Kyllä on päiväkodeissa ankeat ajat edessä :(

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Miksi ette vaikka järkkäisi vapaaehtoista kassaa sille, että lapset saavat askartelutarvikkeita ja taikinaa? Olisiko ihan kauheeta jos vanhemmat muutaman euron laittaisi kun muutenkin pääsevät todella halvalla päivähoitokuluissa?
Joku possu päiväkodin pöydälle niin että halukkaat voisi kolikon tiputtaa sinne ja koska ei olisi mikään kiertävä keräys, kenenkään tosi köyhän ei tarvitsisi nolostellakaan jos ei ole rahaa laittaa. Mä laittaisin ainakin todella mieluusti rahaa sellaiseen. Aika pienelläkin rahalla voi ostaa taikinat ja askartelutarvikkeista suurin osa on ilmaisia. (maitotölkit, sanomalehdet jne)

Tuossa tlanteessa sitä vasta laitetaankin päiväkodit eriarvoiseen asemaan, toisella puolella maata on todella rikkaita ihmisiä ja satasen dippaaminen sinne ei mikään ongelma, toisille taas 2€ on liikaa ja kassaan kertyy kymppi koko kuussa. Kyllä nuo julkisten palveluiden yhteiset harrastukset pitää maksaa verovaroista valtion kassasta, ennemmin säästäisin kehityavusta ja ylenpalttisesta julkisten hallinnon menoista joilla ei ole merkitystä, esim. Passintarkastaja, suunnitteluassistentti ELY-keskusessa jne. Niillä ei vaan ole itään virkaa eikä mikäänpäätös ole mennyt niiden kautta, ei mikään aloituskaan ole tullut niiden kautta. Täysin turhaa ja valtion kassaa rasittavaa porukkaa ylisuurilla palkoilla.

Päiväkodeissa samoin kuin esim. vanhainkodeissa säästäminen näköjään on hölmöläisten touhua. Säästetään asioista joilla ei ole mitään vaikutusta talouteen, mutta asioista joilla muuten on suuri merkitys moneen asiaan. Säästöjä ei oikeasti edes synny vaan kulut siirtyy johonkin muualle ja usein monin kertaisina.

[QUOTE="vieras";29025117]Pakko kysyä, että persujako olisi sitten pitänyt kannattaa? Annetaan köyhille vaan enemmän ja enemmän tukia ja nostetaan yritysveroja??? Kun ne yritykset lähtee näinä päivinä vähemmästäkin Suomen rajojen ulkopuolelle.

Huoh.[/QUOTE]

Kyllä ahneet, vastuuntunnottomat ja narsistiset yritysjohtajat ovat ajaneet Suomen teollisuutta alas, ei yritysverotus. Toinen syypää Suomen huonontuneeseen tilanteeseen on EU. Ei tarvitse olla persu tiedostaakseen ongelmat.

Persuilla on edelleen isänmaallinen asenne. Isänmaallisuudessa ei ole mitään vikaa, päinvastoin liiallinen sinisilmäisyys ja kaiken suvaitseminen tulee kalliiksi veronmaksajalle. Mielestäni persut eivät ole korostaneet rahan jakamista köyhille, vaan peräänkuuluttaneet tervettä suomalaista itsekkyyttä joissain asioissa ja liiallisen ahneuden vastustamista.
Maa rakennettiin aikanaan demokratiaksi ja solidaariseksi, jossa hyvinvointi jakautui tasaisemmin. Isänmaallisuus salli jopa veren vuodattamisen hyvinvointivaltion synnyttämiseksi... Nykyään ei saa olla edes maahanmuuttokriittinen, kun on heti vihaaja.

Jossain asiassa suomalainenkin saa olla itsekäs - emme me ole vastuussa lukuisten maahanmuuttajien elintason maksamisesta tai maailman parantamisesta. Olemme pieni maa jolla pieni bruttokansantuote. Kehittyviin maihin on lapioitu rahaa ongelmien kitkemiseksi - eipä ole auttanut. Eikä sekään auta että nämä eri kulttuurista tulevat ihmiset rahdataan heille vieraaseen ympäristöön ja kulttuuriin, yhteiskuntaan, johon eivät ilman korkeaa koulutusta ja kielitaitoa voi osallistua.

Mieheni on ulkolainen - voin kertoa ettei helppoa ole. En tosiaankaan kannata maahanmuuttajien ottamista ylenmäärin. Pahimmillaan kärsimystä molemmille osapuolille, myös maahanmuuttajalle itselleen.

Pelkkää imagon kiillottamista ja tekopyhyyttä - jos haluamme oikeasti auttaa hädässä olevia, USA voisi aluksi puuttua ihmisoikeuskysymyksiin... Vaan eipä ole riittänyt intoa, sen sijaan myyvät innokkaasti aseita.

Meidän tulee suojella hyvinvointiamme ja jättää se perinnöksi lapsillemme.
Sokeat kukkahattutädit taas haluavat Suomen portit auki kaikille, olemme suvaitsevaisia... Kyllä tyhmyys ja valta yhdistettynä on kamala ja surullinen yhdistelmä.
Ei ne maahanmuuttajatkaan omaa kulttuuriaan hylkää Suomessa, suomalainen taas on heti etunenässä luopumassa omasta isänmaallisuudestaan...

En jaksanut lukea ketjua, mutta silti kommentoin... :D

Tämä tilanne on ollut päiväkodeissa ja kouluissa sama jo vuosia. Olen itse ainakin siitä ollut hyvin tietoinen ja pyrkinyt viemään yhtä sun toista askarteluun sopivaa tavaraa lasten kouluun ja tarhaan. Mm. tarhaan valmiita värityskuvia, paperia (paljon) Oikeasti ei ole mikään iso investointi ostaa paketti paperia tarhaan lapsille piirustuspaperiksi. Joskus olen kysynyt onko jotain mitä tarvitaan ja jos mitään toiveita ei ole ollut niin ihan omaa mielikuvitusta olen käyttänyt. Ja kaikki on aina kelvannut. Joskus vein lasten vanhat hyväkuntoiset nuket yhteen tarhaan kun jäivät meille tarpeettomiksi. Sinne meni baby bornit tavaroineen ja vaatteineen. Ja uskon, että hyvään tarkoitukseen :) En ole kokenut näitä itselleni isoiksi uhrauksiksi tai edes valittamisen aiheiksi. Enkä kyllä ylpeilynkään. Vaan sanotaanko, että pieniä tekoja joista on (toivottavasti) ollut paljon iloa pienille (ja isoille) lapsille.
Tosiasia on, että ihan kaikkeen ei valtiolla rahat riitä. Jostain on tingittävä. Ja askartelumateriaali on ihan hyvä vaihtoehto tässä asiassa.

• Tykkää
Reactions: Pin ja Zarppa
Meillä ei ole edes ollut mitään vanhempainiltaa, eikä näytä tällä hetkellä sellaista tulevankaan, kun pienten puolella on oma tutustumisiltansa vanhemmille, viime vuonna se oli vanhempainilta koko päiväkodille. Kaverin lasten päiväkodissa taas oli vanhempainilta heti alkuun ja siellä ei vanhemmille tarjottu edes kahvia, kuten viime vuonna oli. Se pitäisi kaupunginkin muistaa, että lapset ja lapsiperheet on kaupungin tulevaisuus, jos ne ajetaan pois, niin mitä jäljelle jää.

Sitä mieltä kyllä olen, että jokaisella sektorilla voi säästää, mutta pitääkö melkein kaikki säästöt kohdistaa just lapsiin ja nuoriin. Samaan aikaan kaupungilla on korkeissa viroissa läjäpäin tyyppejä, joilla ei tee yhtään mitään.

Pph:t hommaa kaiken itse. Kunnalta ei rahoja heru kulukorvausta enempää mihinkään. Se korvaus joka kattaa kaiken muun kuin ruoan taisi olla 1,76e/ lapsi. Siis veden, sähkön, kodin kulumisen, askartelutarvikkeiden ja lelujen oston, lasten kirjat ym ym. Ei tuo summa riitä mitenkään. Ja sen saa vain niiltä päiviltä kun lapsi on hoidossa.

Silloin kun itse olin päiväkoti-ikäinen, päiväkodissa järjestettiin myyjäisiä ja rahat meni päiväkodin hankintoihin. Sama systeemi oli kun pikkusisko oli päiväkoti-ikäinen. Musta se oli hyvä systeemi. Samalla pääsi turhista tavaroista eroon. Nyt ei ole tytön päiväkodissa ollut ainakaan puhetta sellaisesta vuoden aikana mitä on siellä ollut. Eipä sieltä ole tullut mitään ilmoitustakaan että olis rahat niin vähissä ettei olis varaa mitään ostaa.

[QUOTE="vieras";29023890]Nyt vanhempainyhdistys pystyyn ja pientä varainkeruuta päiväkodin hyväksi! Käsittääkseni ainakaan meidän päiväkodissa eivät voi pyytää suoraan rahaa lasten vanhemmilta mihinkään toimintaan, mutta ehkä vanhemapainyhdistyksen kautta asia onnistuu.[/QUOTE]

Hieno idea, mutta meillä vanhemmat eivät lähteneet mukaan toimintaan, ja sitten asia jäi unohduksiin. Meillä tilanne ollut jo vuosia se, että rahaa ei ole mihinkään. Jopa rairuohot jäi ostamatta, kun ei ollut rahaa. Se oli minusta jo pohjanoteeraus. Osa leluista on seitsemänkymmentäluvulta ja autoissa pyörät ei pyöri, nukella huom 1 kpl ei vaatteita ym. Sitten ihmetellään, kun lapset ei osaa leikkiä. Käpylehmien aika on ohitse.

mitäs jos ei aina odotettas valmista. sitä paperia saa muutamalla eurolla, ja voi lahjoittaa päiväkotiin. ostin just 100 kappaleen pakkauksen kopiopaperia, ja se maksoi jotain pikkusen alle 4 euroa. itse lahjoitin päiväkodille kolme tuollaista pakkausta, kun paperi loppui, ja ihmettelivät mistä lisää, kun ostaa ei saa. ja piparitaikinaa saa vaikka useamman pakkauksen, kun vanhemmat lyö rahoja yhteen ja ostavat yhteisesti taikinat. jos on hyviä leluja tai pelejä, niin niitä voinee lahjoittaa päiväkotiin

Onhan ongelma hetkeksi ratkaistavissa sillä, että vanhemmat kustantaa ne taikinat ym. mutta eikö se ole kunnan tehtävä. Toissapäivänä oli tv:ssä juttua, kuinka päivähoidosta joudutaan alkaa säästämään entistä enemmän. Mistä oikeasti enää voidaan säästää? Lasten ruoasta, hoitajien määrästä tai palkoistako kun nyt jo säästetään niin, että lapset ei voi edes piirtää. Meidän kunnassa on myös koululaisten kustannuksella säästetty, isän ja äitienpäiväkortitkin jäi tekemättä, kun kunnalla ei ole varaa hankkia paperia ja kyniä. Vanhemmat joutuvat tehdä luistelukentänkin, kun se muuten jää tekemättä. Hiihtolatukin on tehty ihan yksityisen henkilön hyväntekeväisyystyönä. Päiväkodille vanhemmat ovat vieneet lelut, kun kunta ei osta. Ihan järjetöntä touhua ja on turha syyttää tätä nykytaloustilannetta, sillä näin on ollut jo vuosia...

Ikeassa ei piirustuspaperit paljoa maksa, parilla kympillä saa aikamoisen pinon eri värisiä papereita. Vanhemmat voisivat myös itse kerätä kolehdin ja ostaa sitä pipartaikinaa. Paljonko maksaa vaikka kymmenen valmistaikinalevyä?

Varhaiskasvatus on kunnalle kompastus, koska ei ikäänkuin tuota mitään. Kuten myös esimerkiksi vanhustenhoito. Toisaalta varhaiskasvatus parhaimmillaan"tuottaa" toimintakykyisiä aikuisia =työntekijöitä. Säästä ja säästä, minkähän verran? Henkilökunnalle painotetaan jatkuvasti säästämisen tärkeyttä. Säästä sähköä, säästä paperia.. Monissa päiväkodeissa on esimerkiksi siirrytty pestäviin käsienkuivauslappuihin (käyttö ja pesuun). Sillä me säästimme 300€ vuosi budjetista ja saimme uudet lakanat.

Meillä vanhempain illassa tarjoillaan kahvia ja mustikkapiirakkaa. Hoitajien piikkiin. Itse poimitut mustikat ei toki maksanut kuin vaivan, muut aineet muutaman euron. Ne eurot varmaan ilahduttaa kunnan kassaa kovasti. ;)
Me myös itse ostamme/teemme piparitaikinat, torttutaikinat, pullatarpeet juhliin yms, mitä nyt lasten kanssa haluamme tehdä.
Ostan värityskirjat omaryhmäni lapsille, kuten muutkin hoitajat omilleen.
Ostimme varavaatekorit.
Tein ruokalaput.
Isäni rakensi lelulaatikon ulos.

Mitään näistä ei TARVITSE ostaa/tehdä. Mutta me haluamme. Vaikka ei sen niin pitäisi mennä, että pitää maksaa siitä, että saa tehdä työtään kuten haluaa. :D

• Tykkää
Reactions: Millenia
Meillä Lahdessa maksetaan päiväkodeille tietty summa rahaa joka vuosi ja tämä rahasumma määräytyy lapsiluvun mukaan. Päiväkodin johtaja päättää, mihin rahat käytetään. Meillä on toistaiseksi riittänyt kaikkeen tarpeelliseen.

Niinkin toimittiin joku vuosi, että joka johtaja antoi joka ryhmälle ns. kuukausirahaa. Sillä hankittiin omalle ryhmälle, mitä tarvittiin. Ongelmaksi tuli se, että yksi ryhmä ei ostanutkaan mitään koko vuonna, vaan säästivät rahat keväälle ja tekivät niillä rahoilla jotain ihan hömppää.

Paasette ihan sikahalvalla siella Suomessa paivahoitokuluissa, joten luulisi etta vanhemmat voisivat jotain kustantaa itse.

Meidan paivakodissa vanhemmat aktiivisesti tekevat lahjoituksia paivakodille, vaikka paivahoitomaksut huitelevat tonnin kummallakin puolella.

[QUOTE="Vieras";29026114]Onhan ongelma hetkeksi ratkaistavissa sillä, että vanhemmat kustantaa ne taikinat ym. mutta eikö se ole kunnan tehtävä. Toissapäivänä oli tv:ssä juttua, kuinka päivähoidosta joudutaan alkaa säästämään entistä enemmän. Mistä oikeasti enää voidaan säästää? Lasten ruoasta, hoitajien määrästä tai palkoistako kun nyt jo säästetään niin, että lapset ei voi edes piirtää. Meidän kunnassa on myös koululaisten kustannuksella säästetty, isän ja äitienpäiväkortitkin jäi tekemättä, kun kunnalla ei ole varaa hankkia paperia ja kyniä. Vanhemmat joutuvat tehdä luistelukentänkin, kun se muuten jää tekemättä. Hiihtolatukin on tehty ihan yksityisen henkilön hyväntekeväisyystyönä. Päiväkodille vanhemmat ovat vieneet lelut, kun kunta ei osta. Ihan järjetöntä touhua ja on turha syyttää tätä nykytaloustilannetta, sillä näin on ollut jo vuosia...[/QUOTE]

Voidaanhan niita paivahoitomaksuja korottaa, jotta kunta voi "maksaa kaiken".

[QUOTE="Lis";29026382]Paasette ihan sikahalvalla siella Suomessa paivahoitokuluissa, joten luulisi etta vanhemmat voisivat jotain kustantaa itse.

Meidan paivakodissa vanhemmat aktiivisesti tekevat lahjoituksia paivakodille, vaikka paivahoitomaksut huitelevat tonnin kummallakin puolella.[/QUOTE]

Turha verrata Suomen olosuhteita muihin maihin. Siellä todennäköisesti palkatkin ovat toista tasoa, koska jo nyt pienituloisille tekee tiukkaa maksaa täysimääräisiä hoitomaksuja.

[QUOTE="vieras";29025117]Pakko kysyä, että persujako olisi sitten pitänyt kannattaa? Annetaan köyhille vaan enemmän ja enemmän tukia ja nostetaan yritysveroja??? Kun ne yritykset lähtee näinä päivinä vähemmästäkin Suomen rajojen ulkopuolelle.

Huoh.[/QUOTE]

Voisiko säästää Kreikan, Espanjan, Portugalin ja Irlannin elättämisestä? Kehitysavusta ja mamutuksesta saisi säästettyä miljardin pari.

Huoh.[/QUOTE]

Sinne suomen rajojen ulkopuolellehan ne suomen rahatkin menee!Miljardeja annetaan kaiken maailman tukirahoja jonnekkin pohjattomaan kaivoon.

[QUOTE="Hanna";29026740]Turha verrata Suomen olosuhteita muihin maihin. Siellä todennäköisesti palkatkin ovat toista tasoa, koska jo nyt pienituloisille tekee tiukkaa maksaa täysimääräisiä hoitomaksuja.[/QUOTE]

Eivat ole parempia kuin Suomessa, siis keskimaarin. Joten siihen on aina turha vedota.

Onneksi meidän lapsi on yksityisessä päiväkodissa. Alunperin laitettiin hänet sinne liikuntapainotteisuuden takia, mutta aina kun luen palstalla näitä juttuja kunnallisesta päivähoidosta, tuun hirveän tyytyväiseksi että lapsi on juuri tuossa päiväkodissa. Hoitomaksu on n. 80e isompi kuin kunnalla, mut mielelläni mä sen maksan sen jälkeen kun oon näitä lukenut.

Alkuperäinen kirjoittaja Tiitiäiskä;29026154:
Ikeassa ei piirustuspaperit paljoa maksa, parilla kympillä saa aikamoisen pinon eri värisiä papereita. Vanhemmat voisivat myös itse kerätä kolehdin ja ostaa sitä pipartaikinaa. Paljonko maksaa vaikka kymmenen valmistaikinalevyä?

Ja Ikea löytyy joka paikkakunnalta. Ihan kuten Lidl.

Yhteistyössä