APUA! Vaunuissa hometta - mitäs nyt?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja A.p.
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

A.p.

Vieras
Huomasin tänään, että vaunukuomun sisäpuolelle on ilmestynyt runsaasti homepilkkuja! Ihan kamalaa on nyt ensinnäkin se, et vauva on nukkunut siellä päikkäreitä! Tod näk ongelma on vasta viime viikkoina ilmestynyt, koska kesällä ei pilkkuja ollut havaittavissa. Toisekseen, nuo vaunut menevät nyt vaihtoon - soitin pesulaan ja allergia ja astmaliittoon ja molemmissa oltiin sitä mieltä, että homeesta ei varmuudella voi päästä eroon. Eli mitään puhdistusvinkkejä en nyt tarvi - kankaat noista vaunuista menevät roskiin. Kantokopassa, jota on aina säilytetty sisällä, ei näy mitään homepilkkuja. Kyseessä on emmaljungat 2000-luvun lopulta, jotka ostettu käytettynä - meillä käytössä nyt 4kk. Käytettyjä en enää osta, se on selvä.

Mutta mitä sit tekisit:
A) ostaisit uudet kankaat vanhaan runkoon (kallista?)
B) ostaisit uudet vaunut ja vanhat vaunut kokonaisuudessaan kaatopaikalle (tuntuu tosi tyhmältä, tosi hyvät vaunut!)
C) ostaisit uudet vaunut ja koittaisit myydä tai lahjoittaa vanhan rungon ilman kankaita eteenpäin (ostaako kukaan pelkkää runkoa??)
D) jotain muuta - mitä?

D minä nyt annan pesuvinkin,vaikket kaivannu,sori! mutta minä sain homeet pois matkarattaista liottamalla kankaita amwayn tahranpoistoaineella+kuumalla vedellä ja homeet lähti!!

Etkö voi ostaa vanhaan runkoon uutta koppaa ja istuinosaa? Eikö se olisi kaikista yksinkertaisinta? Meillä ainakin on emmaljungat ja esikoisen jälkeen halusin vaihtaa kuosia niin ostin sitten uuden kopan vanhaan runkoon...

Meillä tuli kanssa Emmaljungan vaunukopan kuomuun homepilkkuja. Otin topsypuikon ja käsittelin pilkut kloriittiin kastetulla puikolla. Lähti hyvin.

Käytössä olivat kahdella sen jälkeen ja kaikki ok. Pesulasta sain nämä ohjeet. Mitään kankaita en vaihtanut. Siihen ei kuulemma ole tarvetta, jos pilkut saa pois (Ovat kuulemma silloin joitain "pintahometta", joka ei ole haitaksi).

Patjoissa yms. ei ollut tosin meillä hometta. Mutta kokeilisin ihan vaan normipesua 60 asteessa.

Mutta pesuohjeita et kai kaivannut, joten taisin kirjoittaa vain lämpimikseni. :)

Moikka!

Minä jätin rattaat sateeseen ja lopputulos oli hometta kaikkialla. En raaskinut heittää niitä pois enkä kyllä halunnut käyttääkään. Nyt ne toimivat äärettömän hyvinä kurakelin puistokärryinä. Ei harmita istuttaa likaista lasta rattaisiin ja voi ottaa märät ja kuraiset lelut huolettomasti mukaan :) Näin homeesta huolimatta ovat osoittautuneet tarpeellisiksi :)

Alkuun kyllä tosiaankin harmitti! Pestiin kaiken maailman aineilla ja aina kostealla kelillä pilkut palasivat...

Vaunuihin tullutta hometta ei saa mitenkään kokonaan pois. Uudet kankaat on niin kalliit että saat sillä hintaa uudet vaunut. Älä laita kiertoon homeisia vaunuja!

[QUOTE="vieras";29033307]Meillä tuli kanssa Emmaljungan vaunukopan kuomuun homepilkkuja. Otin topsypuikon ja käsittelin pilkut kloriittiin kastetulla puikolla. Lähti hyvin.

Käytössä olivat kahdella sen jälkeen ja kaikki ok. Pesulasta sain nämä ohjeet. Mitään kankaita en vaihtanut. Siihen ei kuulemma ole tarvetta, jos pilkut saa pois (Ovat kuulemma silloin joitain "pintahometta", joka ei ole haitaksi).

Patjoissa yms. ei ollut tosin meillä hometta. Mutta kokeilisin ihan vaan normipesua 60 asteessa.

Mutta pesuohjeita et kai kaivannut, joten taisin kirjoittaa vain lämpimikseni. :)[/QUOTE]

Kyllä tuo meidän kuomu on sen verran täplikäs, et sais upottaa sinne kloriteen. Mites, eikö sulla sit ilmestynyt enää uusia pilkkuja tos käsittelyn jälkeen? Ongelmana tossa homeessa on kait se, että itiöt ei kuitenkaan kuole vaikka aktiivisessa vaiheessa oleva home kuoleekin. Eli voi uusia.

Alkuperäinen kirjoittaja monelle äiti;29033291:
D minä nyt annan pesuvinkin,vaikket kaivannu,sori! mutta minä sain homeet pois matkarattaista liottamalla kankaita amwayn tahranpoistoaineella+kuumalla vedellä ja homeet lähti!!

niin, tahrat lähtee, mutta ne homeitiöt itsessään ei lähde ja ne se ongelma on....

ap:lle, osta uudet vaunut ja koita lahjoittaa edelliset pois esim. facebookissa...
Sanoit että "koppaa on säilytetty sisätiloissa", siis oletko itse säilyttänyt vaunuja ulkona? Jos, niin ei siihen vaikuta onko vaunut uudet vai käytetyt, homehtuu yhtälailla...

Kyllä tuo meidän kuomu on sen verran täplikäs, et sais upottaa sinne kloriteen. Mites, eikö sulla sit ilmestynyt enää uusia pilkkuja tos käsittelyn jälkeen? Ongelmana tossa homeessa on kait se, että itiöt ei kuitenkaan kuole vaikka aktiivisessa vaiheessa oleva home kuoleekin. Eli voi uusia.

itiöt ei lähde ikinä juu. Vaikka saisit itiötki tapettua niin ne on siinä kankaas yhtä haitallisia kuin itse homekin. Suosittelen nakkaamaan vaunut pois ja uutta tilalle

Vaunuihin tullutta hometta ei saa mitenkään kokonaan pois. Uudet kankaat on niin kalliit että saat sillä hintaa uudet vaunut. Älä laita kiertoon homeisia vaunuja!

Tietenkään en kankaita laittaisi kiertoon, mut mietin vaan et haluaako joku pelkkää runkoa ( vaikka joku näppärä ompelee itse ne kankaat, en tiedä...). Voisin vaikka lahjoittaa, ettei mene roskiin..

niin, tahrat lähtee, mutta ne homeitiöt itsessään ei lähde ja ne se ongelma on....

ap:lle, osta uudet vaunut ja koita lahjoittaa edelliset pois esim. facebookissa...
Sanoit että "koppaa on säilytetty sisätiloissa", siis oletko itse säilyttänyt vaunuja ulkona? Jos, niin ei siihen vaikuta onko vaunut uudet vai käytetyt, homehtuu yhtälailla...

No OLEN tyhmä säilyttänyt. Oli tuo kesä niin lämmin, että ei tullut homejutut mieleenkään. Eka lapsi tietenkin. Sateensuojassa ovat olleet, mut mitäs sen väliä kun kosteus ottaa niihin kuitenkin. Joo itseäni olenkin vain syyttänyt tästä, en niinkään edellistä omistajaa.

Tietenkään en kankaita laittaisi kiertoon, mut mietin vaan et haluaako joku pelkkää runkoa ( vaikka joku näppärä ompelee itse ne kankaat, en tiedä...). Voisin vaikka lahjoittaa, ettei mene roskiin..

Jos vaunuihin voi ostaa erikseen kankaat niin rungon saat varmasti kiertoon :) pistä vaikka Tori.fi - annetaan palstalle niin kyllä sen joku hakee. Ite oon Brion rungot saanu kiertoon.

Niin, ei mitenkään ap:lle vaan ihan yleisesti. Jos lapsi istuu ulkovaatteissa rattaissa, joissa on kankaissa homeitiöitä, mitenköhän vaarallista tuo loppujen lopuksi on? En nukuttaisi vastasyntynyttä homeisessa kopassa ja ajatus lapsesta paljain kintuin istumassa näkyvästi homeisissa rattaissa on vähän yök, mutta muistakaa kaiken tämän homehysterian keskellä että home ei ole yhtä kuin vaara, ja vaarallinenkaan home ei ole yhtä kuin vaara toppahaalarin pyllylle annosteltuna :) Missähän kaikessa nuo lapsoset istuu pihalla muutenkin.

[QUOTE="vieras";29033348]Jos vaunuihin voi ostaa erikseen kankaat niin rungon saat varmasti kiertoon :) pistä vaikka Tori.fi - annetaan palstalle niin kyllä sen joku hakee. Ite oon Brion rungot saanu kiertoon.[/QUOTE]

Ok, täytyypä pistää. Koitan vielä huomenna emmaljungalta tiedustella, mitä uudet kankaat tulis kustantaan.

[QUOTE="vieras";29033385]Niin, ei mitenkään ap:lle vaan ihan yleisesti. Jos lapsi istuu ulkovaatteissa rattaissa, joissa on kankaissa homeitiöitä, mitenköhän vaarallista tuo loppujen lopuksi on? En nukuttaisi vastasyntynyttä homeisessa kopassa ja ajatus lapsesta paljain kintuin istumassa näkyvästi homeisissa rattaissa on vähän yök, mutta muistakaa kaiken tämän homehysterian keskellä että home ei ole yhtä kuin vaara, ja vaarallinenkaan home ei ole yhtä kuin vaara toppahaalarin pyllylle annosteltuna :) Missähän kaikessa nuo lapsoset istuu pihalla muutenkin.[/QUOTE]

Niinpä! Oon kyllä samaa miettinyt. Mutta siinäpä se on, kun et voi varmuudella tietää aiheuttaako jotain. Ehkä just joku lyhyt matka ratasvaunussa kasvot selkeästi ulkoilmassa juu, mutta nukuttaminen homeisen (tai homeessa olleen) kuomun alla ei tunnu kyllä hyvältä. Sieltä allergia ja astmaliitosta vaan sanottiin, että kun ei mitään tutkimusta ole tehty niin parempi on olla ottamatta riskiä.

En ikinä lähtisi putsaamaan hometta vaunuista, tuskin sitä kokonaan pois saa vaikka näkyvistä lähtisikin. Ja sitä riskiä en ottaisi, että vauvaa nukuttaisin ja kuljettaisin homeisissa vaunuissa.

Uutta koppaa minäkin ehdottaisin :)

Yhteistyössä