Uskooko sinun 7-8v ikäinen lapsesi joulupukkiin?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "joulupukki"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
J

"joulupukki"

Vieras
Minulla 8v uskoo vielä. Tosin viime vuonna mummo ja pappa menivät hälle paljastamaan mikä on totuus asiasta. Lapsi ei kyllä muuttanut mielipidettään silti, hälle joulupukki on edelleen totta ja kyllä minusta lapsella on oikeus satumaailmaansa. Mummo ja pappa edelleen kertovat lapselle, että he hommaavat hälle joululahjat.

Itse kun leikki-ikäisenä (4v) pelkäsin niin joulupukkia, että hän ei edes sisälle saanut tulla, niin vanhempani kertoivat mikä on totuus asiasta.

Toki tässä hiljattain kertoilin lapselle, että joulupukki hoitaa lasten lahja-asiat ja me aikuiset sitten hoidamme toisillemme omat joulumuistamisemme. Joulupukki ei hoida aikuisten joululahjasysteemejä.

Mutta mites te olette sitten asiat järkänneet, jos huushollissanne kouluikäinen ei enää joulupukkiin usko ja kuopus (leikki-ikäinen) tietenkin vielä uskoo? Onko tuo isompi valaissut pienempää, että mites tämä asia nyt oikeasti menee eli että koko valkopartaista ukkoa ei ole olemassakaan?

Uskoo, vaikkakin uskoa on tässä horjutettu kavereiden toimesta mutta uskoo kuitenkin :). Toki fiksuna kaverina on jo tiennyt, että on olemassa ns. ostopukkeja, niitä 50euron varapukkeja, mutta suhtautuu siihenkin jotenkin ihanan järkevästi - pitäähän joulupukilla olla todellakin apuvoimia, ettei yhtenä päivänä vallan ikäihminen uupuisi työtaakkansa alle :).

Ja mun puolesta saa pitää uskonsa joulupukkiin kuten nuoremmatkin sisaruksensa.

7v uskoo, mutta 6v ei :D Väittelivät vielä asiasta tässä yksi päivä. 7v on poika ja piti tiukasti kiinni joulupukin olemassaolosta. 6v tyttö taas sitkeästi esitti oman näkemyksensä asiasta, että ei ole mitään joulupukkia ja, että ne kaikki on pukeutuneita :D Tässä nyt sitten odotellaan mikä on aaton tilanne.

Ei oikein osaa päättää, meillä isompi on kyllä sanonut että ei joulupukkia ole että pukkia on esittänyt "naapurin matti", mutta siitä huolimatta 7-v. jotenkin uskoo oikeankin pukin olemassa oloon.

Uskoo tytär joka on 8-vuotias. Poika 6 v uskoo myös ihan täysillä, samoin tonttuihin. Yks aamu poikaa pelotti lähti yksin kouluun, oli pimeää... ja sanoi sitten pelkäävänsä tonttuja. Silloin oli oikea hetki kertoa, että onkohan ne tontut sittenkään totta.

Meillä 5 ja 7 vuotiaat uskovat, 7 vuotias ehkä jopa vahvemmin kuin 5 vuotias. Meillä on kyllä siitä huolimatta kerrottu pienestä pitäen, että jouluna voi muistaa myös ystäviä ja sukulaisia ostamalla lahjoja, ja näin helpottaa pukin töitä. Olen vielä sanonut, että ne lahjat voi laittaa pukin mukana toimitettavaksi. Meillä siis lapset aina tietävät keneltä minkäkin lahjan saavat, plus sitten tulee niitä pukin tuomia...

Asun ulkomailla ja täällä kaikki alle 11-12 vuotiaat uskovat. Kukaan ei paljasta totuutta. Jos itse et usko, et silti mene sitä kertomaan niille, jotka uskovat. Ilkeäähän se on...

Yhteistyössä