Vauvalla mahd. kireä kielijänne, kokemuksia?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja viiieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

viiieras

Vieras
Eli vauva on nyt 6kk, ei jokeltele. Imetys onnistui hyvin, ei ongelmaa siinä mutta nyt kiinteiden ruokien syöminen on hankalaa. Kieli on tiellä eikä lusikkaa saa oikein suuhun. Neuvolassa epäilivät että kielijänne on kireä.

Kokemusta? Soitin hammashoitolaan että jos lääkäri katsoisi mutta saatiin aika vasta 3kk päähän.. Aika pitkä aika jos toi syöminen on siitä kiinni... :/

Ois ne laittaneet kiireellisesti jos ois tarpeen... Seurataanhan sitä kasvua ja kehitystä ja näethän itsekin, jos jää nälkäiseksi. Meillä samaa epäiltiin, mutta ei sille lopulta tarvinnut tehdä mitään.

Meille sanottiin, kun itse asiasta neuvolassa puhuin että leikataan jos alkaa puheeseen vaikuttamaan, syöminen meni ihan hyvin. Nyt 4- vuotiaana neuvolalääkäri laitto lähettee kurkku/korvalääkärille, joka oli sitä mieltä että ehdottomasti leikataan kun lapsi ei kunnolla saa kieltä ulos ja vaikuttanut s:n ja r:n sanomiseen. Nyt odotellaan aikaa itse toimenpiteeseen.

Siis neuvolasta sanoivat tänään että soita ja varaa aika hammaslääkärille, joka siis hoitaa asian tarvittaessa eli katkaisee kielijänteen. Saatiin eka näyttöaika ja sitten toimenpideaika, jos tarvitaan.

Meillä leikattiin kielijänne nenä-ja kurkkupolilla vauvan ollessa 2kk, kielenpää oli ns. sydämenmuotoinen koska jänne oli niin kireä. Vieläkin kieli on sydämenmuotoinen vaikka lapsi on jo 6v. Niin ja meillä ei ollut kireydestä mitään haittaa, huomasin vaan itse että se kieli oli sydämenmuotoinen.

Meijän vauvalta kans katkaistiin kielijänne jo synnärillä, itse huomasin kun kieli oli sydämenmuotoinen, silloin toimenpide oli helppo, vaikeampi kai aina mitä vanhemmaksi lapsi kasvaa.

Me veimme lapsen yksityiselle kun oli hieman yli vuoden ikäinen, kieli ollut alusta asti ihan haarautunut. Siellä lastenlääkäri suoritti leikkauksen nukutuksessa. Helppo ja nopea toimenpide ja vakuutuksethan meillä ne kustannukset hoiti, itse maksettiin vain omavastuun osuus.

Lievästi kireä on, kielenpää on sydämenmuotoinen, ei ole tullut mitään vaikeuksia siitä ainakaan vielä. Onko teillä vakuutusta, vois viedä heti yksityiselle tsekkaamaan tilanteen jos se mietityttää.... :)

Meillä puheterapeutti (r-vika) huomasi 5 v pojan kireän kielijänteen. Kielen kärki oli sydämen muotoinen, eikä tullut kunnolla ulos suusta. Käytiin kurkku- ja korvapolilla Helsingissä nipsauttamassa jänne.

Leikkaus on varmasti helpompi vauvan kanssa, koska isompi lapsi pystyy jo sulkemaan suunsa tiukasti. Puudutus sattui sen verran, että poika ei ollut enää sen jälkeen yhteistyöhaluinen. Vasta pitkän suostuttelun jälkeen hän suostui avaamaan suuta sen verran, että lääkäri sai leikattua jänteen. Mitään tikkejä ei laitettu.

Meillä on ihan vauva-ikäiseltä leikattu. Se äkkiä vain nipsastiin poikki, ei ollut mitään isompaa. Toki mulla menee edelleen kylmät väreet kun mietin miltä se tuntuu, mut ei vauva itkenytkään kuin ihan hetken.
Tää leikattiin imetysongelmien vuoksi, mut multa oli maidontulo jo siinä vaiheessa loppunut, etten "päässyt kokeilemaan" miten auttoi.
Neuvolassa laittoivat lähetteen jonnekin, en muista enää millä puolella se tehtiin, muttei ainakaan hammashoidossa. Lähete tuli ilman suurempia tutkimuksia, koska on niin yleinen vaiva ja helppo toimenpide.

Yhteistyössä