Oon ollut omatoimimatkalla Pariisissa vuosina 2011 ja 2013. Rakastan sitä kaupunkia. Olin varautunut siihen, että kaupunki olisi kallis, epäsiisti ja töykeä, mutta meille se oli kaikkea muuta. Hiukan kun meni sivukaduille niin illallisen sai 10-15 eurolla. Lounasviinitarjouksilla viinilasillinen 2,5-5e, samppanja 6-12e lasi. Leipomopuodeissa aamupala 2-4e (teetä, mehua, paahtoleipää, croissantia). Puistojen patonkikioskit olivat myös edullisia, tarjoilut tuoreita ja herkullisia, ja oli ihana istua puistossa ja lounastaa siellä
Itse tervehdin aina ranskaksi ja kysyin ''parle vous anglais'' tönkköranskallani eli ''puhutteko englantia'', ja aina puhuivat, joka puolella

Monessa paikassa ruokalistat vain ranskaksi, kannattaa hiukan katsella ettei tilaa ainakaan mitään kauheuksia
Meille yllätys oli myös se, että useimpiin kohteisiin (Versaillesin linna, Louvre, Les Invalides, Musee du Historie Naturale, Musee d'orsay, Pompadour-museo yms.) olivat sellaisia, että sinne pääsi alle 26-vuotias euroopan kansalainen ilmaiseksi. Muutenkaan museoiden pääsymaksut eivät päätä huimaa.
Pariisissa kannattaa kulkea metrolla: se on helppo ja halpa tapa liikkua. Metro on paljon simppelimpi kuin esim. Lontoossa ja ei tarvinnut pelätä joutuvansa eksyksiin, koska metroasemia oli niin tiiiviisti ja aina kun löysi metroaseman, tiesi miten päästä tutuille paikoille.
Täksi kevääksi taas suunnitteilla matka Pariisiin. Meillä on vielä näkemättä Moulin Rougen kabaree, katakombit ja kirppareillakin ajattelimme ystävättäreni kanssa käydä enemmän (ranskaksi marx et pucees) oli meinaan ''hiukan'' erilainen tunnelma kuin suomen kirppiksillä. Myös La Valleessa eli siellä alennusmyyntikylässä haluaisin käydä.