Saako teillä tyttö olla tyttö ja poika poika

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja aurinko paistaa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

aurinko paistaa

Vieras
Tuntuu, että nykyään tyttöjen leikkejä leikkivät tytöt on huono juttu, kyllähän tytön pitää pelata jalkapalloa tai jääkiekkoa ja olla muutenkin kuin poika.

Jotenkin tuntuu, että kaikki tytöt joko pelaa jalkapalloa tai jääkiekkoa nykyään. Niin ja luistellakin pitää hokkareissa, kaunoluistimet on pahasta, kun mun lapsuudessa lähes kaikki tytöt luisteli kaunareissa.

Kyllä meidän tyttö on ihan tyttö. Ja tekee sen osittain ihan itsekkin. Esim. valitsee kaupassa mielummin nuken kuin auton leluksi, leikkii toki autoillakin, mutta enempi tyttöjenleluilla. Saa leikkiä millä haluaa jne. Ei vielä harrasta mitään mutta tykkää tanssia ja jos katsotaan vaikka jotain barbie leffaa jossa tanssitaan hänkin tanssii, joten varmaan jonnekkin tanssi juttuun mennään.
Poikaa meillä ei ole, mutta jos tämä toinen tuleva sattuisi olemaan saa hänkin leikkiä niin nukeilla kuin autoillakin jos tahtoo.

Saavat olla itsejänsä. Tyttöä kiinnostaa tällä hetkellä prinsessa- ja balettijutut. Pukee mielellään mekkoja ja hameita. Kiinnostunut tukan laittamisesta ja meikkaamisesta. Ihan tasapuolisesti tykkää leikkiä rekka-ja roska-autoilla, kiipeillä puihin, pyöriä kurassa ja lätäkoissä. Miksi siihen tyttönä tai poikana oloon pitää kiinnittää niin kovin huomiota? Suuntaan tai toiseen? Antaisitte lastenne olla vaan sellaisia, kuin ovat. Tarjotkaa tarvittavaa materiaalia, rekvisiittaa ja mahdollisuuksia kokeilla eri harrastuksia.

Meillä tytön lempiväri on vaaleanpunainen. Inhoaa hameita ja mekkoja. Luistelee hokkareilla ihan käytännön syistä. Muut lapset on poikia joten saa kelvata veljien vanhat luistimet. Tykkää kaikesta hilpetöörästä. Toisaalta sitten aika rämäpää ulkoleikeissä. Rakastaa pehmoleluja, tosin niin rakastaa pikkuveljensäkin. ELi jokainen saa valita ne jutut mitkä hyvälle tuntuu. Oli ne sit tyttöjen tai poikien juttuja riippumatta onko lapsi tyttö tai poika. Esim kaikilla pojilla on ollu vaihe millon on korut ja pinnit kiinnostaneet.

Saavat olla mutta itekki opin luisteleman kunnolla vasta yläasteella kun siirryin hokkareihin joten kaunoluistimia en lapsille ostamennenkuinnosaavat kunnolla luistella. Sen jälkeen voivat vaikka pojatkinnsaada sellaiset jos kiinnostuvat taitoluistelusta.

Totta kai sai olla mitä halusi. Pienenä prinsessajututja barbiet kiinnosti, mutta murrosiässä on tapahtunut jokin ihme käänne. Neiti on harrastanut laskettelemista aina, mutta se nyt se harrastus on saanut rämäpäisiä muotoja, ja tyttö viihtyy poikaporukassa. Puketuukin poikamaisesti, vaatteet eivät enää ole tyttömäisiä eikä missään näy mitään pinkkiä, punaista, tms..."tyttöväriä". Salaa olenkin toivonut, että olisi vähän tyttömäisempi...

Lapsi saa olla ihan oma itsensä ja juuri sellainen poika kuin itse haluaa. Itse olin tyttö, joka tykkäsi tanssia, mutta myös kiipeillä puissa ja leikkiä avaruusrakettia enemmän kuin kotileikkejä, enkä muista koskaan haaveilleeni äitinä olosta. (Kuin vasta kolmikymppisenä.) Päädyin miehiselle alalle opiskelemaan ja töihin.

Olen aina kokenut saavani olla tyttö ja aikuisenakin naisellinen, enkä kuin vasta pitkälle aikuisena tajunnut, että minun tapani olla tyttö ja nainen ei joidenkin mielestä ole "oikeaa". Tosin tämä ajatus tuntuu minusta yhä täysin absurdilta. Onneksi sitä kukaan ei minulle koskaan kertonut tai edes rivien välistä osoittanut ollessani lapsi tai nuori.

Onneksi mieheni on yhtä "pihalla" siitä millainen miehen ja naisen kuuluu olla. Tekee sujuvasti remonttia, tykkää ruoanlaitosta ja siivoaa. Eikä minun vetovoimaani vähennä yhtään hänen silmissään renkaiden vaihtaminen, puiden pilkkominen tai vauvan vaatteista intoilu.

Millä tavalla jääkiekon tai jalkapallon pelaaminen tekee tytöstä vähemmän tytön?
Miksi ne olisivat jotain "poikien juttuja"? Tai miksi nukkeleikit olisivat "tyttöjen juttu"?

Elämässä tarvitsee rohkeutta ja ryhmähenkeä (joukkuelajit kuten jääkiekko ja jalkapallo), sekä sosiaalisia taitoja (kotileikit, barbieleikit jne).
Hoivavietti kannattelee maailmaa (nukke- ja pehmoleluleikit).

Vain totaalisen urpo jaottelee nuo erikseen tytöille ja pojille.

• Tykkää
Reactions: Mörköäiti
Ei missään nimessä, lasten ei annetta olla mitä he haluavat luontaisesti, joten sentakia olen kouluttamassa 12 vuotiaasta läskistä pojastani joka ei omaa minkäänlaisia lahjoja urheiluun, niin tulevaa NHL pelimiestä.

Lapsesta kasvaa varmasti reipas ja ihana poika, kunhan aikuiseksi päästyään käy 10v terapiassa, niin jopa yhteiskuntakelpoinen jäsen. Näin meillä.

Saa muttei ole pakko! Sehän se pointti on, että lapsi saisi olla sellainen kuin miksi Jumala on hänet luonut. Ei tartte olla "tyttömäinen tyttö" (mutta saa olla tottakai) eikä tartte olla "poikamainen poika" muttei siinäkään ole mitään pahaa.

• Tykkää
Reactions: Data
Meillä saa kaikki pelata fudista koska se on niin kivaa! Itse en lapsena meinannut päästä jalkapalloharrastukseen kun äiti sanoi "ei 'Maija' sinullahan alkaa kohta kuukautisetkin..." Siis täh??! Pitääkö tytön muumioitua ja lopettaa eläminen kun menkat alkaa. Onpa kivaa olla tyttö.

Tyttö ja pojat saa olla ihan just semmosia kuin haluavat. Ja myös tyttö saa luistella niillä hokkareilla :D Se on hyvä, että nykysin ei yritetä valaa lapsia tiettyyn muottiin niin tiukasti kuin 30 vuotta sitten.

Meillä tyttö ja poika saavat kumpkin olla mitä haluavat. Pojalla on pinkit Hello Kitty verhot ikkunassaan koska sellaiset halusi, niin sellaiset sai. Saa leikkiä autoilla, saa pelata jalkapalloa jne. Tyttö luistelee hokkareilla koska haluan että hän oppii kunnon luistelutekniikan eikä ns tyttöjen luistimia tunnu olevan kuin terällisiä. Mutta tyttö saa pukeutua mekkoon ja pinkkiin. Saa leikkiä autoilla veljensä kanssa. Saa mennä jalkapalloon jos haluaa. Ja jos poika haluaa mennä balettiin niin sekin sallitaan.

Meilläkin tyttö on tyttömäinen ja poika poikamainen. Vaatteista lähtien ollut selvä ero jo leikki-iästä lähtien. Minua ei ihmetytä niinkään lasten harrastukset, mutta se, ettei lapsi saa pukeutua jommaksikummaksi, kun vanhemmat on niin moderneja ja neutraaleja. Yök

Yhteistyössä