En mielestäni ole rasisti mutta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ei-rasisti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

ei-rasisti

Vieras
minun on vaikeaa suhtautua luontevasti huonoa suomea puhuviin maahanmuuttajiin.

Usein huonosti suomea puhuvat ilmaisevat itseään kauhean suorasti ja käyttävät sanoja jotka minusta tuntuvat töykeiltä, jopa röyhkeiltä. Tuntuu että he tulevat verbaalisesti kauhean lähelle ja sellainen ahdistaa minua. Jotkut suomalaisetkin tekevät sitä, ja suhtaudun heihin myös välttelevästi, mutta suomalaisten kohdalla on helppoa ajatella että siinä on sellainen persoona, jonka kanssa en viihtyisikään. Maahanmuuttajien kohdalla en voi tietää onko kyse kielivaikeuksista vai persoonasta. Tuntuu pahalta torjua joku mahdollisesti pelkän kielimuurin takia, mutta en voi itselleni mitään, olen herkkä ihmisten viesteille (vaikka tahattomille) ja minua ahdistaa jos joku edes puheessa loukkaa tilaani.

Onko muilla tätä ongelmaa?

Miten moneen maahanmuuttajaan olet ap törmännyt tai tutustunut?

Mistä muuten luulet heidän niitä ilmaisuja oppineen, jos ei suomalaisilta..?

Pääakaupungissa asuvana niin moneen ettei laskeminen kannata. Kaikki tapaamani maahanmuuttajat eivät kuitenkaan ole olleet vaivaannuttavia.

Minun tuntemani suomalaiset ovat puheissaan aika hienotunteisia, eivät käskeviä tai liian lähelle tunkevia, mutta kuten aloituksessa sanoinkin, vältän röyhkeiksi kokemiani ihmisiä enkä siis kerää heitä tuttavikseni. En sitten tiedä onko kyse maahanmuuttajien persoonallisuudesta vai kielitaidosta, mutta jotkut ovat verbaalisesti aikamoisia "tilanvalloittajia".

Miten moneen maahanmuuttajaan olet ap törmännyt tai tutustunut?

Mistä muuten luulet heidän niitä ilmaisuja oppineen, jos ei suomalaisilta..?

Mutta tosiaan, suomalaisilta se kieli opitaan. Ehkä kielikursseilla ei opeteta sanomaa esim. "antaisitko minulle" komennon "anna minulle" sijaan. Pieni ero sanoissa mutta iso vaikutelmissa. Ehkä tämä on nouseva trendi suomalaisillakin, suorasukaisempi ilmaisu. Kuka tietää.

Kyllä minuakin vaivaa joskus joidenkin maahanmuuttajien tapa puhua nopeasti huonoa ruotsia (täällä naapurimaassa) äänekkäästi. Jos vähän hidastaisivat, voisi ehkä olla paljon ymmärrettävämpääkin.

Minun maailmassani tämä on välinpitämättömyyttä muita kohtaan ja töykeyttä. Yritän kuitenkin muistuttaa itseäni siitä, että heidän maailmansa ehkä näyttää toisenlaiselta: tärkeämpi päästä puhumaan kuin se että tulee hyvin ymmärretyksi?

Vaikka mä mielestäni osaan englantia ihan hyvin, en mä välttämättä osaisi ilmaista asiaani siten kuin tekisin sen suomeksi. Kun käyttää äidinkieltään, tuntee sen vivahteet ja tietyt "pehmentävät" sanat ja ilmaisut. Esimerkkinä vaikka tällainen, että "en mä millään pahalla tarkoita, mutta olisi tosi kiva juttu jos voisit vähän siivota näitä astioita ettei jäis sitten muille niin paljon hommia". Englanniksi se menis mulla kutakuinkin että "I´d like you to clean up your mess so we don´t have to do it". Mun mielestä kuulostaa mun englanniksi aika lailla töykeämmältä ja suorasukaisemmalta. Ehkäpä mamuilla on sama ongelma, osataan periaatteessa suomea, mutta ne vivahteet ja pehmenteet jne ovat vielä oppimatta.