Onko teillä samanlaisia kokemuksia ranskasta/pariisista?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kokemuskianhakeva
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kokemuskianhakeva

Vieras
Olen nyt suunnitellut, että lähettäis kaupunkilomalle pariisiin. Matkainto tuntuu vaan laskevan kun lukee muiden kokemuksia kyseisestä paikasta: kukaan ei puhu englantia, ei lentökentällä, kahviloissa, kaupoissa, kaikki opastukset on ranskaksi tai huonosti laitettuna englannilla… ei oikein riitä se että kuuluisia nähtävyyksiä on jos mikään muu ei toimi. Onko teillä samanlaisia kokemuksia pariisista/ranskasta ylipäätään? Saattaa kohde vaihtua jos noin on, kyseessä olisi ensimmäinen omatoiminen loma :/

Ei ole ollenkaan tuollaiset kokemukset. Olen matkaillut paljon, viikkokausia ympäri Ranskaa enkä itse puhu ranskaa muutamaa sanaa enempää. Aina olen hyvin pärjännyt, tullut ymmärretyksi ja saanut ystävällistä kohtelua osakseni.

On kiva kuulla jotain positiivistakin! :)
Onko teistä miten helppo tai vaikea tuo Charles de Gaullen kenttä? Iso ainakin on? Ja onko miten helppo ostaa ne liput siihen RER-junaan (?)

Lentokenttä on iso ja eri terminaalit on tosiaan eri rakennuksissa. Kannattaa varata aikaa siirtymiseen ja kysyä apua! Englannillakin pärjää, mutta jos osaat sanoa kiitos ja hyvää päivää ranskaksi, ilahtuvat. Junalippujen ostaminen onnistuu hyvin, kunhan vain tietää tarkkaan mihin junaan on lippua hankkimassa. Eri hinnat eri vyöhykkeille.

En kyllä suosittele Pariisia... Strasbourg on PALJON kauniimpi kaupunki. (Eikä siinä Eiffelissäkään mitään ihmeellistä ole... Pitkät jonot ja kallista krääsää myyvät tyhmille turisteille.)

Alkuperäinen kirjoittaja Näin;29417490:
Ranskassa on huono ja ylimielinen palvelu eikä englantia oikein puhuta. Kun eivät halua. Mutta hyvin pärjää silti.

Höpö höpö. Puhun kohtalaisen hyvää ranskaa, mutta kun näytän ranskalaisten silmin ulkomaalaiselta, siis pohjoismaiselta, on minulle jo yli kymmenen vuoden ajan aina puhuttu englantia ja vaihdettu ranskaan vasta kun olen jatkanut bonjouria pidemmälle ranskaksi. Kyllä Pariisissa pärjää englannillakin, ja elekielellä loput. Asenne ratkaisee.

Sanaakaan en ranskaa osaa, mutta olen pärjännyt. Ranskalaiset ystävällisiä, vaikka eivät aina englantia osaakaan. Olemme saaneet siitä huolimatta eri puolilla Ranskaa hyvää palvelua aina. Ihme kyllä asiat hoituvat, vaikka toinen puhuu englantia ja toinen ranskaa.

Eiffel-tornissa käyminen on ollu koko elämän haaveena :) muutenkin Pariisi iskee mulle enemmän kun esim. Lontoo :) Nizzaakin mietittiin mutta pariisissa enemmän nähtävää.

Eiffel-tornissa käyminen on ollu koko elämän haaveena :) muutenkin Pariisi iskee mulle enemmän kun esim. Lontoo :) Nizzaakin mietittiin mutta pariisissa enemmän nähtävää.

Kaikki mainitsemasi kaupungit täysiä kymppejä. Nizzan lähellä lumoavan kauniita paikkoja. Rivieran alueella helppo matkustaa julkisilla ja kaikki matkat maksavat vain euron kaupungista kaupunkiin. Eurolla siis näkee paljon.

Oon ollut omatoimimatkalla Pariisissa vuosina 2011 ja 2013. Rakastan sitä kaupunkia. Olin varautunut siihen, että kaupunki olisi kallis, epäsiisti ja töykeä, mutta meille se oli kaikkea muuta. Hiukan kun meni sivukaduille niin illallisen sai 10-15 eurolla. Lounasviinitarjouksilla viinilasillinen 2,5-5e, samppanja 6-12e lasi. Leipomopuodeissa aamupala 2-4e (teetä, mehua, paahtoleipää, croissantia). Puistojen patonkikioskit olivat myös edullisia, tarjoilut tuoreita ja herkullisia, ja oli ihana istua puistossa ja lounastaa siellä :)

Itse tervehdin aina ranskaksi ja kysyin ''parle vous anglais'' tönkköranskallani eli ''puhutteko englantia'', ja aina puhuivat, joka puolella :) Monessa paikassa ruokalistat vain ranskaksi, kannattaa hiukan katsella ettei tilaa ainakaan mitään kauheuksia :D

Meille yllätys oli myös se, että useimpiin kohteisiin (Versaillesin linna, Louvre, Les Invalides, Musee du Historie Naturale, Musee d'orsay, Pompadour-museo yms.) olivat sellaisia, että sinne pääsi alle 26-vuotias euroopan kansalainen ilmaiseksi. Muutenkaan museoiden pääsymaksut eivät päätä huimaa.

Pariisissa kannattaa kulkea metrolla: se on helppo ja halpa tapa liikkua. Metro on paljon simppelimpi kuin esim. Lontoossa ja ei tarvinnut pelätä joutuvansa eksyksiin, koska metroasemia oli niin tiiiviisti ja aina kun löysi metroaseman, tiesi miten päästä tutuille paikoille.

Täksi kevääksi taas suunnitteilla matka Pariisiin. Meillä on vielä näkemättä Moulin Rougen kabaree, katakombit ja kirppareillakin ajattelimme ystävättäreni kanssa käydä enemmän (ranskaksi marx et pucees) oli meinaan ''hiukan'' erilainen tunnelma kuin suomen kirppiksillä. Myös La Valleessa eli siellä alennusmyyntikylässä haluaisin käydä.

Oon ollut omatoimimatkalla Pariisissa vuosina 2011 ja 2013. Rakastan sitä kaupunkia. Olin varautunut siihen, että kaupunki olisi kallis, epäsiisti ja töykeä, mutta meille se oli kaikkea muuta. Hiukan kun meni sivukaduille niin illallisen sai 10-15 eurolla. Lounasviinitarjouksilla viinilasillinen 2,5-5e, samppanja 6-12e lasi. Leipomopuodeissa aamupala 2-4e (teetä, mehua, paahtoleipää, croissantia). Puistojen patonkikioskit olivat myös edullisia, tarjoilut tuoreita ja herkullisia, ja oli ihana istua puistossa ja lounastaa siellä :)

Itse tervehdin aina ranskaksi ja kysyin ''parle vous anglais'' tönkköranskallani eli ''puhutteko englantia'', ja aina puhuivat, joka puolella :) Monessa paikassa ruokalistat vain ranskaksi, kannattaa hiukan katsella ettei tilaa ainakaan mitään kauheuksia :D

Meille yllätys oli myös se, että useimpiin kohteisiin (Versaillesin linna, Louvre, Les Invalides, Musee du Historie Naturale, Musee d'orsay, Pompadour-museo yms.) olivat sellaisia, että sinne pääsi alle 26-vuotias euroopan kansalainen ilmaiseksi. Muutenkaan museoiden pääsymaksut eivät päätä huimaa.

Pariisissa kannattaa kulkea metrolla: se on helppo ja halpa tapa liikkua. Metro on paljon simppelimpi kuin esim. Lontoossa ja ei tarvinnut pelätä joutuvansa eksyksiin, koska metroasemia oli niin tiiiviisti ja aina kun löysi metroaseman, tiesi miten päästä tutuille paikoille.

Täksi kevääksi taas suunnitteilla matka Pariisiin. Meillä on vielä näkemättä Moulin Rougen kabaree, katakombit ja kirppareillakin ajattelimme ystävättäreni kanssa käydä enemmän (ranskaksi marx et pucees) oli meinaan ''hiukan'' erilainen tunnelma kuin suomen kirppiksillä. Myös La Valleessa eli siellä alennusmyyntikylässä haluaisin käydä.
Tämä totta, elämä on edullisempaa Ranskassa kuin Suomessa. Olen viettänyt kesäisin pidempiä aikoja siellä. Ruoka maksaa kaupassa vähemmän ja tarjontaa on isoissa kaupoissa valtavasti. Markkinoilta saa maukkaita tuotteita ja hinta puolet Suomen tasosta. Sää hellii ja maisemat kauniit. Suomi on melko rupinen maa Ranskaan verrattuna.

pariisi on ihana kaupunki, älä anna hapannaamojen lannistaa itseäsi. Ota mukaan positiivinen asenne, tervehdi ystävällisesti ennen kuin kysyt neuvoa tms.
CDG on hiukka sekava, mutta kyllä siellä normaali ihminen pärjää. RER lippu ostetaan automaatista ja sellä on usein jonoa joten voi kysyä muilta turisteilta neuvoa ja seurata edellistä joka ostaa lippua. Meidän suurin ongelma oli viime kerralla muistaakseni kolikkojen puute kun luottokorttimasiinat ei toimineet.
Olen käynyt Pariisissa ja Ranskassa kymmeniä kertoja, puhun vähän ranskaa, usein puhe kääntyy kuitenkin englanniksi. Aikoinaan äitini kanssa kun olin hän ihmetteli miten hyvää palvelua saimme. Bon voýage!

Suosittelen, mene vaan, vaikka mulla onkin kokemuksia varsin sekavasta kaupungista, josta silti tykkäsin. Ei se lentokenttä mikään sekava ollut vaan sen maan ne käytännöt - eikä kyllä ollut museot halpoja, ihan vaan mun mittakaavalla sanon näin. Opasteet on ranskaksi melkein joka paikassa (siis esim metrotunneleissa, kaupoissa jne) mutta äkkiä sä ne opit. Kysy neuvoa nuorilta, ne osaa englantia. Ota sanakirja , kartta ja metrokartta laukkuun.

kyllä se Louvre, Eiffel ym oli mulle ainakin iso ´kokemus, meen varmaan toistekin, varsinkin Louvreen kun ei siellä kerralla ehtinyt paljoa näkeen :)

Luin just kirjan "Kuinka kasvattaa bebe" siinä sanotaan että turistit saa huonoa palvelua kun eivät sano bonjour kun menevät ravintolaan, kauppaan, lipunostoon ym, se on erittäin huonotapaista siis!

Pariisi on todella ihana paikka ja todellakaan kukaan ei ollut epäystävällinen tai kielitaidoton! Nähtävyyksiä riittää ja ne yllättivät positiivisesti. Kannattaa käydä myös niissä ei niin perusnähtävyyksissä, jos vaan aikaa riittää (mm. katakombeissa!) Liikkuminen oli todella helppoa ja metrolla pääsee tosi hyvin liikkumaan. Menisin taas uudestaan milloin vaan!! Kaupunginosista kannattaa tutustua Montmartreen. Siellä majoituimme viimeeksi ja se on sellaista ihanaa tunnelmallista ja aitoa taiteilijoiden kaupunginosaa :)

Kyllä ne ranskalaiset englantia osaavat puhua, mutta eivät yleensä halua. Kannattaa kuulemma puhua vähän ranskalaisittain englantia ja pistää väliin jotain ranskaa jos osaa. Ja muistaa sanoa hei ja muut perusrepliikit ranskaksi. Helppo sellaiset perus lauseet opetella, niin saat ystävällisempää kohtelua.

Pariisi on ihana ja pariisilaisten kanssa tulee kyllä toimeen englannillakin, eivätpä nuo kileitaidottomat jenkit sinne muuten matkustaisi. :) Viidennen kaupunginosan latinalaiskortteleissa on loistavia ruokapaikkoja ja halpaa ruokaa (Sorbonnen yliopiston lähellä, joen "toisella" puolella) sekä mm. jos antikvariaatit kiinnostavat, mielenkiintoinen iso antikvariaatti Shakespeare & Company. Ja kulkea kannatta tosiaan metrolla, on halpa ja helppo kulkuväline. :) Ja lisäksi vinkkinä se, että ei kannata suunnitella liikaa ohjelmaa matkalle, koska Pariisia kannattaa vaan fiilistellä!

Pariisi on ihana, mutta myös suurkaupunki johon mahtuu vähemmän ihania puolia.
Aina silti valmis lähtemään sinne uudestaan! Ja siitä ystävällisyydestä; paremmin siellä on palvelua saanut kuin Helsingissä.

Yhteistyössä