A-pu-a. Millä konstilla Yhdysvaltoihin?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Yhteinen maa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Y

Yhteinen maa

Vieras
Tilanne on se, että miesystävänsä on aasialainen. Minä olen suomalainen. Mies on hakeutumassa Yhdysvaltoihin maisteriopintoihin. Minulla on suomalainen AMK-tutkinto ja suurin osa opintotukikuukausista käytetty. Opintolainaa en ole ikinä ottanut. Miesystävän kotimaassa palkat ovat alhaiset, samaten yleinen elintaso, joten jos meistä joskus jotain tulisi, niin paras vaihtoehto olisi asettua USA:an.

Miten minä pääsen Yhdysvaltoihin? Herranen aika, lukukausimaksuihin menisi noin 25000 dollaria. Minulla on säästöjä 3000 euroa ja palkkani on melko matala, joten en saa tuollaista 25000 kasaan "ikinä". Olen sosiaali- ja terveysalalla, joten mikään firma ei minua myöskään voi lähettää tai kutsua Jenkkeihin töihin.

Varsinaisesti minua ei Yhdysvallat ole koskaan kiinnostanut, mutta nyt se vaikuttaa ainoalta paikalta, jossa minulla ja miesystävälläni voisi olla tulevaisuus. Sekin tietysti edellyttää, että mies onnistuisi ensiksi saamaan paikan yhdysvaltalaisesta yliopistosta ja tämän jälkeen vielä työllistymään siellä, jolloin hän voisi saada lopulta siellä oleskeluluvan (ja joskus lopulta kansalaisuuden?).

Olen miettinyt pääni puhki. Tarvitsen apua :(. Mitä vaihtoehtoja meillä on miesystävän kanssa. Hänen perheensä on jo käyttänyt niin paljon rahaa hänen lääkärikoulutukseensa, ettei mies "voi" tulla tänne esim. "vain" varastohommiin.

Olisin tosi kiitollinen jos voisitte mun kanssa pohtia.

Kiitos vastauksesta :))! En ole sairaanhoitaja... En ehkä viitsi sanoa ammattiani, koska ei ole kovin yleinen. Sairaanhoitajaksi en voi lukea tietyistä syistä.

Sairaanhoitajilla on varmaan jenkeissä työtä, mutta ei sinne noin vaan mennä. Pitää tietysti suorittaa kielikoe ja sitten nclex.

http://en.wikipedia.org/wiki/NCLEX

Olen ite sairaanhoitaja ja tein tuota koetta joltain sivustolta huvikseni. Ei paljon naurattanut...tota koetta ei edes Suomessa järjestetä.

[QUOTE="vieras";29031610]Miksi ihmeessä Amerikka olisi ainoa paikka? Miksei Eurooppa?[/QUOTE]

Paljon mieluummin asuisinkin Euroopassa! Miehelle vaan saattaa olla vaikeaa saada Euroopasta (lääkärinä) töitä, koska osaa Euroopassa puhutuista kielistä vain englantia... Ja englannissa opiskelu on hänen alallaan kalliimpaa kuin USA:ssa, joten ei voi hakeutua Britteihin opiskelemaan.

Mies hakee USA:an opiskelemaan Master of Public Health - eli terveystieteiden maisterin tutkintoa... En tiedä, voisiko aasialainen, Aasiassa ja Yhdysvalloissa opiskellut saada tuolla tutkinnolla Euroopasta töitä...?

Sopassa on lisäjuttuna myös se, että perheen vanhimpana poikana miehen pitää huolehtia vanhemmistaan, ja käytännössä hän haluaa tuoda vanhemmat samaan maahan kuin mihin itse asettuu :/

Lisätietona vielä se, että tämä sos-terv.ala ei ole mitenkään mun ehdoton kutsumus tai onnen edellytys, eli voisin hyvin tehdä jotain ihan muitakin töitä...

Onko miehes siis jo lääkäri, vai opiskeleeko yhä. Mietin vain tuota terveystieteiden maisterin tutkintoa. Tuo tutkinto on kuitenkin enempi hoitoalaa kuin lääketiedettä.

[QUOTE="vieras";29031638]Teidän kannattaisi varmaan olla avioliitossa, jos jotenkin meinaatte toistenne maahan pääsyä avittaa.[/QUOTE]

Niinpä... Mutta onko siitäkään apua, jos mies asettuu Yhdysvaltoihin... Niin kauan kun hän olisi siellä vain opiskelijana ja myöhemmin mahdollisesti green cardin haltijana. Ymmärtääkseni green cardin haltija ei voi tuoda puolisoaan maahan? Vai tietääkö joku paremmin?

Eikö se voisi tulla Suomeen? Saahan täälläkin englanninkielistä opetusta ja mainitse miehellesi, että täällä saa opiskella ilmaiseksi veronmaksajien rahoilla. Töitähän Suomesta myös lääkäreille löytyy.

Ensinnäkin teidän täytyy olla naimisissa, että miehen opintojen perusteella nyt ylipäätänsä edes saisit viisumin Yhdysvaltoihin. Sillä viisumilla et kuitenkaan saa tehdä töitä Yhdysvalloissa.

Eli: menette naimisiin, ja kun mies saa opiskelupaikan, haette viisumia myös sinulle miehen opintojen perusteella. Paikan päällä voit koittaa onneasi työn tai opiskelupaikan haussa. Vaikka usein niin kuvitellaan, niin opiskelu ei Yhdysvalloissa aina välttämättä ole kovin kallista.

Sitten kun mies on valmistunut maisteriksi Yhdysvalloissa, on hänellä jo todella hyvät mahdollisuudet työllistyä. Palkkataso lääkäreillä Yhdysvalloissa on niin huima, ettei Suomessa sellaisesta kukaan edes unelmoi.

[QUOTE="Aloittaja";29031654]Niinpä... Mutta onko siitäkään apua, jos mies asettuu Yhdysvaltoihin... Niin kauan kun hän olisi siellä vain opiskelijana ja myöhemmin mahdollisesti green cardin haltijana. Ymmärtääkseni green cardin haltija ei voi tuoda puolisoaan maahan? Vai tietääkö joku paremmin?[/QUOTE]

Opiskeluviisumilla maassa asuva opiskelija saa tuoda perheenjäsenensä myös maahan. Samoin Green Cardin haltijat.

[QUOTE="Vieras";29031673]Vaikka usein niin kuvitellaan, niin opiskelu ei Yhdysvalloissa aina välttämättä ole kovin kallista.
[/QUOTE]

Ei olekaan kaikissa yliopistoissa, mutta USA:ssa on aika paljon merkitystä sillä, että mistä yliopistosta on paperinsa saanut. Joitain pikkuyliopiston käyneitä ei arvosteta siellä korkealle, näistä tunnetuista ja suurimmista yliopistoista tulevia taas arvostetaan korkealle.

Onko miehes siis jo lääkäri, vai opiskeleeko yhä. Mietin vain tuota terveystieteiden maisterin tutkintoa. Tuo tutkinto on kuitenkin enempi hoitoalaa kuin lääketiedettä.

Mies on hammaslääkäri. Koulutuksensa on ollut 5-vuotinen, Bachelor of Dental Surgery. Ja terveystieyeiden maisteri on tosiaan ihan eri asia kuin "lääkäriys" ja lääketiede. Yhtenä vaihtoehtona mietittiin, että jos minäkin olisin hakenut USA:an opiskelemaan ko. tutkintoa, mutta tuntuu niin älyttömältä maksaa siitä 25000 (mitä rahaa minulla ei ole, enkä tiedä, voisinko tuollaista lainaa mistään saada?), kun Suomessa kyseinen koulutus olisi mulle maksuton!

[QUOTE="vieras";29031684]Ei olekaan kaikissa yliopistoissa, mutta USA:ssa on aika paljon merkitystä sillä, että mistä yliopistosta on paperinsa saanut. Joitain pikkuyliopiston käyneitä ei arvosteta siellä korkealle, näistä tunnetuista ja suurimmista yliopistoista tulevia taas arvostetaan korkealle.[/QUOTE]

Tottakai näin. Toki arvostetusta yliopistosta valmistunutta kunnioitetaan enemmän, ja palkat saattavatkin helposti olla luokkaa 200 000-1 000 000 taalaa/vuosi. Yleisesti ottaen kuitenkin yliopistosta kuin yliopistosta valmistuneella korkeakoulutetulla on Yhdysvalloissa oikein mukava elintaso.

[QUOTE="Aloittaja";29031698]Mies on hammaslääkäri. Koulutuksensa on ollut 5-vuotinen, Bachelor of Dental Surgery. Ja terveystieyeiden maisteri on tosiaan ihan eri asia kuin "lääkäriys" ja lääketiede. Yhtenä vaihtoehtona mietittiin, että jos minäkin olisin hakenut USA:an opiskelemaan ko. tutkintoa, mutta tuntuu niin älyttömältä maksaa siitä 25000 (mitä rahaa minulla ei ole, enkä tiedä, voisinko tuollaista lainaa mistään saada?), kun Suomessa kyseinen koulutus olisi mulle maksuton![/QUOTE]

Mitä sä sit höpiset, että miehen on vaikea saada lääkärinä töitä Euroopassa kun mies ei edes ole lääkäri eikä aio lääkäriksi lukeakaan? Varmasti on sillon vaikea saada töitä lääkärinä.

Skotlannissa on muuten ilmaista tai ainakin tosi halpaa opiskella.

[QUOTE="Aloittaja";29031698]Mies on hammaslääkäri. Koulutuksensa on ollut 5-vuotinen, Bachelor of Dental Surgery. Ja terveystieyeiden maisteri on tosiaan ihan eri asia kuin "lääkäriys" ja lääketiede. Yhtenä vaihtoehtona mietittiin, että jos minäkin olisin hakenut USA:an opiskelemaan ko. tutkintoa, mutta tuntuu niin älyttömältä maksaa siitä 25000 (mitä rahaa minulla ei ole, enkä tiedä, voisinko tuollaista lainaa mistään saada?), kun Suomessa kyseinen koulutus olisi mulle maksuton![/QUOTE]

No, tuolla koulutuksella ymmärrän oikein hyvin, että mies halajaa Yhdysvaltoihin. Ei hänen ainakaan Suomeen kannata muuttaa missään nimessä.

Onko tuo 25 000 dollaria lukuvuosimaksu, vai koko maisterin tutkinnon hinta? Oletteko ottanut selvää, voisiko jossain muussa koulussa tutkinnon suorittaa edullisemmin?

[QUOTE="vieras";29031706]

Skotlannissa on muuten ilmaista tai ainakin tosi halpaa opiskella.[/QUOTE]

Aivan sikakallista, jos ei ole EU-maan kansalainen. Laaketieteissa viela otetaan lahes tuplamaksu.

[QUOTE="northern soul";29031737]Aivan sikakallista, jos ei ole EU-maan kansalainen. Laaketieteissa viela otetaan lahes tuplamaksu.[/QUOTE]

Aa-a, niinpä tietysti. Mä olen tietysti katsellut itse noita EU-kansalaisten maksuja.

Yhteistyössä