Sossu tarjosi lahjapaketteja lapsille

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Nyt en tajua
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

Nyt en tajua

Vieras
Eli lyhyesti sanottuna, meillä on riitaisan eron vuoksi meneillään lastensuojelutarpeen selvitys. Molemmat vanhemmat hyvätuloisia työssäkäyviä, ja joulua vietetään vielä perheenä perinteisen kaavan mukaan.
Tänään sitten sossun täti soitti ja sanoi että heillä olisi täällä lapsille joulupaketit. Olin vähän että anteeksi kuinka? Niitä Joulupuu-keräyksen kautta saatuja, täti sanoi iloisena ja luetteli samaan hengenvetoon että mitä olisi tarjolla. Kieltäydyin ottamasta vastaan, koska olen itsekin ostanut ja vienyt lahjoja tuohon keräykseen, koska olen luullut että ne jaetaan oikeasti sellaisille lapsille, jotka eivät muuten saisi lahjoja...
Mitä ajatuksia herättää?

näin minäkin luulin.... ja vein monena jouluna joulupuu keräykseen paketin tai pari. Kunnes kuulin että eräs tuttu perhe oli saanut paketit ja tiedän että heillä menee taloudellisesti paremmin kuin meillä. Toki heillä sairas lapsi.
Sen jälkeen olen vienyt lahjoja + ruokakassin seurakuntaan.

Ilmeisesti niitä lahjoja tulee keräykseen niin paljon, että soittelevat kaikki asiakkaat läpi. Melkein tekisi mieli antaa juttuvinkki johonkin lehteen, mutta siinä on se riski että kukaan ei enää halua antaa mitään jos paljastuu että niitä jaetaan yleisesti.

• Tykkää
Reactions: Julmis
Ilmeisesti niitä lahjoja tulee keräykseen niin paljon, että soittelevat kaikki asiakkaat läpi. Melkein tekisi mieli antaa juttuvinkki johonkin lehteen, mutta siinä on se riski että kukaan ei enää halua antaa mitään jos paljastuu että niitä jaetaan yleisesti.

Täällä kirjoitinkin aikaisemmin siitä että Lahdessa oli jaettu 2700 pakettia yhteensä 535:lle lapselle eli paketteja tulee paljon enemmän kuin on lapsia. Minusta se on jotenki hassua, jos kaikille ei ole kohdetta. Voisiko sitä sitten vähän laajentaa niin että paketit lähtisi aiemmin ja isommalle alueelle?

Hiukan petetty olo tuli itsellekin tosta mutta eihän se toisaalta enää mulle kuulu mihin ne paketit päätyvät. Mutta jos on antanut keräykseen sillä ajatuksella ettei kukaan lapsi jäisi ilman joulupakettia ja sitten niitä jaetaan 5 per lapsi niin tulee hiukan huijattu olo.

no niin, voihan se olla, että alkaa jo tuntumaan hyvätuloisen perheen lapselta, kun saa 5 lahjaa jouluna. Kun lukee näitäkin keskusteluja täällä, niin 5 lahjaa on vielä aika vähän.

Meillekin on annettu kerran, kun hoidin pojan taksikuljetusasioita muutaman kuukauden sosiaalitoimiston ja vammaispalvelujen kautta (sosiaalitoimisto maksoi taksit, ja kelasta maksettiin sitten sosiaalitoimistolle).
Emme olleet siis toimeentulotukeen oikeutettuja, vaan tarvitsimme jonkun aikaa lainaa aina pari viikkoa kerrallaan.
Minullekin tuli silloin olo että tämä lahja kuuluisi jollekin toiselle lapselle. Hieno brion perässä vedettävä mäyräkoira oli, ja lapsi oli siitä toki onnellinen. 2 nuorinta oli siis mukana ja he saivat lahjat jotka siis avasivat siinä toimistolla.

Ei meille kukaan mitään antanut, vaikka molemmat olimme työttömiä ja toinen lapsi melkein vuoden sairaalassa ja leikkauksissa. Nojaa. En olis kyllä ottanutkaan, ihan hyvin sillä normirahalla pärjää.

Erosin miehestä joka oli väkivaltainen ja olemme lastensuojelun asiakkaita. Tulona kotihoidontuki. Mies vei suuren osan tavaroista, niin meidän yhteisistä kuin lapsenkin. Elämä on siis todella kitumista tällä hetkellä. Itse jopa kysyin noista lahjoista tai ruoka-avusta joulupöytään niin emme ole saaneet mitään. Onpa pettymys kuulla, että niitä tarjotaan niille jotka ovat mm työssä ja pystyvät ostamaan lapselle lahjoja/lahjan mutta meillä siihen ei ole varaa. Minun tytölle sitä ei kuitenkaan suotu :(

Mun mielestä tuo keräys pitäis laittaa boikottiin. Johan tässäkin ketjussa ilmeni että se joka olis tosissaan tarvinut apua, ei sitä saanut ja ne jotka pärjäis muutenkin, saavat :(
Itsekin olen saanut, kun olin eronnut yh, rankkaa oli kyllä mutta lahjat on ollut aina lapsille vara ostaa eikä meillä tyydytä pariin pakettiin vaan niitä tulee aina semmonen parikymmentä. No, olimme siis perhetyön alaisuudessa ja meille kiikutettiin parit lahjat per lapsi koska niitä kuulemma olisi muuten jäänyt ylimääräiseksi! Ei oltais siis oltu missään hädässä lahjojen suhteen ja kiitollisena ne tietysti otettiin vastaan mutta onko tää nyt se tarkoitus?! On kuitenkin niitä perheitä joissa ei todellakaan ole varaa ostaa paljon mitään ja ne sitä jää ilman pyytämisestä huolimatta, MIKSI?? Ja ne jotka ei edes pyydä eikä tarvi, saavat jopa kahdet lahjat kun tyrkytetään oikein???

Ja sit on perheitä joissa lapset saa hädintuskin kaksi lahjaa vaikka varaa olisikin. Eli ei tää nyt ihan toimi ja ne lahjoihin käytetyt varat voisi mieluummin laittaa niihin ruoka-avustuksiin koska ruoka se vasta kallista onkin!

Mä harkitsin tuota joulupuukeräystä tänä vuonna, mutta löysinkin sitten fb:n jouluapua-sivuston ja sitä kautta sain tarvittavaa apua lähetettyä suoraan ilman välikäsiä tarvitsevalle perheelle. Tuntui hyvältä systeemiltä ja käytän varmasti ensi vuonnakin :) Sinne voi lähettää hakemuksia jos tarvitsee, tai tarjota jotain.

Aika erikoisesti näköjään jakavat noita.. Me ollaan miehen kanssa edelleen opiskelijoita, eli aika pienellä rahalla ollaan. Lisäksi ollaan jouduttu käymään lapsen sydänvian takia paljon lääkärissä, raskas vuosi ollut myös. Soitin sosiaaliasemalle olisimmeko voineet saada jotain jouluavustusta, niin virkailija sanoi että ei voi luvata mitään ja ottaa yhteyttä, mutta eipä ole kuulunut.

[QUOTE="Ride";29358826]Erosin miehestä joka oli väkivaltainen ja olemme lastensuojelun asiakkaita. Tulona kotihoidontuki. Mies vei suuren osan tavaroista, niin meidän yhteisistä kuin lapsenkin. Elämä on siis todella kitumista tällä hetkellä. Itse jopa kysyin noista lahjoista tai ruoka-avusta joulupöytään niin emme ole saaneet mitään. Onpa pettymys kuulla, että niitä tarjotaan niille jotka ovat mm työssä ja pystyvät ostamaan lapselle lahjoja/lahjan mutta meillä siihen ei ole varaa. Minun tytölle sitä ei kuitenkaan suotu :([/QUOTE]

Joulupuu keräykseen kannattaa tilanteessasi ottaa yhteyttä suoraan MLL ja ajallaan, jos se on jo mennyt niin pahapa sitä on nimiä lisätä. MLL jakaa myös kauppaan lahjakortteja joillakin paikkakunnilla.

Siis öööö. Jonkun tekisi mieli antaa lehteen jutun aihe kun lapset saavat hyväntekeväisyyden kautta useamman lahjan??? Siis minustahan se on vaan hyvä asia että ihmiset lahjoittavat ja hyvä sekin että avun tarvitsijoita on sitten vähemmän kun lahjoja.

Itse en ole koskaan kuulunut tuollaisen avun piiriin ja tietenkin on tylsää jos hyväosaiset sitten ottavat paketteja vastaan. Minusta tuo on sitten ihan ihmisen moraalista kiinni ja itse olisin toiminut niinkuin ap.

Joulupuu -keräys on aika hajanainen tempaus ja eri paikkakunnilla hoidettu eri tavoilla. Järjestävät tahotkin ilmeisesti vaihtelee, täällä se on nuorkauppakamari ja kohteena lastensuojelun asiakkaat. Eihän kaikki lastensuojelun asiakkaat ole köyhiä, mutta veikkaisin että valtaosa on pienituloisia ja toisaalta osalla lapsista ei mitään elämään osallistuvia vanhempia edes ole. Lahjoja on ainakin aiempina vuosina kertynyt täällä huomattavasti vähemmän kuin lastensuojelun asiakkaina on lapsia, joten ei niitä pitäisi ylimääräisiä rikkaille jaettavaksi olla.

Aloituksessa ei siis paljastunut mitään yllättävää minulle, en uskokaan että keräyksen järjestäjät voisi tietää perheiden taloudellista tilannetta ja siten todellista tarvetta tällaiselle avulle. Kohderyhmä on minusta kuitenkin oikea ja varmasti useimmat paketeista kieltäytyy, jos lapset saa muutenkin lahjoja yllin kyllin.

Mutta joo, toivottavasti ensi vuonna saisivat järjestettyä tämän valtakunnallisesti koorninoiden. Ja vaikka niin, että ennalta pyydettäisiin hakemuksia tuen tarpeessa olevilta perheiltä. Lisäksi tietty huostaanotetuille lapsille paketit, vaikka heille vanhemmat niitä varmaan harvoin hakisi.

• Tykkää
Reactions: Julmis ja chef
Tuo olisiki hieno juttu, jos keräys koordinoitaisiin valtakunnallisesti ja ne todelliset avuntarvitsijat olisi tiedossa hyvissä ajoin. En toki voi tietää omaakaan tilannettani vuoden päähän, voihan olla, että ylpeys käy lankeemuksen edellä.

Pari vuotta sitten olisi todella ollut tarve avulle mutta mistään ei apua tippunut. Joka paikassa vaan ei oota ja ilmoitellaan jos tulee jotain... koskaan ei mitän kuulunut. Hyvätuloinen tuttavaperhe saikin sitten runsain mitoin lahjoja, saivat enemmän kuin yleensä koska niitä kuulemma muuten olisi jäänyt jakamatta :O

Eihän se hyvätuloisuus takaa sitä että muksut lahjoja saisi, joten siinä mielessä pelkkä lastensuojeluasiakkuus jakamisen perusteena ei ole niin huono? Niinkuin joku sanoikin, se on sitten ihan ihmisten moraalista kiinni ottaako vastaan vaikka tietää ettei tarvitse.

Eli lyhyesti sanottuna, meillä on riitaisan eron vuoksi meneillään lastensuojelutarpeen selvitys. Molemmat vanhemmat hyvätuloisia työssäkäyviä, ja joulua vietetään vielä perheenä perinteisen kaavan mukaan.
Tänään sitten sossun täti soitti ja sanoi että heillä olisi täällä lapsille joulupaketit. Olin vähän että anteeksi kuinka? Niitä Joulupuu-keräyksen kautta saatuja, täti sanoi iloisena ja luetteli samaan hengenvetoon että mitä olisi tarjolla. Kieltäydyin ottamasta vastaan, koska olen itsekin ostanut ja vienyt lahjoja tuohon keräykseen, koska olen luullut että ne jaetaan oikeasti sellaisille lapsille, jotka eivät muuten saisi lahjoja...
Mitä ajatuksia herättää?

En ymmärrä, sinua ja teitä. LastensuojeluTARVE ehkä, lapsia pitää siis suojella?? ja te olette muka niin hyvätuloisia että se kuittaa kaiken muun.

Alkuperäinen kirjoittaja riiviöiden äiti;29358618:
Meillekin on annettu kerran, kun hoidin pojan taksikuljetusasioita muutaman kuukauden sosiaalitoimiston ja vammaispalvelujen kautta (sosiaalitoimisto maksoi taksit, ja kelasta maksettiin sitten sosiaalitoimistolle).
Emme olleet siis toimeentulotukeen oikeutettuja, vaan tarvitsimme jonkun aikaa lainaa aina pari viikkoa kerrallaan.
Minullekin tuli silloin olo että tämä lahja kuuluisi jollekin toiselle lapselle. Hieno brion perässä vedettävä mäyräkoira oli, ja lapsi oli siitä toki onnellinen. 2 nuorinta oli siis mukana ja he saivat lahjat jotka siis avasivat siinä toimistolla.

ässä toinen "ei me mitään huonojaoltu mutta vähän vaan rahattomia..." . Teidän ongelma taitaa olla todellisuuden kieltäminen. Jos mulla ei olis rahaa, niin pankista saisin lainaa :) Mikset sä saanut?

Toisaalta, jos joku haluaa ostaa lahjan niin onko se niin kamalaa, jos sen saa sellainen lapsi, joka ehkä olis voinut saada lahjoja muutenkin? Olettaen, että eniten tarvitsevat saa ensin ja muut sitten, jos niitä on "ylimääräisiä"?

Jouluiloa jollekin lapselle, anyways.

Se meidän ls-asiakkuus ja hyvätuloisuus on kaksi eri asiaa. Mutta itse olin tosiaan kuvitellut että nämä lahjat on tarkoitettu lähinnä toimeentulotuen saajille. Siksi yllätti ja hämmensi kun niitä meille tarjottiin.