[QUOTE="vieras";29182977]Ei se nyt ihan näinkään ole. Ventovieraat, joiden kuvista tykätään, ovat joko laittaneet profiilinsa täysin julkisiksi tai ovat julkisuuden henkilöitä. Eli sivut ovat auki kaikille ja kuka tahansa voi seurata niitä. Mutta sanotaan että vaikka kaverini "Liisa" on tykännyt jonkun ihmisen kuvaa, jota minä en tunne- en tietenkään mene tykkäämään tämän tuntemattoman kuvaa-miksi menisin?? Outo ajatus, että voi tykätä kenen tahansa kuvista. Jos kyse on yksityishenkilöstä, jonka asetukset esim vahingossa niin että kavereiden kaverit näkevät kuvat tai jopa julkiset kuvat, en silti ole niin tunkeileva että menisin tykkäämään tuntemattoman kuvasta. Eikö facebookissa voi noudattaa minkäänlaisia kohteliaisuussääntöjä? Stalkkaamista ei voi kieltää, mutta ei tarvitse mennä tykkäilemään kuvista joiden omistajaa ei tunne, eikä ole heidän fb-kaveri. Näin ainakin minä ajattelen, ja luulin että tämä on ihan peruskauraa muillekin. Mutta näköjään ei ole. Eli fbssä ei ole mitään yksityisyydensuojaa, eikä mitään häveliäisyyttä. Kaikki mikä on julkista, on julkista riistaa. Kaikesta voi syyttää kuvan laittajaa, koska hän ei ole osannut laittaa tarpeeksi tarkkoja asetuksia kuvilleen?[/QUOTE]
Ei kai tässä nyt mikään syyllinen-syytön asetelma ole kysessä?
Fakta on se, että kuvan laittaja ja vain kuvan laittaja on vastuussa kuvasta jonka faseen laittaa. Jos asetukset ovat niin, että näkyy kaikille, vaikka ne olisikin vain vahingossa tai tyhmyyttä niin, siltikin kuvan laittaja on vastuussa kuvasta. Jos se näkyy kaikille pitää kestää vieraiden tykkäys. Jos siis ei halua muiden näkevän, laittaa asetukset niin ettei muut näe!
Tämä on tässä nykyajassa ihmeellistä kun omista tekemisistä työnnetään vastuu toisille ihmisille. Kyllä aikuisen ihmisen kuuluu kantaa itse vastuu teoistaan. Jos tekee jotain mitä ei ymmärrä eikä osaa, niin ei sillä vastuuta pakoon pääse.