Perhe vai tohtorius?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kumpaan suuntaan?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

Kumpaan suuntaan?

Vieras
Olen hyvin urallani edennyt päälle 30v nainen. Pitkässä suhteessa. Nyt ajankohtaiseksi ovat tulleet kysymykset perheen perustamisesta. Mies kannustaa minua urallani mutta haaveilee vähän myös perheestä.
Minua on kuitenkin pyydetty väitöskirjan tekoon. Ja kyllä, tapauksessani nämä kaksi asiaa poissulkevat toisensa. Nyt mietin, lähdenkö väitöskirjan tekoon vai alammeko yrittää lasta. Nykyisin alaltani väitellään todella paljon eikä sillä tohtoriudella ole enää juurikaan arvoa. Eikä täten siis välttämättä auta urallanikaan eteenpäin.

Mitä tekisit? Kumpaa arvostat enemmän, korkeaa koulutusta vai perheellisyyttä?

Ei kai sillä ole väliä, mitä palsta arvostaa, vaan se, mitä itse elämältäsi haluat. Ja täytyyhän teidän saada joku konsensus aikaan miehesikin kanssa, kyseessä on kuitenkin molempien elämä.
Elämässä on paljon tärkeämpiäkin asioita kuin menestys ja arvostus, jos ne vaan näkee.

Nojoo, väitöskirjan ainakin pitäisi viedä kauemmin. Toisaalta ei se raskauskaan välttämättä ala edes vuoden sisällä. Tuo on hyvin henkilökohtainen päätös, mutta sanoisin kuitenkin, että lastenteossa tulee viimeinen ikä vastaan, tutkimustyössä ei.

[QUOTE="viola";29244860]Ei kai sillä ole väliä, mitä palsta arvostaa, vaan se, mitä itse elämältäsi haluat. Ja täytyyhän teidän saada joku konsensus aikaan miehesikin kanssa, kyseessä on kuitenkin molempien elämä.
Elämässä on paljon tärkeämpiäkin asioita kuin menestys ja arvostus, jos ne vaan näkee.[/QUOTE]

Väitöskirjan tekemiselle on paljon muitakin syitä kuin menestys ja arvostus, jos ne vaan näkee.

Väitöskirjan tekemiselle on paljon muitakin syitä kuin menestys ja arvostus, jos ne vaan näkee.

Mutta näihin aloittaja viittaa, kenties tiedostamattaan. Ja jos kyseessä on palava halu tuottaa uutta tietoa tärkeästä asiasta, niin ei se silti auta tekemään päätöstä, koska mikään asia ei taida ikinä olla läpikotaisin tutkittu eli voi tutkia ja väitellä myöhemminkin...

Toisaalta, kyllä sää voit sen väikkärin myöhemminkin tehdä ja jos nyt lähdet tolle tielle, niin vaivaako suo koko ajan että millon niitä lapsia sitten... Toisaalta, jos teet nyt väikkärin ja susta tuleepi tohtori, niin olis se varmaan hyvä mennä heti post dociksi johonkin, ettei "putoa kelkasta". Minä tein niin, et tein ne vaadittavat julkasut valmiiksi, sit oli vauvan vuoro ja sit palasin kirjoittamaan sen kirjan ja väittelemään.

Kaverini teki väitöskirjaa ollessaan raskaana ja sai tutkimustyönsä valmiiksi just ennen äitiysvapaatansa. Hoitovapaallaan kirjoitti kirjansa valmiiksi ja väitteli myös.

[QUOTE="Sipuli";29244926]Mutta näihin aloittaja viittaa, kenties tiedostamattaan. Ja jos kyseessä on palava halu tuottaa uutta tietoa tärkeästä asiasta, niin ei se silti auta tekemään päätöstä, koska mikään asia ei taida ikinä olla läpikotaisin tutkittu eli voi tutkia ja väitellä myöhemminkin...[/QUOTE]

Ei sitä mahdollisuutta väikkärin tekoon välttämättä tule enää toista kertaa. Se vaatii kuitenkin paljon, pitää mahdollisesti lopettaa työ ja se on tietysti vaikeampaa jos on lapsi elätettävänä. Apurahoja ei ole noin vain tarjolla milloin itsellä huvittaa tehdä väikkäri.

Jos joskus haluat perheen, sen aika on mielestäni nyt kun olet kuitenkin jo päälle 30v. Väitöskirjan voi tehdä vaikka 50 vuotiaana, kun taas lapsia ei. Väitöskirja vie kai yleensä ainakin 4-5 vuotta ja sitten voit jo olla liian vanha äidiksi - tarkoitan että ei enää tärppää. Ja mielestäni nämä kaksi asiaa eivät poissulje toisiaan, mutta jos olet sitä mieltä niin sitten. Onko sinulla varma rahoitus koko väikkärille? Helposti lupailevat, että kyllä rahoitus järjestyy, mutta todellisuus toista...

Ei sitä mahdollisuutta väikkärin tekoon välttämättä tule enää toista kertaa. Se vaatii kuitenkin paljon, pitää mahdollisesti lopettaa työ ja se on tietysti vaikeampaa jos on lapsi elätettävänä. Apurahoja ei ole noin vain tarjolla milloin itsellä huvittaa tehdä väikkäri.

Ei niitä lapsiakaan tule milloin sattuu haluamaan.
Olen ehkä yltiöoptimistinen, kun uskon, että mahdollisuus väitellä tulee toisenkin kerran. Kuulostaa kovin kapea-alaisesta ettei olisi toista mahdollisuutta.

Mulla on molemmat. Muksut sattuivat olemaan kovia nukkumaan, joten väitöskirjatyö eteni vauhdilla äitiyslomien aikana. Mutta tiedän kyllä, ettei se ole mahdollista kaikkien vauvojen kanssa.

Kuinka kauan arvioit, että sulla menisi väikkärissä?

Mitään takeitahan ei ole siitä, tuletko raskaaksi, ei nyt eikä 10v päästä... Se ei selviä kuin kokeilemalla.

Olen ehkä yltiöoptimistinen, kun uskon, että mahdollisuus väitellä tulee toisenkin kerran. Kuulostaa kovin kapea-alaisesta ettei olisi toista mahdollisuutta.

Minä ajattelen samoin. Minusta ap:n kannattaisi nyt miehensä kanssa alkaa yrittää vauvaa, yli 3-kymppisellä naisella laskee vuosi vuodelta mahikset saada lapsi...

[QUOTE="vierailija";29244856]Jos väitöskirjan teko ei vie vuotta kauempaa, niin tee se ensin, jos se on sinulle tärkeä asia. Ehdit sen jälkeenkin perustaa perheen.[/QUOTE]

Ei taida olla paljon käsitystä asiasta? Joo, ei väitöskirjaa tehdä vuodessa, vaan tohtoriopintojen suositusaika on neljä vuotta, monella kestää pidempäänkin.

Minun valintani olisi perhe, ehdottomasti. Tosin en mitenkään ymmärrä, miten se sulkee pois korkean koulutuksen. Väitöskirjan ehtii tekemään myöhemminkin, enkä usko että lyhyt äitiysvapaa sitä voisi estää muutenkaan. Mies voi pitää vanhempainvapaan ja mahdollisen hoitovapaan.

Ei toki tulekaan. On mahdollista, että ei tule mahdollisuutta kumpaankaan enää myöhemmin eli siksi kannattaakin miettiä kumpi on tärkeämpi. Itselle ei ole koskaan ollut mitenkään selvää, että haluaisin lapsia. Asenne on ollut aina, ehkä joskus myöhemmin eli minä haluaisin mielummin tehdä väikkärin. Mutta jos lapsia ehdottomasti haluaa ja on jo yli 30 niin kannattaa mielummin tehdä ne lapset.

Jos dosentiksi haluaa niin amk ei ole oikea paikka mistä aloittaa. Tai voihan sen niinkin tehdä mutta silloin kuluttaa kolme ja puoli vuotta hukkaan, koska yliopistossa aloittaessa ei saa mitään hyväksilukuja.

Aloittajalle suosittelen perhettä. Väykkiksen voi aloittaa, mutta sitä ehtii hinkuttaa ja säätää vuositolkulla. Lapsia suunniteltaessa "parasta ennen" päiväys tulee nopeammin kuin huomaakaan.

Yhteistyössä