Kannattaisiko opiskella lto:ksi vai lh:ksi?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "RRR"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="vieras";28997498]Kyllä nykypäivänä yhä useammassa paikassa tehtävät on samat omahoitajuuden myötä. Vanhan toiminnan mukaan oli niin että opettaja suunnittelee ja usein pitää tuokiot ja hoitajat hoitaa vessatukset, ruokailut ja nukuttamiset jne. Osiaan nuita loma päiviä oli useammat. Lukisin sinuna sosionomiksi ja siihen Lto pätevyyden jotta voi eskariryhmässä toimia.[/QUOTE]

Juu, jos lto nykypäivänä kieltäytyy kakan pesuista tai mistään, saa kyllä hoitajat kimppuunsa. Ainakin takana päin haukutaan, joten täytyy olla tietynlainen, että kestää. Itse en jaksanut taistella oikeuksistani suunnitteluaikaan, kun apulaisetkin mieluummin istuivat kuin pesivät lapsia ym.

Monessa päiväkodissa kaikki käytännön tehtävät on pakkokin jakaa vuorojen mukaan tasan, ja opettajalle tulee kaiken putsailun sun muun lisäksi valtava vastuu. Eikä ole aikaa suunnitteluun oikeasti.

vähän menee asian vierestä, mutta minä taas en kannata koko omahoitajasysteemiä, paitsi pienten ryhmässä kauden alussa. eikä meillä sitä onneksi meidän pk:ssa tehdäkään. etenkin jos omahoitajan ryhmät on pysyvät, koko vuoden siis. siinä joutuu lapset aika eri arvoiseen asemaan... voi olla kaikilla 3 aikuisella eri koulutus ja tekevät ihan eri tavalla työtä, aivan eri lähtökohdat kuitenkin eri koulutuksissa. näinpä siis jotkut lapset ovat koko talven sen saman päivähoitajan tms ryhmässä joka vaan laulattaa joka aamu... toiset taas jonkun toisen aikuisen ryhmässä joka ottaa ihan "asia asiaakin" ja lukee, laulattaa, keskustelee lasten kanssa yms.
toivon todella ettei tuohon mennä joka paikassa vaan lapset saavat nauttia vaihdellen kaikkien aikuisten ohjauksesta, ja toiminnan päävastuu on lto:lla vaikka kaikki sitä toteuttavatkin. eli että toiminnassa olisi joku punainen lanka eikä vaan touhuta sitä mikä on oma vahvuus/mikä tuntuu kivalta.
ja minusta suunnitteluaikaa ehtii ottaa hyvin. ja itse otan sitä silloin kun oikeasti tarvitsen tehdä jotain ja se näkyy sitten toiminnassa eikä niin kun jotkut että s.ajasta pidetään kynsin hampain kiinni mutta ei se toiminnassa näy...

vähän menee asian vierestä, mutta minä taas en kannata koko omahoitajasysteemiä, paitsi pienten ryhmässä kauden alussa. eikä meillä sitä onneksi meidän pk:ssa tehdäkään. etenkin jos omahoitajan ryhmät on pysyvät, koko vuoden siis. siinä joutuu lapset aika eri arvoiseen asemaan... voi olla kaikilla 3 aikuisella eri koulutus ja tekevät ihan eri tavalla työtä, aivan eri lähtökohdat kuitenkin eri koulutuksissa. näinpä siis jotkut lapset ovat koko talven sen saman päivähoitajan tms ryhmässä joka vaan laulattaa joka aamu... toiset taas jonkun toisen aikuisen ryhmässä joka ottaa ihan "asia asiaakin" ja lukee, laulattaa, keskustelee lasten kanssa yms.
toivon todella ettei tuohon mennä joka paikassa vaan lapset saavat nauttia vaihdellen kaikkien aikuisten ohjauksesta, ja toiminnan päävastuu on lto:lla vaikka kaikki sitä toteuttavatkin. eli että toiminnassa olisi joku punainen lanka eikä vaan touhuta sitä mikä on oma vahvuus/mikä tuntuu kivalta.
ja minusta suunnitteluaikaa ehtii ottaa hyvin. ja itse otan sitä silloin kun oikeasti tarvitsen tehdä jotain ja se näkyy sitten toiminnassa eikä niin kun jotkut että s.ajasta pidetään kynsin hampain kiinni mutta ei se toiminnassa näy...

Minusta omahoitajasysteemi on hyvä, koska etenkin pienet lapset kaipaa sitä että olisi oikeasti joka päivä se yksi tuttu, aina sama hoitaja joka pitää hänestä "eniten" huolta. Tuttu rutiini.

Omahoitajasysteemissäkin kuitenkin henkilökunta voi tehdä yhteistyötä, esim. lto antaa sen punaisen langan hoitajille, josta sitten jokainen suunnittelee sen oman toimintansa. Mitä jokainen sitten toteuttaa omalle ryhmälleen, niistä voi puhua viikottaisessa omaryhmäpalaverissa, jolloin voidaan neuvoa toinen toisiamme ja lto voi sitä kautta varmistaa että kaikki "asiat tulee hoidetuksi". Mutta eihän tämä toimi, jos hoitajilla ei ns. ole halua ottaa suunnittelussa ja toiminnan toteutuksessa aktiivista roolia. Tai jos hoitajille ei löydy sitä suunnitteluaikaa työpäivän aikana, jolloin he ylipäätään ehtii suunnitella jotain laulatusta laadukkaampaa. Esim. meillä opet pitää vuorotellen koko talon lauluhetket, ja heillä on siis 4 viikkoa aina aikaa suunnitella omaa lauluhetkeään.. etsiä biisejä, sanoja, rekvisiittaa jne. Jos ope on poissa, niin oletetaan että hoitaja hoitaa homman 2 tunnin varoitusajalla, ilman omaa suunnitteluaikaa. Minusta se oli väärin, ja onneksi sain talon taivuteltua yhteiseen laulupussiin, jota käytetään tällaisissa "hätätilanteissa".

Minustakin lto:lla on ainakin täällä riittävästi suunnitteluaikaa. Lto:n päivä ryhmässä on kuitenkin vain 7 tuntia, jonka jälkeen hänellä on suunnitteluaikaa, jonka voi toteuttaa kotona, työpaikalla.. missä sitten haluaakin. Lisäksi meillä opet saa suunnitella myös päivän aikana, esim. kun me hoitajat mennään aamupäivällä lasten kanssa ulos ja nukkariaikaan. Valitettavasti olen huomannut, että kaikki opettajat ei todellakaan suunnitteluaikaa työpaikan ulkopuolella taida suunnitteluun käyttää, eikä heidän ohjattu toiminta ole kovinkaan kummoista. Olisi parempi, jos suunnitteluaika olisi keskellä päivää, nukkariaikana. Ja opekin olisi työpaikalla paikalla sen 7h 40min. Työaikajärjestelyt on meillä hankalia, kun ope on vain 7h päivässä paikalla, ja kuitenkin lapset on pitkiä päiviä paikalla yhä enevissä määrin. Mutta toki on myös ahkeria opettajia, jotka käyttää heille annetun, kotona suoritettavan, suunnitteluajan siihen työntekoon oikeasti.

meillä(isossa pk:ssa) kaikki opet tekevät ihan samaa työaikaa kun kaikki muutkin. osa pitää sitten jossain kohti aina sen s.ajan. osa ei pidä ollenkaan kun ei ole mahdollista/ei halua jättää muita pulaan(pienillä) ja osa(itse teen näin) suunnittelee kotona silloin kun oikeasti tarvis ja ottaa sen ajan sitten pois sellaisessa kohdassa kun siitä on vähiten haittaa ryhmän toiminnalle. ja joinakin vuosina joissakin ryhmissä opet tekevät vain ns. välivuoroa. itse en siihen suostu, haluan nähdä lapsia ja vanhempia aamuisin ja "iltaisin".

Alkuperäinen kirjoittaja lähiss;28998937:
Minustakin lto:lla on ainakin täällä riittävästi suunnitteluaikaa. Lto:n päivä ryhmässä on kuitenkin vain 7 tuntia, jonka jälkeen hänellä on suunnitteluaikaa, jonka voi toteuttaa kotona, työpaikalla.. missä sitten haluaakin. Lisäksi meillä opet saa suunnitella myös päivän aikana, esim. kun me hoitajat mennään aamupäivällä lasten kanssa ulos ja nukkariaikaan.

Meidän kaupungissamme ei olla pitkään aikaan kuultukaan opettajan seitsemän tunnin pituisesta ryhmässä olosta. Kaikki ovat paikalla yhtä pitkään.

lähinnä tarkoitin sitä, että jos mielestäsi lto ja lähihoitaja ok ammatteja ja koulutuksen helppoutta mietit, niin taitaa l.hoitaja koulu olla sulle sopiva.
suuri pula ja paheneva on opettajista, joten sikäli siinä työllisyystilanne paljon parempi, lähäreitä on joka oksalla. ja tod.näk lähivuosina palataan siihen malliin että 2 opea on ryhmässä ja 1 hoitaja.

En ole asiaa varsinaisesti siltä kannalta ajatellut, ettenkö pystyisi opiskelemaan lto:ksi. Lähinnä koulutuksen pituus mietityttää.

Lähihoitajia on toki paljon, muttei kuitenkaan yhtä paljon lapsiin ja nuoriin suuntautuneita. Ei heilläkään varsinaisesti työllistymisvaikeuksia liene.

meillä(isossa pk:ssa) kaikki opet tekevät ihan samaa työaikaa kun kaikki muutkin. osa pitää sitten jossain kohti aina sen s.ajan. osa ei pidä ollenkaan kun ei ole mahdollista/ei halua jättää muita pulaan(pienillä) ja osa(itse teen näin) suunnittelee kotona silloin kun oikeasti tarvis ja ottaa sen ajan sitten pois sellaisessa kohdassa kun siitä on vähiten haittaa ryhmän toiminnalle. ja joinakin vuosina joissakin ryhmissä opet tekevät vain ns. välivuoroa. itse en siihen suostu, haluan nähdä lapsia ja vanhempia aamuisin ja "iltaisin".

Tapoja on erilaisia joo.

Meillä on mielestäni aika huonosti järjestetty, opet tekee vain 7 h/pvä työpaikalla, sit lähtevät kotiin suunnittelemaan. Osa suunnittelee, osa selvästi ei. Sit niitä suunnitteluhommia suhataan kuitenkin työpaikalla, kesken päivää. Siis osa, ei kaikki opet. Tämän varjolla osa opettajista myös luistaa aamupäivän ulkoiluista aina. Toki jos hetki on hiljainen niin suunnittelu on ihan ok.

Lisäksi meillä opet tekee vain keskivuoroa tai myöhäsempää aamua. Tämä on todellinen haaste työaikajärjestelyille kun ope tekee viikossa 4 keskivuoroa, jolloin hän tulee paikalle vasta 8.30 ja lähtee jo 15.30. Eli hoitaja on sitten yksin koko aamupalan ja vastaavasti iltapäivästä pukemisten ym kanssa. Ja tosiaan, vanhempia näkevät minustakin kummallisen vähän, kun kuitenkin se kasvatuskumppanuus on minusta aika tärkeää niin, että opekin näkisi vanhemmat kasvotusten... Suurin osa lapsista kuitenkin tulee ennen klo. 8 ja lähtee klo. 16 jälkeen. Tämä asia on otettu esille useasti, mutta ymmärrettävästi lto:t pitää tästä järjestelystä kiinni, koska onhan se keskivuoro melkoisen mukava työaika... (ei aikaista aamua klo. 6.15 tai myöhäistä vuoroa 17-17.30.... )

[QUOTE="RRR";28999462]En ole asiaa varsinaisesti siltä kannalta ajatellut, ettenkö pystyisi opiskelemaan lto:ksi. Lähinnä koulutuksen pituus mietityttää.

Lähihoitajia on toki paljon, muttei kuitenkaan yhtä paljon lapsiin ja nuoriin suuntautuneita. Ei heilläkään varsinaisesti työllistymisvaikeuksia liene.[/QUOTE]

Täällä etelä-suomessa lto saa liki heti valmistuttuaan sen vakipaikan. Mutta töitä noin muuten on kyllä molemmille, usein olen saanut ihan jopa valita työpaikkani. Sijaisuuksia on paljon, ja niitä tulee jatkuvasti lisää.

minä taas en siksikään suostuisi tekemään aina välivuoroa, että tuon huonosti palkatun työn hyviä puolia on juuri vaihtelu :) siis päivissä/vuoroissa. en itse tykkää mennä 6.30, mutta menen että joskus pääsee aikaisemmin ja voin olla "iltavuorossa" klo 17, kun saa nukkua pitempään jne :)
ja uskon että on tosi haastavaa tehdä vuoroja kun opet tekee tuollaista vuoroa. meillä ei ikinä(paitsi jos joku on poissa) saisi olla noin että aina olet aamun yksin tai iltapäivän! se siitä laadukkaasta varhaiskasvatuksesta ja kiireettömyydestä ;)

Onhan tuo koulutus ihan todella paljon erilaista. Amis ja yliopistotutkinto. Ja lähihoitajakoulutukseen helpompi päästä. Mikä sun pohjakoulutus on? Ja onko vielä tulevaisuudensuunnitelmissa muuta koulutusta? Itse ainakin lähtisin lto:ksi yrittämään, jos olisi jo lukio tai ammattikoulu käytynä.

[QUOTE="vieras";28997953]Jos älli riittää niin opettajaksi tietysti. Lähäreitä on 13 tusinassa.

Ja varmana saisit enemmän palkkaa kuin se lähäri + 200e.

Ei siis aavistustakaan mitä lto:t ja lh:t saa.

itse saan lukio+amis -koulutuksella ei-koulutusta vastaavasta kevyestä toimistotyöstä 2500e/kk.
Enkä edes kaipaa enempää, työ ei paljoa vaadi ja lomaa on yli 6 viikkoa vuodessa. jihaa![/QUOTE]

Et tosiaan tiedä mitä lh ja lto saa. Pk-seudulla se palkkaero on tosiaan sen 200-300e/kk ja siitä verot pois... Lton peruspalkka 2250-2400 kunnasta riippuen, lh 2000-2100e kieppeillä.

[QUOTE="RRR";28996540]Mietin tässä, että kumpi olisi kannattavampi koulutusvaihtoehto, lastentarhanopettaja vai lastenhoitaja (lähihoitaja).

Lastentarhanopettajan koulutuksen hyviä puolia:
- luultavasti mielenkiintoisempi työ (ainakin pidemmällä tähtäimellä), kun on jonkin verran enemmän vastuuta ja suunnittelua
- saa luokkaa 200 euroa enemmän palkkaa kuussa
- enemmän juuri päivähoitoon keskittyvä koulutus (taitaa päteä myös sosionomi-lastentarhanopettajiin?)
- jonkin verran helpompi saada töitä kuin lastenhoitajan (enemmän avoimia paikkoja)

Lastenhoitajan (lähihoitajan) koulutuksen hyviä puolia:
- puolitoista vuotta lyhyempi koulutus
- helpompi päästä koulutukseen
- ainakin kokemuksen kertyessä tekevät useassa tapauksessa liki samaa hommaa kuin lastentarhanopettajat (esim. laativat vasuja, suunnittelevat)
- työnkuva joka tapauksessa hyvinkin 80-prosenttisesti sama kuin lastentarhanopettajilla
- työllisyystilanne vähintäänkin hyvä

Mielipiteitä asiasta?[/QUOTE]

Olisitko siis poiskelemassa aikuiskoulutuksena lähihoitajaksi? Mä olen sekä lh että lto, tehny vaan lton töitä. Ja ne molemmat kesti kyllä 3v. Nyt jos saisin valita, ni lukisin sosionomiks, koska olis enemmän työvaihtoehtoja, mutta silloin nuorena ennen omia lapsia, halusin vaan päiväkotiin.

Onhan tuo koulutus ihan todella paljon erilaista. Amis ja yliopistotutkinto. Ja lähihoitajakoulutukseen helpompi päästä. Mikä sun pohjakoulutus on? Ja onko vielä tulevaisuudensuunnitelmissa muuta koulutusta? Itse ainakin lähtisin lto:ksi yrittämään, jos olisi jo lukio tai ammattikoulu käytynä.

Pohjakoulutus on lukio, ja lisäksi taustalta löytyy muutama vuosi yliopisto-opintoja ihan muulta alalta. Lto-koulutuksen osalta ajattelin etupäässä sosionomivaihtoehtoa (amk siis), ensisijassa siksi, että sinne saattaisi päästä jo nyt syyshaussa ja sisäänpääsy on helpompaa.

Olisitko siis poiskelemassa aikuiskoulutuksena lähihoitajaksi? Mä olen sekä lh että lto, tehny vaan lton töitä. Ja ne molemmat kesti kyllä 3v. Nyt jos saisin valita, ni lukisin sosionomiks, koska olis enemmän työvaihtoehtoja, mutta silloin nuorena ennen omia lapsia, halusin vaan päiväkotiin.

En aikuiskoulutuksena, mutta yo-pohjaisena. Itselläni on juuri tuo tilanne, että omia lapsia ei ole ja haluan juuri päiväkotiin. :)

Ja varhaiskasvatus on suurimmassa osassa kuntia siirretty opetustoimeen, koska se nähdään nykyisin opetuksena ja kasvatuksena eikä hoitona(sosiaalitoimi). Varhaiskasvatuksen kandi on opettaja, hallitsee pedagogiikan eli opettamisen, siihen hänet koulutetaa. Eri asia on miten kukin pk hommansa hoitaa, valitettavasti. Sosionomi on kuitenkin nimensä mukaisesti sosiaalityöntekijä. Mielestäni työparina(etenkin kun 2 open malliin mennään) olisi hyvä olla lto ja sosionomi, mutta 1 open ryhmissä pitäisi olla lto:t. Valitettavasti opettajia vaan koulutetaan liian vähän.

Ja varhaiskasvatus on suurimmassa osassa kuntia siirretty opetustoimeen, koska se nähdään nykyisin opetuksena ja kasvatuksena eikä hoitona(sosiaalitoimi). Varhaiskasvatuksen kandi on opettaja, hallitsee pedagogiikan eli opettamisen, siihen hänet koulutetaa. Eri asia on miten kukin pk hommansa hoitaa, valitettavasti. Sosionomi on kuitenkin nimensä mukaisesti sosiaalityöntekijä. Mielestäni työparina(etenkin kun 2 open malliin mennään) olisi hyvä olla lto ja sosionomi, mutta 1 open ryhmissä pitäisi olla lto:t. Valitettavasti opettajia vaan koulutetaan liian vähän.

Sosionomi ei ole sosiaalityöntekijä. Siihen tarvitaan y-amk tutkinto. Sosionomi on laaja-alainen sosiaalialan osaaja ja jos koulutuksessa on riittävästi varhaiskasvatuksen opintoja (60op) niin saa halutessaan lto pätevyyden.