Tuli joltain vieraalta facebook lootaan viestiä, että kuka oot ja miks tykkäät mun kuvista?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja pyhh
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="vieras";29183080]Itsehän puollat tässä nyt syytön-syyllinen asetelmaa. Eli kuvan laittaja on syyllinen? Kun ei raukka osaa laittaa asetuksia kohdalleen?

Mun mielestä on yksinkertaisesti outoa, että menisin tykkäämään jonkun tuntemattoman koira ja lapsi-kuvasta. Vai oliko se koira ja aikuinen? Ihan sama, En mä mieti niin, että omapahan on vikansa ettei osaa laittaa astuksia salaisiksi, joten menenpä piruuttaan tykkäämään jonkun kuvasta, jota en pätkääkään tunne. Yleensä jos tykkää jostain, pitää myös tykätä siitä henkilöstä jonka kuvaa tykkää, vai tykkäilettekö te ihan randomisti facessa ihan mitä sattuu? Outoja olette!

Ja eri asia sivuilla, jotka ovat julkisia, joiden ammatit liittyvät jotenkin julkisuuteen. Hehän juuri kalastelevat näitä tykkäyksiä.[/QUOTE]

Puhun siitä, että kantaa vastuun omista teoista. Jos laitan kuvan jonka kaikki näkee, en mene urputtamaan vieraille tykkääjille (urputtaminen voidaan katsoa myös syyllistämiseksi). Jos haluan ettei vieraat tykkää kuvastani, määritän asetukseni niin etteivät he sitä näe. Yksinkertaista.

Ei ole syyllistä tai syytöntä. Ei ole tapahtunut rikosta. Kuvan laittaja vaan määrittelee minklaiseen jakeluun kuvansa haluaa :D.

• Tykkää
Reactions: Phoebsi
[QUOTE="vieras";29183092]No omille fb-kavereille tietenkin, älä esitä hölmöä. Jotkut vaan sattuu olemaan huomionhakuisia, ja laittavat kuvat julkiseksi, mutta tuskin se tarkoittaa sitä että kuka tahansa voi tulla niitä esim kommentoimaan ja rääppimään. Mut sun mielestä näköjään tarkoittaa.[/QUOTE]

Osa haluaa jakaa niitä enemmänkin, joten kannattaa tarkistaa asetukset. Jakamisen suhteen kannattaa kieltämättä olla varovainen (varsinkin perhekuvien suhteen), mutta tykkäykset ja keskustelut ovat eri asia. Siinä tykätessä toiselle vielä selviää että ne näkyvät muuallekin ja voi sitten tarkistaa asetuksensa.

Kummallista, ehkä nyt "suuremman virheen" on tehnyt kuvan laittaja, joka ei ole ollut tietoinen asetuksistaan. Toisaalta ei ole sääntöä, että saako "kaverin kaverin" kuvasta tykätä? Jos se on kuva lapsesta joka istuu hiekkalaatikolla eikä tee mitään erikoista, niin onhan se vähän outoa tai itse en "tykkäisi" tällaista tuntemattoman kuvaa.. mutta jos kuva on koirasta, joka retkottaa hullun hauskassa asennossa, onko se sitten ok? Tai jos kaverin kaveri laittaa kuvan jonkun typerästä parkkeeraustavasta tai muusta "ei ihmistä kuvaavasta"?

Ehkä tässä ongelma on nimenomaan ollut se, että kuvassa on ollut lapsi. Jos se olisi ollut kaunis auringonlasku, olisiko sillä väliä kuinka laaja joukko näkee kuvan tai pääsee tykkäämään siitä?

Facebook, monisyisiä ongelmia pohdittavaksi. :D

[QUOTE="huhhuh";29183031]Onneks en oo facessa niin ei tarvii enää tällasesta lastentarhameiningistä hermostua.[/QUOTE]

Tässä alkaa taas miettiä sieltä poistumista, jos se on näin vaikeaa kuin joillekin tässä ketjussa on. Ensinnäkään, kun ihmiset ei näköjään osaa laittaa niitä OMIA asetuksiaan omia vaatimuksiaan vastaavaksi. Että vali, vali kun joku tuntematon näki oman kuvan. Ja toiseksi, kun pidetään kavereita listoilla kun ei uskalleta poistaakaan niitä, ja sitten rajaillaan näkymiä ja salataan tietoja. Eikö tuo ole ihan kamalan hankalaa itsellekin?

[QUOTE="tii-";29183170]Kummallista, ehkä nyt "suuremman virheen" on tehnyt kuvan laittaja, joka ei ole ollut tietoinen asetuksistaan. Toisaalta ei ole sääntöä, että saako "kaverin kaverin" kuvasta tykätä? Jos se on kuva lapsesta joka istuu hiekkalaatikolla eikä tee mitään erikoista, niin onhan se vähän outoa tai itse en "tykkäisi" tällaista tuntemattoman kuvaa.. mutta jos kuva on koirasta, joka retkottaa hullun hauskassa asennossa, onko se sitten ok? Tai jos kaverin kaveri laittaa kuvan jonkun typerästä parkkeeraustavasta tai muusta "ei ihmistä kuvaavasta"?

Ehkä tässä ongelma on nimenomaan ollut se, että kuvassa on ollut lapsi. Jos se olisi ollut kaunis auringonlasku, olisiko sillä väliä kuinka laaja joukko näkee kuvan tai pääsee tykkäämään siitä?

Facebook, monisyisiä ongelmia pohdittavaksi. :D[/QUOTE]

Juuri näin, samaa mieltä kanssasi. Ja minustakin on outoa tykätä jonkun tuntemattoman kuvaa lapsestaan. Ei ole kohteliasta, eikä kovin fiksuakaan.
Eli ap tässä kyllä pikkaisen mäntti...

Tässä alkaa taas miettiä sieltä poistumista, jos se on näin vaikeaa kuin joillekin tässä ketjussa on. Ensinnäkään, kun ihmiset ei näköjään osaa laittaa niitä OMIA asetuksiaan omia vaatimuksiaan vastaavaksi. Että vali, vali kun joku tuntematon näki oman kuvan. Ja toiseksi, kun pidetään kavereita listoilla kun ei uskalleta poistaakaan niitä, ja sitten rajaillaan näkymiä ja salataan tietoja. Eikö tuo ole ihan kamalan hankalaa itsellekin?

Kaikki eivät ole niin hyviä rajaamaan kuviaan oikealle yleisölle. Turha heitä syyttää siitä. Ja mielestäni tässä ketjussa muutama hyvä kommentti, miksi tuntemattoman kuvaa pitäisi tykätä? Vähän sama kuin asenne, että jos menet julkisuuteen niin olet vapaata riistaa; saa kiusata , saa herjata, saa arvostella keskustelupalstoilla jne..
Jos joku ei osaa käyttää fb-asetuksia, niin onko aikuista mennä häntä kiusaamaan?

[QUOTE="vieras";29183265]Kaikki eivät ole niin hyviä rajaamaan kuviaan oikealle yleisölle. Turha heitä syyttää siitä. Ja mielestäni tässä ketjussa muutama hyvä kommentti, miksi tuntemattoman kuvaa pitäisi tykätä? Vähän sama kuin asenne, että jos menet julkisuuteen niin olet vapaata riistaa; saa kiusata , saa herjata, saa arvostella keskustelupalstoilla jne..
Jos joku ei osaa käyttää fb-asetuksia, niin onko aikuista mennä häntä kiusaamaan?[/QUOTE]

Onko tykkääminen sinusta kiusaamista?

Siis eikö ihmiset laita faceen kuvia julkisiksi juuri siksi, että haluavat kerätä tykkäykisä muiltakin kuin kavereiltaan. Vai miksi kuvat ovat julkisia, jos ne on tarkoitettu vain omaan kaveripiiriin.

[QUOTE="vieras";29183283]Siis eikö ihmiset laita faceen kuvia julkisiksi juuri siksi, että haluavat kerätä tykkäykisä muiltakin kuin kavereiltaan. Vai miksi kuvat ovat julkisia, jos ne on tarkoitettu vain omaan kaveripiiriin.[/QUOTE]

Monella omaa osaamattomuutta. Mutta ehkä olen vajavainen kun en ymmärrä mitä haittaa tykkäämisestä on verrattuna siihen että vain katsoo kuvaa hiljaisuudessa.

• Tykkää
Reactions: Phoebsi
[QUOTE="vieras";29183265]Kaikki eivät ole niin hyviä rajaamaan kuviaan oikealle yleisölle. Turha heitä syyttää siitä. Ja mielestäni tässä ketjussa muutama hyvä kommentti,miksi tuntemattoman kuvaa pitäisi tykätä? Vähän sama kuin asenne, että jos menet julkisuuteen niin olet vapaata riistaa; saa kiusata , saa herjata, saa arvostella keskustelupalstoilla jne..
Jos joku ei osaa käyttää fb-asetuksia, niin onko aikuista mennä häntä kiusaamaan?[/QUOTE]

No nyt meni vähän yli, varsinkin kun ap sanoi tehneensä TYKKÄYKSEN vahingossa :D

[QUOTE="vieras";29183248]Juuri näin, samaa mieltä kanssasi. Ja minustakin on outoa tykätä jonkun tuntemattoman kuvaa lapsestaan. Ei ole kohteliasta, eikä kovin fiksuakaan.
Eli ap tässä kyllä pikkaisen mäntti...[/QUOTE]

Miten tämä eroaa vaikkapa siitä, että joku tuntematon rouva sanoisi sinulle bussissa että onpa sinulla kaunis lapsi tai että onpa lapsellasi kaunis takki tms.? Pitäisitkö sitäkin epäkohteliaana? Tuskin.

Fb on ilmeisesti käytössääntöineen jne niin ongelmallinen että mä olen niin onnellinen että en käytä sitä.

Onko tykkääminen sinusta kiusaamista?

Ei,mutta asiaton kuvien kommentointi on.

Pointti oli se, että nyt tässä ketjussa syytetään kuvaa laittanutta; että miksi ei ole laittanut kuviaan salaisiksi. Minä ennemminkin kysyisin ap:lta että miksi menee tykkäämään jonkun tuntemattoman kuvaa koirasta ja lapsesta? Kannattaisiko ensin katsoa kenen se kuva on, eikä randomisti vaan tykätä jostain söpöstä lapsesta ja koirasta, joita ei ole koskaan edes nähnyt? En vaan tajua... Meitä on joka junaan.

[QUOTE="vieras";29183265]Kaikki eivät ole niin hyviä rajaamaan kuviaan oikealle yleisölle. Turha heitä syyttää siitä. Ja mielestäni tässä ketjussa muutama hyvä kommentti, miksi tuntemattoman kuvaa pitäisi tykätä? Vähän sama kuin asenne, että jos menet julkisuuteen niin olet vapaata riistaa; saa kiusata , saa herjata, saa arvostella keskustelupalstoilla jne..

Kiusata, herjata, arvostella, kiusata? Kyseessähän on ollut *tykkäys*. Miten tuosta voi jotkut vetää herneen nenäänsä??

Ja kyllä se on sen kuvan laittajan moka, että sitä kuvaa pystyy tykkäämään vaikka sitten ihan vahingossa muutkin kuin omat kaverit. Jos on noin tarkka yksityisyydestään ja noin herkkähipiäinen kuin jotkut tähän ketjuun vastanneet, niin kyllä kannattaa tutustua sivustojen asetuksiin ja sääntöihin ennen kuin alkaa nillittää muille, kun nämä tekevät jotain sallittua (tykkääminen on hyvä juttu, tai ainakin sen pitäisi olla).

[QUOTE="vieras";29183315]Mun mielestä se ei tehnyt tykkäystä vahingossa, vaan tyhmyyttään.

Itse en painele tykkäys-nappulaa ihan miten sattuu.[/QUOTE]

Okei. Se on noin vakavaa teille joillekin.

*tyrsk*

[QUOTE="tii-";29183170]
Facebook, monisyisiä ongelmia pohdittavaksi. :D[/QUOTE]

Sitä se nimenomaan on ja jännä et aina vaan putkahtaa niitä jotka touhuavat yhtä sun toista tietämättä lopulta miten levittävät tietojaan ja sit ulistaan. Fasessa on nii helppo touhuta monenlaisia juttuja ettei tule ajateltua miten laajasti tiedot leviää...

Kuvien tykkäämiseen sanoisin vielä, että minulla esim on kaveressa monia valokuvauksen harrastajia ja jokunen ammattilainenkin, lisäksi kavereissa mediassa leipnsä tienaavia, jotka jakavat omilla sivuillaan myös omia hyviä saavutuksiaan. Tähän joukkoon siis mahtuu paljon kuvia joiden kohdetta en tunne. Minulle on muutamasti käynyt ap:n kaltaisesti, että olen tykännyt kaverinkaverin kuvasta, joka tullut seinälleni kaverin tykkäyksen kautta. Joskus kommentoinutkin kuvaa. Ei siitä mitään tenttauksia kuitenkaan ole seurannut.

Face on vapa-ajan väline, jossa ihmiset ovat ns. rentoutumassa, joten spontaani toiminta kuuluu facemaailmaan. Tykkäillään jutuista, eikä aina tarkkaan tule seurattua niiden alkuperää. Ne kun näkyy omalla seinällä, ne liittyy aina omiin kavereihin tai ryhmiin. Joten ei voi laskea siihen varaan, että kaverit huolehtivat ettei minun kuvat leviä, kyllä siitä pitää huolehtia itse tai olla julkaisematta jos ei osaa.

Kiusata, herjata, arvostella, kiusata? Kyseessähän on ollut *tykkäys*. Miten tuosta voi jotkut vetää herneen nenäänsä??

Sulla menee pointti nyt kovaa ohi. Tarkoitan että kun monesti sanotaan julkisuudenhenkilöistä, että oma vikansa että ovat menneet julkisuuteen. Ja sillä periaatteella saa kuulemma sitten olla julkista riistaa, lehdissä saa olla halventavia juttuja, keskustelupalstoilla saa haukkua jne, koska onhan hän mennyt omasta tahdostaan julkisuuteen.

Samoin näissä vastauksissa tulee sellainen tunne, että "oma vikansa kun on laittanut kuvansa julkiseksi", eli kuka tahansa voi tulla kommentoimaan vaikka rumastikin kuvia, koska ne ovat vapaata riistaa. Itse en puhu pelkästään tykkäämisistä, vaan ihmisten omahyväisistä asenteista, että muiden omaisuutta voi kohdella miten sattuu (kuva lapsesta), koska se on EHKÄ VAHINGOSSA laitettu julkiseksi facebookissa. Eikö silti voida kunnioittaa toisia edes hiukan? Näköjään tämän ajan asenne on, että ihan sama, jos on julkinen kuva, niin omapa vikansa jne. Minun mielestäni idioottimainen ja vittumainen asenne.

Ja outo asenne sekin, että miksi jonkun tuntemattoman lapsi ja koira kiinnostaa? Minua ei ainakaan kiinnostaisi pätkän vertaa, enkä menisi edes vahingossa tykkäämään, jos en kerran tunne.

Ja kyllä se on sen kuvan laittajan moka, että sitä kuvaa pystyy tykkäämään vaikka sitten ihan vahingossa muutkin kuin omat kaverit. Jos on noin tarkka yksityisyydestään ja noin herkkähipiäinen kuin jotkut tähän ketjuun vastanneet, niin kyllä kannattaa tutustua sivustojen asetuksiin ja sääntöihin ennen kuin alkaa nillittää muille, kun nämä tekevät jotain sallittua (tykkääminen on hyvä juttu, tai ainakin sen pitäisi olla).

Ootko koskaan huomannut, että tykkääminen voi olla muutakin?
Esim fb:ssä monet pelaa sosiaalisia pelejä; tykkääminen tai tykkäämättä jättäminen voi myös olla sanatonta kiusaamista, monia ihmisiä jätetään esim ulos porukoista, eikä heidän kuviaan tykätä, ja suosittujen ihmisten kuvia tykätään. Eli ei se välttämättä ole pelkästään hyvä juttu. Jos et itse ole huomannut tällaista kiusaamista, et kuitenkaan voi väittää ettei sellaista tapahtuisi?

Sitä se nimenomaan on ja jännä et aina vaan putkahtaa niitä jotka touhuavat yhtä sun toista tietämättä lopulta miten levittävät tietojaan ja sit ulistaan. Fasessa on nii helppo touhuta monenlaisia juttuja ettei tule ajateltua miten laajasti tiedot leviää...

Kuvien tykkäämiseen sanoisin vielä, että minulla esim on kaveressa monia valokuvauksen harrastajia ja jokunen ammattilainenkin, lisäksi kavereissa mediassa leipnsä tienaavia, jotka jakavat omilla sivuillaan myös omia hyviä saavutuksiaan. Tähän joukkoon siis mahtuu paljon kuvia joiden kohdetta en tunne. Minulle on muutamasti käynyt ap:n kaltaisesti, että olen tykännyt kaverinkaverin kuvasta, joka tullut seinälleni kaverin tykkäyksen kautta. Joskus kommentoinutkin kuvaa. Ei siitä mitään tenttauksia kuitenkaan ole seurannut.

Face on vapa-ajan väline, jossa ihmiset ovat ns. rentoutumassa, joten spontaani toiminta kuuluu facemaailmaan. Tykkäillään jutuista, eikä aina tarkkaan tule seurattua niiden alkuperää. Ne kun näkyy omalla seinällä, ne liittyy aina omiin kavereihin tai ryhmiin. Joten ei voi laskea siihen varaan, että kaverit huolehtivat ettei minun kuvat leviä, kyllä siitä pitää huolehtia itse tai olla julkaisematta jos ei osaa.

Vapaa-ajan väline? HAHAHA.

Yhteistyössä