Auton talvirenkaiden vaihdosta (mies mäkättää)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Katastrofi Kaisa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

Katastrofi Kaisa

Vieras
Mun mies ei vaihtanut meidän autoon talvirenkaita kun sen mielestä ne menee pilalle kuivalla tiellä. Mä en kuitenkaan halunnut ajaa autolla jos siinä ei ole nastarenkaita ja halusin näyttää ett nainekin osaa tuon tehdä.

Nyt ukko huutaa mulle kun oli kuulemma auto rutussa. Mä kyllä huomasin että auton alakylki silleen jousti kun pumppasin meidän isolla tunkilla auton ylös ja joo, kyllä mä myös huomasin että ne jäi painuksiin kun otin tunkin pois. Mielestäni noita ei kuitenkaan huomaa mitenkään muuten kuin katsomalla auton alle. Ok, mokasin mutta kun ei tuo nyt kovin iso asia voi olla.

Toinen mistä se mulle mäkätti oli se että renkaat muka väärällä puolella tai jotain??? Miten ihmeessä renkaat voi olla väärällä puolella? Ei kai renkaat nyt nelsikanttisia ole toiseen suuntaan ja toiseen pyöreitä (he he).

no, tuohon peltijuttuun en ota muuta kantaa kuin että miehen on ihan turha valittaa, jos ei kerran itse niitä suostunut vaihtamaan...

mutta renkaiden puolesta sen verran, että niissä on joskus väliä pyörimissuunnalla jos on epäsymmetrinen kuviointi eli pitää olla nimenomaan oikealla puolella, että kuviointi on oikein.

mutta pisteet sulle siitä, että hoidit homman itse etkä jäänyt odottamaan saamatonta miestä! :D

Niinno, oisit voinu vaikka netistä kattoa ohjeita tai kysyä isältäs ennenkö alat moiseen..
Sinänsä ainakin pk-seudulla päätiet on jokataupauksessa sulia 95% ajasta talvellakin. muutamana lumimyrskypäivänä pääsee ajamaan lumella. Kuluu ne nastat siis talvellakin, sinänsä ihan sama vaihtaako viikkoa aiemmin vai myöhemmin.

Jos ne renkaat on väärällä puolella niin on tosiaan ajettava tästälähin peruuttamalla. Mutta kyllä se onnistuu hyvin kunhan harjoittelee. Kaikki on kuitenkin kokonaan miehen viks kerta ei vaihtanut ite renkaita.

[QUOTE="Vieras";29119557]Niinno, oisit voinu vaikka netistä kattoa ohjeita tai kysyä isältäs ennenkö alat moiseen..
Sinänsä ainakin pk-seudulla päätiet on jokataupauksessa sulia 95% ajasta talvellakin. muutamana lumimyrskypäivänä pääsee ajamaan lumella. Kuluu ne nastat siis talvellakin, sinänsä ihan sama vaihtaako viikkoa aiemmin vai myöhemmin.[/QUOTE]

No nastojen kulumista suurempi huoli on kumiseoksen kestävyys liian lämpimällä ilmalla...

[QUOTE="vieras";29119555]no, tuohon peltijuttuun en ota muuta kantaa kuin että miehen on ihan turha valittaa, jos ei kerran itse niitä suostunut vaihtamaan...

mutta renkaiden puolesta sen verran, että niissä on joskus väliä pyörimissuunnalla jos on epäsymmetrinen kuviointi eli pitää olla nimenomaan oikealla puolella, että kuviointi on oikein.

mutta pisteet sulle siitä, että hoidit homman itse etkä jäänyt odottamaan saamatonta miestä! :D[/QUOTE]

Pisteet siitä että yritti ja meni pieleen?

Jep, tunkki väärään kohtaan, renkaat väärinpäin niin sanotusti pyörimissuunta viturallaan kuten joku jo totesi ja sitten ne olemattomat nastat rahnutetaan asfalttiin sileäksi muutaman liukkaan mutkan takia kun ei osata ajaa ja luotetaan nastarenkaaseen, huoh. Ei mikään ihme et sun äijälläs on menny hermo!? Ja pultit kiristetty toimistotyöntekijän olemattomilla käsivarsilla, sorry.

[QUOTE="vieras";29119555]no, tuohon peltijuttuun en ota muuta kantaa kuin että miehen on ihan turha valittaa, jos ei kerran itse niitä suostunut vaihtamaan...

mutta pisteet sulle siitä, että hoidit homman itse etkä jäänyt odottamaan saamatonta miestä! :D[/QUOTE]

No en nyt noinkaan sanoisi kun mettään meni melko pahasti. Ja tuskin kukaan sanoisi noin jos mies olisi rikkonut vaikka sekä hellan että pesukoneen kun ei jäänyt odottamaan saamatonta naista...

Jokaisellahan on momenttiavain omasta takaa :)

[QUOTE="jenni";29119699]No eihän niitä hrtiavoimin tarvitse kiristää. Momenttiavaimella kun naksauttaa, niin oikein ihmetyttää, ettei sen tiukemmalle tarvitse runtata. Plussaa siitä, että ne saa keväällä taas aukikin.[/QUOTE]

Eli mä tein kaiken muun oikein paitsi että renkaat väärinpäin? Mistä ihmeestä voi tietää miten ne voi olla väärinpäin? Kaikki renkaat kyllä näytti ihan samanlaisilta. Onko siis toiselle puolelle eri renkaat kuin toiselle?

Ukko vaihtoi autoon takaisin kesärenkaat ja lähti näyttää noita ruttuja jonnekin pajalle. Saa nähdä mitä taas tästä seuraa...

Mä kyllä huomasin että auton alakylki silleen jousti kun pumppasin meidän isolla tunkilla auton ylös ja joo, kyllä mä myös huomasin että ne jäi painuksiin kun otin tunkin pois. Mielestäni noita ei kuitenkaan huomaa mitenkään muuten kuin katsomalla auton alle. Ok, mokasin mutta kun ei tuo nyt kovin iso asia voi olla.

Toinen mistä se mulle mäkätti oli se että renkaat muka väärällä puolella tai jotain??? Miten ihmeessä renkaat voi olla väärällä puolella? Ei kai renkaat nyt nelsikanttisia ole toiseen suuntaan ja toiseen pyöreitä (he he).

Murjoit sitten väärästä kohdasta nostamalla helman ruttuun. Kosmeettisen haitan lisäksi sieltä lohkeilee maalit ja ruostesuojat ja ruostuminen alkaa. Hienoa!

Ja sitten on ilmeisesti renkaat laitettu niin, että pyörimissuunnat on väärin. Useissa renkaissa kun on pyörimissuunta määritetty, ja sitä osoittavat nuolet renkaissa. Kun rengas on väärin päin, pito on huonompi ja lähtee vesiliirtoon helpommin. Lisäksi erityisesti nastarenkaissa nastat alkavat irrota, kun pyörimissuuntaa vaihtaa ja nastat vääntyvät edes takaisin.

Olisi kannattanut vaihdattaa liikkeessä, kun ei tiedä mitä tekee. Nyt joudut vähintään vaihtamaan pyörät uudestaan oikein päin ja korjauttamaan mahdolliset peltivauriot pohjasta. Parin kympin säästöllä tonnin vahingot...

[QUOTE="Vieras";29119717]Jokaisellahan on momenttiavain omasta takaa :)[/QUOTE]

Kannattaa hommata jos renkaita itse vaihtaa. Kuten hallitunkki, jackpad, pumppu ja ilmanpainemittarikin. Jos ei näitä ole tai osaa käyttää, niin sitten kannattaa pysyä rengashotellin asiakkaana.

Eli mä tein kaiken muun oikein paitsi että renkaat väärinpäin? Mistä ihmeestä voi tietää miten ne voi olla väärinpäin? Kaikki renkaat kyllä näytti ihan samanlaisilta. Onko siis toiselle puolelle eri renkaat kuin toiselle?

Ukko vaihtoi autoon takaisin kesärenkaat ja lähti näyttää noita ruttuja jonnekin pajalle. Saa nähdä mitä taas tästä seuraa...

joissakin renkaissa on pyörimissuuntanuolet ja joissain ei mutta käytetty rengas pitäis laittaa aina samalle puolelle missä se on tottunut olemaan

jos sen laittaa toiselle puolen niin saattaa alkaa nastat irtoilemaan ja muutenkin rengas kulumaan nopsempaan kuin muutoin

Eikö tehtaan ruostesuoja mene piloille jos noin sitä peltiä ruttaa?

No mutta, sinäänsä kai hyvä että yritit itse asiat hoitaa. Itse olen kerran (18-vuotiaana) yrittänyt vaihtaa renkaat, ja leikki loppui lyhyeen kun ensimmäinen pultti oli niin tiukassa että lopulta se meni poikki (saatoin vähän hyppiä sen ristikkoavaimen päällä.... :rolleyes: ).

Mutta ymmärrän kyllä miestäkin, ei meidänkään suostuis vielä vaihtamaan renkaita kun on tiet sulat vielä viikkoja eteenpäin. Etenkään kun on tulenuudet renkaat, niin tuntuis pahalta nastoja viikkotolkulla nyt ennen (oikeita) liukkaita kelejä. Kyllä tuolla kesärenkailla vielä pärjää kunhan on järki tallessa eikä varjoisiin mutkiin sata lasissa kurvaile.

Siis ne kuviothan ovat erinäköiset riippuen siitä mistä suunnasta niitä katsot, eikö vain?
Jos laitat ne niin päin että kuviot on näin päin >>> , niin tietysti ne toimivat eri tavalla kuin jos kuviot on näin päin <<<

OK. Itse oon vaihtanut renkaat jo 15 vuotta auton tunkilla ja pulttiavaimella. 30min homma ja laatu 100%.

[QUOTE="jenni";29119747]Kannattaa hommata jos renkaita itse vaihtaa. Kuten hallitunkki, jackpad, pumppu ja ilmanpainemittarikin. Jos ei näitä ole tai osaa käyttää, niin sitten kannattaa pysyä rengashotellin asiakkaana.[/QUOTE]

Kyllä naisen(kin) on hyvä oppia renkaat vaihtamaan, ihan vaikka sen takia että sattuu rengasrikko kesken matkan. Kun mä sain kortin, isä pisti mut vaihtamaan renkaat ja meillä on opetettu kaikki lapset vaihtamaan renkaat.

Jos oisit ap kysynyt mieheltäs miten homma tehdään tai lukenut sen manuaalin, oisit selvinnyt paljon vähemmällä rähinällä.

Yhteistyössä