Olisko teidän mielestä törkeetä? Joulukortista....

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja törkeyden uhri
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

törkeyden uhri

Vieras
Mä olen aina tottunut ja opetettu siihen että kun on perheellinen jolle laitetaan postia esim. kortti niin naisen nimi tulee ensin tai sit voi olla että jos esim. oma veli niin sen nimi ja sit sen vaimon. Mut yleensä kuuluu naisen nimi laittaa ensin. Ja sit lopuksi lasten nimet.

No ylläri, saatiin tänä jouluna kortti miehen veljen perheeltä ja hänen vaimonsa oli kirjoittanut kuoreen ensin mieheni nimen, sitten perään lapset ja vasta lopuksi minut.

Sanomattakin selvää ettei mulla ole mitään tekemistä tuon perheen kanssa... Mut siis jos on pakko mut mainita siinä kortissa niin onko pakko vittuilla ja laittaa se vaimo eli siis se halveksittu ihminen ollenkaan mukaan siihen. Mutta että lasten jälkeen viimeiseksi, haloo?!

Mulla on sentään jotkut tavat ja sivistys. Tolla hienohelma-akalla ei näköjään sitäkään.

Minut on kasvatettu. On opetettu, ettei kaikesta kannata ottaa itseensä. Antaa muiden meuhkata ja vittuilla, ei se minua haittaa. Vittuilukin menettää tehonsa, kun ei toinen närkästy :D Anna olla. Älä anna toiselle onnistumisen tunnetta närkästymällä.

Meillä laitetaan kortteihin:

Matti Virtanen perheineen (tunnetaan Matin kautta, esim miehen vanha kaveri)
Maija Nieminen perheineen (tunnetaan Maijan kautta, esim vaimon ystävä)
Kerttu ja Jorma Peltonen (pariskunta, ei lapsia tai lapset jo maailmalla)
Peltoset (isompi perhe tai pariskunta)

KOSKAAN en kirjoita lasten nimiä kortteihin. Paitsi jos lähettäisin esim kummitytölle tai -pojalle oman kortin. Valitettavasti meillä ei ole kummilapsia. :)

Ymmärrän sinua ap. Mielestäni teidän tapauksessa oli pitänyt olla ensin aikuisten nimet (järjestyksellä ei väliä) ja perään lasten. Tai vaihtoehtoisesti ensin lasten nimet ja sitten aikuisten, mutta en sekoittaisi noin.

Meillä minä (äiti) olen eri sukunimellä kuin muu perhe ja meille tulee aika mielenkiintoisia yhdistelmiä. Ihan siitä syystä, ettei kaikkien nimet mahdu korttiin millään. Monesti lukee tää +Maija (äiti) lopussa. :) Mun mielestä riittäis miehen nimellä Jorma Miettinen perheineen. Ei oo pakko niitä lasten nimiä siihen edes tunkea. Mummut lähettää hienosti molemmille lapsille omat kortit. :)

Toi vieä mitään ole,mun nimi on tullut aikoinaan kaikissa korteissa(yhden ja saman lähettämänä) exän ja elukoiden jälkeen,tasan tiesi siitä mitä tykkäsi minusta.

Nyt kehiin sekä lasten- että eläinsuojeluilmoitus. Poliisille kannattaa laittaa myös vihje kunnianloukkauksesta. Iltapäivälehdetkin voisivat olla kiinnostuneita: "Sukulaisnaisen raju hyökkäys perheenäitiä kohtaan" tai "Lasten joulu vaarassa - äiti loukkaantui vakavasti"

[QUOTE="juu";29348681]On tuo hieman outo järjestys, mutta ei siitä kannata päiväänsä pilata :)[/QUOTE]

Hieman outo kyllä, no tulipahan tuokin koettua kerran elämässä :) Ei multa päivä pilalle mennyt kunhan aattelin kysästä miltä toi teistä kuulostaa. Juntit on juntteja vaikka voissa paistais ja ei siihen näköjään rikkaudetkaan auta ;)

No nyt se kortti on paloitettu ja nakattu roskiin ja mies saa lähettää terveisiä että seuraavan kerran ei tarvi nähdä vaivaa eikä kirjoittaa mun nimeä ollenkaan.

Terveisiä sinne eteläsuomen hienostolle. Joko sä oot anopiltas osannut vaatia kalliita lahjoja? ;)

Siis mä oon kirjottanu joskus koko perheelle kortiin kaikki vaan miehen sukunimellä, kun en o esim tienny vaimokkeen sukunimeä! En tajunnu että siitä joku vetää herneen nenään, oon aina kuitenkin osoittanut toivotukset kaikille.

Kyllä sinua on nyt niin loukattu.

Mutta ihan mielenkiinnosta, tuleeko naisen nimi siksi ensin, että miehen nimi on sitten siinä ns. kokonaisuudessaan? Jos joku ymmärtää mitä ajan takaa..

Onneksi meille tulee postia vain sukunimellä niin ei tarvi kenenkään loukkaantua.

Nuorempana kirjoitin joulukortteihin yleensä ekaks ystäväni etu -ja sukunimen, puolisonsa etunimen ja sit mahdollisten lasten etunimet. Maija Virtanen perheineen tuntui niin paskanjäykältä.

[QUOTE="aloittaja";29348671]Aha, teitäkään ei ilmeisesti ole kasvatettu. Asutteko tekin kehäkolmosen lähimaastossa?[/QUOTE]

Ite asun kehä III ulkopuolella, enkä näe tossa mitään skandaalin aihetta kuten sinä :D

Ainaki kutsuissa pitäisi noudattaa järjestystä, että nainen ensin. Epävirallisissa tervehdyskorteissa taitaa olla ihan sama laittaako ensin miehen tai naisen nimen. Kirjoittaisin kuitenkin ap:n tavalla naisen nimen ensin ja sitten vasta mies. Lapset tulevat aina viimeisinä vanhempien nimien jälkeen.

Ja jos sen kertaan vuodessa päättää muistaa ihmisiä perinteisellä joulukortilla voisi miettiä valmiiksi, mikä olisi huomaavaista.

Miehen suvulla on aina ollut tapana laittaa miehen nimi ensin ja sen takia laittelen heille ihan samalla tavalla, että vaikka olisi miehen sisko, kirjoitan siskon miehen nimen ekaksi. Päätin ryhtyä samaan.Jos e kerran on heidän tapansa.

Mitenköhän kun mä laitoin mein lapsen kummisedälle kortin jolla on alta vuoden tuore seurustelusuhde. Laitoin ensin sen kummisedän nimen ja SITTEN VASTA sen uuden naisen :O :O Eli "Pekka ja Päivi"
Apua, enhän mää tienny et se on vuosisadan loukkaus! Selvä halveeraus ja kenties jopa iskuyritys sille kummisedälle??? Et eikai kukaan nyt luule et mä yritän iskee sitä ja halveeraan Päiviä?
Kai toi ois pitäny ekaks laittaa toi Päivi, eli "Päiville ja Pekalle" et se ois ollu oikea kunnianosoitus uudelle kumppanille ja tervetulotoivotus perheeseemme. Apua.

Olen mielestäni saanut hyvän kasvatuksen ja tiedän esimerkiksi tuon postikorttisäännön. Mutta kasvatukseeni kuuluu myös ymmärtää, etteivät kaikki tiedä etikettiä, ja siksi ensisijaisesti olettaa ihmisten toimivan hyväntahtoisesti. Samassa tilanteessa olettaisin siis että jos lähettäjä olisi aidosti tahtonut loukata, hän ei olisi lähettänyt korttia alkuunkaan tai olisi jättänyt nimesi kortista kokonaan pois.

Yhteistyössä