Sinä lapseton: miksi haluat istua kaukojunassa väen väkisin vaunussa, jossa lapset (ja rattaat) matkustavat??

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja entajua
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Mies muuten valitsee liput lastenvaunuun aina aikaisin aamulla työmatkalle mennessään. Siellä on kuulema aina hiljaista ja rauhallista, lapsiperheet eivät kuulema vielä siihen aikaan matkusta. Vasta hänen jäädessään pois parinsadan kilometrin päässä alkaa niitä lapsiperheitäkin näkyä. Tavallisissa vaunuissa riittää kuulema kännykkään kälättäjiä ihan liian kanssa.

Noku ne on kärsivän näköisiä?

Sen kerran kun mää matkustan julkisilla ilman omaa rakasta räkänokkaani, niin kyllä mäkin tuskastun aika helposti jos joku Nico-Jucca-Bärttyli siinä vieressä istuu kiljumassa pää punaisena :D Mutta en mä kehtaa mulkoilla enkä todellakaan valittaa, ei pikkupuolikaskaan jokaista matkaa oo osannut hiljaa olla, eikä se vanhemmankaan mielestä mitään herkkua oo ja tulee suorituspaineita kun ihmismassa tuijottaa odottavasti koska sä sen penikan vaiennat.

Mutta ilman lasta matkustaessa en menis lapsivaunuun ellei se olis viimeinen paikka koko junassa.

Sen kerran kun mää matkustan julkisilla ilman omaa rakasta räkänokkaani, niin kyllä mäkin tuskastun aika helposti jos joku Nico-Jucca-Bärttyli siinä vieressä istuu kiljumassa pää punaisena :D Mutta en mä kehtaa mulkoilla enkä todellakaan valittaa, ei pikkupuolikaskaan jokaista matkaa oo osannut hiljaa olla, eikä se vanhemmankaan mielestä mitään herkkua oo ja tulee suorituspaineita kun ihmismassa tuijottaa odottavasti koska sä sen penikan vaiennat.

Mutta ilman lasta matkustaessa en menis lapsivaunuun ellei se olis viimeinen paikka koko junassa.

Samaa mieltä!

Kyllähän niistä automaateista saa vaunukartalta valita paikan, ja aika selkeästi siinä on kuvin merkitty niin lapsi- kuin lemmikkivaunutkin.

Itsekin olen kyllä kerran päässyt vahingossa ruuhkajunan lapsivaunuun. Silloin ei ollut aikaa alkaa valita paikkaa.

Se lapsivaunu on kyllä ihan viimeinen paikka, johon menen, jos on vaan vaihtoehtoja. Nykyään onneksi omat junamatkat ovat vapaa-ajanreissuja, jotka suunnittelen hyvin etukäteen ja kyllä, otan sen paikan mahdollisimman kaukaa lapsivaunusta. Itkut ja metelöinnit pystyy kyllä blokkaamaan korvatulpilla tai -kuulokkeilla. Vielä kun keksittäisiin joku keino, jolla vaimentaa penkkien potkiminen, ihmisten tökkiminen ja muu lasten aiheuttama fyysinen häirintä - ihan niissä perusvaunuissakin.

(Vinkkinä lentomatkustajille: Kun varaa paikan siitä hätäuloskäynnin edessä olevalta penkkiriviltä, niin viimeisenä mainittu ongelma poistuu.)

Kerran ostin mulle ja lapselle IC:n perhehyttiin paikat, ja vähän ihmettelin kun siitä hytistä oli yksi paikka varattu (yleensä ei oteta paikkoja tuohon jos siitä on jo istuimia varattu, nyt oli poikkeus). No, siellä istui joku nuorehko nainen, joka kuulemma oli varannut paikan hytistä kun oli ajatellut että siellä on oma rauha. No arvatkaas oliko. Tykkään tuosta hytistä juurikin siksi, että lapsi saa luvan kanssa kuljailla häiritsemättä muita, siis sillä oletuksella että meidän porukan lisäksi hytissä ei muita ole.

Toki otin nytkin kanssamatkustajan huomioon ja hillitsin lapsen kiljahtelua ja hyppelyä, mutta olihan siinä sitä tavallista "mikä tuo? on mitä sillä tehdään? kuka tuolla asuu? katso juna! miksi äiti nuo autot menee hitaasti? mikä tuolla ol?i asuuko tuolla metsässä karhu? kettu? kirahvi? missä kirahvi asuu? miksi sillä on pitkä kaula?" - pälinää ihan taukoamatta koko kolmituntisen matkan ajan, poislukien ravintolavaunuvisiitti. Että mahtoi olla rento matka tällä naisella, ei tosin vaihtanut paikkaakaan vaikka junassa olisi tilaa ollut.

Ihan turhaa ärsyyntyä elämän NORMAALEISTA äänistä. Aina ei voi mitään, jos uhmaikäinen saa vaikka ihan raivaritkin. Se on kestettävä. Voi myös ostaa yksityiskuljetuksen jos ei kestä. ;)
Etenkään kun pölähtää paikalle lastenvaunuun, niin eiköhän se ole ihan oletettavissa, ettei KUKAAN lapsi istu koko matkaa hipihiljaa tuijottaen ikkunasta ulos naama norsunvituilla kuten me suomalaiset aikuiset? :D

Jos huomaa, että oma paikka on leikkivaunussa tai lähellä vaunupaikkaa, on minusta ihan turha tuohtua lasten aiheuttamasta metelistä tai häiriöstä. Siis "häiriöstä". Siinä sitten vaan asennoituu kuten aikuisen kuuluu, että jaahas, tällainen paikka, ei auta muu kuin olla ja kestää.

Se on mukavaa omistaa hyvin ääniä eristävät kuulokkeet. Ei haittaa, vaikka vieressä joku napero huutaa.

Se lapsivaunu on kyllä ihan viimeinen paikka, johon menen, jos on vaan vaihtoehtoja. Nykyään onneksi omat junamatkat ovat vapaa-ajanreissuja, jotka suunnittelen hyvin etukäteen ja kyllä, otan sen paikan mahdollisimman kaukaa lapsivaunusta. Itkut ja metelöinnit pystyy kyllä blokkaamaan korvatulpilla tai -kuulokkeilla. Vielä kun keksittäisiin joku keino, jolla vaimentaa penkkien potkiminen, ihmisten tökkiminen ja muu lasten aiheuttama fyysinen häirintä - ihan niissä perusvaunuissakin.

(Vinkkinä lentomatkustajille: Kun varaa paikan siitä hätäuloskäynnin edessä olevalta penkkiriviltä, niin viimeisenä mainittu ongelma poistuu.)

Hätäuloskäynnin kohdalla ei saa lapsiperheet matkustaa.

Jos ei kovin usein matkusta junalla, niin eipä sitä välttämättä hoksaa, mihin vaunuun paikat on. Meille kävi kesällä niin, että varasin liput sopivaan vuoroon ja vasta laiturilla tajusin, että se on joku festarijuna. Aluksi mietin, että mitähän tästä tulee lasten kanssa, mutta satuimme sellaiseen vaunuun, jossa oli todella hauskaa(tosin äänekästä), mutta asiallista sakkia.

Matkustan parin kuukauden aikaan 1-2 kertaa junalla 3-5 tunnin reissuja ja VASTA NYT kuulen, että on olemassa lapsivaunuja. Vai tarkoitetaanko tässä nyt niitä leikkivaunuja ja "perhevaunuja", mutta että vaunu no 3 olisi jokin lapsivaunu IC:ssä, en ole kuullutkaan! Kun olisin tiennyt, olisin välttänyt.

Onneksi liikun sellaisiin aikoihin, ettei yleensä kitinöitä tartte kuunnella (varhaiset ja myöhäiset junat), mutta silloin kun sitä kuulee, saa kyllä ihmetellä, miksei mammat vaienna mukuloitaan....:( Työreissuista kun on kyse, niin haluaisi levätä ja keskittyä omiin asioihinsa, eikä kuunnella mukuloiden mekastusta. No, kyllä ne aikuisetkin osaa. Mikään ei ole niin rasittavaa kuin ravintolavaunussa kailottava keski-ikäisten työporukka *huoh* Kun ne jaksaisi pitää turpansa kiinni.....:)

Ja sitten vielä ärsyynnyt metelistä ja hälinästä? Matkustan paljon junalla vuoden ikäisen lapseni kanssa, ja joka jumalan kerta lastenrattaidenkuljetustilan yhteydessä olevissa muutamissa penkkiriveissä pönöttää bisnesmiehiä ja muita, jotka näyttävät kärsivän lasten itkusta yms. Miksi tulette ko. vaunuun (tai oikeammin vaunun osaan), kun voisitte istua muualla? Viette myös tilan niiltä lapsellisilta, jotka oikeasti haluaisivat istumapaikan rattaidensa vierestä (joissa myös monesti vauva/taapero nukkuu).

Ihmenarsisti olet. Vuosiiin en ole junalla matkustanut mutta silti tiedän että lipun kun ostaa niin automaatti ei paikkatoiveita kysele.

Viisastu ja opeta kakarasti tavoille.

[QUOTE="ffff";29349597]Matkustan parin kuukauden aikaan 1-2 kertaa junalla 3-5 tunnin reissuja ja VASTA NYT kuulen, että on olemassa lapsivaunuja. Vai tarkoitetaanko tässä nyt niitä leikkivaunuja ja "perhevaunuja", mutta että vaunu no 3 olisi jokin lapsivaunu IC:ssä, en ole kuullutkaan! Kun olisin tiennyt, olisin välttänyt.

Onneksi liikun sellaisiin aikoihin, ettei yleensä kitinöitä tartte kuunnella (varhaiset ja myöhäiset junat), mutta silloin kun sitä kuulee, saa kyllä ihmetellä, miksei mammat vaienna mukuloitaan....:( Työreissuista kun on kyse, niin haluaisi levätä ja keskittyä omiin asioihinsa, eikä kuunnella mukuloiden mekastusta. No, kyllä ne aikuisetkin osaa. Mikään ei ole niin rasittavaa kuin ravintolavaunussa kailottava keski-ikäisten työporukka *huoh* Kun ne jaksaisi pitää turpansa kiinni.....:)[/QUOTE]

Mä taas en ymmärrä miten te ette kestä ääntä? Älä matkusta junalla jos et ihmisiä kestä. Hiljentää lapset? Eiköhän leikin äänet ole kivempiä kun mahd kiukku kun ne mammat yrittää saada lapset matkustamaan hipihiljaa mikä ei todellakaan ole mitään helppoa. Jos olisit pienen lapsen äiti, tajuaisit. :D Mun puolesta saa keski-ikäset ja lapset pitää ääntä, toivonmukaan iloista sellaista. :) Ehkä se äitikin tarttis lepohetkensä etkä vain sinä. Mene kotiin lepäämään.

Matkustan usein InterCityllä lapsen kanssa, enkä ole kärsiviä ilmeitä huomannut lastenvaunussa, tai sen alakerrassa jossa rattaatkin pidetään. (okei, vanhemmilla on joskus kärsiviä ilmeitä ja lapsillakin..) Muissa vaunuissa kyllä, jos menen sinne ja lapseni metelöi. Lastenvaunussa se kuuluu asiaan, ja sieltä pääsee pois, jos on vaikeaa. Ravintolavaunukin on vieressä.

Luuletko todella että joku oikein valitsee, että haluanpa väkisin istua tuolla pikkulasten joukossa, vaikka ei lasten metelistä pidä? Hehheh. Olisikohan siihen ihan muut syyt.

[QUOTE="just";29349730]Ihmenarsisti olet. Vuosiiin en ole junalla matkustanut mutta silti tiedän että lipun kun ostaa niin automaatti ei paikkatoiveita kysele.

Viisastu ja opeta kakarasti tavoille.[/QUOTE]

Lippuautomaatistakin voi paikan valita:

Paljon puhuttu paikkakartta on tarjolla myös lippuautomaateissa. Näkymä jaksaa jopa zoomata animoidusti jonkin verran, kun paikkaansa valitsee. Paikan valinta on samalla VR:n vastaus minunkin edellisessä merkinnässä mainitsemaani tilanteeseen, jossa kaveriporukka haluaa matkustaa yhdessä, mutta kukin maksaa matkansa itse. Silti yhä täytyy luottaa, ettei kukaan muu satu sillä aikaa juuri varaamaan paikkoja välistä.
Ei minusta olisi edelleenkään haitaksi, että matkan voisi varata kerralla koko porukalla ja maksuvaiheessa kukin voisi maksaa vuorollaan oman osansa.

Testissä VR:n uudistunut lippu

[QUOTE="huhhuh";29349746]Mä taas en ymmärrä miten te ette kestä ääntä? Älä matkusta junalla jos et ihmisiä kestä. Hiljentää lapset? Eiköhän leikin äänet ole kivempiä kun mahd kiukku kun ne mammat yrittää saada lapset matkustamaan hipihiljaa mikä ei todellakaan ole mitään helppoa. Jos olisit pienen lapsen äiti, tajuaisit. :D Mun puolesta saa keski-ikäset ja lapset pitää ääntä, toivonmukaan iloista sellaista. :) Ehkä se äitikin tarttis lepohetkensä etkä vain sinä. Mene kotiin lepäämään.[/QUOTE]

1. Pakko. Laske, mitä menee autolla, jos junalla menee 4-5 h. Sitä paitsi työnantaja velvoittaa matkustamaan halvimman mukaan. Kilometrikorvauksia autolla ajosta ei saa, jos junayhteydet kys. välillä toimivat. Ei ihan yksinkertaista.

2. Ellet ole huomannut, aika moni käyttää junamatkat työntekoon - sekin on pakollista, työelämä on nykyään sellaista, ettei sitä 4-5 tuntia oikein voi lepoon käyttää kuten kuvittelet :). Minua eivät kiinnosta vieraiden äitien lepohetket, eikä se ole ongelmani. Mene itse kotiisi lepäämään, pysy siellä lapsinesi. Tai vaihtoehtoisesi, opeta ipanoitasi käyttäytymään. Junissa on muitakin, eikä heitä, usko tai älä, kiinnosta teitä kumarrella.

3. Olen ollut pienten lasten äiti. Minun lapseni eivät saaneet riehua junissa kuten sinun lapsesi. Tosin en minä lapsia juniin väen vängällä raahannutkaan...

[QUOTE="ffff";29349805]1. Pakko. Laske, mitä menee autolla, jos junalla menee 4-5 h. Sitä paitsi työnantaja velvoittaa matkustamaan halvimman mukaan. Kilometrikorvauksia autolla ajosta ei saa, jos junayhteydet kys. välillä toimivat. Ei ihan yksinkertaista.

2. Ellet ole huomannut, aika moni käyttää junamatkat työntekoon - sekin on pakollista, työelämä on nykyään sellaista, ettei sitä 4-5 tuntia oikein voi lepoon käyttää kuten kuvittelet :). Minua eivät kiinnosta vieraiden äitien lepohetket, eikä se ole ongelmani. Mene itse kotiisi lepäämään, pysy siellä lapsinesi. Tai vaihtoehtoisesi, opeta ipanoitasi käyttäytymään. Junissa on muitakin, eikä heitä, usko tai älä, kiinnosta teitä kumarrella.

3. Olen ollut pienten lasten äiti. Minun lapseni eivät saaneet riehua junissa kuten sinun lapsesi. Tosin en minä lapsia juniin väen vängällä raahannutkaan...[/QUOTE]
1.No sitten vain kestät ne äänet, voi voi.

2. Minuakaan ei kiinnosta vieraiden työläisten lepohetket pätkääkään, eikä ne ole minun ongelmia. Ei mekään sinua kumarrella. ;)

3. Eivät saa riehua, mutta tietääkseni on huolestuttavaa, jos pienellä lapsella ei koskaan tule kiukkuja missään tilanteissa. Jos lapsi on hyvin hijainen, kannattaa viedä lääkäriin. Välitän lapsistani toisin kuin sinä. Väen vängällä itsesi tunget junaan ehkä, mutta me ihan vain käveltiin junaan! ;)

Saisiko tuollaisen vaunun Ikeaan viikonlopuiksi? Tietäisi minne ei ainakaan mennä istumaan, siellä vasta on jumalaton meteli kun osut lauantaina lounasaikaan lihapullille menemään... :D

Onnistuisikohan paikkavaraus Ikeaan?

P.s. Taivas aukesi ja kuvitteelliset onnenpisarat tipahtelivat päälleni viime kerralla Raision Ikeassa kun huomasin siellä olevan yhdellä reunalla sellainen hiljainen "sivusoppi" (nyt ette tuu kaikki sinne), siellä oli vain hiljaisia aikuisia ja yksi hiljainen vaunulainen. :) Ei lihapullaa väärään kurkkuun vedettynä säikähdyksen vuoksi tällä kertaa...

Lippuautomaatistakin voi paikan valita:

Paljon puhuttu paikkakartta on tarjolla myös lippuautomaateissa. Näkymä jaksaa jopa zoomata animoidusti jonkin verran, kun paikkaansa valitsee. Paikan valinta on samalla VR:n vastaus minunkin edellisessä merkinnässä mainitsemaani tilanteeseen, jossa kaveriporukka haluaa matkustaa yhdessä, mutta kukin maksaa matkansa itse. Silti yhä täytyy luottaa, ettei kukaan muu satu sillä aikaa juuri varaamaan paikkoja välistä.
Ei minusta olisi edelleenkään haitaksi, että matkan voisi varata kerralla koko porukalla ja maksuvaiheessa kukin voisi maksaa vuorollaan oman osansa.

Testissä VR:n uudistunut lippu

Suosituimmat yhteydet on pikavalintana ja silloin ei saa valita automaatistakaan. Minulla on yleensä kiire junaan, joten nappaan pikavalinnalla lipun. Etukäteen en osta, kun ehtiminen on aina hilkulla ja lippu ei enää käy kuin ostettuun junavuoroon, vaihto maksaa. Matkustan viikottain kaukojunilla useamman kerran..

Aina antaa automaatti paikan lastenvaunusta. Syytä en tiedä, oisko siellä tilaa kun lipputiskiltä eivät ikinä myy lastenvaunuun paikkoja ellei juna ole täynnä muuten.

Vaikuttaa että kuvittelet ap heidän tarkoituksellisesti toimineen niin. Valitettavasti tosiasia on kettään ei kiinnosta lapsesi tai hänen kuuntelu jos on vaihtoehtoja olla kuuntelematta. Ei ketään. Vähiten toisia lapsiperheellisiä.

1.No sitten vain kestät ne äänet, voi voi.

2. Minuakaan ei kiinnosta vieraiden työläisten lepohetket pätkääkään, eikä ne ole minun ongelmia. Ei mekään sinua kumarrella. ;)

3. Eivät saa riehua, mutta tietääkseni on huolestuttavaa, jos pienellä lapsella ei koskaan tule kiukkuja missään tilanteissa. Jos lapsi on hyvin hijainen, kannattaa viedä lääkäriin. Välitän lapsistani toisin kuin sinä. Väen vängällä itsesi tunget junaan ehkä, mutta me ihan vain käveltiin junaan! ;)

Ehkä taas järkyin, itsekeskeisin ja typerin kommentti vähään aikaan. On se kiva kun kaikenlaiset aivokääpiöt saa lisääntyä mielin määrin.

Yhteistyössä