Lappiin muutto lasten kanssa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kannattaako edes
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kannattaako edes

Vieras
Tilanne on tosiaan se, että saamelainen mieheni on puhunut pitkän aikaa Lappiin muutosta. Itse olen supisuomalainen, en osaa puhua saamea oikeastaan lähestulkoon yhtään. Aluksi olin paljasjalkaisena helsinkiläisenä täysin muuttoa vastaan, mutta nyt ajatus muutosta on alkanut kutkuttaa. Meillä on 5 lasta, ja minusta tuntuu, että suuri kaupunki ole kaikista otollisin kasvuympäristö. Kuitenkin jännittää, miten tuo muutto sujuisi. Lapsemme ovat vielä pieniä, mutta vähän vanhempana koulumatka olisi tosi pitkä. Ja omasta puolesta pelottaa, löydänkö sieltä uusia ystäviä. Voi mökkihöperyys iskeä, jos istun päivät pääksytysten vauvan kanssa kaksin kotona...
Mitä mieltä te olette? Lähteäkä vai jäädä?

En lähtisi, lappi on liian kaukana sukulaisista, ystävistä ja se ilmasto on aivan liian kylmä. Kulttuuri on myös ihan erilainen ja esim Rovaniemi on ruma ja kolkko kaupunki. Tee palvelus lapsillesi ja jää.

[QUOTE="vieras.";29511607]Paskapuhetta, lappilaiset ovat mukavaa ja vieraanvaraista sakkia. Toisista välitetään eikä semmoista käytöstä ole kuin Hesassa ettei edes naapurille sanota päivää.[/QUOTE]

omista porukoista ehkä mutta muualta tulleita kohdellaan törkeen huonosti

Mää ite oon kotoisin Oulun eteläpuolelta, mutta aina silloin tällöin haaveilen lappiiin muuttamisesta. Meijän kohdalla se jää haaveeksi, mutta miksipä ei sinun kohdallasi.

En lähtisi, lappi on liian kaukana sukulaisista, ystävistä ja se ilmasto on aivan liian kylmä. Kulttuuri on myös ihan erilainen ja esim Rovaniemi on ruma ja kolkko kaupunki. Tee palvelus lapsillesi ja jää.

Lapissa ihmiset ovat aitoja ja ystävällisiä (tai jos ovat epäystävällisiä niin ovat sitäkin sitten aidosti), kiirettä ei ole niinkuin etelässä, luonto on kaunista ja sitä riittää, lapset oppivat toimimaan luonnossa ja kunnioittamaan sitä, on lääniä missä temmeltää, naapurit katselevat toistensa perään (hyvässä mielessä) jne.. aika pitkään voisin jatkaa. Niin ja lääkäreille täällä maksetaan aika mukavasti enempi kuin muualla. Rovaniemi on eteläisintä Lappia, tuskin ap sinne olikaan lähdössä.

pienissä lappilaisissa kunnissa on paljon koulukiusaamista ja kaikkea muuta häröilyä

en veis lapsia kovin pieneen paikkaan

Itse ainakin olen kokenut kamalaa koulukiusaamista koko ala- ja yläkouluaikojen. Se jatkui vielä toisen asteen koulussakin.
Vasta muutto tänne etelämmäs auttoi asiaan... : /

pienissä lappilaisissa kunnissa on paljon koulukiusaamista ja kaikkea muuta häröilyä

en veis lapsia kovin pieneen paikkaan

Ei ole. Ei sen enempää kuin muuallakaan. Itsestäni tuntuu että mitä pienempi paikka niin sitä vähempi on kiusaamista kun kaikki tuntee toisensa ja se häirikkökakarakin tietää että jos kiusaa muita niin illalla saa viimeistään isältään korvilleen kun on jo saanut siitä tiedon.

Ja Lappi alkaa vasta Rovaniemen yläpuolelta ;)

Niin ja ei ne suurinosa saamelaisistakaan osaa saamea puhua niin se on varmaan huolista pienin :)

Ei ole. Ei sen enempää kuin muuallakaan. Itsestäni tuntuu että mitä pienempi paikka niin sitä vähempi on kiusaamista kun kaikki tuntee toisensa ja se häirikkökakarakin tietää että jos kiusaa muita niin illalla saa viimeistään isältään korvilleen kun on jo saanut siitä tiedon.

Ja Lappi alkaa vasta Rovaniemen yläpuolelta ;)

Niin ja ei ne suurinosa saamelaisistakaan osaa saamea puhua niin se on varmaan huolista pienin :)

päinvastoin, ongelmatilanteessa ei saa edes apua kun pääkiusaaja on tn. jonkun ison kihon lapsi jota opet sitten peloissaan suojelee

päinvastoin, ongelmatilanteessa ei saa edes apua kun pääkiusaaja on tn. jonkun ison kihon lapsi jota opet sitten peloissaan suojelee

Niinpä!
Ikävää tulla esim. opettajan oman lapsen kiusaamaksi, kun kukaan ei usko sinua. :(

Ja sitten miehen veljentytär joutui kiusatuksi todella pienessä koulussa, missä luokatkin piti yhdistää, kun oli niin vähän oppilaita. Niin vaan suljettiin kaikesta ulkopuoliseksi.

No totta kai pienissä paikoissa on omat haasteensa, mutta niin on taas kaupungeissakin. Mielestäni olet jopa miehellesi "velkaa" että koitatte. Lentsikalla hurauttaa nopeasti Ivalosta/Kittilästä tai Rovaniemeltä Hkiin. Olen itse asunut usealla paikkakunnalla Lapissa ja ikävä sinne on kun nyt asustelen etelässä. Ihmiset ovat aitoja, luonto lähellä, kivalla tavalla "hulluja" riittää. Itse juurikin haluaisin suojella lapsia tältä hurjalta elämäntahdilta, joka kaupungeissa on.. Harvoin olen kuullut ihmisistä, jotka katuisivat pohjoiseen muuttoa, paremminkin toisin päin :) Uskaltakaa valita oma tie!

tuttava asuu lapissa ihan pöljää porukkaa siellä, omistaan tykkäävät eivät muista!! Eikä ainakan etelä-suomalaisista, helsinkiähän ne halveksuu siellä ihan yleisesti!!

Onko teille töitä? Työpaikkoja on hyvin vähän tarjolla, paitsi hoitoalalla ja sesonkityönä. Entä tukiverkosto, jos pieniä lapsia?

Muutin vastikään Lapista pois, mutta viihdyin kyllä ja niin lapsetkin, lapsille monin paikoin Lapissa turvallisia paikkakuntia, sopivan pieniä kouluja.. En näe syytä miksette voisi muuttaa - kai olet siellä joskus käynyt? Minnepäin Lappia muuttaisitte? Lappi on iso alue ja paikkakunnissa on eroja. Rovaniemi nyt ei mitään Lappia olekaan, mutta kiva kaupunki.

Miten sitten, kun lapset ovat käyneet peruskoulun? Löytyykö koulutusta lähiseudulta vai onko lapsilla pakkomuutto edessä. Vuodet menevät nopeasti ja lasten koulutuskysymys tulee vastaan yllättävän nopeasti. Me muutettin pikkupaikkakunnalle Etelä-Suomessa lasten olessa alle koulu-ikäisiä. On hankalaa, kun täällä ei ole mitään muuta kuin lukio. Jos aikoo saada ammatin itselleen ja myöhemmin töitä, niin on pakko muuttaa muualle.

Yhteistyössä