"En mä tätä syö".. lapsen kaveri suuttui minulle...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "elli"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

"elli"

Vieras
En voi ymmärtää joitakin lapsia. Teen jauhelihakeittoa, lapsen kaveri oli meillä. Tuli keittiöön ja ilmoitti "En mä tätä syö, jos tekisit minulle jotain muuta".
Totesin vaan, että " Sinun sitten täytyy mennä kotiin syömään".
En missään vaiheessa ehdottanut, että hän jäisi meille syömään. Lapsi 11 v. ja asuu ihan lähellä. Jos tiedän jos/kun jonkun lapsen kaveri jää meille syömään niin kysyn mitä yleensä syö ja myös kysyn lapsen vanhemmilta käykö jos lapsi jää meille syömään, ja sen perusteella teen ruoan minkä syö kaikki lapset. Näin ollaan sovittu muidenkin kavereiden vanhempien kanssa. En rupea ostelemaan erikseen mitään ruoka muiden lasten takia.
Kyseinen lapsi suuttui ja lähti pois.
Sanoin vaan omille, että jos kuulen joltakulta vanhemmilta että olette tehneet samalla tavalla niin kaverikielto on päällä.

Minä olen vastaavassa tilanteessa sanonut "tuo oli kyllä aika epäkohteliaasti sanottu, mulle tuli vähän paha mieli". Siinä lapsi on sitten jäänyt ihmeissään toljottamaan tilanteen saamaa käännettä.

mie kans inhoon noita lapsieni nirsoja kavereita, jotka jäävät syömään ja sitte valittavat ruoasta. syököön sitte kotonaan. mutta ku sannooki että saan olla täällä pitempään jos syön. argh.
kauhea ressi ainaku nirppis tulee kyllään että jääkös syömään ja mitä ruaksi. mutta nyt se loppuu, on muutenkin niinä ärsyttäv neiti niin neiti. mie oon opettanut omilleni että tuutte kottiin syömään eikä jäädä sinne norkoilleen.

Alkuperäinen kirjoittaja Minä sanon;29470818:
Minä olen vastaavassa tilanteessa sanonut "tuo oli kyllä aika epäkohteliaasti sanottu, mulle tuli vähän paha mieli". Siinä lapsi on sitten jäänyt ihmeissään toljottamaan tilanteen saamaa käännettä.

Siis onko tällä lailla käyttäytyviä lapsia paljonkin? Ihan törkeää! Onneksi en ole törmännyt...

Toisaalta - en kyllä syötäkään muiden lapsia kuin vain silloin kun on sovittu vanhempien kanssa.

Minusta ap toimi ihan hyvin. Napakka ja selvä vastaus ilman että siinä olis mitään epäkohteliasta. Jos kaveri suuttu, niin sitten suuttu. Veikkaisin, että jos kerto asiasta kotonaan, niin varmaan vanhempia lähinnä hävettää oman lapsen toiminta.

Kannattaa muistaa, että toiset lapset on vaan suorasanasempia eikä aristele kertoo mielipidettään suoraan vieraammallekin ihmiselle. Tottakai kasvatuksella on iso merkitys, eikä huonoo käytöstä tai epäystävällistä puhetta tartte sietää, mutta ei se välttämättä tarkota, että lapsi olis tahallaan ilkee tai vanhemmat olis jättäny kasvatushommansa tekemättä.

Mun tutun lapsi on semmonen, ettei se osaa suodattaa oikein mitään. Äiti ihan säännöllisesti muistuttelee käytöstavoista ja kertoo, mitä voi sanoa ja mitä ei voi, mutta kyllä se aika haastavaa on kun lapsi ei aristele ketään. Harvoin se ilkeyttään silti mitään ikävää sanoo, mutta kyllä siinä vanhemmat on aika mielenkiintosiin tilanteisiin joutunu ton asian takia.

Mä oon sitä mieltä, että jos lapsen kavereita on meillä kylässä, ne lapset on sillon enemmän tai vähemmän meidän vastuulla. En mä tosta noin vaan ala kauheesti ojentaa muiden lapsia, mutta kyllä mä edellytän käytöstapoja ja sen ystävällisesti ja selvästi heillekin sanon. Jotkut lapset sitäpaitsi saattaa ajatella, että nyt kun omat vanhemmat ei oo kuulemassa, saa tehä mitä vaan, esimerkiks kiroilla tai vastaavaa. Lapsi saattaa vähän hämmästyä, jos sille vieras aikuinen tulee sanomaan, että meillä ei hyväksytä kiroilua, ja se koskee myös vieraita. Jos ei mene jakeluun, niin sitten sanotaan suoraan, että nyt loppuu tommonen kielenkäyttö ja sillä selvä.

Häiriköinti on sitte asia erikseen, semmosten ei tartte tulla meille ollenkaan.

• Tykkää
Reactions: kaalimaan vartija
Mä olen käyttänyt tätä "Onko joku pyytänyt sua meille syömään?" -kysymystä usein. Puree kyllä hyvin, eikä tule edes jälkikäteismussutuksiakaan. Noloahan se olisi omille vanhemmille joutua tunnustamaan käyttäytyneensä toisten kodissa ja toisten ruokapöydän liepeillä huonosti.

Meillä on ollut vuosien saatossa todella paljon lasten kavereita ruokapöydässä (viikottain useampia), eikä kukaan koskaan ole sanonut ruuasta mitään pahaa. Huomaan joskus, ettei ruoka oikein maistunut, on voinut olla liian mausteista tai muuta, mutta vähin äänin on kaveri sitten syönyt leipää ja salaattia ja juonut maitoa ja jatkanut touhujaan :)
Lasten kaverit ovat tulleet tutuiksi ja kun tiedän, että yksi tietty poika ei pidä kalasta ja jos sattuu olemaan meillä ruoka-aikaan, teen kyllä hänelle jotain muuta; annan edellispäivästä jämäruokaa tai teen sitten jonkun muunkin ruuan vaikka jo seuraavaa päivää varten, mitä tämä poika sitten syö. Ja yhtä poikaa varten meillä on aina jääkaapissa tavallista kevytmaitoa, kun hän ei pidä meidän laktoosittomista maitojuomista ja usein on meillä kylässä :)
Kai meillä on sitten ollut hyvä tuuri ja lasten kavereiksi sattunut hyväkäytöksisä lapsia. Tai no ei nuo enää ihan lapsia ole, mutta samat kaverit nuo on valtaosin pyörineet tässä jo alakoulusta saakka.
Ja vielä lisähuomautuksena, asutaan maalla ja yleensä kaverit tulevat koulusta suoraan ja viipyvät melko lailla iltaan saakka tai sitten viikonloppuisin ovat usein yökylässä, eli kolmella lapsella riittää noita kavereita ruokapöytään siitä syystä niin usein.

[QUOTE="vieras.";29470890]Mä olen käyttänyt tätä "Onko joku pyytänyt sua meille syömään?" -kysymystä usein. Puree kyllä hyvin, eikä tule edes jälkikäteismussutuksiakaan. Noloahan se olisi omille vanhemmille joutua tunnustamaan käyttäytyneensä toisten kodissa ja toisten ruokapöydän liepeillä huonosti.[/QUOTE]

Jos on kyse isosta lapsesta joka oikeesti puhuu todella epäkunnioittavasti, niin sillon voi minusta sanoakin noin, mutta kyllä mä ainaki lähtökohtasesti pyrin siihen, ettei ketään nolata. Tommonen voi olla ihan älyttömän noloo omallekin lapselle kun mutsi töksäyttää jotain tylyä kaverille. Kaikki tietysti tavallaan, mutta minusta on parempi heti alkuun sopia omien lasten kanssa, että kavereille ilmotetaan, että ruoka-aikana kotona on vain perheenjäsenet, tai että kaverit pysyy sen aikaa lapsen huoneessa odottamassa ellei erikseen ole sovittu että kaveritkin voi tulla syömään. Jos kaveri siitä huolimatta on tulossa ruokapöytään, niin sitte voi vaan sanoa, että sun pitäis varmaan mennä kotiin syömään koska vanhempien kanssa ei ole sovittu kaverin luona ruokailusta.

ei meilläkään vieraat määrää mitä syödään. Jos tulee ruoka-aikaan meille ja olettaa, että meillä saa ruoan niin silloin syö mitä tarjotaan tai on ilman. Minusta on kohteliasta se, että lapsen kaveri menee kotiinsa syömään tai odottaa vaikka lapsen huoneessa, mutta ei tule keittiöön norkoileman jos ei ole erikseen pyydetty.
Joskus tarjoamme ruan joskus ei. Riippuen ihan siitä paljonko on sillä kertaa tehty. En mä kyllä lapsen kaverin takia antaisi omalle perheelle vähemmän ruokaa enkä varaudu sen enempää erikoisruuilla jos en tiedä että joku vieras on tulossa. Pojan tyttökaveri saa laktoositonta maitojuomaa jos syö meillä, mutta jos käy van kahvilla sitä ei tarvitse ostaa, kun juo kahvinsa mustana.

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
[QUOTE="wieras";29471366]Aika tylyä tekstiä joiltakin. Ei tulisi kyllä mieleenkään nolata ka nöyryyttää jotain lasta sanomalla että pyysinkö mä sua syömään. Kyllä asian pystyy aikuisemminkin hoitamaan vaikka päähän ottaisikin.[/QUOTE]

Me emme olekaan curling-vanhempia vaan kyllä herrantertulle voi antaa samalla mitalla takaisin.

[QUOTE="wieras";29471366]Aika tylyä tekstiä joiltakin. Ei tulisi kyllä mieleenkään nolata ka nöyryyttää jotain lasta sanomalla että pyysinkö mä sua syömään. Kyllä asian pystyy aikuisemminkin hoitamaan vaikka päähän ottaisikin.[/QUOTE]

Kyllä sen lapsen täytyy tottua siihen, että jos itse käyttäytyy kylässä loukkaavasti ja epäkohteliaasti saattaa saada samalla mitalla takaisin. Jos katsoo olevansa niin kypsä että voi arvostella kyläpaikan ruokaa, on tarpeeksi kypsä kestämään pienen näpäytyksen. Käytöstapojen opettaminen lähtee kotoa, ei se ole kavereitten vanhempien tehtävä.

"Me emme olekaan curling-vanhempia vaan kyllä herrantertulle voi antaa samalla mitalla takaisin"

Ei kun teillä itsellänne ei ole mitään käytöstapoja ja siirrätte ne sitten omille lapsillenne. Minusta ap sanoi ihan hyvin ja ei nöyryyttänyt lasta.

[QUOTE="elli";29470801]En voi ymmärtää joitakin lapsia. Teen jauhelihakeittoa, lapsen kaveri oli meillä. Tuli keittiöön ja ilmoitti "En mä tätä syö, jos tekisit minulle jotain muuta".
Totesin vaan, että " Sinun sitten täytyy mennä kotiin syömään".
En missään vaiheessa ehdottanut, että hän jäisi meille syömään. Lapsi 11 v. ja asuu ihan lähellä. Jos tiedän jos/kun jonkun lapsen kaveri jää meille syömään niin kysyn mitä yleensä syö ja myös kysyn lapsen vanhemmilta käykö jos lapsi jää meille syömään, ja sen perusteella teen ruoan minkä syö kaikki lapset. Näin ollaan sovittu muidenkin kavereiden vanhempien kanssa. En rupea ostelemaan erikseen mitään ruoka muiden lasten takia.
Kyseinen lapsi suuttui ja lähti pois.
Sanoin vaan omille, että jos kuulen joltakulta vanhemmilta että olette tehneet samalla tavalla niin kaverikielto on päällä.[/QUOTE]

oisin varmaan sanonut että niin no tein tätä ja eikä muuta tarjolla, jos et tykkää niin voit syödä vaikka leipää?

Yhteistyössä