milloin raskausmaha esiin toisessa raskaudessa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja isomaha
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
I

isomaha

Vieras
Milloin teillä maha on tullut esiin toisessa raskaudessa? Oon nyt 8+1 raskaana, ja kummastuttaa vatsan iso koko. Toki osa on turvotusta, mutta mielestäni myös selvä raskausmaha on havaittavissa. Oon alkanut jo epäilemään raskauden olevan pidemmällä tai mahdollisia kaksosia. Tuntuu niin uskomattomalta tuo koko ensimmäiseen raskauteen verrattuna.

Käytän järkeä, juuri siksi epäilenkin raskauden olevan pidemmällä kuin menkoista voisi päätellä. Lähinnä haluaisin kuulla muiden kokemuksia, joten voisit minulle fiksuna ja viisaana useamman äidin lapsen kertoa oman kokemuksesi asiasta.

Viikkoja en muista mutta toisen lapsen kohdalla paljon myöhemmin kuin esikoisesta. Esikoisesta oli muutenkin ihan alussa todella järkyttävää turvotusta, ihan kuin olisi ollut reilusti pidemmällä jos mahaa katsoi, äitiysvaatteetkin piti ottaa jo heti alkuraskaudessa käyttöön.

Käytän järkeä, juuri siksi epäilenkin raskauden olevan pidemmällä kuin menkoista voisi päätellä. Lähinnä haluaisin kuulla muiden kokemuksia, joten voisit minulle fiksuna ja viisaana useamman äidin lapsen kertoa oman kokemuksesi asiasta.

No ultraan varmaan olet menossa?
Siskoni odotti kaksosia mutta ei noin pienillä viikoilla tajunnut mahan kasvua. Toki jos raskaus on pidemmällä niin sitten asia ihan eri.
Oletko kokeillut maatessa tuntuuko kohtu selvästi? Minä olen tuntenut kaikista siinä rv 11 paikkeilla

Mulla näkyi paaaljon aiemmin toisessa, tosin noilla mainitsemillasi viikoilla vasta turvotusta. Maha tulie siin siinä rv 15-16. Esikoisesta olin jo rv 26, eikä kukaan vieläkään huomannut mitään, ellei asiasta tiennyt. Enkä ole edes mikään ylilihava, hieman tukeva tosin. Ekasta vasta rv 27-28 alko olla selvä vauvamasu ilman epäilystä. :)

Vatsallassa ollessa pieni kumpu alavatsalla säilyy, mutta on kuitenkin löysää päällä. Tunnustelemalla en osaa erottaa kohtua. Makuuasento kyllä tuntuu jo hieman epämukavalta, jos pidemmän aikaan makoilee.

http://aijaa.com/NiNDS4

Tässä kuva tän hetkisestä mahasta siis. Ennen raskautta painoa oli 51kg ja nyt 53kg (pituutta 160cm). Joten turvotusta kyllä löytyy. Ultra on vasta viikolla 12, ja vähän pelottaa, jos raskaus onkin pidemmällä. Eikä np- ultrauksen kannalta ole tärkeää, ettei sikiö ole liian iso ultrauksen hetkellä?

Minäkin olin reippaasti yli 20 viikkoa ku näkyi. uissa ehkä vähän aiemmin, mutta siitä pienentyi monensi viikokso. Painoa tuli kaikissa kaikissa raskauksissa 4-7kiloa. Ei ollut ongelmaa pudottaa painoa, kun ei tarvinnuit.

turvotus on hellittänyt siinä viikon 12 tienoilla ja sit raskausmasu on pullahtanut joskus 17-20 viikoilla. Kohtu itsessään on np- ultrissa näyttänyt olevan isompi muissa kuin ekassa raskaudessa, lue: enemmän tyhjää tilaa sikiöpussin ympärillä.

Vatsallassa ollessa pieni kumpu alavatsalla säilyy, mutta on kuitenkin löysää päällä. Tunnustelemalla en osaa erottaa kohtua. Makuuasento kyllä tuntuu jo hieman epämukavalta, jos pidemmän aikaan makoilee.

12765403.jpg - Image - Aijaa.com

Tässä kuva tän hetkisestä mahasta siis. Ennen raskautta painoa oli 51kg ja nyt 53kg (pituutta 160cm). Joten turvotusta kyllä löytyy. Ultra on vasta viikolla 12, ja vähän pelottaa, jos raskaus onkin pidemmällä. Eikä np- ultrauksen kannalta ole tärkeää, ettei sikiö ole liian iso ultrauksen hetkellä?

kivasti osaat pullistaa mahaa :D

En pullista mahaa, miksi ihmeessä pullistaisin. Seisoin selkä suorassa, vedin syvään henkeä ja hengitin ulos. Sitten nappasin kuvan. Aivan kuten vyötärön ympärystä mitattaessa :)

Kai se täytyy uskoa, että turvotusta on. Mulla on kyllä epäsäännöllinen kierto, että sinällänsä voisi olla pidemmällä. Täytyy varmaan ruveta harkitsemaan yksityisellä käyntiä varmistamassa viikot, niin saan mielenrauhan.

Minulla on ollut ihan selvästi jo noilla viikoilla nähtävissä ja rv10 ei normihousut enää menneet kiinni. Ja neuvolassa sitten ekalla käynnillä aina taivasteltiin mahan kokoa, kun kohdunpohjan korkeus alkoi lähenellä napaa. Sydänääniäkin kuuneltiin 5. raskaudessa väärästä paikasta, kun maha oli normaalia suurempi.
Lääkärikin kauhistui mahan kokoa rv12, epäili väärää laskettua aikaa ja kaksosia, mutta uskoi lopulta, kun sanoin, että mulle ihan normaali juttu tuo. 6.raskaudessa kukaan ei enää jaksanut neuvolassa mahan kokoa ihmetellä.
Minulla on normaali oloissakin normaalia suurempi kohtu. Gynekologi luuli tarkastuskäynnillä, että olen n.8rv, mutta kohtu vaan oli normaalia suurempi.
2.raskaudessa sattui just ehkä hupaisammat luulot, kun naapuri luuli, että olen ihan viimeisilläni ja äitiysloma jo alkanut. Ja laskettuun aikaan oli vaatimattomat 20 viikkoa..:) Yksi toinen sanoi, että taitaa ehtiä jouluksi syntymään, johon sanoin, että toivottavasti ei sentään, kun laskettu aika vasta maaliskuun puolessa välissä..