Voiko 2,5v jättää päiväunet pois kun ei suostu illalla menemään yöunille, vaan valvoo monta tuntia sängyssä leikkien?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ap.
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

ap.

Vieras
Aamulla heräilee 8-9, päiväunet 1-1,5h 13-15 välissä ja yöunille menee 20-21, mutta usein nukahtaa vasta 23-24... ei mitään järkeä tuossa. Mietinkin, että voisiko ne päiväunet jättää kokonaan välistä, vaikka selvästi on väsynyt päivälläkin, alkaa haukotella ja hieroa silmiä 16 maissa, jos ei päiväunia nuku (muutama kerta testattu). Lapsi siis nyt 2v5kk.

Voi. Tosin muistan että päiväkodissa ei suhtauduttu suopeasti siihen että ipana ei saisi nukkua päikkäreitä, mutta kun jos tyttö nukkui päivällä 20min se ei nukkunut ennen puoltayötä

Voi. Tosin muistan että päiväkodissa ei suhtauduttu suopeasti siihen että ipana ei saisi nukkua päikkäreitä, mutta kun jos tyttö nukkui päivällä 20min se ei nukkunut ennen puoltayötä

Tämä ei ole päiväkodissa, vielä. On menossa ensi vuoden alusta vasta, ja mietinkin, että miten sitten käy, jos pakottavat siellä nukkumaan kun kotona on jo jätetty päiväunet pois. Vai täytyykö sitten vaan testata miten käy yöunien, jos päiväkodissa alkaa nukkua päiväunia.

Meillä taas päikkäristä ehdotettiin, että mun lapsi ei menis enää edes yrittämään päiväunia tänä vuonna, vaan saisi pelata/lukea jne sen ajan. Ikää siis 2,5v ja vuosi sitten nukkui vain muutamat päiväunet hoidossa. Kotona vapaapäivinä kyllä uni maistui.

Kokonaan päiväunet jäivät pois muutama kuukausi takaperin. Lapsi herää noin klo 8 ja menee nukkumaan 19.30-20. Iltapäivästä neljän-viiden maissa tulee semmonen hetki, että on väsynyt, hieroo silmiään ja kiukkuilee helpommin, mutta kun ei suostu edes lepäämään niin minkäs teet. Koitan vaan keksiä siihen jotain ohjelmaa sitten (vaikka ulkoilua, jos ei muuta) mikä vie kelloa eteenpäin kohti odotettua ja kaivattua nukkumaanmenoaikaa.

Kadehdin niitä, joiden naperot nukkuvat päiväunia vielä tässä iässä :D

Ei saa! Tuon ikäinen tarvitsee ne päikkärit kehittyäkseen hyvin. Jotain muuta pitää keksiä, esim aamulla aiemmin ylös, ulkoilua enemmän jne. Minusta typerää jättää päikkäreitä pois liian aikaisin, ei tee hyvää.

Ei saa! Tuon ikäinen tarvitsee ne päikkärit kehittyäkseen hyvin. Jotain muuta pitää keksiä, esim aamulla aiemmin ylös, ulkoilua enemmän jne. Minusta typerää jättää päikkäreitä pois liian aikaisin, ei tee hyvää.

Tämä tapaus ei haluaisi mennä päiväunille, kiukkuaa jos joutuu sänkyyn. Kiukkuaa myös iltaunille mennessä. Ei jaksa herätä aamulla ennen 8, ulkoilua tulee päivässä 2 kertaa 1-1,5h ja joskus enemmänkin. Minun puolesta saa nukkua päiväunet, saanpahan päivässä hetken omaa aikaa, mutta mies on kyllästynyt siihen, ettei nukahda illalla.

No mitä vattua tekisit, jos lapsi ei suostu nukkumaan??
Eikä lepäämään tai huilaamaan. Tai koittamaan kumpi pystyy pitämään silmiä kauemmin kiinni ja olemaan hiljaa. Saati lukemaan rauhassa sängyssä. Kaikkea on koitettu, antaisin kuun taivaalta et tuo nukkuis vielä päiväunet (itsekkäistä syistä kylläkin), mut ei.

Kertoisitko mun lapsellekin tuon, et on TYPERÄÄ jättää päikkäreitä pois liian aikaisin.

Mulla on kaks lasta ja molemmat ovat jättäneet päikkärit pois 1v7kk ikäisenä. Lapset on erilaisia, kyllä monet kotihoidossa olevat 2-vuotiaat pärjää jo ilman päikkäreitä.

[QUOTE="vieras";29123431]Mulla on kaks lasta ja molemmat ovat jättäneet päikkärit pois 1v7kk ikäisenä. Lapset on erilaisia, kyllä monet kotihoidossa olevat 2-vuotiaat pärjää jo ilman päikkäreitä.[/QUOTE]

Mun 1,5v jätti ne pois nimenomaan tarhassa, koska uniaika oli liian aikaisin. Vapaapäivinä kotona nukkui klo 14 jälkeen pari tuntia.
Aiettä meillä oli rattoisia iltoja, jos lapsi oli ollut 7.30-16.15 hoidossa ilman päiväunia <3 Onneksi ei ollut ma-pe hoitoaika.

[QUOTE="vieras";29123401]Meillä taas päikkäristä ehdotettiin, että mun lapsi ei menis enää edes yrittämään päiväunia tänä vuonna, vaan saisi pelata/lukea jne sen ajan. Ikää siis 2,5v ja vuosi sitten nukkui vain muutamat päiväunet hoidossa. Kotona vapaapäivinä kyllä uni maistui.

Kokonaan päiväunet jäivät pois muutama kuukausi takaperin. Lapsi herää noin klo 8 ja menee nukkumaan 19.30-20. Iltapäivästä neljän-viiden maissa tulee semmonen hetki, että on väsynyt, hieroo silmiään ja kiukkuilee helpommin, mutta kun ei suostu edes lepäämään niin minkäs teet. Koitan vaan keksiä siihen jotain ohjelmaa sitten (vaikka ulkoilua, jos ei muuta) mikä vie kelloa eteenpäin kohti odotettua ja kaivattua nukkumaanmenoaikaa.

Kadehdin niitä, joiden naperot nukkuvat päiväunia vielä tässä iässä :D[/QUOTE]

no tää mun ipana on nykyään 22v, joten varmaan tän päivän päiväkodeissa otetaan enemmän lapset huomioon yksilöinä. Mulle sanottiin vaan että meillä on tapana että kaikki rauhoittuu päiväunille tiettyyn aikaan. Oli kyllä aina kovin huonouninen ipana, isäänsä tullut :D

Meillä jättäneet 2v. päikkärit pois. 5v nukkuu silti joskus päiväkodissa max 1/2h ja lepäilee. Päiväkoti on kuitenkin lapselle erilaista kun on koko ajan hälinässä ja erilailla toimintaa, joten ne unet tulee tarpeeseen. Vapaa päivinään ei kotona ole nukkunut koskaan.

[QUOTE="minna";29123484]Meillä jättäneet 2v. päikkärit pois. 5v nukkuu silti joskus päiväkodissa max 1/2h ja lepäilee. Päiväkoti on kuitenkin lapselle erilaista kun on koko ajan hälinässä ja erilailla toimintaa, joten ne unet tulee tarpeeseen. Vapaa päivinään ei kotona ole nukkunut koskaan.[/QUOTE]

Joo, tätä minäkin mietin että voi olla että kotona ei tarvii päiväunia mutta päiväkodin aloituksen jälkeen päiväunet on taas tarpeen kun toiminta ja touhu on erilailla väsyttävää.

voi jättää pois. niin meillä on tehty. ei ole alettu valvomaan puoleen yöhön siksi, että tenava on nukkunut päivällä, ja sitten on valvonut myöhään yöhön. kyllähän ne päiväkodissa siitä purnaa. mutta purnatkoon. meillä ainakin, jotka on jouduttu nousemaan ylös aamulla ennen kukon pieraisua siis 4-5 välillä, niin on ollut pakko toimia näin.

Pois äläkä murehdi vielä pk aloitusta. Lasten unen tarve on erilainen ja kasvun ja kehityksen kannalta YÖUNET ovat ne tärkeät. Meillä neiti ollutnaina vähäunisempi, lopetti kotona n 1,9 kk päikkärit mutta 2,3 v meni pk:hon ja taas alkoi uni maistua...kuitenkin jos pk: ssa nukkui pitkään vaikutti iltaan, joten sovittiin että nukkui n30 min. 3 v 8 kk jätti sitten
Kokonaan pois unet. Nukkuu yössä sen12 h eikä tarvitse kahtakertaa nukkumaan käskeä, unessa 20.00...

Minä jätän omalta melkein 3 -vuotiaalta päiväunet pois....Nukahtaa kyllä illalla jo klo 22 paikkeilla vaikka nukkuisikin päiväunet...Mutta ihmeellisesti ei pysy rytmi yllä päiväunien suhteen,välillä nukkuu,välillä ei,välillä saa nukuttaa monta tuntia......
Rupeaa sitten yöunille nyt aikaisemmin,klo 20 aikaan jo.

Ite yrittäisin muokata rytmiä päiväkotimaisemmaksi eli herätä ajoissa aamulla(tai millainen herätys teillä tulee olemaan sitten kun pk alkaa?) ja viimeistään klo 12 niille unille. Jos ei nukahda puolessa tunnissa niin voi nousta ylös mutta loppuiltapäivästä ei enää nukuta, jolloin yöunet ei häiriinny.

Yhteistyössä