Milloin sinä kerroit lapsillesi, että joulupukkia ja tonttua ei ole olemassa, vaan ne

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja joulua
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
J

joulua

Vieras
ovat jouluun kuuluva satujuttu?

Meillä tenava on pian 9v ja uskoo edelleen tonttuihin / joulupukkiin. Olen kyllä nyt jo sitä mieltä, että syytä kertoa, että nuo ovat satuhahmoja - eivät totta.

Mies on tosin sitä mieltä, että asiasta olisi kerrottava näin, että oikea joulupukki asuu Korvatunturilla ja kotona käyvät joulupukit eivät ole oikeita, vaan joku ihminen esittää joulupukkia.

Minusta tuo ei ole fiksu idea. Siltihän lapsi jatkaisi uskomista joulupukkiin, jos hälle noin kerrottaisi, että oikea joulupukki asuu Korvatunturilla.

Viime joulun alla jo pohjustin tätä seuraavaa siirtoa eli kerroin, että joulupukki huolehtii vain lasten lahjatoiveista ja me aikuiset ostamme / annamme joululahjat toisillemme. Mutta tänä joulun alla olen ajatellut kertoa, että aikuiset ostamme / annamme joululahjat myös lapsillekin ja joulupukki on satua - ei totta.

Tosin kun tämän tiedon lapselle kerron, niin taatusti hän tämän asian paljastaa pikku sisarukselleen muutaman vuoden päästä. Joten pikku sisarukselle ei tule samaa satumaailmaa mitä isommalle on nämä vuodet uskoteltu.

Isommalla kun on sekä ADHD että autismi. Ja autismi luo tiettyä jäykkyyttä lapsen käytökseen. Jos joku asia on näin, se on aina näin. Eikä isompi taatusti osaa "huijata" joulupukilla pienempäänsä muutaman vuoden päästä. Vaan menee ja "töräyttää" hälle miten asiat oikeasti ovat.

Tosin saattaa kyllä mennä tässä aikansa, että isompi todella tajuaa sen, että joulupukkia ei todellakaan ole olemassa. Hän vain niin sitkeästi uskoo pukin olemassa oloon.

Meillä ei ole koskaan kerrottukaan, että ne olis oikeita. Ne on lapsuille roolihahmoja siinä kuin muutkin naamioituneet hahmot.
Miksi e edes uskottelette lapsille muuta?

Meillä taas ei kerrottu koskaan, että ne ovat satua. Lapset saivat sen ihan itse päätellä. Kaksi nuorinta päättelivät 9-vuotiaana, kolme vanhinta 11-vuotiaana. Miksi lapsi ei saisi uskoa joulupukkiin ja tonttuihin? Ei niihin uskomisesta mitään haittaa ole.

• Tykkää
Reactions: HyäkkäysVaunu
Me mietittiin vakavasti tätä joulupukkiasiaa jo kun lapsi oli yhden. Päätettiin, ettemme ota koko pukkiperinnettä käyttöön, vaan kerromme alusta asti että joulupukki on satuolento ja siihen liittyy monia ihania jouluisia kertomuksia. Meille ei koskaan tule joulupukkia, mutta se ei estä meitä katsomasta jouluisia elokuvia eikä lukemasta tonttusatuja. Haluamme myös että lapset tietävät alusta alkaen, että lahjat tulevat sukulaisilta ja ystäviltä, eivät mistään mystisestä lahjatehtaasta josta voi toivoa ihan mitä tahansa ja miten paljon tavaraa tahansa. Onko muilla samanlaista katsantokantaa, vai olemmeko mielestänne sydämettömiä julmureita? :D

zen, noh äitini on sitä mieltä, että lapsi joutuu kiusatuksi, kerta vieläkin melkein 9v iässä uskoo joulupukkiin. Äitini sanoi, että moni eskari-ikäinenkään ei usko joulupukkiin enää ja että lapset osaavat olla julmia toisilleen eli että pienestäkin saattaa joutua kiusatuksi.

Ei olla kerrottu, vaan lapset ovat keksineet itse. Nuorin on erityislapsi ja hän lakkasi uskomasta 9-vuotiaana, joten helähtää teilläkin käy niin. Joulu ja joulupukki olivat hyviä motivointikeinoja ( en tarkoita pelottelua ) . Esimerkiksi lapsi, jolle kynänkäyttö oli haastavaa, teki uskomattoman hienon väritystyön joulupukille.

Me ei kerrottu koskaan, eikä lapset (nyt jo nuoria aikuisia) siitä mitään traumoja saaneet. Eivät ole myöskään koskaan ilmoittaneet, etteivät enää usko. Meillä taitaa tämä viisikymppinen äitikin uskoa ainakin joulun alla :)

Miksi ihmeessä lapselle pitäisi oikein erikseen kertoa, että ei ole olemassa? Meillä lapset on aina tienneet, että kummit ja mummit laittavat lahjoja joulupukin toimitettavaksi samoin kuin itse laitamme toisille. Mutta ne omat ostamamme lahjat saavat puolestani jäädä salaperäisyyden verhon taa.

Mulla on tullut pieniä "lipsahduksia" tässä vuosien mittaan. Mm olen sanonut että ei ole rahaa johonkin lahjaan..ja lapsi on korjannut että tontuthan ne lahjat tuo.. tai sitten pyytänyt mukaan lahjaostoksille jompaa kumpaa muksua vahingossa. Siis ostettu lahja isovanhemmalle tms. Mutta eivät ole vielä yhdistäneet että miten asia oikeasti on, isommalle (6v) ehkä on epäilyksen siemen kylvetty.. mutta haluaa vielä silti uskoa.

Siinä vaiheessa, kun lapsi on itse kysynyt, etteihän joulupukkia ole olemassa. Oisko nuo vanhemmat muksut olleet siinä 6-7-vuotiaita, kun lakkasivat uskomasta, mutta nykyinen ekaluokkalainen uskoo vielä ihan täysillä.

Meillä käyvä joulupukki on se oikea. Muualla on feikki. En ole ajatellut kertoa asian todellista laitaa ikinä. Jouluun kuuluu tämä illuusio. Ja Pukkiin uskoo jokainen.

Meillä taas ei lapset varmaan vieläkään edes tiedä koko pukista ja tontuista. Viime joulun alla kun kaupassa olimme koko perhe niin pahvipukkia lapset osoittelivat ja sanoivat Nooaksi, jos oikein muistan. Vanhin on viisi.

Tämä joulupukkiasia on muuten mielenkiintoinen. Silloin kun itse olin lapsi, niin hoksasin kyllä reilusti ennen kouluikää, että joulupukkia ei ole oikeasti olemassa ja samoin kaikki kaverinikin tiesivät jo hyvissä ajoin. Vanhin lapseni on nyt 9 v ja täysillä uskoo joulupukkiin ja samoin kaikki hänen kaverinsakin, joista vanhemmat ovat jo 11 v.

Mistä tämä johtuu? Onko lasten maailma nykyään niin epätotta täynnä (kaikki tietokonepelit yms.) että todellisuus ja epätosi ovat jotenkin sekoittuneet? Meilä tosin ei paljon tietokonepelejä pelata, mutta kaverit ovat kyllä ahkeria sillä saralla...

[QUOTE="ompus";29175629]Tämä joulupukkiasia on muuten mielenkiintoinen. Silloin kun itse olin lapsi, niin hoksasin kyllä reilusti ennen kouluikää, että joulupukkia ei ole oikeasti olemassa ja samoin kaikki kaverinikin tiesivät jo hyvissä ajoin. Vanhin lapseni on nyt 9 v ja täysillä uskoo joulupukkiin ja samoin kaikki hänen kaverinsakin, joista vanhemmat ovat jo 11 v.

Mistä tämä johtuu? Onko lasten maailma nykyään niin epätotta täynnä (kaikki tietokonepelit yms.) että todellisuus ja epätosi ovat jotenkin sekoittuneet? Meilä tosin ei paljon tietokonepelejä pelata, mutta kaverit ovat kyllä ahkeria sillä saralla...[/QUOTE]

Oon miettinyt ihan samaa! Meillä kanssa 9-vuotias lapsi, on ainoa, joten viime jouluna ei enää kutsuttu pukkia. Luulin jo, ettei usko enää joulupukkiin, mutten olekaan varma. Joko lapsi esittää vanhemmilleen uskovansa tai tosiaan uskoo vielä. Vuosi sitten uskoi vielä ihan täysiään.

Alkuperäinen kirjoittaja löpolöå;29175666:
6 v oli kerrottava ettei joulupukkia ole olemassa. Totesi näet että voi kalliin lahjan toivoa joulupukilta koska se ei maksa mitään.

No ei se joulupukkikaan voi ihan miten kalliita lahjoja tahansa tuoda kaikille. Toivoa saa, muttei välttämättä kalliit toiveet toteudu. Pukkihan jakaa kaikille maailman lapsille lahjoja! Oikein kalliit tavarat on siis ihan itse hankittava.

Alkuperäinen kirjoittaja löpolöå;29175666:
6 v oli kerrottava ettei joulupukkia ole olemassa. Totesi näet että voi kalliin lahjan toivoa joulupukilta koska se ei maksa mitään.

Mikä syy tämä on? Ainahan lapset toivoo vaikka mitä, ja saa pienen murto-osan tavaroista, joita ovat keksineet pyytää. Harva silti paketteja jouluna availlessaan murehtii saamatta jääneitä juttuja, ainakaan tuossa iässä.

Meillä 4-vuotias jo sanoi, että joulupukki on satuolento, mutta tässä vaiheessa kuitenkin vakuuttelin hänelle, että pukki on olemassa. Toivoisin, että kouluikään asti joulupukkiin uskoisi.

Kun itse olin lapsi opettaja paljasti totuuden tokaluokalla koko luokalle ja samalla tuli nöyryyttäneeksi yhtä lasta, joka vielä joulupukkiin uskoi ja paljastuksen siksi aluksi kyseenalaisti. Itse olin sentään jo ekaluokalla tajunnut totuuden.

Mun mielestä lapsena oli ihanaa lukea kaikkia joulupukkisatuja, kirjoittaa kirje joulupukille, metsässä leikkiessä löydettiin "tontun majoja" jne. :) Mutta tiesin aina, ettei joulupukkia oikeasti ole, meillä ei koskaan uskoteltu että se olisi totta, vaan siitä puhuttiin satuhahmona. Ei se silti joulun taikaa vähentänyt, ja lapsena kyllä pystyi eläytymään niihin satuihin. Aattona pukeuduttiin yleensä sisarusten kanssa pukiksi ja tontuksi, oli kunniatehtävä saada jakaa lahjoja. Oma esikoinen on jouluna vasta 3-vuotias, ja varmasti luetaan kaikkia joulukirjoja joissa on pukki ja tonttuja jne. mutta satuna aion ne esittää, niin kuin ne ovatkin.

Yhteistyössä