Lapsi repii kynsiään

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tiiteni harmaana
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

tiiteni harmaana

Vieras
Meillä reilu parivuotias on alkanut repiä kynsiään niin lyhyiksi, ettei niitä oikein saa leikattua siististi ja sitten ne takertuvat joka paikkaan. Ihan nahkaa myöten näplää ja sitten pyytää lopun leikkaamaan tai viilaamaan. Jos edes pureksisi, niin voisi laittaa sitä pahanmakuista lakkaa (vaikkei sekään kuulemma auta aina). Pitääkö minun laittaa tuolle lapaset käteen, vaikka eipä ne pysyisi kädessä. Kielletään kyllä repimästä aina kun huomataan, mutta eipä siinä taas kauaa mene kun on näpräämässä kynsiään. Ja jos on avojaloin, niin varpaankynnet repii samaten. Kynnen vierusnahkaakin repii välillä. Eli, jos jollain on vinkkejä, miten tuon ikävän tavan saisi loppumaan, niin otan vastaan mielelläni.

Vieläkö apteekissa myydään Kynneliä? Sitä sina lapsena uhattiin laittaa, jos pureskeli kynsiä. Oma muksu teki myös tuota yhdessä vaiheessa, kun pelkäsi kynsien leikkuuta.

Kyllä apteekissa myydään vastaavaa nimellä stop and grow (tjsp).Meillä ei tuosta vain olisi mitään apua kun lapsi ainoastaan repii ne kynnet, suuhunsa ei laita sormiaan eikä edes niitä revittyjä palasiakaan.

Meillä lapsi antaa leikata kynsiään, ei pelkää sitä. Usein pyytääkin leikkaamaan (varsinkin jos on särö kynnessä niin kuin usein on repimisen jälkeen).

Kaipa tämä on joku ohimenevä ilmiö, toivotaan. Kerran huokaisin, että minkälaiset lapaset sinulle täytyy laittaa, ettet repisi noita kynsiäsi. Tähän tyttö vastasi: "Varmaan isot!"

Tuo onkin sitten haastavampi tilanne. Meillä meni onneksi ohi keskustelemalla. Toimisiko tässä joku houkutuskikka? Ostat noita pieniä tarroja, jotka kastellaan ja liimataan ihoon ja kynsiin. Tarrat saa vasta, kun nätit kynnet.

Onko teillä aikuisilla tapana räplätä kynsiä, lapset saattaa mallioppimalla oppia tuon tavan tai kynsien pureskelun.

Mutta saattaapi olla, että muu ei auta kuin laittaa jotkut puuvillakäsineet käsiin jotta tuo tapa unohtuisi, luulen ettei muuta tapaa oo. Lapselle on tullut jo tapa repiä kynsiä ja tuskin puheella malttaa lopettaa.

Itellä on välillä tapana repiä kans kynsiä ja huomasin et oma tyttö rupes tekemään samaa, varsinkin jos yhtään oli pidemmät kynnet tai joku minkä tunsi sormin, siis kynnenpala. Oon torunu ja sanonut että tulee iso pipi jos niin tekee, sit oon pitäny kynnet koko ajan siisteinä ja rasvannut käsiä. Pahempaa ongelmaa ei enää oo.

[QUOTE="terttu";29238656]Onko teillä aikuisilla tapana räplätä kynsiä, lapset saattaa mallioppimalla oppia tuon tavan tai kynsien pureskelun.

Mutta saattaapi olla, että muu ei auta kuin laittaa jotkut puuvillakäsineet käsiin jotta tuo tapa unohtuisi, luulen ettei muuta tapaa oo. Lapselle on tullut jo tapa repiä kynsiä ja tuskin puheella malttaa lopettaa.

Itellä on välillä tapana repiä kans kynsiä ja huomasin et oma tyttö rupes tekemään samaa, varsinkin jos yhtään oli pidemmät kynnet tai joku minkä tunsi sormin, siis kynnenpala. Oon torunu ja sanonut että tulee iso pipi jos niin tekee, sit oon pitäny kynnet koko ajan siisteinä ja rasvannut käsiä. Pahempaa ongelmaa ei enää oo.[/QUOTE]

Ei meillä aikuisilla ole tapana räplätä tai repiä kynsiä, mutta 7-vuotias isosiskonsa kyllä välillä on repinyt nahkaa kynsiensä vierestä. Varmaankin pienempi on nähnyt hänen tekevän niin. Käsineitä ei varmaan suostu sisällä käyttämään (paitsi välillä haluaa rukkaset kädessä ajella potkumopolla ympäri huoneita). Täytynee vain kärsivällisesti kieltää ja perustella päivästä toiseen.

Yhteistyössä