Sinä lapseton: miksi haluat istua kaukojunassa väen väkisin vaunussa, jossa lapset (ja rattaat) matkustavat??

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja entajua
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="miumau";29351804]Maailmaa paljon kiertäneenä tiedän sanoa senkin, että kaikkialla muualla maailmassa äidit komentavat lapsiaan. Suomessa eivät. Täällä saa riehua kullannuput ihan vapaasti, vaikka hakata kanssamatkustajien selkänojia koko matkan ajan, ilman, että useimmat mammat puuttuvat peliin (tämäkin on koettu, piti lopulta itse kieltää).

Huomasitko muuten, että tässäkin keskustelussa kritiikki koski nimenomaan sitä lasten erittäin huonoa käytöstä ja riehumista, EI normaalia puhetta, rupattelua ja leikkimistä. Turha ruveta Suomen ilmapiiriä syyttämään, jos itse ei osaa lapsiaan kasvattaa! Vai etkö jaksa, kun olet niin paljon niitä tähän maailmaan tehnyt....

T. Kahden lapsen äiti[/QUOTE]

Tuo kyllä vastasi minulle, joka taas vastasin kirjoittajalle joka ei suvainnut normaalia lapsen kyselyä :kieh:

Minun esikoiseni kyseli ensimmäisen junamatkan, nousi välillä paikallaan seisomaan ja katseli ympärileen. Olimme ns. hytissä, jossa oli minun ja pojan lisäksi isä ja saman ikäinen poika, kaksi teinityttöä ja yksi yksin matkustava vanhempi nainen. Nainen kutoi ja hymyili välillä lapsille, minua vastapäätä istunut isä antoi myös minun poikani katso Ice Agea kannettavalta, ja teinitytötkin jututtivat lapsia välillä ja tarjosivat karkkia. Ihan täällä Suomessa.

Tulomatkalla junassa olo oli tuttua kauraa ja hän oli rauhallisemmin. Onneksi oltiin lasten leikkivaunussa, että sai jalotella ilman paheksuvia katseita :popcorn:

[QUOTE="miumau";29351818]NO juuri niin. Taas yksi, joka heittäytyy marttyyriksi. Tiedät itsekin, että laulaminen on eri asia kuin riehuminen. Onko ihan pakko leikkiä ymmärtämätöntä ja olla niin marttyyrimainen? :O[/QUOTE]

On pakko, koska tämäkin palsta on pullollaan ihmisiä jotka eivät kestä toisilta yhtään mitään. Mitä eroa muuten on kovaäänisellä Ihahhaalla ja kovaäänisellä lapsen puheella? Jos ajatellaan että molemmissa tapauksissa lapsi ei ole paikallaan ja on levoton?

Lue nyt edes, kenelle ensin vastasin ennen kuin vedät hernettä sieraimeen.

Kerran matkustettiin leikkivaunussa ja joku vanhalta viinalta haiseva ukkeli tuli siihen leikkitilan ensimmäisiin penkkeihin nukkumaan. Valitteli vaan, et kun lapset möykkää eikä saa nukkua. Junassa kyllä oli tilaa muuallakin.

On pakko, koska tämäkin palsta on pullollaan ihmisiä jotka eivät kestä toisilta yhtään mitään. Mitä eroa muuten on kovaäänisellä Ihahhaalla ja kovaäänisellä lapsen puheella? Jos ajatellaan että molemmissa tapauksissa lapsi ei ole paikallaan ja on levoton?

Lue nyt edes, kenelle ensin vastasin ennen kuin vedät hernettä sieraimeen.

Mä lapsettomana kestän lasten ääniä ja pientä metakkaa ja satunnaisia korvia vihlovia kiljauksiakin, mutta sellaista jatkuvaa, häiritsevää mekkalaa en siedä. Niissä on selkeä ero. Kun sille lapselle voi sanoa että ei huudeta/riehuta. Voi silti leikkiä ja puhua yms mutta ei tarvitse jatkuvalla syötöllä huutaa ja kiljua, ei kukaan muukaan niin tee. tätä en ymmärrä, mikseivät nykyään vanhemmat sano tästä lapsille? Siis nimenomaan julkisilla paikoilla, eri asia jossain leikkipuistoissa, mutta olen niissäkin ihmetellyt kun jotkut antavat lapsensa huutaa yhtä soittoa vartin putkeen, ilman mitään reaktiota. Ystävieni lapset eivät saa näin käyttäytyä ja siksi heidän seurassan viihdynkin.

Siis mitä ihmettä täällä puhutaan? Mulla ainakin livahti täysin ohi kaikki kuvaukset, jostain häiritsevästä käyttäytymisestä. Lapsi ei saisi puhua? Lapsi ei saisi itkeä? Lapsi ei saisi liikkua? Nää on jotain huonoa käytöstä? Jotain riehumista?
Riehuminen on kyllä jotain aivan muuta, en nyt muista edes koskaan nähneeni riehuvaa lasta. Mitä sellainen tekee, mitä se saa aikaan. Riehuvan aikuisen olen joskus nähnyt. Eikä sekään mua onnistunut häiritsemään, toki poistettiin paikalta, mikä onkin ihan hyvä. Ettei kaadu kenenkään syliin tai rupea ahdistelemaan.. Muiden syliin änkeäviä ahdistelevia lapsia on vaikea edes hyvällä mielikuvituksella kuvitella.
Tässä puhutaan kai vielä aika pienistäkin lapsista. Voisin kuvitella, että taukoamaton itku tai kiukuttelu voisi häiritä, mutta että siinäkään olisi mitään syytä minkäänlaiseen kannanottoon, niin ei todellakaan. Todella huonoa käytöstä sekaantua jonkun toisen kasvatukseen. Jos lapsi hyökkää kimppuusi, voit varmaan syytteen nostaa. Näin ei kai kuitenkaan ole tapahtunut. ?!
Paikkaa voi varmaan koittaa vaihtaa?! Jos ei onnistu, niin kestä se.
Lasta ei saa äänettömälle ja aikuisetkin saa pulista junassa ihan vapaasti. Ja tässä maailmassa ja tässäkin maassa on vielä lapsillakin oikeus olla olemassa ja matkustella vaikka junilla. Ei ole kysymys mistään itsemääräämisoikeudesta, se että ei ole saanut lapsia tarkoittaa vain ja ainoastaan, että sulla ei siellä kotona ole niitä. Mutta kun astut ulko-ovesta ulos niin siellä niitä on. Et voi yksinäsi päättää keitä kaikkia julkiseen tilaan saa päästää. Siitä on sovittu yhteiset säännöt ja toistaiseksi lapset ja vammaiset ja kiukuttelevat mummot ja vaaritkin saa kulkea ihan vapaasti kaduilla ja junissa sun muissa.
Toiset ei vaan kestä mitään elämää nähdä ympärillään.
Meillä opetetaan lapsia kunnioittamaan muita ihmisiä ja käyttäytymään kauniisti eikä se ole millään tavalla ristiriidassa lasten pulinan kanssa. Vaunuikäisen itkut ja kiukuttelut eivät myöskään huolestuta minua tai saa ollenkaan epäilemään tavoitteen toteutumista. Oppia ikä kaikki.

Ei tätä nyt saa selittelemällä muutettua. Lapsivihaa ilmassa. Todella ikävää, että sen annetaan aina vaan rehottaa.

[QUOTE="lapseton";29351933]Mä lapsettomana kestän lasten ääniä ja pientä metakkaa ja satunnaisia korvia vihlovia kiljauksiakin, mutta sellaista jatkuvaa, häiritsevää mekkalaa en siedä. Niissä on selkeä ero. Kun sille lapselle voi sanoa että ei huudeta/riehuta. Voi silti leikkiä ja puhua yms mutta ei tarvitse jatkuvalla syötöllä huutaa ja kiljua, ei kukaan muukaan niin tee. tätä en ymmärrä, mikseivät nykyään vanhemmat sano tästä lapsille? Siis nimenomaan julkisilla paikoilla, eri asia jossain leikkipuistoissa, mutta olen niissäkin ihmetellyt kun jotkut antavat lapsensa huutaa yhtä soittoa vartin putkeen, ilman mitään reaktiota. Ystävieni lapset eivät saa näin käyttäytyä ja siksi heidän seurassan viihdynkin.[/QUOTE]

Tätähän tässäkin ketjussa on rivien välissä ihmetelty. Mutta eihän näiltä mammoilta saa tähän mitään vastausta. Jauhetaan vain, kuin lapsivihamielinen maa Suomi on. Voevoe.

Tämä on niin tätä... Jos vähänkin vihjaa että ehkä lapset ei saisi kiljua ja juosta ympäriinsä kaikkialla ja aina, se tarkoittaa heti että lapsi ei saisi näkyä ja kuulua yhtään missään ikinä. Muita vaihtoehtojahan ei ole.

Tämä on niin tätä... Jos vähänkin vihjaa että ehkä lapset ei saisi kiljua ja juosta ympäriinsä kaikkialla ja aina, se tarkoittaa heti että lapsi ei saisi näkyä ja kuulua yhtään missään ikinä. Muita vaihtoehtojahan ei ole.

Mitä kiljuvia lapsia? Missä niitä on? Minä en oo koskaan nähnyt. Ja lapseni ovat kyllä eloisimmasta päästä, ainakin lähipiirissä. Junalla ei matkustella, sinnekö ne on viety?
Mitä ei saa juosta? Koristako ne kiljuvat lapset siellä junissa pelaa? Hyppii penkeiltä toisille kuin apinat ja kiljuu vaan? Tän täytyy olla jotain sairaan harvinaista, ei meillä Helsingin seudun busseissa, metroissa ja raitiovaunuissa ainakaan tällaiseen törmää.

Juu niin varmaan. Tulee mieleen, ettei teidänkin yläkerrassa vaan asu se pahamaineinen kanta-astuja?

Mitä kiljuvia lapsia? Missä niitä on? Minä en oo koskaan nähnyt. Ja lapseni ovat kyllä eloisimmasta päästä, ainakin lähipiirissä. Junalla ei matkustella, sinnekö ne on viety?
Mitä ei saa juosta? Koristako ne kiljuvat lapset siellä junissa pelaa? Hyppii penkeiltä toisille kuin apinat ja kiljuu vaan? Tän täytyy olla jotain sairaan harvinaista, ei meillä Helsingin seudun busseissa, metroissa ja raitiovaunuissa ainakaan tällaiseen törmää.

Juu niin varmaan. Tulee mieleen, ettei teidänkin yläkerrassa vaan asu se pahamaineinen kanta-astuja?

Liekö sulle kiljunta aiheuttanut jo kuulonalenemaa? Kun et kerta ikinä moista huomaa.

Itse olen useammassakin paikassa (pk-seutu) törmännyt kiljuviin lapsiin (siis niin että kiljutaan suoraa huutoa jatkuvalla syötöllä). On myös niitä fiksuja lapsia ja vanhempia jotka tuohon puuttuu. En valita mistään olemattomista asioista ja olen hyvin pitkäpinnainen kaikenlaisten naapurustosta kuuluvien äänten kanssa. Mutta häiriköinnistä en niin tykkä, jos se on jatkuvaa.

Mun yläkerrassa ei asu ketään, joten pieleen meni. Ai missä niitä kiljuvia lapsia on? Junassa, bussissa, lentokoneessa, kaupassa, ravintolassa, teatterissa, taidemuseossa. Nämä nyt äkkiseltään tuli mieleen mitä itse muistan. Koripalloa en kyllä ole nähnyt kenenkään heistä noissa paikoissa pelaavan. Penkeillä hyppimistä, penkin potkimista, muiden matkustajien/asiakkaiden tökkimistä, tavaroiden heittelemistä (seka omien että kaupan), sovituskoppiin tunkemista ja kopin verhon aukaisemista, ympäri käytäviä/huoneita juoksemista ja kiljumista samalla, ja sitten nämä helmet: tanssilattialla tanssivien ihmisten perseisiin tökkimistä, muita matkustajia päin pyllistämistä ja samalla pierutyynyn painamista.

Mutta koska sinä et ole koskaan nähnyt kiljuvaa lasta niin eihän tietysti kukaan muukaan ole voinut nähdä ja vain kuvittelen nähneeni noi asiat. Tai sitten olen tietysti lapsivihaaja jonka mielestä yhtäkään lasta ei saisi olla missään. Pitääkin kertoa se kaikille niille lapsille keiden kanssa olen päivittäin.

[QUOTE="palstailija";29351771]Samaa ajattelin. Missään muualla ei ole näin lapsia vihaava ilmapiiri kuin Suomessa, näin paljon maailmaa kiertäneenä tiedän mistä puhun! Huolestuttavaa![/QUOTE]

Muualla ei myöskään oleteta, että lapset ovat joku erityisryhmä, jolle pitää olla lapsivaunut, ravintoloiden leikkipaikat ja autokärryt kaupoissa. Eli kyllä Suomessa kohdellaan lapsia kuin kukkaa kämmenellä ja sitten kun on totuttu että joka paikassa saa erityiskohtelua, ei osata olla normaalisti ihmisten ilmoilla. Ja en laske tähän edelleenkään tavallista juttelua, itkua tai lauleskelua.

Ja sinä, joka väitit että lapset eivät tunge syliin väkisin tai muutenkaan häiritse fyysisesti niin voin sanoa, että olet väärässä. Useampaan kertaan olen junassa todistanut sitä, että potkitaan tai hakataan penkkiä taukoamatta, nipistellään tai tökitään penkkien välistä. Pari kertaa jonkun kullannuppu on päättänyt harrastaa pukkihyppelyä selkänojilla niin että kanssamatkustajilla on ollut kengänkuvat naamassa. Mutta kun lapset vaan on semmosia...

No niin sen täytyy olla. ;) Koska en tosiaan IKINÄ ole tällaista nähnyt ja kuullut. Tai kerran yhden vammaisen, mutta ei sekään ihan vaunuikäinen ollut, enkä ajatellut mitään äidistänsä.

Niin, minä olen kyllä törmännyt useammankin kerran, juuri täällä pk-seudulla. Julkisissa, kaupoissa, terveyskeskuksessa, museossa, ravintoloissa ja varmaan muuallakin.

Penkeillä hyppimistä, penkin potkimista, muiden matkustajien/asiakkaiden tökkimistä, tavaroiden heittelemistä (seka omien että kaupan), sovituskoppiin tunkemista ja kopin verhon aukaisemista, ympäri käytäviä/huoneita juoksemista ja kiljumista samalla, ja sitten nämä helmet: tanssilattialla tanssivien ihmisten perseisiin tökkimistä, muita matkustajia päin pyllistämistä ja samalla pierutyynyn painamista.

Mun vanhin lapsi on tosiaan 5v. Todella rohkea on, mutta että menis tökkimään jotain vierasta aikuista? Tai niinku tökkimään ketään? Miksi ne lapset tökkii teitä? Ei mua oo kukaan tökkinyt.. Millä ne tökkii? Puukolla?
Tavaroiden heitteleminen on lopetettu yleensä 1-vuotisyntymäpäivään mennessä. Penkillä hyppimistä, mitä kivaa siinä on, paitsi just jollekin kävelemään oppineelle ja kutsutteko sitä tosiaan hyppimiseksi? Hirmu kauheeta.
Penkin "potkimisen" uskon, mutta kyllä siitä voi sanoa lapselle tai aikuiselle. Kumpi nyt tepsii paremmin... Yksi vanhempi rouva kyllä sanoikin mun lapsille ja olin oikein tyytyväinen. Hällä oli joku vamma, miksi se sattu. Lapsi tosin unohti sen pian ja saatiin rouvan kanssa ojentaa lasta ainakin viiteen kuuteen kertaan. Kyllähän se rouva vähän murjotti, mutta minkäs minä sille voin. Pakkoko oli tulla tosiaan siihen lapsen taakse istumaan. Lapsi oli muistaakseni 3 vuotias.
Kiljumista en edelleenkään ihan hahmota, mitä sille tarkoitetaan?
Juoksemista. Joo ehkä oon nähnyt joskus juoksemista. Mitähän ihmeellistä on juoksemisessa? En tiedä, mutta onneksi sekin on toosi harvinaista.

Noi loput kuulosti jo niin pervoilta jutuilta, ettei taida olla ihan vaunuikäiset tai alle kouluikäisetkään kyseessä. Jotain teinejä? Varoituksen sana, niitä voi olla ympäri junaa..

Tosta käytävillä juoksentelemisesta tuli mieleen, että lapset törmäilee ihan rauhallisesti kävellessäänkin muihin ihmisiin. Aivan jatkuvasti. Se on tooosi yleistä. Minuunkin on törmätty monta kertaa. Ehkä tää on nyt sitten joku paha rehottava ongelma.? Johon aikuiset ei puutu tarpeeksi kovalla kädellä.

Summasummarum
joku asennevamma tässä on takana.. Mulla varmaan juu..

Siis mitä ihmettä täällä puhutaan? Mulla ainakin livahti täysin ohi kaikki kuvaukset, jostain häiritsevästä käyttäytymisestä. Lapsi ei saisi puhua? Lapsi ei saisi itkeä? Lapsi ei saisi liikkua? Nää on jotain huonoa käytöstä? Jotain riehumista?
Riehuminen on kyllä jotain aivan muuta, en nyt muista edes koskaan nähneeni riehuvaa lasta. Mitä sellainen tekee, mitä se saa aikaan. Riehuvan aikuisen olen joskus nähnyt. Eikä sekään mua onnistunut häiritsemään, toki poistettiin paikalta, mikä onkin ihan hyvä. Ettei kaadu kenenkään syliin tai rupea ahdistelemaan.. Muiden syliin änkeäviä ahdistelevia lapsia on vaikea edes hyvällä mielikuvituksella kuvitella.
Tässä puhutaan kai vielä aika pienistäkin lapsista. Voisin kuvitella, että taukoamaton itku tai kiukuttelu voisi häiritä, mutta että siinäkään olisi mitään syytä minkäänlaiseen kannanottoon, niin ei todellakaan. Todella huonoa käytöstä sekaantua jonkun toisen kasvatukseen. Jos lapsi hyökkää kimppuusi, voit varmaan syytteen nostaa. Näin ei kai kuitenkaan ole tapahtunut. ?!
Paikkaa voi varmaan koittaa vaihtaa?! Jos ei onnistu, niin kestä se.
Lasta ei saa äänettömälle ja aikuisetkin saa pulista junassa ihan vapaasti. Ja tässä maailmassa ja tässäkin maassa on vielä lapsillakin oikeus olla olemassa ja matkustella vaikka junilla. Ei ole kysymys mistään itsemääräämisoikeudesta, se että ei ole saanut lapsia tarkoittaa vain ja ainoastaan, että sulla ei siellä kotona ole niitä. Mutta kun astut ulko-ovesta ulos niin siellä niitä on. Et voi yksinäsi päättää keitä kaikkia julkiseen tilaan saa päästää. Siitä on sovittu yhteiset säännöt ja toistaiseksi lapset ja vammaiset ja kiukuttelevat mummot ja vaaritkin saa kulkea ihan vapaasti kaduilla ja junissa sun muissa.
Toiset ei vaan kestä mitään elämää nähdä ympärillään.
Meillä opetetaan lapsia kunnioittamaan muita ihmisiä ja käyttäytymään kauniisti eikä se ole millään tavalla ristiriidassa lasten pulinan kanssa. Vaunuikäisen itkut ja kiukuttelut eivät myöskään huolestuta minua tai saa ollenkaan epäilemään tavoitteen toteutumista. Oppia ikä kaikki.

Ei tätä nyt saa selittelemällä muutettua. Lapsivihaa ilmassa. Todella ikävää, että sen annetaan aina vaan rehottaa.

Voiko noin väärin käsittää. Tosiaan, lapsi saa liikkua, itkeä, puhua. Toistuva häiritsevä käytös johon osa vanhemmista ei puutu, on ihan eri asia. Ei mitään tekemistä lapsivihan kanssa tällä asialla.

Miksi ne lapset tökkii teitä?Millä ne tökkii?

Penkillä hyppimistä, mitä kivaa siinä on, paitsi just jollekin kävelemään oppineelle ja kutsutteko sitä tosiaan hyppimiseksi? Hirmu kauheeta.

Penkin "potkimisen" uskon, mutta kyllä siitä voi sanoa lapselle tai aikuiselle.
Kyllähän se rouva vähän murjotti, mutta minkäs minä sille voin. Pakkoko oli tulla tosiaan siihen lapsen taakse istumaan.

Kiljumista en edelleenkään ihan hahmota, mitä sille tarkoitetaan?

Mitähän ihmeellistä on juoksemisessa?

Noi loput kuulosti jo niin pervoilta jutuilta, ettei taida olla ihan vaunuikäiset tai alle kouluikäisetkään kyseessä. Jotain teinejä?

joku asennevamma tässä on takana.. Mulla varmaan juu..

No en kysynyt siltä lapselta, arviolta 5-vuotiaalta, että miksi hän menee edestakaisin junankäytävää ja tökkii (ihan omin käsin) jokaista matkustajaa vuorotellen.

Kai sinä nyt tiedät mitä hyppiminen on? Julkisissa kulkuvälineissä ei kuulu pitää kenkiä penkillä lainkaan, saati sitten hyppiä sillä. Katsos kun se penkki likastuu ja kastuu niistä kengistä ja on vähän epämukavaa seuraavan istua märälle ja likaiselle penkille. Sen lisäksi se on lapselle erittäin vaarallista mikä ilmeisesti ei tullut mieleesi.

Oikeastiko olet sitä mieltä että minkäs sinä sille voit jos sun lapsesi potkii toisen matkustajan penkkiä ja että se on matkustajan vika kun istuu lapsen edessä? Onko se joku automaattinen olettamus että lapsi saa potkia penkkiä ja se pitää vain sietää ja on oma vika jopa? Ilmankos sun mielestäsi joka paikassa on lapsivihaa jos todella olet tuota mieltä.

Kiljuminen on aika yksinkertainen asia; suu auki ja kovaa ääntä vain ulos mutta ei mitään sanaa.

Juoksemiselle on aikansa ja paikkansa, kulkuvälineen ollessa liikkeessä siellä ei juosta. Taidemuseo tai ravintola ei myöskään ole sellainen paikka jossa juokseminen kuuluu asiaan. Ravintolassa se on myös vaarallista, tarjoilijoilla kun on kuumaa ja särkyvää kannettavanaan.

Noissa lopuissa ei ollut kyse teineistä, vaan alle kouluikäisistä, yksi oli ehkä noin 10-vuotias.

Kannattaa tosiaan miettiä tuota asennevammaa vaikka katsomalla peiliin.

Kyllä se on ihan huonoa säkää, jos ne liput ovat siinä lapsivaunussa, itse en ainakaan koskaan ole erityisesti sinne halunnut. Viimeksi viime kesän matkustin Tampereelta lahteen siinä lapsivaunussa, ja ihan siitä asemalta ostin lipun. Itselläni on 3 nyt jo isompaa lasta, eli ymmärrän kyllä jos lapset pitävät ääntä. Mutta rehellisyyden niissä on kyllä sanottava, että olisin matkustanut mieluimmin jossain muualla kun kuunnellen jonkun taaperon uhma/väsymys kiljuntaa. Väkisinkin varmaan näytti kärsivältä, ja niin näyttivät myös tämän lapsen vanhemmat. Mutta minkäs teet, kun juna oli täynnä ja ainoa paikka siinä lapsivaunussa. En muuten usko kovin monen muunkaan lapsetta matkustavan erikoisesti haluavan siihen lapsi-vaunuun.

Kai sinä nyt tiedät mitä hyppiminen on? Julkisissa kulkuvälineissä ei kuulu pitää kenkiä penkillä lainkaan, saati sitten hyppiä sillä. Katsos kun se penkki likastuu ja kastuu niistä kengistä ja on vähän epämukavaa seuraavan istua märälle ja likaiselle penkille. Sen lisäksi se on lapselle erittäin vaarallista mikä ilmeisesti ei tullut mieleesi.

Oikeastiko olet sitä mieltä että minkäs sinä sille voit jos sun lapsesi potkii toisen matkustajan penkkiä ja että se on matkustajan vika kun istuu lapsen edessä? Onko se joku automaattinen olettamus että lapsi saa potkia penkkiä ja se pitää vain sietää ja on oma vika jopa? Ilmankos sun mielestäsi joka paikassa on lapsivihaa jos todella olet tuota mieltä.

Kiljuminen on aika yksinkertainen asia; suu auki ja kovaa ääntä vain ulos mutta ei mitään sanaa.

Näihin vielä nyt sitten. On vaikea käsittää, miksi jollakin on oikein ongelmia näiden asioiden kanssa. Jos sinua vaivaa jonkun penkillä kiipeily, niin sano siitä! Olen minä penkillä kiipeilyä nähnyt, mutta en ole koskaan nähnyt, ettei vanhemmat siihen olisi puuttuneet. Jos vanhemmat on puuttuneet en käsitä, mikä siinä sinua enempi vaivaa. Onko tämä kurapenkkikään koskaan sulle ihan oikeasti tullut vastaan. Onhan se skenaariona inhottava, mutta voisko olla vähän rehellisempi. Jos hääpuvussa junaan eksyy kannattaa varmaan ottaa joku oma suoja mukaan, sill se mitä ihan oikeesti tapahtuu jatkuvasti on se, että joku on kaatanut siihen penkille ne kaljat ja tai laatannut vanhat. Hirveen harvoin näkee mitään mulkoilua näiden isojen lasten suuntaan. Ja kauemmas siirrytään ihan mukisemati.

En oikeasti ollut siitä sitä mieltä, etten voi sille mitään, jos lapsi potkii jonkun toisen penkkiä. Minähän selvitin, miten olin toiminut. Sille minä vaan en voi mitään, että tuon ikäinen lapsi unohtaa asian hyvin nopeasti. Kyllä sitä kärsivällisyyttä vaadin ihan yhtä lailla muiltakin julkiseen tilaan tulevilta kuin itseltäni.

Miten sinä sen kiljumisen hoidat? Tottakai se voi häiritä muitakin, mutta en koskaan ole sitäkään nähnyt, että tahallaan olisi kiljutettu lasta. Saati, että näkisin kiljuvia lapsia kuin äärimmäisen harvoin. Paheksuisin kovasti, jos joku olisi kiljuvasta lapsesta ja tämän vanhemmasta vielä jotakin muuta mieltä (kuin että kuuluu asiaan). Joku ikäraja toki (3v?), jos taas lähdetään mielikuvittelemaan, että yli 3 vuotiaita kiljukauloja joku jossain on tavannut.

Ja minä muistelin vielä kerran tarkkaan, josko muistaisin jonkun pennun riehuneen jossain. Mutta ei, en minä muistanut. Se muistikuva siitä vammaisesta tuli ja se oli paljon isompi lapsi. Alta parikymppisiä kiljuvia ja kovaan ääneen laulavia alkoholisoituneita neitoja muistan useamman tapauksen ja riehumista myös. Mutta lähinnä riehujan prototyyppi on ollut yleensä vähintään 30 vuotias humaltunut mies.

Yhteistyössä