Jos mies maksaa lähille elareit maksaako lähi kaiken?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kertokaa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Maksaako se mies niitä elatusmaksuja muutaman kympin vai useita satasia kuussa? Muutenhan ex voi jäädä lapsen kuluissa miinuksille pelkän päivähoitomaksun jälkeen.

Sano sille naiselle että jos ei tuo sovittu summa kelpaa niin elarit lopetetaan kokonaan ja molemmat maksavat kulut omilla viikollaan. Eiköhän tuo sovittu summa ala riittämään siinä tilanteessa.. Ja kaikki tuo paperille ettei niistä enää sitten tapella.

Alkuperäinen kirjoittaja Vätti Räsynyt;29315007:
Miksi on elatusmaksut jos on viikko-viikko systeemi?

Oletettavasti siitä syystä, että lain mukaan vanhemmat elättävät lastaan elatuskykyjen suhteessa. Eli ns. etävanhemmalla on suuremmat tulot kuin lähivanhemmalla.

Ap:lle. Tuohan on ihan sopimusasia. Miehesi ei tarvitse maksaa mitään muuta kuin, mitä lastenvalvojan tai käräjäoikeiden vahvistamassa sopimuksessa määritellään. Eli mitä siinä voimassaolevassa sopimuksessa sanotaan? Onko siinä määritelty, että elatusavun lisäksi etä maksaa puolet harrastuskuluista?

Maksaako se mies niitä elatusmaksuja muutaman kympin vai useita satasia kuussa? Muutenhan ex voi jäädä lapsen kuluissa miinuksille pelkän päivähoitomaksun jälkeen.

Ei ole päivähoitomaksuja. Ei ole mitään muita kuluja kun harrastukset ja vaatteet ja ruoka. Sehän tässä hauskaa onkin. Harrastuksiin ja vaatteisiin pitäisi saada semmoinen tonni kuussa käteen rahaa. Niin siihen omaan puolikkaaseen kun rikas exä maksaisi "luonnolliesti" sen toisen puolikkaan elareiden lisäksi. Hohhoijaa.

[QUOTE="wieras";29315238]Oletettavasti siitä syystä, että lain mukaan vanhemmat elättävät lastaan elatuskykyjen suhteessa. Eli ns. etävanhemmalla on suuremmat tulot kuin lähivanhemmalla.

Ap:lle. Tuohan on ihan sopimusasia. Miehesi ei tarvitse maksaa mitään muuta kuin, mitä lastenvalvojan tai käräjäoikeiden vahvistamassa sopimuksessa määritellään. Eli mitä siinä voimassaolevassa sopimuksessa sanotaan? Onko siinä määritelty, että elatusavun lisäksi etä maksaa puolet harrastuskuluista?[/QUOTE]

Edelleenkään ei ole sitä ensimmäistäkään sopimusta tehty. Koska lastenvalvojan laskelmat eivät miellyttäneet - sopimusta ei syntynyt.

Alkuperäinen kirjoittaja Vätti Räsynyt;29315042:
En ole kertaakaan törmännyt sellaiseen, että pitäisi maksaa elatusmaksu jos on viikko-viikko systeemi. Onkohan teitä ny kusetettu?

Meillä etä maksaa elatusapua vuoroasumisesta huolimatta. Etällä on kolminkertaiset tulot omiini nähden, joten hänelle on huomattavasti parempi elatuskyky kuin minulla. Laskelmat on tehty ihan om:n elatusapuohjeen mukaan muilta osin paitsi, että luonapitovähennykset ovat suuremman kuin ohjeessa. Tämä siis etävanhemman hyväksi. Minä maksan lasten harrastukset, vakuutukset, päivähoitomaksut, ulkovaatteet, kengät, luistimet, sukset yms. Vastaan siis suurimmasta osasta lasten hankintoja. Mielestäni siis ihan perusteltua, että saan elatusapua. Koskaan ikinä en nyhtäisi rahaa exältäni omiin tarpeisiini vaan kyllä ne kaikki kuluvat lapsiin. Ja vielä pitkä penni omista tuloistanikin. Aivan kuten kuuluu mennäkin. Itsetuntoni ei kestäisi elää exän rahoilla.

Alkuperäinen kirjoittaja eikö se ollut näin;29315269:
Edelleenkään ei ole sitä ensimmäistäkään sopimusta tehty. Koska lastenvalvojan laskelmat eivät miellyttäneet - sopimusta ei syntynyt.

Siinä tapauksessa, ettei lastenvalvojan luona saada sopimusta aikaiseksi, on mentävä käräjäoikeuteen. Sieltä saatava ratkaisu onkin sitten ihan herran haltuun, arpapeliä.

Meillä etä maksaa elatusapua vuoroasumisesta huolimatta. Etällä on kolminkertaiset tulot omiini nähden, joten hänelle on huomattavasti parempi elatuskyky kuin minulla. Laskelmat on tehty ihan om:n elatusapuohjeen mukaan muilta osin paitsi, että luonapitovähennykset ovat suuremman kuin ohjeessa. Tämä siis etävanhemman hyväksi. Minä maksan lasten harrastukset, vakuutukset, päivähoitomaksut, ulkovaatteet, kengät, luistimet, sukset yms. Vastaan siis suurimmasta osasta lasten hankintoja. Mielestäni siis ihan perusteltua, että saan elatusapua. Koskaan ikinä en nyhtäisi rahaa exältäni omiin tarpeisiini vaan kyllä ne kaikki kuluvat lapsiin. Ja vielä pitkä penni omista tuloistanikin. Aivan kuten kuuluu mennäkin. Itsetuntoni ei kestäisi elää exän rahoilla.

Meillä sama. Itsekään en voi ymmärtää noita naisia ketkä nyhtävät exältään rahaa selkeästi omiin tarkoituksiin. Eikö todellakaan ole sen verran ylpeyttä ja itsenäisyyttä että tulisi ihan muutenkin toimeen? Säälittävää elää exän rahoilla, kertoo aika paljon näistä naisista. Eihän se että toisella on parempi työ (tod.näk tehnyt sen eteenkin enemmän) oikeuta siihen, että exän pitäisi elättää eron jälkeen edelleenkin toista.

Täällä on näitä naisia jotka on sotkeneet miehen entisen avioliiton ja särkeneet perheen ja nyt maristaan kun ukon pitäs elättää entisenkin avioliiton lapset. Nauttikaa nyt vaan siitä ihanasta miehestä jonka olette metsästäneet itsellenne...

Täällä on näitä naisia jotka on sotkeneet miehen entisen avioliiton ja särkeneet perheen ja nyt maristaan kun ukon pitäs elättää entisenkin avioliiton lapset. Nauttikaa nyt vaan siitä ihanasta miehestä jonka olette metsästäneet itsellenne...

:) Itse taidat olla niitä taaksejääneitä exiä. ;) Eipä taida kukaan mies lähteä kenenkään vieraan matkaan ilman hyvää syytä. ;)

• Tykkää
Reactions: Vätti Räsynyt
Itse asiassa meillä on ehjä avioliitto vähintään kolmannessa polvessa molempien puolilta. Eli olen vasta ekalla kierroksella ja toivottavasti sellaisella pysynkin. :) ;) En muuten tajunnut tuota sun hymiöiden käyttöä tässä vittuilussa...?

:) Itse taidat olla niitä taaksejääneitä exiä. ;) Eipä taida kukaan mies lähteä kenenkään vieraan matkaan ilman hyvää syytä. ;)

Voi olla näinkin. Itse tosin olen eri mieltä.

Kaikesta huolimatta ero, johon liittyy lapsia, on syytä hoitaa asiallisesti päätökseen ilman kolmansia osapuolia. Yhteinen vanhemmuus kun jatkoo eron jälkeenkin, ja varmaa on, että ruman eron jäljiltä yhteinen vanhemmuuskaan ei voi olla parasta mahdollista. Eniten siis rikotaan lapsia. Mutta se oma napa...

Koska akka on ahne ja tottunut hyvään elämään rikkaan miehen kanssa ja haluaa nyt itselleen hummailurahaa. Siksi. Ja koska laki mahdollistaa tämän miesten kynimisen. Siksi. Eihän siinä järjen ja oikeudenmukaisuuden kanssa olekaan mitään tekemistä.

Jos ne akan lapsetkin on tottunu hyvään elämään, niin on ihan kohtuullista, että isä kustantaa edelleen sen hyvän elämän. Mielestäni päälle voisi vielä maksaa korvauksia henkisestä kärsimyksestä riippuen siitä kuka on syypää perheen hajottamiseen. Lähivanhemmaksi ei pitäisi edes huolia aviorikokseen syyllistynyttä.

Kielenkäytöstä päätellen et itsekään ihan aikuismaisesti asiaan suhtaudu. Kenties olet vähän ahne?

Mä kyllä ymmärrän niitä exiä jotka alkavat ajatella että miehen lähdettyä uuden matkaan saa myös maksaa elarit ja vähän ylimääräistä. Nainen on kuitenkin hoitanut kodin ja lapset vähintään sen äitiysloman ja menettänyt jo palkkarahansa ja eläkkeensä tuolta ajalta...jos lapisa on useampi niin puhutaan jo melkoisista summista. Jos ottaa käytetyn niin pitää tajuta se että lapset ovat viattomia tilanteeseen. Tällä palstalla kun usein vaaditaan että mies suunilleen unohtaa entisen elämänsä ja keskittyy vaan uuden akan passaamiseen. WT-meininkiä täysin.

Mä kyllä ymmärrän niitä exiä jotka alkavat ajatella että miehen lähdettyä uuden matkaan saa myös maksaa elarit ja vähän ylimääräistä. Nainen on kuitenkin hoitanut kodin ja lapset vähintään sen äitiysloman ja menettänyt jo palkkarahansa ja eläkkeensä tuolta ajalta...jos lapisa on useampi niin puhutaan jo melkoisista summista. Jos ottaa käytetyn niin pitää tajuta se että lapset ovat viattomia tilanteeseen. Tällä palstalla kun usein vaaditaan että mies suunilleen unohtaa entisen elämänsä ja keskittyy vaan uuden akan passaamiseen. WT-meininkiä täysin.

Ei kai nyt kukaan sellaista odota. Mutta vaikka mitä olis tapahtunut niin eihän se oikeuta KETÄÄN (ei miestä eikä naista) vaatimaan toiselta aikuiselta ihmiseltä omaa elättämistä. Lapsista pitää huolehtia, tottakai, ja niin jokainen järkevä vanhempi haluaakin tehdä, mutta siinä vaiheessa jos selkeästi halutaan itselle omaan käyttöön rahaa mennään jo jonkun rajan yli.

• Tykkää
mikis miehesi maksaa sinulle elareita jos teillä lapset yhtäpaljon molempien luona ja silloin kukin vanhempi maksaa lasen elatuksen?
Minusta tässä tapauksessa sinun kuuluu maksaa lasten harrastus ksoka saat siihen rahaakin

Vittu mitä ämmiä oikeesti täällä on. Tässä kun uhkaillaan oikeudella koko ajan. Mutta kai oikeudessakin ne ihmiset on kuitenkin järkeviä ja luulisi näkevän milloin ämmä haluaa vain omaa rahaa. Tässä on lasten etu mennyt jo kauan sitten. Lastenvalvoja ei voi tehdä mitään kun hän on jo työnsä tehnyt mutta se ei riittänyt akalle.

Itse olet tainnut joskus mennä tämän akan kanssa naimisiin, eikö vaan?
Ja tuli lapsiakin tehtyä saman akan kanssa?
Pitäisiköhän vilkaista välillä peiliin ja miettiä omaa asennetta ehkä?
Tuskin kukaan sua yrittää kusettaa, haluaa vaan varmistaa että lapset saavat jatkaa elämäänsä vaikka olettekin eronneet?
Ja kenen toimesta tämä ero on? Saanko arvata että sulla jo uusi "akka"?

Yleensä, kun uuden matkaa lähetään niin siihen on ihan syynsä. Ei keneltäkään voi vaatia "kipurahoja" tuhoutuneesta parisuhteesta, sellasta se elämä välillä on.

monesti vaan miehen tulotaso on reilusti suurempi ja avioero sitten tiputtaa naisen mahdollisesti puille paljaille. En mä tiiä, mulla ei oikeesti ole mitään käsitystä näistä asioista. Mulla on sellanen olo tänään että voisin antaa oman ukkoni vaikka tältä istumalta jollekin toiselle palveltavaksi ja vahdittavaksi kun hermot menee. Ihan ilmaiseksi, ja vaikka maksaisin jos lähtis vetämään! Ehkä se taas tästä tasottuu...

• Tykkää
Kummallista kerrakseen, että kun mies lähtee uuden naisen matkaan, niin siinä mieheltä samalla häviää kaikki halut pitää OMAT lapset tasapainoisina ja onnellisina. Miten jotkut edes KEHTAA riidellä jostain elareista????Teinimeininkiä. Lapset on yhdessä tehty, lapsista pitää myös huolehtia kunnes ovat 18v. Miksi niin monelle miehelle tämä on niin kova pala? Ja sitten riidellään jokaisesta pennistä. Onko se niin vaikeeta antaa exälle rahaa, joka menee OMIIN lapsiin???? Ai niin,kun lapset ei enää kiinnosta kun kiikarissa on uusi nainen.

Miksi jotkut elatusmaksut lasketaan sen mukaan mikä lähivanhemman varallisuus on, eikös iinä pitäisi elättää ne lapset ei lähianempaa?

Eihän niitä kenenkään varallisuuden mukaan lasketakaan. Lapselle lasketaan elatuksen tarve ja molemmille vanhemmille elatuskyky. Lapsen elatuksen tarpeesta vähennetään lapsilisä eli se hyödyttää molempia vanhempia huolimatta siitä, kenen tilille se maksetaan. Vanhemmat elättävät lapsen elatuskykyjensä suhteessa. Eli suurempituloinen elättää enemmän. Näihin löytyy hyvin yksinkertaiset ja selkeät ohjeet om:n sivuilta.

monesti vaan miehen tulotaso on reilusti suurempi ja avioero sitten tiputtaa naisen mahdollisesti puille paljaille. En mä tiiä, mulla ei oikeesti ole mitään käsitystä näistä asioista. Mulla on sellanen olo tänään että voisin antaa oman ukkoni vaikka tältä istumalta jollekin toiselle palveltavaksi ja vahdittavaksi kun hermot menee. Ihan ilmaiseksi, ja vaikka maksaisin jos lähtis vetämään! Ehkä se taas tästä tasottuu...
Mitä merkitystä sillä on jos miehen tulotaso on suurempi? Ihan samat työmahdollisuudet tässä maassa on miehille ja naisille, turha on aina nillittää ja rääkyä siitä että nainen tienaa vähemmän ja "jää puille paljaille" erossa. Eron jälkeen on monelle naiselle hyvä aika kokeilla sitä vastuun ottamista ihan omiin kätösiin. Menkää töihin, hommatkaa koulutus, ottakaa lopultakin ne ohjat jumalauta omasta elämästänne jos omat fyrkat ei riitä. Aina pitää olla tasa-arvon perään rääkymässä mutta kun ero tulee niin ollaan niin köyhää ja avutonta ja odotetaan ja vaaditaan välittömästi rahallista apua mieheltä ja/tai yhteiskunnalta. Ja parisuhteen aikana se otetaan itsestäänselvyytenä.

Mitä tuohon omaan tilanteeseesi tulee niin ketään ei tarvitse väkipakolla palvella eikä pakkoliittoja tässä maassa tunneta. Jos mies tai hänen toimintansa ei miellytä niin laita kiertoon. Vai pelottaako ajatus siitä että joutuisit elättämään ihan itse itsesi ja ehkä lapsesikin? Elämä on helppoa kun joku muu maksaa viulut mutta itseä ei huvittaisi nähdä vaivaa muuta kuin sen verran että käydään ulisemassa palstalla.

Meillä jos ero tulisi niin viikko-viikko systeemillä mentäis enkä elareita pyytäisi, kunhan puoliks menis kaikki kulut ja mä saisin lapsilisät joilla kattaisin vaatteet.
En tarvitse miestä itseäni elättämään kyllä jokainen itseään kunnioittava nainen/mies pärjää omillaan.

En ymmärrä näitä kommentteja, joissa heti haukutaan tuo lähivanhempi rahanahneeksi ja vaikka miksi..?!

Ensinnäkin...mistään ei ole tullut ilmi, minkälaista summaa etä on koittanut tarjota sopimukseen. Eikä sitä mikä on lapsen todellinen elatuksen TARVE...Kun esim.nuo harrastusmaksut voidaan laskea lapsen elatustarpeeseen mukaan, olettaen tietysti ettei ole aivan järjettömiä nuo harrastukset.