F
Katso alla oleva video nähdäksesi, kuinka asennat sivustomme verkkosovellukseksi kotinäytöllesi.
Huomio: Tämä ominaisuus ei välttämättä ole käytettävissä kaikissa selaimissa.
Miksi et sitten selvitä asioita. Esimerkiksi Autoliiton sivulla on tarkalleen selitetty, miten testi on tehty ja mitkä ovat kriteerit. Multi-TEch on testattu eri painoluokkien nukeilla, joihin istuin on hyväksytty. Testi eri painoluokissa on tehty sen mukaan, mihin suuntaan istuin on niissä hyväksytty. Miksi se olisi pitänyt testata vain selkä menosuuntaan, jossa käyttöosiossa se on 1-3 vuotta käytännössä ja istuin on valmistajan mainonnan mukaan hyväksytty myös turvavyöistuimeksi kasvot menosuuntaan, jossa käytössä se on pidempään kuin selkä menosuuntaan asennettuna.
Jos lähtee väittelemään ja esittämään voimakkaita mielipiteitä, niin olisi hyvä perehtyä asiaan ja tilastoihin hiukan paremmin. Kun katsellaan G-voimia nokkakolareissa, selkä menosuuntaan istuimet ovat rasitusarvoiltaan parempia.
Kun luetaan onnettomuustilastoja, niin käsitykset sen merkityksestä muuttuvat aika tavalla. Vakuutusyhtiöt maksavat kuitenkin merkittävästi enemmän korvauksia sivukolareiden seurauksena. Suomessa olisi syytä kritisoida sitä, että sivutörmäysominaisuuksia ei edes ole testattu ennen näitä Autoliiton julkaisemia testejä. Siksi vanhanmalliset remmi-istuimet olisi jo syytä asettaa pannaan niiden surkean sivusuojauksen vuoksi.
Onneksi uusi, tuleva iSIze standardi ottaa huomioon myös sivutörmäyssuojan ennen istuimien hyväksymistä myyntiin. Silloin näistä vanhanaikaisista remmi-istuimista päästään toivottavasti eroon.
Testien kannalta merkittävää on myös se, että näissä laajoissa testeissä testatuista istuimista yli 9 kiloisille, yhdeksän kymmensetä istuinmallista on ollut ns. palkki-istuimia. Tämä siis tarkoittaa niiden arvioitua kokonaisturvallisuutta, eikä vain yhtä kolarityyppiä, joita kaiketi Suomessa ainoastaan tapahtuu.
Lopputulema on, että selkä menosuuntaan asennettavat istuimet ovat teoriassa turvallisia, jos tapahtuu vain nokkakolareita, mutta muuten ne ovat kerta kaikkiaan olleet surkeita muissa kolarityypeissä.
Edelleen kannattaa lukea noita yleiseurooppalaisia testejä ja vaikkapa perehtyä siihen sivuun "Miten testi tehtiin" ja vasta sitten leikkiä asiantuntijaa.
Alkuperäinen kirjoittaja testeistä;29319918:Miksi luotat yhteen suomalaiseen järjestön insinööriin, joka ei myöskään mitään testaa, eikä ole mitenkään turvaistuimien asiantuntija?
Nämä Autoliiton ja Kuluttajaviraston Suomessa julkaisemat testit ovat kaikkein kattavimmat testit Euroopassa ja niiden kriteerit ovat EU:n kuluttajaviranomaiset ja eurooppalaiset autoliitot sekä Euroopan suurimmat kuluttajajärjestöt yhdessä laatineet.
Onko olemassa sitten muta vakavasti otettavia, kansainvälisiä testejä? Kerro.
Nämä testit eivät siis ole mitenkään "keski-eurooppalaisia", vaikka ne kaikissa Eu-maissa julkaistaankin. Minä taas en "korvaani lotkauta" yhden suomalaisen agitaattorin mielipiteille, koska ne ovat täysin yksisilmäisiä ja vain yhtä tuotemerkkiä suosivia. Ikävä vain, että tiedotusvälineissä ei laajempaa keskustelua näistä mielipiteistä edes käydä, vaan tiedotus on täysin monopolisoitua.i
Ootko harkinnut palkki-istuinta? Okei joo, osaan lukea ja haluat lapsen olevan selkä menosuuntaan, mutta suosittelen tutustumaan esim Cybexin ja Kiddyn palkki-istuimiin. Ovat saaneet hyviä arvosteluja autoliiton testeissä ja ainakin Kiddyn istuin menee niin kauan kuin lapsi istuinta tarvii, eli on säädettävissä ja palkin voi jättää pois kun lapsi on riittävän vanha.
Olen kokeillut useampaa istuinta ja tuo Kiddy on kyllä kaikista kätevin.
Alkuperäinen kirjoittaja 1v4kk ipanan äiti;29320394:Niin paljon olen kuullut juttua, että ehdottomasti ei lasta autoon vaankuin selkä menosuuntaan, että itsekin meinasin ostaa istuimen sillä perusteella. Onneksi tutustuin turvaistuintesteihin,Autoliitto 2013 ja EU omat testit näin alkajaisiksi. Huomasin että esim. kiddy pheonix oli sanut huippu pisteet kaikesta, turvallisuus ja etu- ja sivutörmäys mukaan lukien. Tutuatuin tarkemmin tähän kasvot menosuuntaan palkki-istuimeen ja nyt meidän tyttö matkustaa siinä tyytyväisenä. Todella helppo käyttää, mukava istua kun näkee eteenpäin, ja TURVALLINEN!
Hauska ketju. Mietin sitä, että kun testataan autoja niin pitäisikö antaa erikseen pisteitä kun ajetaan alle viittäkymppiä ja antaa siitä huippupisteet. Jos auto kulkisi kahtasataa, mutta olisi tosi vaarallinen yli satasen nopeudessa, niin se jätettäisiin huomiotta, koska enimmäkseen ajetaan kaupungissa alle sitä viittäkymppiä.
Noin ajattelevat aika monet, kun pitäisi käännettävissä istuimissa ottaa huomioon vain selkämenosuuntaan testaus vaikka niitä käytetään molempiin suuntiin.
Alkuperäinen kirjoittaja testeistä ja turvallisuudesta;29320860:...
Se on sitten eri asia, kuinka nopeasti myyntiin tulee autoja, joissa on tämä sama yhteensopivuus otettu huomioon ja määritelty ja koska niitä alkaa olemaan lapsiperheiden käytössä.
Tällä vuodatuksella en halua ottaa kantaa matkustussuuntaan, vaan siihen miten vääriä ja yksinkertaistettuja käsityksiä esitetään ikään kuin faktoina.