Lapsi sai heti kympin kokeesta kun viitti vähän lukea

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kfkfkf
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kfkfkf

Vieras
Toinen poikani sai kympin historiankokeesta ja toinen 9 1/2 matikankokeesta. Vitsi että oon ylpeä nyt :)

tää kympin poika saa muutenkin hyviä arvosanoja (8-9) ihan ilman lukematta, tällä kertaa pistin lukemalla lukemaan, kun viimevuonna sai vähän huonompia numeroita mitä yleensä (hyviä silti) ja heti tulla tupsahti kymppi :) Ihan ensimmäinen laatuaan.
No nyt tietää että miten niitä otetaan :) Aina on ollut hyvä koulussa, matikastakin pelkkiä ysejä tuonut kotiin. No, ehkä tänä vuonna korotellaan vähän numeroita :D

Minä en ole koskaan ymmärtänyt matematiikan kokeisiin lukemisen päälle. Aina on riittänyt, että on tehnyt tehtävät. Eipä nuo lapsetkaan ole matematiikan kokeisiin lukeneet. Kertolaskut on ainoita, mitä on pitänyt vähän harjoitella.

Tyttö pitäisi saada vähän lukemaan kokeisiin, hän on 8-9 tasoa ilman lukemisia muissa aineissa.

[QUOTE="vieras";29038403]Minä en ole koskaan ymmärtänyt matematiikan kokeisiin lukemisen päälle. Aina on riittänyt, että on tehnyt tehtävät.[/QUOTE]

Mulle "lukeminen" niihin on sitä, että pakko käydä kaikki kurssin asiat edellisenä tai koepäivänä vielä läpi, en muuten pysty enää muistamaan kurssin alussa käsiteltyjä laskuja. Mun kokeisiinluku on sellainen, että mies tekee mulle kokeen sen kurssin aiheista ja ratkaisen sen :D Ja veli teki mulle niitä myös kun oltiin peruskoulussa.

Toki hyvällä matikkapäällä varmasti riittää vain se läksyjen tekeminen.

[QUOTE="vieras";29038403]Minä en ole koskaan ymmärtänyt matematiikan kokeisiin lukemisen päälle. Aina on riittänyt, että on tehnyt tehtävät. Eipä nuo lapsetkaan ole matematiikan kokeisiin lukeneet. Kertolaskut on ainoita, mitä on pitänyt vähän harjoitella.

Tyttö pitäisi saada vähän lukemaan kokeisiin, hän on 8-9 tasoa ilman lukemisia muissa aineissa.[/QUOTE]

No mun poika sai myös aina ysejä, viime vuonna 7 ja 8. Joten tänä vuonna pitää alkaa jo lukemaan, auttoihan se kun heti tuli kymppi :D Pari tehtyä koetta vielä saamatta, toinen on matikankoe johon ei tosiaan oikein voi lukea. Riittää että osaa asiat ja poikahan osaa :)
Kannattaa lukea, vaikka ilman lukemistakin sais hyviä numeroita.

[QUOTE="Morrison";29038518]Mitä jos nyt on matikassa ja hissassa kymppi, mutta kun kysytään missä on Rovaniemi tai Lieksa, niin mites sitten?[/QUOTE]

No tää kympin poika kyl osais Rovaniemen ainakin näyttää, Lieksasta en tiiä :D

Oma muksuni ei saa sitä täyttä kymppiä sitten niin millään.

Aina löytyy ne pari pienen pientä virhettä, joiden tiimoilta sitä kymppiä ei tipu.

Juuri eilen likka toi kotiin 3 koetta, matikka 9½, historia 10- ja biologia-maantieto 9½. Historian kokeessa oli ½ pisteen virhe, matikassa 2 pisteen virhe ja biologia-maantiedossa 1,5 pisteen virhe. Eli sitä 100% onnistumista vielä odotellaan.

Mutta lukeminen kannattaa ihan ehdottomasti. Myös siihen matikan kokeeseen.

Kehujien markkinat!

No eikö sitä omaa lastaan sitten saa siinä vaiheessa kehua, jos hän tuo kotiin kympin?

Ja olla jopa siinä määrin ylpeä, että kertoo siitä ylpeydestä muillekin, kuin vain lapselle itselleen? Ei ylpeyden tarvitse aina olla negatiivista, vaan se voi olla ihan positiivishenkistäkin.

Kyllä mä ainakin olen iloinen lapseni onnistumisista. Ja varmaan suurin osa muistakin ihmisistä lapsensa kohdalla on. Enkä ymmärrä, miksi tämänkin asian pitäisi olla tabu. Jos lapsi pärjää hyvin tietyissä aineissa, niin siitä pitäisi olla ihan vaan hyshys, jottet heti ole "kehuja"?!

Yksi pärjää yhdessä aineessa, toinen toisessa. Kolmas ei välttämättä pärjää koulussa lainkaan, mutta eiköhän jokaisella lapsella ne omat vahvuutensa (ja heikkoutensa) ole.

Oma muksuni ei saa sitä täyttä kymppiä sitten niin millään.

Aina löytyy ne pari pienen pientä virhettä, joiden tiimoilta sitä kymppiä ei tipu.

Juuri eilen likka toi kotiin 3 koetta, matikka 9½, historia 10- ja biologia-maantieto 9½. Historian kokeessa oli ½ pisteen virhe, matikassa 2 pisteen virhe ja biologia-maantiedossa 1,5 pisteen virhe. Eli sitä 100% onnistumista vielä odotellaan.

Mutta lukeminen kannattaa ihan ehdottomasti. Myös siihen matikan kokeeseen.

Sen takia oonkin niin mahottoman ylpee, kun meilläkään ei oo millään sitä kymppiä tullut, mut nyt tuli :)
Ollaan sovittu, että yseistä ja kympeistä saa kympin ylimääräistä rahaa, mut nyt kun se kymppi tuli ni tekis mieli antaa ainakin sata euroa :D

Sen takia oonkin niin mahottoman ylpee, kun meilläkään ei oo millään sitä kymppiä tullut, mut nyt tuli :)
Ollaan sovittu, että yseistä ja kympeistä saa kympin ylimääräistä rahaa, mut nyt kun se kymppi tuli ni tekis mieli antaa ainakin sata euroa :D

Mekin on palkittu lasta 8- ja siitä ylöspäin olevista numeroista. Tuskin se sinänsä lasta sen enempää kannustaa (tykkää kovasti koulusta noin niinkuin muutoinkin), mutta onhan se kiva, kun saa vielä erityiskiitosta iloisen mielen lisäksi.

Mekin on palkittu lasta 8- ja siitä ylöspäin olevista numeroista. Tuskin se sinänsä lasta sen enempää kannustaa (tykkää kovasti koulusta noin niinkuin muutoinkin), mutta onhan se kiva, kun saa vielä erityiskiitosta iloisen mielen lisäksi.

Juurikin näin :) Meillä se meni niin, että minä ehdotin palkitsemista ja 12v itse sanoi, että se voisi olla niin, että 8 numerosta ei vielä saa rahaa :D

Semmoinen juttu kannattaa kans huomioida, että yksi tärkeimmistä koulussa opittavista taidoista on opiskelutaito. Koska vaikka ala-asteikäisenä saisi helposti hyviä numeroita lukematta, niin se vaikeutuu kun siirtyy ylästeelle ja lukioon/ammattiopintoihin.

Siksi on hyvä harjoitella tekniikat kokeisiin valmistautumiseen, tiedonhakuun ja esitelmien yms tekoon jo siinä vaiheessa kun omaksuttava tietomäärä on vielä suhteellisen vähäinen.

Ja onnea muksuille numeroista :)