Suositelkaa turvaistuinta!

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Apuja
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Miksi et sitten selvitä asioita. Esimerkiksi Autoliiton sivulla on tarkalleen selitetty, miten testi on tehty ja mitkä ovat kriteerit. Multi-TEch on testattu eri painoluokkien nukeilla, joihin istuin on hyväksytty. Testi eri painoluokissa on tehty sen mukaan, mihin suuntaan istuin on niissä hyväksytty. Miksi se olisi pitänyt testata vain selkä menosuuntaan, jossa käyttöosiossa se on 1-3 vuotta käytännössä ja istuin on valmistajan mainonnan mukaan hyväksytty myös turvavyöistuimeksi kasvot menosuuntaan, jossa käytössä se on pidempään kuin selkä menosuuntaan asennettuna.

Jos lähtee väittelemään ja esittämään voimakkaita mielipiteitä, niin olisi hyvä perehtyä asiaan ja tilastoihin hiukan paremmin. Kun katsellaan G-voimia nokkakolareissa, selkä menosuuntaan istuimet ovat rasitusarvoiltaan parempia.

Kun luetaan onnettomuustilastoja, niin käsitykset sen merkityksestä muuttuvat aika tavalla. Vakuutusyhtiöt maksavat kuitenkin merkittävästi enemmän korvauksia sivukolareiden seurauksena. Suomessa olisi syytä kritisoida sitä, että sivutörmäysominaisuuksia ei edes ole testattu ennen näitä Autoliiton julkaisemia testejä. Siksi vanhanmalliset remmi-istuimet olisi jo syytä asettaa pannaan niiden surkean sivusuojauksen vuoksi.

Onneksi uusi, tuleva iSIze standardi ottaa huomioon myös sivutörmäyssuojan ennen istuimien hyväksymistä myyntiin. Silloin näistä vanhanaikaisista remmi-istuimista päästään toivottavasti eroon.

Testien kannalta merkittävää on myös se, että näissä laajoissa testeissä testatuista istuimista yli 9 kiloisille, yhdeksän kymmensetä istuinmallista on ollut ns. palkki-istuimia. Tämä siis tarkoittaa niiden arvioitua kokonaisturvallisuutta, eikä vain yhtä kolarityyppiä, joita kaiketi Suomessa ainoastaan tapahtuu.

Lopputulema on, että selkä menosuuntaan asennettavat istuimet ovat teoriassa turvallisia, jos tapahtuu vain nokkakolareita, mutta muuten ne ovat kerta kaikkiaan olleet surkeita muissa kolarityypeissä.

Edelleen kannattaa lukea noita yleiseurooppalaisia testejä ja vaikkapa perehtyä siihen sivuun "Miten testi tehtiin" ja vasta sitten leikkiä asiantuntijaa.

Huhhuh mikä vuodatus. Enpä uskoisi, että saa aikaan tällaisen myrskyn vesilasissa, kun haluaa löytää lapselleen suosituksien mukaisen istuimen.

Suhtaudun kriittisesti kaikkeen lukemaani, ja täytyy sanoa, että pikkuisen hymyilyttää, kun joku palstamamma kertoo miten kaikki selkä menosuuntaan - istuimet ovat "kerta kaikkiaan surkeita". Toki toivon, että kaikista istuimista kehitetään jatkuvasti entistä turvallisempia.

Ja sekin hymyilyttää, kun vakuutuskorvaustilastoista haetaan tietoa siitä, millaisilta kolareilta pitäisi suojautua. Täytyy sanoa, että itsekin olen rumentanut vakuutustilastoja yhden sivutörmäyksen verran. Minä sen paremmin kuin miehenikään emme aluksi huomanneet ajaneemme kolaria, takapenkillä istuneista lapsista puhumattakaan. Mutta tilastoihin sekin viiden kilometrin tuntinopeudella tapahtunut kolari meni.

Onneksi EU:kin on tajuamassa, missä mennään. Kai te, jotka mainostatte palkkia yhdeksänkuiselle, tiedätte että tänä vuonna voimaan tulleen EU-direktiivin mukaan lasta pitää kuljettaa selkä menosuuntaan vähintään 15-kuiseksi.
 
Alkuperäinen kirjoittaja testeistä;29319918:
Miksi luotat yhteen suomalaiseen järjestön insinööriin, joka ei myöskään mitään testaa, eikä ole mitenkään turvaistuimien asiantuntija?

Nämä Autoliiton ja Kuluttajaviraston Suomessa julkaisemat testit ovat kaikkein kattavimmat testit Euroopassa ja niiden kriteerit ovat EU:n kuluttajaviranomaiset ja eurooppalaiset autoliitot sekä Euroopan suurimmat kuluttajajärjestöt yhdessä laatineet.

Onko olemassa sitten muta vakavasti otettavia, kansainvälisiä testejä? Kerro.

Nämä testit eivät siis ole mitenkään "keski-eurooppalaisia", vaikka ne kaikissa Eu-maissa julkaistaankin. Minä taas en "korvaani lotkauta" yhden suomalaisen agitaattorin mielipiteille, koska ne ovat täysin yksisilmäisiä ja vain yhtä tuotemerkkiä suosivia. Ikävä vain, että tiedotusvälineissä ei laajempaa keskustelua näistä mielipiteistä edes käydä, vaan tiedotus on täysin monopolisoitua.i

Tähän vielä lisäisin, että ihan pirun kova agitaattori se yksi insinööri, kun on saanut koko EU:n mukaansa ;)
 
Ootko harkinnut palkki-istuinta? Okei joo, osaan lukea ja haluat lapsen olevan selkä menosuuntaan, mutta suosittelen tutustumaan esim Cybexin ja Kiddyn palkki-istuimiin. Ovat saaneet hyviä arvosteluja autoliiton testeissä ja ainakin Kiddyn istuin menee niin kauan kuin lapsi istuinta tarvii, eli on säädettävissä ja palkin voi jättää pois kun lapsi on riittävän vanha.
Olen kokeillut useampaa istuinta ja tuo Kiddy on kyllä kaikista kätevin.

Niin paljon olen kuullut juttua, että ehdottomasti ei lasta autoon vaankuin selkä menosuuntaan, että itsekin meinasin ostaa istuimen sillä perusteella. Onneksi tutustuin turvaistuintesteihin,Autoliitto 2013 ja EU omat testit näin alkajaisiksi. Huomasin että esim. kiddy pheonix oli sanut huippu pisteet kaikesta, turvallisuus ja etu- ja sivutörmäys mukaan lukien. Tutuatuin tarkemmin tähän kasvot menosuuntaan palkki-istuimeen ja nyt meidän tyttö matkustaa siinä tyytyväisenä. Todella helppo käyttää, mukava istua kun näkee eteenpäin, ja TURVALLINEN!
 
Suosittelen Besafen izi combi istuinta, jos vaan autoon mahtuu. Meillä on ja tykätty on. Hyviä arvosanoja saanut (myös muualla kuin autoliiton testeissä siis). Se uus cybex sirona vaikuttaa kans hyvältä, mutta siittä ei ole kokemuksia. Cybexin kaukalo meiltä löytyy, ja yleensä cybex on pärjännyt testeissä loistavasti.

En mäkään pistäis kirppua kasvot menosuuntaan, en edes palkki-istuimeen. Ei tartte kun lukee liikenneonnettomuustilastoja, ja kuolettavimpia on nokkakolarit. Siis suojan nokkakolarissa täytyy olla ehdottoman hyvä. Muita kolarityyppejä sattuu ehkä enemmän, mutta niissä myös kuolee ja vakavasti vammautuu ihmisiä huomattavasti vähemmän. Toki sivutörmäyssuojat pitää kans olla, ja nekin kyllä löytyy hyvät monista selkämenosuuntaan istuimista. Ihan puppua ettäkö ne olis paskat kaikissa selkämenosuuntaan istuimissa :D
 
Alkuperäinen kirjoittaja 1v4kk ipanan äiti;29320394:
Niin paljon olen kuullut juttua, että ehdottomasti ei lasta autoon vaankuin selkä menosuuntaan, että itsekin meinasin ostaa istuimen sillä perusteella. Onneksi tutustuin turvaistuintesteihin,Autoliitto 2013 ja EU omat testit näin alkajaisiksi. Huomasin että esim. kiddy pheonix oli sanut huippu pisteet kaikesta, turvallisuus ja etu- ja sivutörmäys mukaan lukien. Tutuatuin tarkemmin tähän kasvot menosuuntaan palkki-istuimeen ja nyt meidän tyttö matkustaa siinä tyytyväisenä. Todella helppo käyttää, mukava istua kun näkee eteenpäin, ja TURVALLINEN!

Ettei sulla nyt mene vaan Eurotest (eli se Autoliiton testi) ja EU sekaisin?
 
[QUOTE="äiti88";29320427]Suosittelen Besafen izi combi istuinta, jos vaan autoon mahtuu. Meillä on ja tykätty on. Hyviä arvosanoja saanut (myös muualla kuin autoliiton testeissä siis). Se uus cybex sirona vaikuttaa kans hyvältä, mutta siittä ei ole kokemuksia. Cybexin kaukalo meiltä löytyy, ja yleensä cybex on pärjännyt testeissä loistavasti.

En mäkään pistäis kirppua kasvot menosuuntaan, en edes palkki-istuimeen. Ei tartte kun lukee liikenneonnettomuustilastoja, ja kuolettavimpia on nokkakolarit. Siis suojan nokkakolarissa täytyy olla ehdottoman hyvä. Muita kolarityyppejä sattuu ehkä enemmän, mutta niissä myös kuolee ja vakavasti vammautuu ihmisiä huomattavasti vähemmän. Toki sivutörmäyssuojat pitää kans olla, ja nekin kyllä löytyy hyvät monista selkämenosuuntaan istuimista. Ihan puppua ettäkö ne olis paskat kaikissa selkämenosuuntaan istuimissa :D[/QUOTE]

Kiitos vastauksesta! Tuohon Besafeen taidetaan kallistua, kaipa se meidän autoon mahtuu, kun mahtuu tuo Multitechikin. Tämä ketju ja muualta hankkimani lisätieto ovat vahvistaneet näkemystäni, että molemmat lapset jatkavat selkä menosuuntaan. Kiitokset eri näkemyksistä!
 
[QUOTE="Aapee";29320466]Ettei sulla nyt mene vaan Eurotest (eli se Autoliiton testi) ja EU sekaisin?[/QUOTE]

Meni varmaan, siitä on jo aikaa kun pengoin niitä ja tuskailin istuinasiaa.

Mutta en siis vähättele selkä menosuuntaan matkustamisen turvallisuutta. Meille on kuitenkin tärkeää matkustajan viihtymisen lisäksi istuimen käyttömukavuus vangemmille, ja siksi iloitsen tuon palkki-istuimen menestyksestä testeissä. Vaihtoehtoja siis löytyy!
 
Niin ja monissa testeissä ei edes painoteta niskaan kohdistuvia voimia. Kannattaa paneutua esim. Ruotsalaiseen Plus testiin josta näkee vähän viitettä katkeaako taaperon kaularanka, jos kunnolla rysähtää... Esim Besafe Izi Combi on testin läpi päässeiden listalla. Turha keskustella jostain sisäelimiin kohdistuvista vammoista (palkki vai 5-pistevyö), jos lapsen selkäydin katkeaa kaulatasolta... Suurin ongelma testien tulkittavuudessa selkä menosuuntaan istuimissa on testaus myös naama menosuuntaan, mikä laskee pisteitä. Toki palkki on parempi kuin 5-pistevyöt naama menosuuntaan mennessä. Meillä jää varmasti naama menosuuntaan vaihtoehto käyttämättä Izi Combissa koska nollakäyrän lapsemme tulee tod.näk. mahtumaan kunnes turvavyöistuin käy ajankohtaiseksi. Jos ei mahdu niin sitten katsotaan erikseen mikä istuin olisi turvallisin välivaiheessa.
 
[QUOTE="Aapee";29320329]Huhhuh mikä vuodatus. Enpä uskoisi, että saa aikaan tällaisen myrskyn vesilasissa, kun haluaa löytää lapselleen suosituksien mukaisen istuimen.

Suhtaudun kriittisesti kaikkeen lukemaani, ja täytyy sanoa, että pikkuisen hymyilyttää, kun joku palstamamma kertoo miten kaikki selkä menosuuntaan - istuimet ovat "kerta kaikkiaan surkeita". Toki toivon, että kaikista istuimista kehitetään jatkuvasti entistä turvallisempia.

Ja sekin hymyilyttää, kun vakuutuskorvaustilastoista haetaan tietoa siitä, millaisilta kolareilta pitäisi suojautua. Täytyy sanoa, että itsekin olen rumentanut vakuutustilastoja yhden sivutörmäyksen verran. Minä sen paremmin kuin miehenikään emme aluksi huomanneet ajaneemme kolaria, takapenkillä istuneista lapsista puhumattakaan. Mutta tilastoihin sekin viiden kilometrin tuntinopeudella tapahtunut kolari meni.

Onneksi EU:kin on tajuamassa, missä mennään. Kai te, jotka mainostatte palkkia yhdeksänkuiselle, tiedätte että tänä vuonna voimaan tulleen EU-direktiivin mukaan lasta pitää kuljettaa selkä menosuuntaan vähintään 15-kuiseksi.[/QUOTE]

Hei. nyt on syytä alkaa perehtymään oikeasti asioihin, ennenkuin kirjoittaa. Ei se, että te olette huomaamattanne ajaneet kolarin, jossa ei tapahtunut ilmeisesti juuri mitään, liity tähän turvallisuuskeskusteluun. Teidän kolarinne meni varmaankin vakuutustilastoihin, mutta ei henkilövahinkokorvaustilastoihin.

EU:ssa ei myöskään ole tullut voimaan turvaistuimia koskevaa direktiiviä, kuten väität. Tarkoittanet kansainvälistä turvaistuinvalmistajien ja autoteollisuuden viranomaisten kanssa yhteistyössä luomaa iSize STANDARDIA, joka on täysin eri asia kuin direktiivi.

Se ei velvoita millään tavoin vielä kuljettamaan lapsia 15 kk ikään saakka selkä menosuuntaan. Toisaalta se ei myöskään hyväksy näitä ns. remmi-istuimia, joita asennetaan selkä menosuuntaan. Palkki-istuimia saa edelleen käyttää nykyisen ECE-standardin voimassaollessa kuten myöskin remmi-istuimia saman pitkän siirtymäajan. Nykyisen ECE standardin mukaisia istuimia saa valmistaa ja myydä vuoden 2018 loppuun ja senkin jälkeen täysin vapaasti käyttää.

Uusi iSize standardi tulee asettamaan mm. täysin uudet sivutörmäyssuojavaatimukset turvaistuimille, joita ei nykyisessä ECE standardissa ole lainkaan ja myös lapseen kohdistuvat rasitukset tullaan mittaamaan täysin uudella tavalla ja kriteereillä. Lisäksi turvaistuimen kiinnitysvaatimukset on määritelty, toisin kuin ECE-standardissa. Myös autoissa tulee olla saman standardin mukaiset kiinnikkeet ja merkintä iSize yhteensopivuudesrta.

Minua ei lainkaan hymyilytä, kun luen kaikenlaisia puolivillaisia kirjoitteluja, joissa ei ole totuutta edes siteeksi. Ei ole ihme, että vääriä käsityksiä leviää vanhempien pariin, kun kirjoitellaan mitä sattuu.

Tosiasia on, että suomalaisen suosituksen mukaisia turvaistuimia, varsinkaan hyviä, on tullut viime vuosina markkinoille melko vähän. Suurin osa näistä "suositelluista" edustaa todella vanhaa, testeissä enintään välttäviksi tai tyydyttäviksi arvosteltua suunnittelutyötä ja turvallisuutta. Meillä elää yhä käsitys, että mikä tahansa turvaistuin on turvallinen, kunhan se on selkä menosuuntaan. Näinhän asiaa ei voi yksinkertaistaa, vaikka joku taho sellaista yrittääkin esittää.

Varmaankin ensi vuoden alkupuolella tulee markkinoille parempia ja turvallisempia turvaistuimia uuden iSize standardin myötä. Ensimmäisiä odotetaan varmaankin jo heti vuodenvaihteen jälkeen. Se on sitten eri asia, kuinka nopeasti myyntiin tulee autoja, joissa on tämä sama yhteensopivuus otettu huomioon ja määritelty ja koska niitä alkaa olemaan lapsiperheiden käytössä.

Tällä vuodatuksella en halua ottaa kantaa matkustussuuntaan, vaan siihen miten vääriä ja yksinkertaistettuja käsityksiä esitetään ikään kuin faktoina.
 
[QUOTE="Aapee";29320466]Ettei sulla nyt mene vaan Eurotest (eli se Autoliiton testi) ja EU sekaisin?[/QUOTE]

Taitaa nyt mennä juuri aapee:lla nämä asiat sekaisin. EU ei testaa, hyväksy, eikä tee turvaistuimia. Suomessa turvaistuimien käytöstä ja myyntiin hyväksytyistä turvaistuimista määrittelee Tieliikennelaki ja -asetus. Tällä hetkellä YK:n alaiseen
ECE 44-04 standardiin perustuen. Hyväksynnän antavat certifioidut testauslaitokset, joita ei esim. ole Suomessa, kuten ei standardin mukaisia testauslaitteitakaan.
 
[QUOTE="...";29316367]Onko edelleenkään yhtäkään palkki-istuinta testattu turvallisemmaksi kuin selkä menosuuntaan vyöistuinta?[/QUOTE]

Kun lukee noista autoliiton testeistä ulkomailla julkaistuja tuloksia oikein pisteiden kanssa, niin yli 9 kg painaville yhdeksän istuinta kymmenestä parhaasta on palkki-istuimia. 0-18 kg painaville paras näytti olevan se Cybex Sirona, joka selkä menosuuntaan on ollut aika ylivoimainen turvallisuudessaan. Tosin päin käännettynä siinäkin on palkki. Selkä menosuuntaan viispistevyöt.
 
[QUOTE="Hipsu";29320546]Niin ja monissa testeissä ei edes painoteta niskaan kohdistuvia voimia. Kannattaa paneutua esim. Ruotsalaiseen Plus testiin josta näkee vähän viitettä katkeaako taaperon kaularanka, jos kunnolla rysähtää... Esim Besafe Izi Combi on testin läpi päässeiden listalla. Turha keskustella jostain sisäelimiin kohdistuvista vammoista (palkki vai 5-pistevyö), jos lapsen selkäydin katkeaa kaulatasolta... Suurin ongelma testien tulkittavuudessa selkä menosuuntaan istuimissa on testaus myös naama menosuuntaan, mikä laskee pisteitä. Toki palkki on parempi kuin 5-pistevyöt naama menosuuntaan mennessä. Meillä jää varmasti naama menosuuntaan vaihtoehto käyttämättä Izi Combissa koska nollakäyrän lapsemme tulee tod.näk. mahtumaan kunnes turvavyöistuin käy ajankohtaiseksi. Jos ei mahdu niin sitten katsotaan erikseen mikä istuin olisi turvallisin välivaiheessa.[/QUOTE]

Hauska ketju. Mietin sitä, että kun testataan autoja niin pitäisikö antaa erikseen pisteitä kun ajetaan alle viittäkymppiä ja antaa siitä huippupisteet. Jos auto kulkisi kahtasataa, mutta olisi tosi vaarallinen yli satasen nopeudessa, niin se jätettäisiin huomiotta, koska enimmäkseen ajetaan kaupungissa alle sitä viittäkymppiä.

Noin ajattelevat aika monet, kun pitäisi käännettävissä istuimissa ottaa huomioon vain selkämenosuuntaan testaus vaikka niitä käytetään molempiin suuntiin.
 
Meillä on ollut nyt cragon tuote perhe käytössä ja olen ollut enemmän kuin tyytyväinen.

Ekana oli vauva kaukalo (se telakallinen vm.2010) sitten hommasin cosmic xtp 0-25kg johon siirryttii n.7kk ikäisenä,poika nyt 2v3kk, ja vielä menee hyvin. Tässä istuimessa tykkäsin juurikin muunneltuvuuden mahdollisuuksista ja erityisesti päätuen siirrettävyydestä.
Lisäksi nyt 6,5 vuotiaalla likalla on selkänojallinen korokke istuin. Josta sitten saa irti sen selkänojan sekä pään tukea saa siirrettyä ylös ja alas.
Lisäksi eivät ole olleet kalliit kun käytettynä ostettu, yhteensä 155e.
 
Hauska ketju. Mietin sitä, että kun testataan autoja niin pitäisikö antaa erikseen pisteitä kun ajetaan alle viittäkymppiä ja antaa siitä huippupisteet. Jos auto kulkisi kahtasataa, mutta olisi tosi vaarallinen yli satasen nopeudessa, niin se jätettäisiin huomiotta, koska enimmäkseen ajetaan kaupungissa alle sitä viittäkymppiä.

Noin ajattelevat aika monet, kun pitäisi käännettävissä istuimissa ottaa huomioon vain selkämenosuuntaan testaus vaikka niitä käytetään molempiin suuntiin.

Juu mutta, kun minua kiinnostaisi saada selkeästi eroteltuna testitulokset selkä menosuuntaan ja naama menosuuntaan eikä yhteen laskettua pisteytystä tai valittuna huonomman kulkusuunnan pisteet. Kun meille on ihan hailee tuo naama menosuuntaan vaihtoehto, koska emme aio sitä käyttää. Esim. Ruotsissa ihan Izi Combi myydään Izi Kid versiona, jossa ainut ero on se ettei turvavyön kulkuaukkoja ole avattu mahdollistaen naama menosuuntaan kuljetustapa. Harva turvallisuusfriikki oikeasti käyttää noita molempiin suuntiin käyviä penkkejä muuten kuin selkä menosuuntaan. Testeissä saisi olla selkeästi eroteltuna mistä tulos on oikeasti tullut, koska molempiin suuntiin testaus heikentää tuloksia. Tästä erosta palkki-istuimien hehkuttajat saavat lyömäaseen, joka ei perustu puhtaasti faktoihin.
 
Meillä Besafen izi combi isofix-istuin ja on ollut hyvä. Lapsi viihtyy kun näkee hyvin ulos. Painava istuin ja vie paljon tilaa mutta paljon tukevampi kuin esim. Graco mihin en pientä lasta laittaisi.
 
Alkuperäinen kirjoittaja testeistä ja turvallisuudesta;29320860:
...
Se on sitten eri asia, kuinka nopeasti myyntiin tulee autoja, joissa on tämä sama yhteensopivuus otettu huomioon ja määritelty ja koska niitä alkaa olemaan lapsiperheiden käytössä.

Tällä vuodatuksella en halua ottaa kantaa matkustussuuntaan, vaan siihen miten vääriä ja yksinkertaistettuja käsityksiä esitetään ikään kuin faktoina.

Moikka,
Itse ymmärsin että i-size istuimet vaativat isofixin autoon ja ovat silloin yhteensopivat. Kun sinulla tuota faktaa on, niin mitä muita ominaisuuksia autoilta tullaan vaatimaan?

Ihan uteliaisuudesta kysyn, kun oltiin juuri loppuviikosta tutustumassa tullaiseen istuimeen ja sen kuulemma pitäisi meidän autoon sopia.
 

Yhteistyössä