Miksi aikuisille lahjoja?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Kerttu"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Rakastan lahjojen hankkimista ja antamista, myös rakkaille aikuisille. Enkä tosiaan osta koko suvulle vaan miehelleni, sisarelleni, vanhemmilleni ja yhdelle ystävälleni joka on yh ja rahat vähissä. Lahjan ei tarvitse olla kallis vaan ajatuksella hankittu juuri tätä ihmistä ajatellen ja kauniisti paketoitu. Eikä lahjan tarvitse olla krääsää vaan se voi olla konserttilippu, lahjakortti hierontaan tms.
Meillä ei myöskään lapset ole saaneet koskaan isoa lahjavuorta vaan muutaman juuri toivotun lahjan, jotka on kauniisti paketoitu ja joiden tiedetään tuovan paljon iloa saajalleen. Vain siis muutama lahja / lapsi kokonaisuudessaan, tässä mukana isovanhemmat jne.

[QUOTE="kerttu";29323781]Ja vastaajien keski-ikä oli? Itselläni on tässä neljän lapsen perheessä ihan tarpeeksi tekemistä, että ihan huvikseni en tykkää AIKUISTEN lahjojen perässä juosta jouluruuhkassa varsinkin kun kaikilla on jo kaikkea. Samoin pakettien paketointi ei voisi vähempää kiinnostaa! Mutta hei, näin erilaisia me ollaan :P joulukukka tms toki viedään kun mennään kylään mutta kun mielestä se ei ole varsinainen lahja. Ja tosiaan miehellä on ihan samanlainen ajatus kuin mulla asiasta. On siis pyydetty että hänellekään ei osteta lahjoja..[/QUOTE]

En ole koskaan ymmärtänyt enkä tule koskaan ymmärtämään sitä ajatusta, että aikuisten pitää olla tylsiä eikä ole soveliasta innostua mistään hassusta tai lapsellisesta.

[QUOTE="kerttu";29323781]Ja vastaajien keski-ikä oli? Itselläni on tässä neljän lapsen perheessä ihan tarpeeksi tekemistä, että ihan huvikseni en tykkää AIKUISTEN lahjojen perässä juosta jouluruuhkassa varsinkin kun kaikilla on jo kaikkea. Samoin pakettien paketointi ei voisi vähempää kiinnostaa! Mutta hei, näin erilaisia me ollaan :P joulukukka tms toki viedään kun mennään kylään mutta kun mielestä se ei ole varsinainen lahja. Ja tosiaan miehellä on ihan samanlainen ajatus kuin mulla asiasta. On siis pyydetty että hänellekään ei osteta lahjoja..[/QUOTE]

Onneks sä oot niin a i k u i n e n ja cool ja tuo on ainut oikee tapa viettää jouluu

[QUOTE="kerttu";29323841]Niin joo, niitähän ei tarvitse salassa paketoida kun aikuiset ehkä jo tietää että joulupukki on satua? Mielestäni on kaikkein helpointa ja järkevintä, että aikuiset itse ostavat itselleen mitä haluavat..itselläni on parin viime joulun saadut lahjat kaapissa tilaa viemässä, eipä oo ollu käyttöä:P ja itse en myöskään ole vielä keski-ikäinen..[/QUOTE]

En nyt ihan ymmärtänyt tota logiikkaa? Meillä ei ainakaan aikuisille lahjojen antaminen liity millään tavalla joulupukkiin. Ja meillä lahjat, oli kyse sitten joulu-tai syntymäpäivä- tai jostain muusta lahjasta paketoidaan aina niin, ettei lahjan saaja sitä näe.

[QUOTE="kerttu";29323841]Niin joo, niitähän ei tarvitse salassa paketoida kun aikuiset ehkä jo tietää että joulupukki on satua? Mielestäni on kaikkein helpointa ja järkevintä, että aikuiset itse ostavat itselleen mitä haluavat..itselläni on parin viime joulun saadut lahjat kaapissa tilaa viemässä, eipä oo ollu käyttöä:P ja itse en myöskään ole vielä keski-ikäinen..[/QUOTE]

Teetkö sä koskaan elämässä mitään ihan vain siksi, että se on hauskaa vai pitääkö kaiken aina olla vain helppoa ja järkevää?

En nyt ihan ymmärtänyt tota logiikkaa? Meillä ei ainakaan aikuisille lahjojen antaminen liity millään tavalla joulupukkiin. Ja meillä lahjat, oli kyse sitten joulu-tai syntymäpäivä- tai jostain muusta lahjasta paketoidaan aina niin, ettei lahjan saaja sitä näe.

Niinpä, kyllä ne lahjat silti salassa paketoidaan.
Mä paketoin miehen lahjan sillä välin kun se on töissä. Ja kuvitelkaas, mä jopa PIILOTAN sen paketin :D

Ostan/teen siskolleni ystävilleni, kahdelle naapurille, aikuisille lapsilleni ja heidän perheilleen kaikille lahjat. Samoin kuopuspojalleni. Vanhempani jo kuolleet. Toki myös odotan jotain saavani, on vain kiva jännittää ja paketointi se vasta ihanaa onkin.
Tän illan prässään neulomiani ja lisään niihin pikkulahjat ja paketoin.

Uskoiko sun lapset teini-iässä vielä joulupukkiin? Jos ei, niin paketoitko sitten lahjat heidän edessään kun samahan se on...

Kuulostat siltä kun sun toinen jalka olis jo haudassa. Kannattaisko alkaa hieman elääkin ennen loppua? ;)

Haha, siltäkai se sitten joistain voi tuntua ja tässähän kyselinkin mikä siinä lahjojen saamisessa aikuisena viehättää kun asia ei itselleni ihan ole auennut:D itse en elämässäni haaskaa rahaa turhaan, miksi siis tässäkään asiassa?

Minusta ei voi itsekkäästi ja omista lähtökohdista sopia/kieltää lahjojen hankintaa keneltäkään. Voi toki sanoa että "me hankimme tänä jouluna lahjoja vain lapsille. Emmekö itse tarvitse mitään.".
Mutta kenellekään ei voi suuttua siitä jos haluaa toista muistaa jouluna lahjan muodossa. Jos itse ei hanki aikuisille lahjaa, niin ei hanki, mutta jos toiset kokevat sen heidän jouluperinteisiin sopivaksi niin antaa hankkia.

[QUOTE="kerttu";29324005]Haha, siltäkai se sitten joistain voi tuntua ja tässähän kyselinkin mikä siinä lahjojen saamisessa aikuisena viehättää kun asia ei itselleni ihan ole auennut:D itse en elämässäni haaskaa rahaa turhaan, miksi siis tässäkään asiassa?[/QUOTE]

Käytkö sä koskaan ulkona syömässä tai kahvittelemassa? Elokuvissa tai konsertissa? Ostatko kivan laukun tai uuden kirjan? Minusta on kovin mukava tehdä kaikkea tuota, vaikka se turhaa onkin. Ne on kuitenkin niitä elämän pieniä turhuuksia, jotka tuovat paljon iloa elämään.

Olen muutenkin aika käytännönläheinen ihminen ja esim en arvostaisi jos mies lahjoisi minua milloin milläkin vaan arvostan enemmän tekoja mitä tekee perheemme eteen, esim tekee kotitöitä kanssani jne. Lahjojen piilottelukaan ei tod olisi mun juttu:D

[QUOTE="kerttu";29324005]Haha, siltäkai se sitten joistain voi tuntua ja tässähän kyselinkin mikä siinä lahjojen saamisessa aikuisena viehättää kun asia ei itselleni ihan ole auennut:D itse en elämässäni haaskaa rahaa turhaan, miksi siis tässäkään asiassa?[/QUOTE]

Mä esim. olen saanut järjestäen joka joulu mun mieheltä muutaman kivan lahjan. Ne on kauniisti paketoitu ja mä olen tullut niistä iloiseksi. Mähän olisin suorastaan tyhmä jos mä sanoisin miehelle että älä tänä jouluna anna mulle joululahjoja (tuhlaat vaan rahojasi niihin) ... :D ;)

No mä ajattelen, että turha tuhlata turhuuteen:) ja onneksi mies ajattelee myös näin. Toki ostetaan, jos jotain tarvitaan, mutta ei meillä kovin paljon ole ylimääräistä rahaa. Sen anopin krääsäkynttelikön sijaan voisin kyllä 20e antaa esim yhdelle lapselle, joka pääsisi sillä päiväksi tuliperheeseen..

Koska rakastan antaa ja saada lahjoja. Joka vuosi ei voi onnistua, mutta on maailman paras tunne kun näkee aikuisen ihmisen naamassa häivähdyksen siitä lapsuuden joulujen riemusta, kun lahja oikein osuu, että mistä se tiesi ja tajusi ja keksi, että just tämmösestä oon haaveillut.

Varsinkin vanhempieni kasvoilla se liikuttaa, samoin muuten jouluvastaisen mieheni. Poimin pitkin vuotta niitä pieniä huokauksia, että "hitsi kun oon kauan ettiny sitä ja tätä tavaraa/kokemusta/asiaa, mutta ei sellasta varmaan oo olemassakaan". Sellasia ohimeneviä huomautuksia, jonka lahjan saaja unohtaa edes maininneensa minun kuulteni ja sitten vilpittömästi ilahtuu ja kokee ihmetystä aattona. Paljon vaivaa se vaatii, ja kekseliäisyyttä.

Olen perheestä, jossa kohta kuusikymppinen isäni väittää edelleen uskovansa joulupukkiin ja kuittaa valheina väitteet, että ihmiset toisilleen ostaa lahjat. Äitini on innoissaan kuin pikkulapsi kun aukoo paketteja ja niitä pitää olla paljon. Vanhempani ostavat toisilleenkin ihania yllätyksiä yhteisillä rahoillaan.

Jokainen tekee joulunsa tavallaan, meillä sitä joulumieltä ja rakkautta osoitetaan muun lisäksi myös lahjoin, joista ilmenee, että tosiaan tuntee toisen ja on oikeasti kuunnellut, mitä toinen sanoo ja vuoden mittaan miettii.

Ei meilläkään aikuisten joululahjaperinnettä varmaan olisi, jos ne lahjat ois jotain persoonatonta tuikkukippoa ja kynttilää servettien kanssa paketissa.

[QUOTE="kerttu";29324078]No mä ajattelen, että turha tuhlata turhuuteen:) ja onneksi mies ajattelee myös näin. Toki ostetaan, jos jotain tarvitaan, mutta ei meillä kovin paljon ole ylimääräistä rahaa. Sen anopin krääsäkynttelikön sijaan voisin kyllä 20e antaa esim yhdelle lapselle, joka pääsisi sillä päiväksi tuliperheeseen..[/QUOTE]

Onko raha sulle sitten itseisarvo? Vai eikö sitä rahaa vain ole? Ymmärrän kyllä, että ei huvita ostaa lahjoja, jos ei ole siihen varaa. Mulle raha on välinearvo, jolla saa hankittua sekä tarpeellisia että kivoja asioita. Mielummin tuhlaan rahat turhuuteen kuin pidän ne sukanvarressa, ei niistä siellä mitään iloa ole. (Ja joo, totta kai pitää olla aina säästössä rahaa yllättäviä tilanteita varten.)

[QUOTE="kerttu";29324239]Raha ei ole itseisarvo, mutta neljälapsisessa perheessä usein nyt katsotaan tarkemmin mihin rahat laitetaan jos nyt ei ihan kroisoksia olla;)[/QUOTE]

No mutta jos rahaa on, niin miksi ei sitten voi ilahduttaa myös niitä aikuisia ihmisiä jouluna? Miksi se sua ärsyttää?

Huoh. Jos luit aikaisemmat viestit, niin ymmärtäisit pointtini: sen takia, että kaikilla on jo kaikkea ja harvoin täsmälahjat onnistuvat. Joulun tunnelma ja yhdessäolo on tärkempää ainakin itselleni, ei mikään lahjahössötys. Lapsilla tietenkin eri. Ja jos yritän sopia, ettei lahjoja aikuisille niin silti pitää väkisin ostaa. Ostakoon niille joiden tietää lahjoista pitävän/ostavan innolla vastalahjoja.

[QUOTE="kerttu";29324597]Huoh. Jos luit aikaisemmat viestit, niin ymmärtäisit pointtini: sen takia, että kaikilla on jo kaikkea ja harvoin täsmälahjat onnistuvat. Joulun tunnelma ja yhdessäolo on tärkempää ainakin itselleni, ei mikään lahjahössötys. Lapsilla tietenkin eri. Ja jos yritän sopia, ettei lahjoja aikuisille niin silti pitää väkisin ostaa. Ostakoon niille joiden tietää lahjoista pitävän/ostavan innolla vastalahjoja.[/QUOTE]

Eli kun on kerran ne toppahanskat ostanut, niin niillä on sitten pärjättävä lopun elämää? Mitvit?? :D

Itse ostan kyllä ihan tarpeellisia juttuja, kuten vaatteita, sukkia, hanskoja, paitoja, kylpytakkeja jne, sellaisia joita kyllä ostetaan uusia kun vanhasta aika jättää. Vai väitätkö, että itse et osta kuin yhdet hanskat/elämä? :)

Tunnelmaan kuuluu myös lahjahössötys, ainakin meidän jouluun. Ei se himmennä yhtään joulun tunnelmaa jos joulupukki antaa lasten lisäksi lahjat myös aikuisille, päinvastoin!

Ja vielä lisäksi: ärsyttää kun ei ymmärretä, että joillakin voi olla muutakin tekemistä kuin miettiä/kierrellä etsimässä turhanpäiväisiä lahjoja. Nytpä menenkin sitten äkkiä muihin hommiin ettei tarvii nälviä että onhan sulla täälläkin aikaa hengata:P

Vielä vastaan, että sukat saan kyllä itsekin kaupasta ja luulen muidenkin saavan. En itse niistä nyt lahjana jaksa innostua. Ja vaatteita yms on aika vaikea muille ostaa. Lapset edelleenkin eri asia.

Yhteistyössä