuin pk-hommat. Tosin sinne eläkeikään on vielä noin 40 v aikaa...

Mikä hyöty on maisteriksi lukemisesta?

[QUOTE="RRR";28996639]Kiitos vastauksesta. Se on siis nimenomaan siellä suunnittelu- ym. puolella (tai niiden töiden vuoksi), miksi töitä usein alkaa olla liikaa?

Eräs pidempään päiväkotitöitä tehnyt vaan väitti, että pidemmän päälle on herkästi enemmän motivoivaa, jos on esim. enemmän suunnittelua ja vähemmän kuivauskaapin tyhjennystä (ainakin nykyisellään minulla ei ole mitään kuivauskaapin tyhjennystä vastaan, mutta ehkä se tunne on tulossa jossain 10 vuoden päässä?).[/QUOTE]

Siinä se klikkaa että suunnittelua yms on kamalasti ja aikaa ei siihen olekaan sitten. Päivät menee touhussa. Opettaja vastaa monesta asiasta koskien lapsia ja ryhmää.

Valinta on myös persoonallisuuskysymys; ltolla on enemmän vastuuta ja kaikki vastuu ryhmän pedagogiikasta. Lto ei saa luottaa ryhmän lastenhoitajien kantavan vastuuta toiminnan suunnittelusta vaan ltolla on oltava valmius vaikka koko päivän ja viikon ohjelman suunnitteluun ja myös vetämiseen, jatkuvaan lasten havainnointiin, verkostotyöhön, kasvatuskumppanuuteen. Lastenhoitaja pääsee vähemmällä, hän osallistuu mutta vastuu ei ole hänen harteillaan. Lto on (vaikka se näin kirjoitettuna pahalta kuulostaa) myös korkeammassa asemassa, viime kädessä hän tekee pedagogiikkaan liittyvät päätökset ryhmässä. Jos siis olet kovin johtavaa persoonallisuustyyppiä, eio ehkä kannata lukea lastenhoitajaksi ja jos olet vetäytyvä, johdateltavmpi niin lue lastenhoitajaksi.

Siinä se klikkaa että suunnittelua yms on kamalasti ja aikaa ei siihen olekaan sitten. Päivät menee touhussa. Opettaja vastaa monesta asiasta koskien lapsia ja ryhmää.

Suunnitteluaika ei siis riitä siihen (vai onko sitä edes)? Ainakin jossain oli sellainen systeemi, että ryhmän toinen lto jäi joka aamupäivä sisään suunnittelemaan, kun lh ja toinen lto olivat ulkona lasten kanssa.

Minkä verran teillä lastenhoitajat tekevät suunnittelua?

Alkuperäinen kirjoittaja näkökulmaa;28996701:
Valinta on myös persoonallisuuskysymys; ltolla on enemmän vastuuta ja kaikki vastuu ryhmän pedagogiikasta. Lto ei saa luottaa ryhmän lastenhoitajien kantavan vastuuta toiminnan suunnittelusta vaan ltolla on oltava valmius vaikka koko päivän ja viikon ohjelman suunnitteluun ja myös vetämiseen, jatkuvaan lasten havainnointiin, verkostotyöhön, kasvatuskumppanuuteen. Lastenhoitaja pääsee vähemmällä, hän osallistuu mutta vastuu ei ole hänen harteillaan. Lto on (vaikka se näin kirjoitettuna pahalta kuulostaa) myös korkeammassa asemassa, viime kädessä hän tekee pedagogiikkaan liittyvät päätökset ryhmässä. Jos siis olet kovin johtavaa persoonallisuustyyppiä, eio ehkä kannata lukea lastenhoitajaksi ja jos olet vetäytyvä, johdateltavmpi niin lue lastenhoitajaksi.

Kiitoksia vastauksesta. Itse olen melko hiljainen, mutten kovin syrjäänvetäytyvä/johdateltava (ainakaan muutaman aikuisen kesken, isommat porukat ovat eri asia).

Olen lastenhoitaja, ja miettinyt jatkokouluttautumista monesti. Mutta päätynyt kyllä siihen, että ei kannata ainakaan enää. Palkka ei juurikaan ole suurempi, verojen jälkeen. Lto:lla on suunnitteluaika ja meillä hoitajilla ei, mutta toisaalta hänen harteillaan on suurempi vastuu suunnittelusta. Hoitaja periaatteessa voi kieltäytyä koko hommasta, mutta yleensä yhteen hiileen puhalletaan. Hoitajana on aika pitkälle omasta kiinnostuksesta ja aktiivisuudesta kiinni, kuinka paljon suunnittelua tekee ja vetää ryhmää, harva lto väen vängällä haluaa aina kaiken suunnitella ja vetää yksin (sekin on pidemmän päälle rankkaa!). Lto;n harteilla tietysti on myös loppuviimein se lopullinen vastuu kaikesta, mutta en sitten tiedä kuinka paljon tuo käytännön työssä näkyy. Aikalailla siellä kaikki kuitenkin on vastuussa ryhmän toiminnasta ja suunnittelusta, ja jos jotain tulee niin kyllä me hoitajatkin joudutaan kaikenlaisiin ikävempiinkin tilanteisiin. Ainoa homma mikä minusta käytännön työssä näkyy eniten, on että lto on se joka eniten istuu palavereissa :D että miten sitten kukin itse tykkää...

Molemmissa on hyvät ja huonot puolensa.

Niin ja sitä piti sanoman vielä eduista tuohon lh-listaan, että lähihoitajana voi välillä käydä tekemässä muutakin hommaa. Kun on ollut 10 vuotta päiväkodissa, saattaa tulla olo että haluaa jotain muuta välillä. Lh voi kuitenkin tehdä töitä esim. koulussa, kerhoissa, vanhainkodeissa jne.

Myös sosionomi voi työskennellä eri paikoissa, mutta sosionomina ei saa esiopetuspätevyyttä sitten taas...

kovin hyvässä kurssissa ei ainakaan meidän päiväkodissa lähihoitajat ole... juurikin esim mainitsemasi "pääsee helposti sisään kouluun" syyn takia. kaikenlaista porukkaa on meilläkin opiskelujana ollut, voi herran jumala. että eivät ikinä työllisty ainakaan päiväkotiin. ja ei todellakaan ole samat työtehtävät edes kokemuksen kertyessä, siis toki tehdään tiimityötä ja paikataan toisten hommia ja välillä tehdään samojakin hommia, mutta kuten jo muut ovat selittäneet niin lto:n työ on kuitenkin aika vastuullista. ja se näkyy usein esim siinä että vaikka kaikki niitä vasuja kaikki tekisivät, jää ne haastavat lapset ja perheet lto:lle, joskus kaikki. paljon yhteistyöpalavereja lto:lla.

mutta jos sinun pitää miettiä kummaksiko aiot niin älä sitten edes mieti lto koulutusta. eikä sitä rahan takia kannata valita...

Meillä töissä ainoa ero lto ja lth välillä on se että vain lto voi olla eskariryhmässä, muissa ryhmissä samat hommat ja vastuut. Palkka vain eri ja opet saa 2 vapaa päivää ( suunnittelu vapaata)

saa ne opet virkaehtosopimuksen mukaan 5 ylimääräistä vapaata, ns. ves-päivää, että siinähän sitä onkin jo syytä lukea opeksi... ja aika monessa paikassa ei kyllä ole täysin samat työtehtävät muissa ryhmissä kuin eskarissa. riippuu paljon johtajasta ja niistä opettajista(ja heidän koulutuksestaan). ja kyllä siellä eskariryhmässä meidän pk:ssa on töissä muitakin kun opettajia, ihan samalla tavalla kun muissakin ryhmissä. sosionomit eivät voi niissä ryhmissä opettajan virkaa tehdä koska ei pätevyys riitä.

kovin hyvässä kurssissa ei ainakaan meidän päiväkodissa lähihoitajat ole... juurikin esim mainitsemasi "pääsee helposti sisään kouluun" syyn takia. kaikenlaista porukkaa on meilläkin opiskelujana ollut, voi herran jumala. että eivät ikinä työllisty ainakaan päiväkotiin. ja ei todellakaan ole samat työtehtävät edes kokemuksen kertyessä, siis toki tehdään tiimityötä ja paikataan toisten hommia ja välillä tehdään samojakin hommia, mutta kuten jo muut ovat selittäneet niin lto:n työ on kuitenkin aika vastuullista. ja se näkyy usein esim siinä että vaikka kaikki niitä vasuja kaikki tekisivät, jää ne haastavat lapset ja perheet lto:lle, joskus kaikki. paljon yhteistyöpalavereja lto:lla.

mutta jos sinun pitää miettiä kummaksiko aiot niin älä sitten edes mieti lto koulutusta. eikä sitä rahan takia kannata valita...

Tuskin kumpaakaan on rahan takia valitsemassa...

Kyllä nykypäivänä yhä useammassa paikassa tehtävät on samat omahoitajuuden myötä. Vanhan toiminnan mukaan oli niin että opettaja suunnittelee ja usein pitää tuokiot ja hoitajat hoitaa vessatukset, ruokailut ja nukuttamiset jne. Osiaan nuita loma päiviä oli useammat. Lukisin sinuna sosionomiksi ja siihen Lto pätevyyden jotta voi eskariryhmässä toimia.

[QUOTE="vieras";28997498]Kyllä nykypäivänä yhä useammassa paikassa tehtävät on samat omahoitajuuden myötä. Vanhan toiminnan mukaan oli niin että opettaja suunnittelee ja usein pitää tuokiot ja hoitajat hoitaa vessatukset, ruokailut ja nukuttamiset jne. Osiaan nuita loma päiviä oli useammat. Lukisin sinuna sosionomiksi ja siihen Lto pätevyyden jotta voi eskariryhmässä toimia.[/QUOTE]

Ei kai sen sentään niin ole voinut mennä, että ruokailut, vessatukset ja nukuttamiset on lh:lle läänitetty? Kaikissa on työvoimantarve sellainen, että miten muuten ne hoituisivat kuin koko porukan voimin?

Sosionomi ei pysty lukemaan itselleen eskaripätevyyttä muuten kuin aloittamalla opinnot alusta yliopistossa (toisaalta en ainakaan itse pidä eskaripätevyyden puuttumista kovin isona ongelmana, olen mieluummin vähän pienempien kanssa).

Itse olen hoitajana päiväkodissa. Meidän ryhmässä lastenhoitajat ja lastentarhanopettaja tekee käytännössä samoja hommia Itse hoidan vasukeskusteluja,havainnoin lapsia ja kirjaan havaintoja, olen aktiivisesti hyvässä kasvatuskumppanuudessa vanhempien kanssa, hoidan, alotuskeskustelut, kotikäynnit, keskustelen s2 open kanssa ja käyn kielireppu-koulutuksissa jne... Istun talon palaverissa vuoroviikoin. Lto tyhjentää kuivauskaappia, siivoaa pöytiä, vaihtaa vaippoja aivan kuten me lastenhoitajatkin. Ainoastaan lto:lla on suunnitteluaikaa ja meillä ei, mut itse oon niin aktiivinen (oon vasta vähän aikaa sitten valmistunut, joten vielä jaksaa) että suunnittelen toimintaa ja vedän ohjattua toimintaa aktiivisesti ja oma-aloitteisesti. Oon lukenut kauheesti kirjoja varhaiskasvatuksesta jne ja mua kiinnostaa aihe ja aion jatkaa ehdottomasti opiskelua, koska janoan lisää tietoa... En kuitenkaan oo vielä varma lähdenkö opiskelemaan lastentarhanopettajaksi vai vaihdanko mahdollisesti lastensuojelun pariin.

Päiväkotimaailma ärsyttää mua monissa asioissa. Turhauttaa, kun pitää ravata toisissa ryhmissä kun sijaisia ei saada ja aina suunnitelmat menee uusiks ja oma ryhmä kärsii siitä. Liian vähän työntekijöitä ja kauhee kiire silloin varsinkin. Päiväkotiin työskentelemään mahtuu kyllä porukkaa niin moneen junaan. Välillä mietin, että läheskään kaikki ei oo kyllä oikeella alalla ollenkaan!

Riippuu varmaan kanssa
- miten paljon sinua kiinnostaa opiskelu?
- ja millainen opiskelu? (yo:lla kovempi tahti ja paljon enemmän lukemista & kirjoittamista, lähihoitajan koulutus helpompi & käytännönläheisempi)
- millaiset mahdollisuudet sinulla on päästä? Oletko hyvä oppimaan?

[QUOTE="noo";28997765]Riippuu varmaan kanssa
- miten paljon sinua kiinnostaa opiskelu?
- ja millainen opiskelu? (yo:lla kovempi tahti ja paljon enemmän lukemista & kirjoittamista, lähihoitajan koulutus helpompi & käytännönläheisempi)
- millaiset mahdollisuudet sinulla on päästä? Oletko hyvä oppimaan?[/QUOTE]

Olen kyllä aika hyvä oppimaan, eikä kirjallisista töistä selviäminen ole ongelma.

Epävarmempi juttu on sitten se, miten paljon opiskelu kiinnostaa.

Jos älli riittää niin opettajaksi tietysti. Lähäreitä on 13 tusinassa.

Ja varmana saisit enemmän palkkaa kuin se lähäri + 200e.

Ei siis aavistustakaan mitä lto:t ja lh:t saa.

itse saan lukio+amis -koulutuksella ei-koulutusta vastaavasta kevyestä toimistotyöstä 2500e/kk.
Enkä edes kaipaa enempää, työ ei paljoa vaadi ja lomaa on yli 6 viikkoa vuodessa. jihaa!

lähinnä tarkoitin sitä, että jos mielestäsi lto ja lähihoitaja ok ammatteja ja koulutuksen helppoutta mietit, niin taitaa l.hoitaja koulu olla sulle sopiva.
suuri pula ja paheneva on opettajista, joten sikäli siinä työllisyystilanne paljon parempi, lähäreitä on joka oksalla. ja tod.näk lähivuosina palataan siihen malliin että 2 opea on ryhmässä ja 1 hoitaja.
ja meillä on kyllä muutama ope jotka ei tee kaikkia "hoitotöitä"(itse en kuulu todellakaan heihin!!).
ja on myös hoitajia jotka eivät halua ohjata mitään eivätkä hoitaa mitään "vaikeita" asioita ja heillä on siihen mahdollisuus, opella ei.
ja tosiaan sitä eskariopen pätevyyttä ei saa mistään muualta kun yliopistosta. ja se on hyvä koska kyllä se eskarimaailma on niin eri maailma että siellä ei kaiken maailman koulutuksilla voikaan sohlata...