Kaksisuuntaista mielialahäiriötä vai normaalia?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja bipo?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
B

bipo?

Vieras
...vai siltä väliltä?

Välillä on vauhti päällä, kaikki on mahtavaa, elämä maistuu ja hyvälle maistuukin. Tuntuu että saan aikaan kaiken vaikka yhtäaikaa. Saatan opiskella monta tuntia putkeen niin että imen itseeni jokaikisen pikku yksityiskohdan opiskelumateriaalista. Saatan hetken mielijohteesta tarttua imuriin, siivota koko kämpän hirveällä innostuksella ja sen jälkeen juosta kauppaan ja loihtia ruokaa pitkän kaavan kautta. Sitten saatan tarttua johonkin neuletyöhön ja neuloa yhdeltä istumalta jotain pientä valmiiksi tai jotain isompaa hyvän matkaa. Ja olo on todella mahtava.

....ja sitten ihan yhtäkkiä saattaa taas iskeä masennus, mieliala laskee pohjamutiin, tekee mieli vain itkeä peitonmutkassa. Tunnen itseni surkeaksi, tyhmäksi ja kaikenkaikkiaan huonoksi ihmiseksi. Saatan maata sängyssä koko päivän miettimässä mitä kaikkea sitä pitäisi tehdä mutten saa itseäni liikkeelle tekemään yhtään mitään. Jos pakotan itseni vaikkapa opiskelemaan niin ajatukset harhailee, mikään ei jää päähän. Yhtään ei kiinnosta eikä mikään huvita. Paska fiilis ja kaikki tuntuu toivottomalta ja turhalta.

En osaa yhtään ennakoida mikä kausi on milloin tulossa. Noiden kahden ääripään välillä ei ole juurikaan mitään keskitilaa vaan mieliala on tosiaan aina joko aivan mahtava tai pohjattoman toivoton. Joskus yksi kausi kestää päivän tai jopa pari ennenkuin vaihtuu toiseen ääripäähän. Joskus, kuten tänään herään aamulla uskomattomassa tarmossa mutta iltapäivän jälkeen jotenkin valun siihen vetelään kykenemättömyyteen tehdä mitään tai että mikään tuntuisi miltään. En tiedä kehtaako tästä mennä millekään lääkärille avautumaan, kun kuitenkaan nuo energiset ajat eivät ole sellaisia sekopäisiä niinkuin tarinoissa kaksisuuntaisesta mielialahäiriöstä. Enkä toisaalta ole masentuneisuuden aikanakaan itsemurhan partaalla kuitenkaan.

Haluaisin koko ajan olla sellainen kuin vauhdissa ollessani. Elämä tuntuu silloin niin yltäkylläisen mahtavalta, tuntuu että kaikki onnistuu ja jos jokin ei onnistu niin se ei haittaa pätkääkään vaan löydän siitä vaan uutta intoa yrittää uudelleen. Rakastan kaikkea ja kaikkia ja olen äärimmäisen aikaansaapa. Mutta sitten tulee nuo let downit.....

Antakaas palstamammat diagnoosia. En käytä päihteitä enkä mitään lääkkeitä joilla tämän voisi selittää. Vuosia sitten olen sairastanut masennuksen mutten usko olevani sinnepäin luisumassa. En osaa tarkalleen sanoa milloin tämä mielialanheittely on tällaiseksi mennyt mutta vielä kaksi-kolme vuotta sitten tällaista ei ollut. Enkä myöskään ole raskaana.

Minulla on kaksisuuntainen, ei kuitenkaan tuollaista laatua, mutta niin paljon tästä sairaudesta ja sen luonteista tiedän, että vahvasti veikkaisin sinulla olevan kaksisuuntaisen.

Minulla on kaksisuuntainen, ei kuitenkaan tuollaista laatua, mutta niin paljon tästä sairaudesta ja sen luonteista tiedän, että vahvasti veikkaisin sinulla olevan kaksisuuntaisen.

Kiitos tästä.
Osaatko sanoa, kannattaisiko tästä käydä jollekin puhumassa? Toisaalta pelkään sitä että jos minulle annetaan jokin lääkitys, niin se vaikuttaisi yhtälailla sekä toimeliaaseen että masentuneiseen kauteen. En noista energiapiikeistä ja niiden tuomasta hyvästä olosta haluaisi luopua mutta masennuskaudet ovat yhtä helvettiä kun aina ei yksinkertaisesti voi vaan jäädä koomaan sängyn pohjalle odottelemaan että fiilis paranee. Mutta ei taida sellaista taikalääkettä olla joka auttaisi depressioon muttei tuohon oloon jolloin virtaa on vaikka muille jakaa :/

Kaikkihan sen tietää, että jos epäillä(än) kaksisuuntaista, tottakai siitä on käytävä "puhumassa" eli se on saatava hoidon piiriin.

Tärkeää erotusdiagnoosit, mm. epävakaa persoonallisuus ja kaksisuuntaista lievempi mielialanaaltoiluhäiriö.

Kyllä, hoidolla pyritään NORMAALIIN elämään eli tasaamaan huiput ja nostamaan masennuksen suosta pois.
On ihmisiä, ketkä suorastaan rakastavat (hypo)maniajaksoja, sillä ne voivat jopa parantaa suorituskykyä

MUTTA diagnostisiin kriteereihin kuuluu _ongelmat_. Onko niitä? Jos ei, onko kyseessä kieltäminen vai jokin muu häiriö. Suurin osa haluaa tasoittua juuri näiden ongelmien vuoksi, mitä voi olla rahaongelmat, ihmissuhdeongelmat jne. Osalla ne on niiiiin vakavia, että myydään talot, otetaan loparit, petetään ja erotaan. Ollaan kirjaimellisesti täydessä kusessa.

Auts, mulla taitaa olla tuo kaksisuuntainen mielialahäiriö. Olen masennuksen vuoksi sairauslomalla. Mutta on päiviä jolloin olen energinen, laitan kodin kuntoon ja kokkailen gourmet ruoat jälkkäreineen, olen iloinen, ulospäinsuuntautunut, menen kaverin luokse yökylään, käydään ulkona vaikka syömässä tai teatterissa ja elämä on ihanaa. Mutta sitten hupsista, kaikki kääntyy päälaelleen, vietän koko päivän kotona peiton alla enkä saa edes hampaita pestyksi saati laittaa ruokaa ja en tietenkään siivotuksi.

Miten tämän voisi selittää muuten kuin että sairas kuin sairas:(

Auts, mulla taitaa olla tuo kaksisuuntainen mielialahäiriö. Olen masennuksen vuoksi sairauslomalla. Mutta on päiviä jolloin olen energinen, laitan kodin kuntoon ja kokkailen gourmet ruoat jälkkäreineen, olen iloinen, ulospäinsuuntautunut, menen kaverin luokse yökylään, käydään ulkona vaikka syömässä tai teatterissa ja elämä on ihanaa. Mutta sitten hupsista, kaikki kääntyy päälaelleen, vietän koko päivän kotona peiton alla enkä saa edes hampaita pestyksi saati laittaa ruokaa ja en tietenkään siivotuksi.

Miten tämän voisi selittää muuten kuin että sairas kuin sairas:(

Kuten sanoin, (hypo)mania vaatii ONGELMIA. Onko niitä? Holtitonta seksuaalista käyttäytymistä, rahan tuhlausta jne.

Tuo sinun "huippu" kuulostaa ihan normaalilta elämältä :)

Joo, olen holtiton ja impulsiivinen. Käytän kaikki rahat miten sattuu, laskut maksan aina myöhässä, autoa en huomaa tankata ja jään tielle, en osaa olla hienotunteisesti vaan räväytän faktat pöytään. Ahdistavaa etten osaa olla normaalisti. Lisäksi taidan olla seksiriippuvainen. Ikää 35. Ja vaikuttaa etten koskaan aikuistu. Vai onko tämä Adhd?

Joo, olen holtiton ja impulsiivinen. Käytän kaikki rahat miten sattuu, laskut maksan aina myöhässä, autoa en huomaa tankata ja jään tielle, en osaa olla hienotunteisesti vaan räväytän faktat pöytään. Ahdistavaa etten osaa olla normaalisti. Lisäksi taidan olla seksiriippuvainen. Ikää 35. Ja vaikuttaa etten koskaan aikuistu. Vai onko tämä Adhd?

Epävakaa persoonallisuus, seksiriippuvaisin piirtein.

Kiitos tästä.
Osaatko sanoa, kannattaisiko tästä käydä jollekin puhumassa? Toisaalta pelkään sitä että jos minulle annetaan jokin lääkitys, niin se vaikuttaisi yhtälailla sekä toimeliaaseen että masentuneiseen kauteen. En noista energiapiikeistä ja niiden tuomasta hyvästä olosta haluaisi luopua mutta masennuskaudet ovat yhtä helvettiä kun aina ei yksinkertaisesti voi vaan jäädä koomaan sängyn pohjalle odottelemaan että fiilis paranee. Mutta ei taida sellaista taikalääkettä olla joka auttaisi depressioon muttei tuohon oloon jolloin virtaa on vaikka muille jakaa :/

Todellakin suosittelen että menet lääkärille ja lähdet oireitasi selvittämään. Monet kaksisuuntaiset, joilla sairaus ilmenee hypon ja masennuksen välillä, rakastavat juuri noita hypoaikojaan. Monilla hypo tosin saattaa saada aikaan monenlaisia sellaisia lieveilmiöitä, joiden takia hypo ei loppupelissä tunnukaan hyvältä, esim. holtiton rahankäyttö tms. Omaan sairauteeni hypot eivät kuulu, mutta on oirekirjo sitten mikä tahansa, niin oikealla lääkityksellä voi saada paljonkin apua.

Minulla masennuskausi on se ongelmallinen. Silloin jä asiat tekemättä, sovitut tapaamiset menemättä ja tulee olo ettei millään ole mitään väliä, jolloin helposti saatan parempaa mieltä tavoitellessa laittaa rahaa palamaan nettikauppoihin tavaroihin joita tiedän etten oikeasti edes tarvitse. Saatan vetää päiväkännit välittämättä yhtään siitä pitikö vielä illalla tavata joku kaveri tai käydä koululla tekemässä tentti. Opiskelut etenevät epätasaisesti: jos menen tenttiin depisaikana niin tulee hylsy tai pääsen juuri ja juuri läpi. Jos menen samaan tenttiin energisenä aikana niin läpäisen liput liehuen kiitettävin arvosanoin.

Energisenä päivänä tottakai tulee paljon ideoita, villejäkin jotka tuntuvat tosi hyviltä ajatuksilta mutta yleensä ne ovat sellaisia pitkän tähtäimen suunnitelmia joita ei ole edes mahdollista toteuttaa välittömästi. Eli "mania"-aikana ei ole ollut ongelmia minkään elämän osa-alueen kanssa vaan kaikki menee putkeen ja hyvin. Depisaika on se ongelma, koska aina ei vaan yksinkertaisesti pysty laittamaan elämää tauolle että voi vain odottaa parempaa aikaa sängynpohjalla.

Anteeksi muuten kun höpisen omia ongelmiani toisen aloittamassa ketjussa.

Mutta jos mun diagnoosi olisikin epävakaa persoona, niin mitkä on hoitomuodot ja auttaako ne parantumaan miten varmasti?

Minulle on kyllä sanottu että on pelkkää masennusta jonka aika moni jossain vaiheessa joutuu kohtaamaan..

Mutta pidän outona että masentuneena käyn kampaajalla säännöllisesti, samoin muuten huolehdin ulkonäöstäni. Kunnes en vain silloin tällöin pääse taas ylös sängystä ja elämässä en näe mitään positiivisia:(

Virvatuli, sinulle vielä kysymys, mitkä lääkkeet auttavat biboa?

Itse söin masennukseen ensin Cipralexia, se väsytti vaikkei kuulemma pitänyt, varsinkin iltapäivisin tarvitsin päikkärit. Lopetin itse ilman lääkärin suositusta. Sitten aloitin Voxran, se auttoi hetken kunnes tulin aggressiiviseksi ja lyhytpinnaiseksi, taas lopetin ja nyt en syö mitään. Mutta siis masennus vaivaa vain ajoittain mutta silloin olen totaalisesti saamaton. Kohtalotovereita?

Virvatuli, sinulle vielä kysymys, mitkä lääkkeet auttavat biboa?

Itse söin masennukseen ensin Cipralexia, se väsytti vaikkei kuulemma pitänyt, varsinkin iltapäivisin tarvitsin päikkärit. Lopetin itse ilman lääkärin suositusta. Sitten aloitin Voxran, se auttoi hetken kunnes tulin aggressiiviseksi ja lyhytpinnaiseksi, taas lopetin ja nyt en syö mitään. Mutta siis masennus vaivaa vain ajoittain mutta silloin olen totaalisesti saamaton. Kohtalotovereita?

Bipoon ei ole ns. yhtä ainoaa oikeaa lääkettä, vaan lääkitysasiat ovat ihan yksilöllisiä kunkin sairastuneen kohdalla. Oirekuvat voivat olla ihmisillä aivan erilaisia, toisilla toiset lääkkeet tehoavat kun taas toisilla eivät, toiset saattavat saada joistakin lääkkeistä pahoja sivuoireita ja toiset eivät. Nämä todellakin ovat ihan yksilöllisiä juttuja, jotka aina hoidetaan lääkärin kanssa.

Minulla masennuskausi on se ongelmallinen. Silloin jä asiat tekemättä, sovitut tapaamiset menemättä ja tulee olo ettei millään ole mitään väliä, jolloin helposti saatan parempaa mieltä tavoitellessa laittaa rahaa palamaan nettikauppoihin tavaroihin joita tiedän etten oikeasti edes tarvitse. Saatan vetää päiväkännit välittämättä yhtään siitä pitikö vielä illalla tavata joku kaveri tai käydä koululla tekemässä tentti. Opiskelut etenevät epätasaisesti: jos menen tenttiin depisaikana niin tulee hylsy tai pääsen juuri ja juuri läpi. Jos menen samaan tenttiin energisenä aikana niin läpäisen liput liehuen kiitettävin arvosanoin.

Energisenä päivänä tottakai tulee paljon ideoita, villejäkin jotka tuntuvat tosi hyviltä ajatuksilta mutta yleensä ne ovat sellaisia pitkän tähtäimen suunnitelmia joita ei ole edes mahdollista toteuttaa välittömästi. Eli "mania"-aikana ei ole ollut ongelmia minkään elämän osa-alueen kanssa vaan kaikki menee putkeen ja hyvin. Depisaika on se ongelma, koska aina ei vaan yksinkertaisesti pysty laittamaan elämää tauolle että voi vain odottaa parempaa aikaa sängynpohjalla.

Niin se vaan on, että ei tästä sairaudesta voi ns. valita vain hyviä puolia (hyvät hypomaniat) ja hoitaa huonot (masennukset). Muistan kerran yhden lääkärinkin sanoneen, että sellainen lievempi hypomania, joka ei aiheuta mitään ongelmia, on sellainen olotila, jonka kuka tahansa voisi haluta jatkuvaksi olotilakseen, mutta sellaisen ylläpitäminen on mahdottomuus. Mahdotonta on myös hoitaa sairautta siten, että hypomaniat säilyisivät, mutta masennus katoaisi. Itse henkilökohtaisesti haluan elää sellaista elämää, jossa ei ole minkäänlaisia sairauden oireita, ja olen onnekas siitä että minulle on löytynyt oikeanlainen lääkitys ja myös terapia on auttanut valtavasti. Jo monta vuotta olen saanut nauttia ihan normaalista ja tasapainoisesta elämästä.

Ihan oikeasti todellakin suosittelen sinua käymään lääkärin juttusilla.

Eipä kuulosta kaksisuuntaiselta. Enemmänkin epävakaalta jos villit ja masisolot vaihtelee noin tiuhaan. Kyllä ne mania-kaudet pidempään kestää eikä jatkuvaa yläalamäkeä. Näin olen kuullut niiiin monelta lääkäriltä. Ja nää kaks sekotetaan usein koska samoja piirteitä sairauksissa.

T. kaksisuuntaista sairastava

Yhteistyössä