Laihtua pitäisi, mutta vauva vie voimat! Mitä tekisin?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "pullero"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

"pullero"

Vieras
Niin , yli paino noin 20 kiloa, olo tukala ja väsynyt. Vauvakin tuntuu olevan vaativa. Mikä tekisin että saisin painoa putoamaan? Nyt ei auta, että mene salille ja syö vähemmän.

Se sali kun ei tässä nyt ole mahdollinen vaihtoehto. Onko mitään ideoita miten edetä kotona pienin askelin? Vaikka kilo kuukaudessa kunhan vähenee. Yks kamu sanoi että vaihtamalla yhden aterian nutriletin pirtelöön saisi tuloksia. Onko tällaisesta kokemuksia kellään? Nyt kaikki ideat jotka saisivat tämän väsyneen äidin painon putoamaan ovat tervetulleita. Kiitos.

no ennen raskautta painoin 82 kiloa ja nyt kun raskaus on ohi , niin vaaka pysähtyi 90 kiloon. Eli ei mikään tunnu enää lihottavan, mutta ei myöskään laihduttavan.

Et sä tarvitse salia laihtumiseen, eli sitä et nyt voi käyttää tekosyynä ylipainoon. Kaikki lähtee terveellisestä ja kohtuullisesta ruokavaliosta, johon et myöskään mitään nutriletteja tarvitse. Ylimääräiset sokerit ja valkoiset jauhot kokonaan pois, samoin leivän jättäisin vallan koska se lihottaa monia (kuvitellaan, että ruisleivän mättäminen olisi ihmiselle terveellistä ja välttämätöntä tms. soopaa). Syö n. 3h välein, siinä välissä EI MITÄÄN. Lautaselle paljon kasviksia, joka aterialla myös jotain proteiininlähdettä, mutta kohtuullisesti hiilihydraatteja.

Vauvan kanssa voit harrastaa tietysti vaunulenkkejä ja vauvan nukkuessa voi tehdä muutakin kuin maata sohvalla.

Imetätkö?jos kyllä niin ei kannata ainakaan kaloreita ihan minimiin vetää....niinkun edellinen kirjoittaja sanoi, säännöllinen ruokarytmi, kiinnitä huomiota siihen mitä syöt, vaikka puolen tunnin vaunulenkki päivittäin ja muista myös nukkua!! Univajekin lihottaa....

[QUOTE="Pullukka";29451648]Imetätkö?jos kyllä niin ei kannata ainakaan kaloreita ihan minimiin vetää....niinkun edellinen kirjoittaja sanoi, säännöllinen ruokarytmi, kiinnitä huomiota siihen mitä syöt, vaikka puolen tunnin vaunulenkki päivittäin ja muista myös nukkua!! Univajekin lihottaa....[/QUOTE]

En imetys oli tosi hankalaa, vauvan lyhyen kielen takia. 4 kk osittaisimetystä ja sitten vauva siirtyi korvikkeisiin. Minulla on säännöllinen ruokarytmi. Jooh toi nukkuminen. Siis alkaa itkettää kun siitä edes puhutaan. Mä nukun todella vähän ja huonosti. Vauva viuhtoo ja venkoilee kaiket yöt. Mä herään joka aamu sellaiseen krapulamaiseen oloon. Pumppu hakkaa ja ensimmäiset pari tuntia koitan vaan palautua yöstä ja väsymyksestä. Nukun suht hyvin eli ehkä 6 tuntia yhteen menoon kerran viikossa ja se on yleensä la-su välinen yö kun mies on vapailla ja se vahtaa hiukka enempi tuota pientä yö kukkujaa. Muutoin yöt kyllä menee ihan persielleen.

Jooh tiedän edes puolituntia päivässä olisi tosi jees.

• Tykkää
Reactions: Echo
Painat liikaa koska syöt liikaa. Ei sinun tarvitse tehdä mitään muuta kuin syöt vähemmän. Siis laihtuaksesi sinun peräti pitää tehdä vähemmän kuin nyt.

[QUOTE="Liisi";29451632]Et sä tarvitse salia laihtumiseen, eli sitä et nyt voi käyttää tekosyynä ylipainoon. Kaikki lähtee terveellisestä ja kohtuullisesta ruokavaliosta, johon et myöskään mitään nutriletteja tarvitse. Ylimääräiset sokerit ja valkoiset jauhot kokonaan pois, samoin leivän jättäisin vallan koska se lihottaa monia (kuvitellaan, että ruisleivän mättäminen olisi ihmiselle terveellistä ja välttämätöntä tms. soopaa). Syö n. 3h välein, siinä välissä EI MITÄÄN. Lautaselle paljon kasviksia, joka aterialla myös jotain proteiininlähdettä, mutta kohtuullisesti hiilihydraatteja.

Vauvan kanssa voit harrastaa tietysti vaunulenkkejä ja vauvan nukkuessa voi tehdä muutakin kuin maata sohvalla.[/QUOTE]

En oo syöny sokeria siis mitään herkkuja nyt sitten joulunjälkeen . Joulunakin söin kohtuudella. Valkoiset jauhot on pannassa ollut pitkään. Syön aamulla yleensä pienen annoksen puuroa jossa raejuustoa tai sitten reissumies siivun rehuilla ja kananmunalla. Lounaalla kuten esim nyt. Syön 175 grammaa aurinkosalaattia, 100 grammaa raejuustoa, 80 grammaa tonnikalaa ja 2kpl hapankoppuja sipauksella rasvaa. Välipalaksi kahvi ja klementiini. Päivällinen on lautasmallin mukainen ja erityisesti kiinnitän huomiota annoskokoon. Illalla pienesti. Eilen illalla tosin poikkeuksellisesti söin pienen annoksen 3 leseen puuroa. yleensä syön rehuja, pari hapankorppua ja teetä ilman makeutusta.

Minä lähtisin liikkeelle ihan ruokapäiväkirjasta. Sinun kannattaisi merkitä esimerkiksi Kiloklubin ruokapäiväkirjaan kunkin päivän syömiset ihan rehellisesti, jotta näkisit, kuinka paljon energiaa ruoasta saat, ja minkä laatuista syömäsi ravinto on. On turha uskotella itselleen, että syö vähemmän kuin kuluttaa, mikäli paino ei yksinkertaisesti putoa.

[QUOTE="kaj";29451697] On turha uskotella itselleen, että syö vähemmän kuin kuluttaa, mikäli paino ei yksinkertaisesti putoa.[/QUOTE]

Juurikin tätä samaa olin alkamassa kirjoittaa. Kaikki energia sinne elimistöön tulee vain ja ainoastaan suun kautta. Muun väittäminen on pelkkää itsensä huijaamista.

• Tykkää
Reactions: chef
Siis mitkä voimat se vauva vie? Jos jaksat syödä enemmän, kuin mitä kulutat, niin ei se ainakaan voimaa kädestä vie, kun jaksat lapata ruokaa suuhun yli tarpeiden :D

Mullakin on pieni vauva (4kk) ja laihdutan. En liiku LAINKAAN, mutta laihdun silti. Mitään muuta en ole tehnyt, kuin syönyt vain vähemmän. Karsin ruokavaliosta kokonaan leivän ja kaikki herkut, mutta muutoin syön ihan sitä samaa ruokaa, kuin muukin perhe. Juuri tyhjensin lautasellisen täysjyvämakaroonia, bolognesekastiketta ja kasviksia. Nam!

Ehkä maailman tyhmin tekosyy on vauva, tai lapset ylipäätään. Laihtuminen kun ei TODELLAKAAN vaadi liikkumista, vaan laihtumaan pystyy ihan vaan pelkällä ruokavalion muuttamisella.

Siis mitkä voimat se vauva vie? Jos jaksat syödä enemmän, kuin mitä kulutat, niin ei se ainakaan voimaa kädestä vie, kun jaksat lapata ruokaa suuhun yli tarpeiden :D

Mullakin on pieni vauva (4kk) ja laihdutan. En liiku LAINKAAN, mutta laihdun silti. Mitään muuta en ole tehnyt, kuin syönyt vain vähemmän. Karsin ruokavaliosta kokonaan leivän ja kaikki herkut, mutta muutoin syön ihan sitä samaa ruokaa, kuin muukin perhe. Juuri tyhjensin lautasellisen täysjyvämakaroonia, bolognesekastiketta ja kasviksia. Nam!

Ehkä maailman tyhmin tekosyy on vauva, tai lapset ylipäätään. Laihtuminen kun ei TODELLAKAAN vaadi liikkumista, vaan laihtumaan pystyy ihan vaan pelkällä ruokavalion muuttamisella.

Pystyy joo, mutta ei siitä liikunnasta kyllä haittaakaan ole. Jo pelkkä yleiskunnon kohentuminenkin kun auttaa painonhallinnassa.

Muutenkin tätä yli- ja alipainotematiikkaa kannattaisi tarkastella pikemminkin kokonaiselämäntavan ja painonhallinnan kannalta, kuin erilaisten laihdutuskuurien ja kaloreiden laskemisen kautta.

Alkuperäinen kirjoittaja Isämies;29451745:
Pystyy joo, mutta ei siitä liikunnasta kyllä haittaakaan ole. Jo pelkkä yleiskunnon kohentuminenkin kun auttaa painonhallinnassa.

Muutenkin tätä yli- ja alipainotematiikkaa kannattaisi tarkastella pikemminkin kokonaiselämäntavan ja painonhallinnan kannalta, kuin erilaisten laihdutuskuurien ja kaloreiden laskemisen kautta.

Näin.

Minullakin 4kk ikäinen lapsi ja en todellakaan liiku, pieniä vaunulenkkejä silloin tällöin satunnaisesti. Mutta kumma kyllä kun kaikki ne raskauskilot (20..) on jo lähtenyt, en edes imetä enää. Syön oikeasti vähemmän kuin kulutan, sillä se lähtee. Nyt lopetin vielä sokerin syönnin (aiemmin meni päivittäin pulla yms..) joten odotan lisää tuloksia. Mulla taitaa lähinnä olla ratkaisuna se, että en syö kahta lämmintä ateriaa päivässä. Korvaan päivällisen esimerkiksi maitorahkalla tai juurikin tuolla puuro-raejuusto kombilla.

Ja olen itsekin väsynyt, 3kk pelkkää koliikki-itkua aamusta iltaan ja edelleen täällä heräillään 4-6 kertaa yössä. Päivisin nukutaan 30 min pätkiä, mutta kyllä mulla silti paino putoaa, ennemminkin olen liian väsynyt syömään kun kerrankin saa istahtaa päivässä hetkeksi.

http://ellit.fi/liikunta-ja-terveys/ravinto-ja-laihdutus/9-x-vauhtia-aineenvaihduntaan

Hei tässä olisi pari vinkkiä sinulle. Ja tähän ketjuun vastanneet paukapäät voivat tämän myös lukea. Törkeä väsymys pistää kehon ihan sekaisin. Itse vuoroduunia tehneenä tiedän sen. Veikkaan että olet väsymyksen kierteessä. Ja se jos mikä saa kehon pitämään tiukasti kiinni rasvoista, vaikka kuinka olisi tiukalla dietillä.

Nyt tehdään niin, että noudatat jo hyvin ruokarytmiä, Loistavaa! Syö hyvin, mutta tiedostaen mitä syöt ja minkä verran syöt. Iltaisin kun miehesi palaa töistä, syökää päivällinen ja tämän jälkeen ojennat lapsen isälleen. Puet päälle ja lähdet reippaalle 30 min lenkille. Vartti tehokasta lenkkiä ihan minne vaan ilman suuntaan pois kotiosoitteesta ja sitten vartti ripeää lenkkiä takaisin. Toimi näin ensimmäiset pari viikkoa. Tämän jälkeen nosta aikaa 45 min ja sitten pari viikon päästä tuntiin.

Kylmässä tehty reipas kävely kuluttaa enemmän ja olet poissa kotoa , mieli virkistyy ja mies saa kokea ihanaa aikaa lapsen/lapsien kanssa ;)

Iltaisin mene ajoissa nukkumaan. Jos et nukahda unelmoi tai vain pötköttele, anna itsellesi lupa vain olla. Luulen meinaan että olet ylisuorittaja. Joka ei nuku päivällä vaikka vauva nukkuisikin. Ja sitten vauva valvottaa vielä öisinkin.
Eikä siinäkään ole mitään vikaa vaikka ottaisit aamupäivällä pikkutirsat vauvan kanssa. Joskushan sitä on ihmisen levättävä. Koska muuten keho stressaantuu ja lisämunuaiset alkavat tuottaa stressihormonia nimeltä kortisoli ja sitten se keho on ihan sekaisin että mitä sen pitäisi tehdä.

Joten lepää, liiku ja nauti hyvästä ruuasta. Ja P.S. Saa se isäkin joskus yöllä valvoa. Mene sinä vaikka sohvalle nukkumaan. Äideilläkin on oikeus lepoon.

Ei laihtuminen voimia vaadi. Pienennät vain annoskokoja ja syöt terveellisemmin. Sinun ei siis tarvitse tehdä mitään ylimääräistä siihen, mitä olet tähänkin asti tehnyt. Päinvastoin olosi tulee energisemmäksi, kunhan alat syödä oikein. Riittävän usein (3 h välein) ja pieniä annoksia.

Ilmeisesti vauva nukkuu vieressäsi, kun kerta häiritsee nukkumistasi. Siihen on niinkin helppo ratkaisu kuin omaan sänkyyn siirtäminen.

Aina löytyy tekosyitä sille, ettei tarvitsisi laihduttaa. Kiire, työt, lapset, väsymys, geenit jne.

Vauva vaunuihin ja lenkille. Liikunta ja ulkoilma piristää. Vauvan kanssa voi myös jumpata, tai sitten pidät jumppatuokion kun vauva nukkuu.

Syö terveellisesti; kasviksia, kalaa, kanaa, naudan lihaa, täysjyvä viljaa. Käy vaunukävelyillä jos jaksat. Jätä herkut ja LOPETA ITSELLENI VALEHTELEMINEN!!

Lisään vielä että hanki keittiövaaka ja punnitse joka ikinen suusta menevä murunen ja ruoka-annoksen ainesosa grammalleen ja pidä siitä kirjaa. Piilokaloreita tulee huomaamatta.

Kiitos vaan vastauksista. Niin ymmärrän ettei laihtuminen sinällään voimia vaadi. Paitsi sen verran että jaksaa raahautua sinne lenkille. Erityisen hyvältä ja järkeenkäyvältä kuulosti tuo lenkille lähtö. 30 minuuttia, vartti sinne ja vartti takaisin ja sitten sen ajan nostaminen. Ja on se perkele jos ei miehellä ole aikaa olla lapsiensa kanssa puolta tuntia illassa.

Mutta ei teistä taida kukaan ymmärtää jos ihminen on TODELLA uupunut. Silloin arjesta tulee helposti sellaista survival- meiningillä menoa. Tosissaan perheessämme on 2 murkkua ja niillä on omat menonsa ja hommansa. Yksi lapsista on futari ja treenejä on 3-4 kertaa viikossa plus pelit. No sinne roudaamiset, sitten yhdellä on omat harrastuksensa. Sitten on tosiaan vauva, Joka on oikea hellanterttu. Mutta öisin nukkumisen kanssa on hiukan niin ja näin. Mitä tulee ylisuorittamiseen... Niin joo kai mä sitten ylisuoritan. Nytkin vauva nukkuu niin mä teen hikihatussa kotitöitä, mutta perustelen sen näin: kotitöiden tekeminen on hyötyliikuntaa ja sitten ajattelen niin että kun teen paljon hommia päivällä niin väsyisin ja simahtaisin illalla hyvään uneen. Noh eihän se nyt niin ole mennyt. Olen kyllä illalla todella uupunut, mutta uni meinaa tulla ja kun se sitten tulee niin vauva herättää. Ruokarytmistäni olen helkkarin tarkka ja siitä mitä syön. Kuten mies sanoo tarkkuus on ítäsaksalaista tasoa. mitähän sillä nyt sitten tarkoittaakaan. Mutta joka tapauksessa, tänään menen yksin lenkille. Ottaakoon mieskin osaa enempi lapsien hoitoon.

Mulla on 3 kk vauva ja painoa oli vielä viikko sitten kymmenen kiloa enemmän kuin ennen raskauden alkua. Nyt viikossa jo lähtenyt 4 kg karppaamalla. Eli hiilarit ihan minimiin, enkä ole rasvallakaan lätrännyt turhia niin kuin jotkut karppaajat. Syön salaattia REILUN kanan tai kalan ja juuston kanssa, munakkaita jne. Kun haluan herkutella, ostan maustamatonta jogurttia, heitän vähän kermaa ja makeuttajaa sekä marjoja sekaan, niin hyvää tulee. En syö edes hedelmiä, minulla ne jumittavat painonlaskun välittömästi. Itse en siis mitään kaloreita laske, riittää, että jättää hiilarit!

Yhteistyössä