Pesettekö multaiset perunat ennen keittämistä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Galluppia
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
G

Galluppia

Vieras
Miten on, kun keitätte perunoita, niin pesettekö multaiset perunat ennen kattilaan laittoa? Itselleni ei tulisi mieleenkään keittää niitä pesemättä. Tai no, itse höyrystän, kun niin on terveellisempää, mutta pestyinä. Yleensä potut syödäänkin meillä kuorineen.

En edes osta multaisia perunoita. Miksi maksaa mullasta, kun sitä ei kuitenkaan syödä. Pestessä multa menee viemäriin tukkien sen aivan turhaan. Jotkut syöttävät perunankuoret sioille, jotkut syövät sianruokaa.

Miten on, kun keitätte perunoita, niin pesettekö multaiset perunat ennen kattilaan laittoa? Itselleni ei tulisi mieleenkään keittää niitä pesemättä. Tai no, itse höyrystän, kun niin on terveellisempää, mutta pestyinä. Yleensä potut syödäänkin meillä kuorineen.

millä tavalla perunoiden höyrystäminen tekee siitä terveellisemmän kun keittämällä kypsyneet.

Ostan vain pestyjä perunoita.
Multaperunat säilyy paremmin joten jos perunoita käyttää vain harvoin/säilyttää pitkään niin kannattaa suosia multaperunoita.

en pese. Minusta on kivaa kun ne porisee siellä multaisessa vedessä. Keitämkim usein niitä niin kauan että ne hajoaa sinne veteen tai kuori ainakin halkeilee. Multaa, nam!

eiku...

[QUOTE="susu";29448718]millä tavalla perunoiden höyrystäminen tekee siitä terveellisemmän kun keittämällä kypsyneet.[/QUOTE]

Keitinveteen liukenee c-vitamiinia, näin minulle on ainakin opetettu.
Sama juttu pätee kaikkiin juureksiin ja vihanneksiin.

[QUOTE="höh";29448618]En edes osta multaisia perunoita. Miksi maksaa mullasta, kun sitä ei kuitenkaan syödä. Pestessä multa menee viemäriin tukkien sen aivan turhaan. Jotkut syöttävät perunankuoret sioille, jotkut syövät sianruokaa.[/QUOTE]

Tämä on se pääsyy miksi en multaisia perunoita ostele. Muuten taas ei niin haittaisi jynssäillä pottusia.

Multaiset potut säilyvät paremmin, niissä on ohkaisempi kuorikin. Eivät ala vihertämään niin helposti, toki ei puhtaatkaan kunhan niitä pitää pimeässä.
Tottakai ne mullat pestään ensin pois!
Omituisia ap kyselee nyt :)

Mä pesen kyllä myös ei-niin-multaiset perunat myös ennen höyryttämistä/keittämistä. Onhan se nyt mukavampaa, ettei siellä keitinvedessä sitten lillu kaikenlaista möhnää ja töhnää. :-(

Tän palstan mukaan eikö tu oo turhaa hygieniahössötystä, neuroottista suorastaan. Mitä niitä pesemään tai keittämään (keitettäessä ne vitskutkin on siellä vedessä tai sit kandee ruoalla juoda ruokajuomana tämä keitinvesi ehdottomasti).
Helpompaa ja lisää vastustuskykyä kun syö sellasenaan, raakana ja multasena. Raakaruokaa ja varmasti tuoretta.

Yhteistyössä