Beetasalpaaja, liikunta ja syke....

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Beeta
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ja älkää sanoko, että puhu lääkärin kanssa. Olen puhunut, mutta eipä tuo tunnu mistään mitään tietävän. Ehkä kardiologi selvittää jotain, mutta kun en itse pääsee asiantuntijan juttusille, niin eii saa kysyttyä näitä kysymyksiä.
Ainoa tutkimus mitä mulle on määrätty, on keuhkoröntgen, mistä katsottiin sydän. Ekg:ssä kävin omasta pyynnöstä, kun leposyke heitti korkeelle alapaineen kanssa, eivätkä laskeneet millään. oli niin kuin joku kohtaus.

Minä otan ennen yhtä stressaavaa tilannetta puolikkaan 10mg, vie hyvin hermostuneisuuden fyysiset oireet pois. Aiemmin otin kokonaisen, mutta se oli minulle liikaa, tuli mm. kylmät kädet ja iltapäivällä väsytti. Pitkän kävelylenkin ja jumpan pystyn tekemään vaivatta Propral päivinä, mutta juoksulenkin siirrän suosiolla muille päiville, illalla ehkä menisi, mutta en ole edes kokeillut. Minulla on normaalisti hommia tehdessä Propralin jälkeen syke n.80, kun normaalitilanteessa n.100.

Minulla on ollut beetasalpaajat nyt 14 vuotta. Sain ne on rytmihäiriöihin. Käytän epäsäännällisesti, vuodessa menee noin 100 tablettia, stressiaikana enemmän ja toisinaan vähemmän. Jos on pitkä tauko lääkkeen käytössä, niin tunnen sydämessä ja voinnissa sen uudelleen ottamisen aika hyvin. Olo on outo, mutta ei huono. Liikunta on kummallista, kun syke ei vaan nouse.

Suhtaudun siihen niin, että lääke suojaa sydäntäni. Noin viikossa syke alkaa olla taas ok. Käsittääkseni lääke tekee niin, että se jollakin tapaa "huonontaa" sydäntä, mutta samalla vahvistaa, jolloin jonkun ajan kuluttua sydän on vahvempi (vähän kuin urheilijalla). Näin lääkäri asian selitti, voi olla, että olen väärässä muistoineni ja käsityksineni.

Minulla on matala pulssi ollut koko ikäni, 40-50 levossa. Lääke laskee tietenkin tuota vielä. Vaarallisena en beetasalpaajia pitäisi. Ainoa haitta on alakulo, saattaa tehdä jopa masennusta.

Mulle tuo beetasalpaaja on vähän huono juttu, kun tosiaan liikun kaikki matkat kävellen tai pyörällä(ei ajokorttia/autoa perheessä), mulla on koira ja haluan vielä lenkkeilläkin. Sen takia en halua sitä ihan helpolla syödä, vaan silloin kuin oikeasti tarvitsee. Siis kun on korkea syke-jakso.

Käytin n.kaksi viikkoa 1/4 Emconcor 5mg:sta ja Armolipid+ korkeaan sykkeeseen ja kohonneeseen kolesteroliin.Noin kahden viikon kuluttua sain kauhean huimauskohtauksen,päässäni pyöri ja huimasi.Jätin lääkkeet pois ja oloni on oikein hyvä.Pulssi tosin on 80-90.

Propral 40 mg käytössä, tosin otan vain 1/4 normaalipäivinä, ja enintään 3/4 jos on jotain erityistilannetta tulossa. Ainoastaan paniikkihäiriöön ja sydämentykytyksiin, ollut käytössä siis päivittäin, säännöllisesti n 10 vuotta, ei ongelmia. Pyöräilen viikossa kymmeniä kilometrejä, siinä pitää kuunnella itseään. Täysillä ei voi vetää, jos on "lääkken vaikutuksen alainen". Sydän ei tällöin lyö niin nopeasti kuin tuntuisi olevan tarvetta, ja tulee heikko olo. Puoli tuntia - tunti menee ennenkuin se alkaa vaikuttaa, joten otan aamulla juuri ennen lähtöä ja iltapäivällä sitten toisen pikkuannoksen. 6-8 tuntia olen huomannut itselläni vaikuttavan.
Ainoat haittavaikutukset mitä olen huomannut, on vatsan löysyys (ja tyhjään mahaan ei voi ottaa) sekä iltapäivän päänsärky, jos otan vain aamulla sen 10 mg. Minun on otettava siis toinen annos iltapäivällä, jotta annostelu pysyy tasaisena.

Olen syönyt beetasalpaajia verenpaineeseen jo about kymenen vuotta verenpaineeseen. Olen 46 v. nainen. Mulla samoissa lukemissa paineet oli alussa ja varmaan just stressiverenpainetyyppiä olen. Muita lääkkeitä ei ole verenpaineeseen. Toimii aika hyvin, eli paineet pysyy kohtuullisina. Itselläni on joskus myös ollut vähän paniikkityyppistä tykyttelyä, johon lääke myös tepsii. Liikuntasuorituksia haittaa kyllä jonkin verran, huomaan sen ja on ollut lääkärinkin kanssa puhetta. Eli etenkin aerobisessa liikunnassa pitää sit vähän jarrutella. Mutta olen oppinut elämään tuon kanssa ja mieluummin sitten hölllennän liikunnassa kuin kärsin verenpaine- ja muljahteluvaivoista.Tasainen reipas kävely on ihan fine. Voi olla, että kun elimistö tottuu lääkkeeseen, niin sekin vaikuttaa.

Toinen täti, samanlainen lääkehistoria. Mutta mun on otettava lääke ennen urheilua, ja voin kyllä välillä esim. pyöräillä kovaakin. Kerran unohtui ja otin vasta aamun urheilun jälkeen - silloin vasta alkoikin oksettaa ja pyörryttää! Kävin hoitajalla, sanoi että nyt laski paineet liian alas, otahan kuppi oikein vahvaa kahvia ja istu hetkeks alas.
Mutta loppu hyvin, kaikki hyvin.

Ajattelin vastata tähän ketjuun vaikka tuntuukin olevan melko vanha juttu. Itselleni tosin melko ajankohtainen.

Mulla aloitettiin betasalpoaaja 5kk sitten jonka jälkeen on joutunut hieman testaamaan mikä sopii itselleni parhaiten. Taustalla verenpainetauti joka tuppaa nostamaan verenpaineen vaikka aiemmin on jo ollut toinen kaksiosainen lääkitys päällä(olemasartan-hydrochlorizon) + AdHd johon Elvanse 30mg (nostaa sykettä ja verenpainetta hieman)

1 kk:si aloitettiin kokonaisella lääkkeellä joka tuntui laskevan verenpaineen nopeasti normaalille tasolle. 5mg on lääkkeen vahvuus joten oletan ettei tämä Hypoloc niin kovin vahva lääke ole. Pari viikkoa menin tuolla lääkityksellä ja urheilukin sujui yllättäen vaikka ei nuo sykkeet nousseet paljoa yi pk-tason. Normaalisti sykkeet esim. juostessa tietyllä vauhdilla olisi pitänyt olla n. 145-150 kun lääkityksen ollessa päällä se jäi tuon 130-140välille. Kovempaa mennessä sama homma mutta olo oli hieman tukkoinen. Tuntui siis et sykkeiden olisi pitänyt nousta ylemmäs. Voisi verrata siihet et on käsijarru päällä eikä tehoja saa pidempiin vetoihin kunnolla. Otti sydämestä.

Lääkärin kanssa keskustelut ja tuo 5mg Hypoloc puolitettiin ja se oli ihan hyvä vaihtoehto sillä nyt verenpaineet pysyi yhä ns. normaaleissa tasoissa. Urheilu sujuu nyt paremmin ja sykkeet saa nostettua kovemmissa vedoissa jo yli tuon 150. Maksimi mitä tämän lääkityksen kanssa on tähän mennessä tullut on n. 170 joka on no 15-20 pykälää alempi kuin normaali maksimikestävyystaso. Tällä tasolla pystyin tekemään jo normaalin pidempiaikaisen vedon jossa sykkeet oli melko ylhäällä. Tehot ei vähentynyt eikä ottanut sydämmestä.

Salitreeneissä olen huomannut että jalat tykkää krampata tai tulee sellainen fiilis. Varsinkin jos tekee vähääkään kovemman treenin mitä on tottunut. Tätä asiaa olen hieman ihmetellyt ja seuraillut. Ilmeisesti hikoilen hieman tavallista helpommin joka taas poistaa kropasta ehkä turhan tehokkaasti suoloja ym. Treenit pystyy kuitenkin tekemään.

Viimeaikoina on alkanut tulla huippaavaa oloa, varsinkin iltaisin jolle en ole keksityn selitystä. Verenpaineita tarkkaillessa ne on olleet kuitenkin ihan normaaleilla tasoilla (140/81)
Testaan mitä veden juonnin lisääminen tekee sillä olen nyt jostain syystä sitä vähentänyt. Pohdiskelin mielessäni että tuo eka lääkitys jo poistaa nesteitä kehosta jonka takia pitäis juoda vettä. Aiemmin vettä on mennyt enemmän mut tämä talviaika on näköjään vähän haasteellinen.

Tästä tulikin vähän pidempi juttu kun innostuin kertomaan tästä. Toivottavasti jollekkin on tästä hyötyä ja ajatus siitä että kuntoilu on mahdollista kun vain oikea lääke ja annostustus löytyy. Itselle tämä lääkkeiden kanssa säätäminen ja lääkärin kanssa keskustelu on säännöllistä. Harrastus on juoksu + triathlon joten aikaa näiden parissa menee viikottain 5-10h riippuen lapsiperheen menoista, töistä yms. Ikää 45 ja olen mies.

Ja älkää sanoko, että puhu lääkärin kanssa. Olen puhunut, mutta eipä tuo tunnu mistään mitään tietävän. Ehkä kardiologi selvittää jotain, mutta kun en itse pääsee asiantuntijan juttusille, niin eii saa kysyttyä näitä kysymyksiä.
Ainoa tutkimus mitä mulle on määrätty, on keuhkoröntgen, mistä katsottiin sydän. Ekg:ssä kävin omasta pyynnöstä, kun leposyke heitti korkeelle alapaineen kanssa, eivätkä laskeneet millään. oli niin kuin joku kohtaus.
Oletko käynyt arvauskeskuksessa vai yksityisellä gardiologiaan erikoistuneella?

Yhteistyössä