Olin kahden ison koiran kanssa bussin keskikohdassa, olisiko minun pitänyt väistyä vaunuilijan tieltä?

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja miten on
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Koirat jaksaa odottaa seuraavaa bussia taikka kävellä osan matkaa. Pieni vauva voi olla nälkäinen, äiti ehkä imettää ja ulkona imettäminen, varsinkin jos ei mitään penkkejä, aika mahdotonta. Jotkut vauvat eivät edes kauaa viihdy rattaissa. Mieluummin pieni lapsi huutamaan ja odottamaan seuravaa? Ei tosiaan. Vaikka molemmat on täysin oma päätös, tehdäkö/ostaako, on koira enemmänkin harrastus. Ja tosiaan omasta allergian takia eläimet ei edes kuulu julkisiin. Jos haluaa eläimiä, varautuu siihen ettei julkisilla kulje. Koiria ei myöskään tarvitse kaikkialle mukaan, lapset tarvii.

Joten ehdottamasti ne koirat ulos.
 
Kysyin asiaa reilu vuosi sitten HSL:n palauteosoitteesta ja sieltä vastattiin, että jos lemmikit täyttävät ihmisten tilaa, niin lemmikit odottavat seuraavaa kulkuneuvoa jos siis kyseessä ei ole opaskoira. (opaskoira otetaan aina) Ja en tosiaan muista miten asian muotoilivat, mutta asia ainakin sama. :)

Viittasivat myös tuohon linkkiin jossa mainitaan, että lemmikeistä ei saa olla haittaa ja silloinhan niistä tosiaan on, jos vievät vaunuilta paikan.

Itse matkustelin koiran kanssa ja tuli kysyttyä kun vastaava tilanne tuli, tällöin minä kyllä ihan ystävällisyyttäni odotin seuraavaa, minun mielestä pienet lapset kuitenkin ennen eläimiä, vaikka tätä sääntöä ei olisikaan. :)
 
[QUOTE="vvieras";29326651]Koirat jaksaa odottaa seuraavaa bussia taikka kävellä osan matkaa. Pieni vauva voi olla nälkäinen, äiti ehkä imettää ja ulkona imettäminen, varsinkin jos ei mitään penkkejä, aika mahdotonta. Jotkut vauvat eivät edes kauaa viihdy rattaissa. Mieluummin pieni lapsi huutamaan ja odottamaan seuravaa? Ei tosiaan. Vaikka molemmat on täysin oma päätös, tehdäkö/ostaako, on koira enemmänkin harrastus. Ja tosiaan omasta allergian takia eläimet ei edes kuulu julkisiin. Jos haluaa eläimiä, varautuu siihen ettei julkisilla kulje. Koiria ei myöskään tarvitse kaikkialle mukaan, lapset tarvii.

Joten ehdottamasti ne koirat ulos.[/QUOTE]

Näin minäkin asian näkisin, käyttäen järkeä tässä asiassa. Ei tarvitse tulla lyömään sillä sääntökirjalla päähän, mitä momentissa 3.112 kohdassa 5.4449 sanotaan, kun ei kiinnosta.
 
Jos koira on jo bussissa, niin ei tarvitse poistua. Jos olisi tilaa, voisi väistää muualle, mutta jos tilaa ei ole, vaunut jäävät odottamaan seuraavaa. Voisihan se vaunupaikka olla täynnä seisovia ihmisiäkin, ei kenenkään jo bussissa olevan tarvitse jäädä pois.
 
  • Tykkää
Reactions: Phoebsi
Ei kai nyt valmiiksi maksanutta asiakasta voida bussista pihalle heittää kesken matkan?!? Varsinkaan jos tilalle on tulossa maksamaton asiakas, jotain rajaa sentään mammoillakin.

Bussi täytetään tulojärjestyksessä ja jos alunperin niille koirille ei ole tilaa tai on allergisia kyydissä tms niin heitä ei oteta kyytiin. Mutta jos heille on jo liput myyty niin saavat matkustaa loppuunasti, jos se koira nyt ei ala käytöksellään häiritä ihmisiä. Mikäli bussissa on tilaa sen verran että pääsee tiivistämällä seisomaan koirien kanssa muualle niin silloin väistetään vaunujen tieltä mutta jos ei ole tilaa niin sitten täytyy vaunujen odottaa seuraavaa bussia.
 
[QUOTE="vvieras";29326651]Koirat jaksaa odottaa seuraavaa bussia taikka kävellä osan matkaa. Pieni vauva voi olla nälkäinen, äiti ehkä imettää ja ulkona imettäminen, varsinkin jos ei mitään penkkejä, aika mahdotonta. Jotkut vauvat eivät edes kauaa viihdy rattaissa. Mieluummin pieni lapsi huutamaan ja odottamaan seuravaa? Ei tosiaan. Vaikka molemmat on täysin oma päätös, tehdäkö/ostaako, on koira enemmänkin harrastus. Ja tosiaan omasta allergian takia eläimet ei edes kuulu julkisiin. Jos haluaa eläimiä, varautuu siihen ettei julkisilla kulje. Koiria ei myöskään tarvitse kaikkialle mukaan, lapset tarvii.

Joten ehdottamasti ne koirat ulos.[/QUOTE]

Jos vauvan kanssa liikkuminen on noin hankalaa niin kannattaa julkisten sijaan käyttää omaa autoa......
 
Mä saisin paniikkikohtauksen jos mun kanssa samaan bussiin sulloutuisi yksikin iso koira! Vaikka se jäisi minusta niin kaksi kuin mahdollista.

Toikin tilanne vältetään helposti. Jos olet bussissa valmiina kun koira on tulossa sisään, ilmoitat paniikistasi kuljettajalle ja koiraa ei oteta kyytiin. Jos kyytiin noustessasi huomaat koiran niin jäät pois odottamaan seuraavaa bussia.
 
Okei toi "se maksaa, toi ei eli se on toissarvonen" -ajattelutapa on OKSETTAVA. Oli asia miten tahansa, niin sillä ei pitäisi olla mitään merkitystä onko joku alelipulla, ilmaiseksi vai täydellä hinnalla. Sillä ei pitäisi laittaa ketään arvojärjestykseen kulkuneuvoissa. Aletaan sitten eläkeläisiäkin pistää seisomaan kun maksavat joistain matkoista vain puolet. :D
Hyi että, miten joku voi vetää tuon aina esille?
 
Okei toi "se maksaa, toi ei eli se on toissarvonen" -ajattelutapa on OKSETTAVA. Oli asia miten tahansa, niin sillä ei pitäisi olla mitään merkitystä onko joku alelipulla, ilmaiseksi vai täydellä hinnalla. Sillä ei pitäisi laittaa ketään arvojärjestykseen kulkuneuvoissa. Aletaan sitten eläkeläisiäkin pistää seisomaan kun maksavat joistain matkoista vain puolet. :D
Hyi että, miten joku voi vetää tuon aina esille?

Olet siinä oikeassa että ei sieltä vaunujakaan pois pistetä kesken matkan vaikka maksava koirallinen haluaa tulla sisään. Eli ei sillä maksamisella ole väliä vaan sillä kuka siellä on ensin. :)
 
Olet siinä oikeassa että ei sieltä vaunujakaan pois pistetä kesken matkan vaikka maksava koirallinen haluaa tulla sisään. Eli ei sillä maksamisella ole väliä vaan sillä kuka siellä on ensin. :)

Siitä en tiedä, pitäisi varmaan kysästä asiaa, mutta ei nyt asia niin paljoa kiinnosta että vaivaa näkisin asian selvittämiseen, koska jos olisin jostain syystä koiran kanssa bussissa antaisin jokatapauksessa paikan äidille ja lapselleen ja jos taas olen vaunujen kanssa, voin hyvin odottaa seuraavaa. Harvoin olen niin kiireinen etten voisi odottaa ihan vaikka kummassakin tapauksessa. Enkä varsinkaan niin saakelin aggressiivisena liikkeellä minäekaminäEKA kuten iso osa ihmisistä kaupungilla ja julkisissa on. Heti taistellaan ettei vain olla ystävällisiä kenellekään ja auta armias jos teet pienen virheliikkeen niin tuhahdellaan ja/tai raivotaan. Ottakaa iisisti pupuset!
 
Mun mielestä ihan selkeä juttu, jos koirat ja vaunu menossa SAMAAN aikaan ja kumpikin ei mahdu niin koirat jää pois.

Jos koirat ovat jo kyydissä ja uusi vaunumamma ei mahdu, niin sitten vaunumamma ei tule bussiin.

Eikä siinä poistettaessa rankaista niitä koiria vaan sitä ihmistä joka maksoi matkastaan. On ok että koirallinen ei bussiin pääse, mutta ei palvelusta maksanutta voi kesken matkan pois heittää.

Ja vaunuilijat ovat sitten ihan vihoviimeisiä siinä jonossa, jossa päätetään kenellä on oikeus valittaa muiden ihmisten elämisen hankaloittavan omaa elämäänsä julkisilla paikoilla.
 
Mä olen joskus mennyt ratikkaan siihen madallettuun keskiosaan, jossa istui ihmisiä kaikilla vaunupaikoilla, vaikka ihan vieressä olisi ollut tyhjää. Kaikki tuijottivat vaan mun ja vaunujen läpi. Jäin sitten siihen oven eteen seisomaan. Oli jotenkin niin absurdi tilanne, että itseä alkoi huvittaa suunnattomasti.
 
Siis mitä ihmettä, näinkö moni on oikeasti sitä mieltä, että vaunuilijoilla on niin suuri etuajo-oikeus, että jo kyydissä olevia asiakkaita pitäisi potkia pois kyydistä?

Ja kyllä se maksaminen mun mielestä pitää ottaa huomioon, koska se bussimaksu on maksu palvelusta, jota asiakas ei saakkaan, mikäli kyydistä potkitaan ennen määränpäätä..

Mun mielestä menee tasan siten, että kyydissä aiemmin ollut saa jatkaa matkaansa ja jos ei kyytiin mahdu, niin pysäkillä olevan pitää jäädä odottamaan seuraavaa bussia. Ihan riippumatta siitä, onko koiran tai vaunujen tai vaikka mattorullien kanssa liikenteessä.
 
Täällä ainakaan sillä ei ole merkitystä kuka oli bussissa ensin. Koiran kanssa matkustavan tulee olla varautunut jäämään pois, jos koirasta on haittaa muille matkustajille tai joku bussissa oleva tai tulija vastustaa koiran bussissa oloa. Muutenkin on kuljettajan harkinnassa pääseekö koiran kanssa edes kyytiin. Poikkeuksena ovat opaskoirat.
 
EI todellakaan olisi pitänyt väistää!

En ymmärrä tollasia hulluja keuhkoojia. Mulla on monesti käynyt niin että keskustan ruuhkabussista ollaan kun sardiinit purkissa ja ihmiset seisoo siis ihan ympäri bussia täyttäen joka neliön, niin eikös sinne yritä ihan väkisin jo olemassa olevien ratteiden vierelle ängetä vaikka ihmisten päältä toinenkin nainen kärryjensä kanssa. Kerrankin sain kuulla huudot kun en väistänyt, mutta siinä ei oikeasti ollut tilaa väistää, joten eukko sitten survoo varpaiden päälle ja niin että porukka melkein makaa niiden rattaiden päällä. Onko sekään turvallista sitten? Minusta rattaiden kanssa kulkevilla ei todellakaan kuulu olla mitään etuoikeuksia verrattuna muihin matkustajiin. Ei todellakaan tarvitse väistää jos ei ole paikkaa mihin väistää. Bussikuskit ei yleensä täällä päin jaksa puuttua kärryjen kinasteluihin koska ne on niin turhia ja joka päivä on väännettävä samasta asiasta. Ja aina on pakko ängetä, jopa oman lapsen turvallisuuden riskeeraten.
 
Ei kai nyt valmiiksi maksanutta asiakasta voida bussista pihalle heittää kesken matkan?!? Varsinkaan jos tilalle on tulossa maksamaton asiakas, jotain rajaa sentään mammoillakin.

Bussi täytetään tulojärjestyksessä ja jos alunperin niille koirille ei ole tilaa tai on allergisia kyydissä tms niin heitä ei oteta kyytiin. Mutta jos heille on jo liput myyty niin saavat matkustaa loppuunasti, jos se koira nyt ei ala käytöksellään häiritä ihmisiä. Mikäli bussissa on tilaa sen verran että pääsee tiivistämällä seisomaan koirien kanssa muualle niin silloin väistetään vaunujen tieltä mutta jos ei ole tilaa niin sitten täytyy vaunujen odottaa seuraavaa bussia.

Hmm, eikös se kuitenkin ole niin että jos bussiin tulee pahasti allerginen ihminen, niin jo kyydissä oleva koira joutuu poistumaan. Näin muistan lukeneeni jostain.

En kyllä ymmärrä miksei siellä voitu tehdä vähän tilaa, että koiranomistaja olisi päässyt vähän kauemmas siitä vaunupaikalta. Yleensäkin pitäisi toimia niin, että pyritään saamaan kaikki mahtumaan sisälle eikä niin, että oikein kytätään tilaisuutta jättää joku koira/lastenvaunu/alennuslippulainen ulos. Ihme porukkaa!
 
Siitä en tiedä, pitäisi varmaan kysästä asiaa, mutta ei nyt asia niin paljoa kiinnosta että vaivaa näkisin asian selvittämiseen, koska jos olisin jostain syystä koiran kanssa bussissa antaisin jokatapauksessa paikan äidille ja lapselleen ja jos taas olen vaunujen kanssa, voin hyvin odottaa seuraavaa. Harvoin olen niin kiireinen etten voisi odottaa ihan vaikka kummassakin tapauksessa. Enkä varsinkaan niin saakelin aggressiivisena liikkeellä minäekaminäEKA kuten iso osa ihmisistä kaupungilla ja julkisissa on. Heti taistellaan ettei vain olla ystävällisiä kenellekään ja auta armias jos teet pienen virheliikkeen niin tuhahdellaan ja/tai raivotaan. Ottakaa iisisti pupuset!

Kun kaikilla ei ole sitä kuukausikorttia, niin on sillä väliä, että saako matkustaa perille yhdellä maksulla vai kahdella. Ei mulla ainakaan ole niin paljon rahaa, että viitsisin maksaa tuplia jonkun vieraan ihmisen kiireen takia. Meilläpäin kertamaksu on 3,5 e
 
Alkuperäinen kirjoittaja Mörköäiti;29326805:
Hmm, eikös se kuitenkin ole niin että jos bussiin tulee pahasti allerginen ihminen, niin jo kyydissä oleva koira joutuu poistumaan. Näin muistan lukeneeni jostain.

En kyllä ymmärrä miksei siellä voitu tehdä vähän tilaa, että koiranomistaja olisi päässyt vähän kauemmas siitä vaunupaikalta. Yleensäkin pitäisi toimia niin, että pyritään saamaan kaikki mahtumaan sisälle eikä niin, että oikein kytätään tilaisuutta jättää joku koira/lastenvaunu/alennuslippulainen ulos. Ihme porukkaa!

Mä olen kuullut toisinpäin, eli jos koira on valmiina bussissa niin saa jatkaa matkaa ja se pahasti allerginen jää pois. En ole itse selvittänyt mutta koiranomistajatuttu kertoi kun osui tilanne kohdalle. Voi riippua liikennöitsijästäkin mikä linja heillä on tossa.

Loogista kuitenkin ettei ketään heitetä ulos kesken matkan. Hankala miettiä korvauksiakin sille jonka matka jää noin kesken ehkä ihan ventovieraassa paikassa. Helpompi sille myöhemmin tulijalle on jäädä odottamaan seuraavaa bussia.
 
Täällä ainakaan sillä ei ole merkitystä kuka oli bussissa ensin. Koiran kanssa matkustavan tulee olla varautunut jäämään pois, jos koirasta on haittaa muille matkustajille tai joku bussissa oleva tai tulija vastustaa koiran bussissa oloa. Muutenkin on kuljettajan harkinnassa pääseekö koiran kanssa edes kyytiin. Poikkeuksena ovat opaskoirat.

Ei, tulija jos vastustaa jo bussissa olevan koiran siellä oloa niin jättaa kyllä itse nousematta bussiin.
 
Ei nämä ole mitään mutu-asioita vaan liikennöitsijöiltä löytyy kyllä ohjeet tällaisiin tapauksiin. Ne voivat kyllä vaihdella eri firmoilla ja eri kaupungeissa. Täällä tosiaan koiran kanssa täytyy olla valmis poistumaan vaikka kesken matkan (lipussa on kyllä aina tunnin vaihto-oikeus) ja esim. ruuhkabussiin ei etenkään isoja koiria oteta ollenkaan.
 

Yhteistyössä