Argh! Mitä mä syötän tolle miehelle, nirsoilee vaan..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "kyllästynyt"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Jaksanut lukee kun oli niin pitkä mutta et kai sinä sitä miestäs syötä kuin lasta? Kai se aikuisena ihmisenä laittaa itse ruokaa.
Itse siis tokikin laittaisin niitä ruokia joista tykkäisin, kun ei kai niitä muuten saisi.
Jos tää ei kelpais, niin ukko laittaa sit omat ruokansa.
Samaten hän tekisi.

Meikäläisen vastaus on yksinkertainen, teen ruokaa josta itse tykkään ja mies vetäköön roiskeläppiänsä ja snägäriruokaa vaikka sydänhkohtaukseen asti ellei valmiiksi tehty ruoka kelpaa.

Mun ex mies oli just noin nirso. Yksi syy miksi on exä, ei vitut kiinnosta tehä tollaselle mitää ruokaa. Ärsyttää, kun ees ajattelee sitä, kun ei voi porkkanaa laittaa kastikeeseen ja raaka paprikä aiheuttaa irvistyksen. Onneks nykyinen syö ihan kaikkee hyvällä ruokahalulla mitä teen.

Aivan, ymmärrän huolesi ja ärtymyksesi. Mutta tiedätkö, että vain itseäsi voit muuttaa, eli joko kestät miehen tuollaisena tai et kestä ja lopetat suhteen. Jos yrität muuttaa miehen ajattelutapaa, saattaa olla, että hukkaat vain aikaasi ja energiaasi. Yleensä ruoka-asiat on lapsuudessa opittu. Siis asenne ruokaan nimenomaan ja asenne miehelläsi on ihan pielessä. Siis se, että ei edes suostu maistamaan ja on negatiivinen kaikkea uutta kohtaan, niin huhhuh. Eli voitko sinä kestää miehesi tuollaisena?

Mun ystävän mies on tuollainen kaikkia kasviksia pelkäävä tapaus. Tän miehen äiti on kertonut ystävälleni useampaan otteeseen että se juontaa juurensa lapsuudesta, ei oo siis taaperonakaan suostunut vihanneksia syömään vaikka miten on tyrkytetty.

ottamatta sen syvällisemmin kantaa mikä on palstalla hyväksyttyä sapuskaa ja mikä ei niin kyllä mä ainaski otan puolison makutottumukset huomioon ruuanlaitossa

No tottakai otetaankin. Mun mies ei tykkää tillistä ja mä en tykkää aurajuustosta. Niitä ei sitten laiteta yhteisiin ruokiin. Mutta päivänselvää aikuisten ihmisten päätösvallan alla olevassa talossa on että kasviksia, salaatteja ja muuta vihreää syödään reippaasti. Tosin mun mies on vähintään yhtä tarkka ruokavaliostaan kuin minä, tarkempi itse asiassa.

• Tykkää
Reactions: Happygirl-91
En minäkään miehen ehdottomia inhokkeja laita kokkauksiini, mutta kun mies inhoaa vähän kaikkea. Aikuinen ihminen, parikymppinen vasta, ja noin ahdasmielisesti suhtautuu. Vaikka tietää että pitäisi terveellisesti syödä.. Hohhoijaa..

Pöh mua huvittaa toi mitä mä syötän miehelle?:D Pitääkö sitä oikein syöttääkin?:O

Nirsoilu saadaan kuriin tekemällä tasan tarkkaan sitä ruokaa mitä muukin perhe syö, kasviksia syömätön mies on mun mielestä juntti, jolta saadaan kuulla näitä kliseisiä lausahduksia, rehut on kanien ruokaa tms.

Nirso ukkeli tehkööt omat ruokansa tai käyköön siellä grillillä, kuka oikeasti jaksaa alkaa vääntämään monia sapuskoita?
Eiköhän ne kasvikset ala maistua siinä vaiheessa kun se terveys menee?:rolleyes:

• Tykkää
Reactions: Happygirl-91
Alkoi ihan naurattaa tuo sana "syötän" - kun oletan kyseessä olevan aikuisen ihmisen :)

Tuota noin, jos toinen on allerginen, tai inhoaa jotain ruokaa (itse inhoan maksaruokia yli kaiken) en laittaisi vuorollani sellaisia ruokia. Muuten tekisin normaalia, itselle maistuvia eväitä. Jos ei kelpaisi, toiteaisin tyynesti, että se on annettu mikä on tarjottu. Ja söisin itse ihan hyvillä mielin.

Saisi mies käydä sitten grillillä jos mieli tekisi.

[QUOTE="sipsi";29534772]Alkoi ihan naurattaa tuo sana "syötän" - kun oletan kyseessä olevan aikuisen ihmisen :)

Tuota noin, jos toinen on allerginen, tai inhoaa jotain ruokaa (itse inhoan maksaruokia yli kaiken) en laittaisi vuorollani sellaisia ruokia. Muuten tekisin normaalia, itselle maistuvia eväitä. Jos ei kelpaisi, toiteaisin tyynesti, että se on annettu mikä on tarjottu. Ja söisin itse ihan hyvillä mielin.

Saisi mies käydä sitten grillillä jos mieli tekisi.[/QUOTE]

Nyt ei tainnut olla kyse allergioista, vaan nirsoilusta ja valitettavasti kotoa opituista tavoista!:xmas: Allergiat on totta kai asia erikseen.

Joo ei ole kyse allergioista. Nirsoilusta vaan. Jos ehdottaakaan jotain, niin "en syö, hyi." Kysyn, että ootkos edes maistanut sellaista ikinä? "En ole enkä maista". Joku voi olla ihan ehdoton inhokki, sen hyväksyisin, mutta kun mikään ihan tavallinen pöperö ei maistu ja kyse on siitä, ettei ole tottunut, tai ei vaan huvita edes maistaa.
Jos minäkin teen ruokaa niin kyllä koen sen loukkaavaksi jos toinen sanoo edes maistamatta, että hyi, en syö. En ole mikään tumpelo keittiössä, vaan tiedän osaavani kokata ja leipoa.

Ja joo syöttää on vähän tyhmä sana, mutta ymmärrätte kai että kyllä mulla tarkoitus olisi kokata kahdelle ihmiselle niillä kokkausvuoroillani..

Joltain +50v äijältä ymmärtäisin tuollaisen nirsoilun, sellaisena aikoina kuitenkin kasvanut tuon ikäiset, mutta joku parikymppinen.. Huoh.

Itse en voisi olla tuollaisen ihmisen kanssa, kertoo ihan liikaa kyseisen ihmisen arvoista ja tavasta katsoa maailmaa. Kun tutustuin mieheeni, joka söi siihen aikaan pelkkiä valmisruokia (ei koskaan esim kasviksia), sanoin ettei minun kanssani toimita näin enkä aijo katsella tuollaista. Katseltiin ruoka dokumentteja ja puhuttiin paljon ruokavaliosta. Se todella auttoi ja nyt syö hyvillä mielin terveellistä ruokaa kanssani.

[QUOTE="kyllästynyt";29534861]Joo ei ole kyse allergioista. Nirsoilusta vaan. Jos ehdottaakaan jotain, niin "en syö, hyi." Kysyn, että ootkos edes maistanut sellaista ikinä? "En ole enkä maista". Joku voi olla ihan ehdoton inhokki, sen hyväksyisin, mutta kun mikään ihan tavallinen pöperö ei maistu ja kyse on siitä, ettei ole tottunut, tai ei vaan huvita edes maistaa.
Jos minäkin teen ruokaa niin kyllä koen sen loukkaavaksi jos toinen sanoo edes maistamatta, että hyi, en syö. En ole mikään tumpelo keittiössä, vaan tiedän osaavani kokata ja leipoa.

Ja joo syöttää on vähän tyhmä sana, mutta ymmärrätte kai että kyllä mulla tarkoitus olisi kokata kahdelle ihmiselle niillä kokkausvuoroillani..

Joltain +50v äijältä ymmärtäisin tuollaisen nirsoilun, sellaisena aikoina kuitenkin kasvanut tuon ikäiset, mutta joku parikymppinen.. Huoh.[/QUOTE]

Taitaa olla äiteen passaama? Mites osallistuuko kotitöihin?

Laitat vaan mistä itse tykkäät, ja minä ainakaan en maistamaan maanittelisi. Kai sitä nyt maistaa, jos nälkä on. Ja jos ei, niin syömättömän oma vahinkohan se sitten on.

En tiedä, saattaisin hermostua niin, että laittaisin lautasen vaan itselleni, ja tuumaisin, että ethän sinä syö kuitenkaan :) Tai ehkä tuo oliis liian lapsellista kuitenkin :(

Mitä ruokia miehesi tekee kokkausvuoroillaan?

Taitaa olla äiteen passaama? Mites osallistuuko kotitöihin?

Osallistuu kyllä. Ihan oma-aloitteisesti siivoaa, kokkaa, pesee pyykkiä jne mitä kuuluukin. Lisäksi mies meillä hoitaa autot ja tällaiset elektroniikka-korjaushommat.. Ainoa missä hän on kuin pikkulapsi on juurikin tuo ruokahomma. Vanhempansa ei tosiaan syö muuta kasviksia kuin pottua (keitettynä tahi paistettuna).
Mies puhuu kyllä usein että pitäis muuttaa ruokavaliota, mutta voi kun puheet etenis kans teoiksi..

[QUOTE="sipsi";29534868]Laitat vaan mistä itse tykkäät, ja minä ainakaan en maistamaan maanittelisi. Kai sitä nyt maistaa, jos nälkä on. Ja jos ei, niin syömättömän oma vahinkohan se sitten on.

En tiedä, saattaisin hermostua niin, että laittaisin lautasen vaan itselleni, ja tuumaisin, että ethän sinä syö kuitenkaan :) Tai ehkä tuo oliis liian lapsellista kuitenkin :(

Mitä ruokia miehesi tekee kokkausvuoroillaan?[/QUOTE]

Ehkä tästä lähin sitten en odota että kaks ihmistä syö pöperöitä, kokkaan vaan itelleni. Sen verran tietty että jos miehellekin kelpaa niin riittää, mutta jos ei kelpaa syökööt pizzojaan. Haluaisin vaan että hän söisi terveellisesti ja huolehtisi itsestään siinä asiassa, kun omissa ajatuksissa näen että haluan hänen kanssaan olla pidempäänkin.

Mies tekee esim. makaronilaatikkoa, kanakastiketta (tosin käyttää valmismarinadeja mitä minä inhoan kun tykkään ite maustaa), jauhelihakastiketta, lasagnea (valmispaketista, lisää vain vesi ja jauheliha..). Osaisi kokata "erikoisempiakin" jos vaan viitsisi. Ja tosiaan turvautuu aina siihen mamman antamaan reseptikirjaan ja kaikki sen ulkopuolelta valmistettu (pakastepizzaa yms lukuunottamatta) on kutakuinkin syntiä.

Onko se muissakin asioissa yhtä ehdoton? Kuulostaa hankalalta.

Vuorot ruuanlaittoon. Piruuttaan voisit alkaa miehen vuorolla alkaa yökötellä, miten taas on vain rasvaa ja jauhoa ja eritoten valittaa kasvisten puutetta. Vaikka oliskin aika lapsellinen temppu.

Mutta ihan tosissaan. Molemmat kokkaa vuorotellen. Ja vaikka mies ei tykkäis, niin aikuisena osaa pitää mölyt mahassa. Siitä mamman resptivihosta saa kokkailla ihan itse. Sinä et oo sen äiti vaan teet omanlaisiasi ruokia.

[QUOTE="kyllästynyt";29534880]Osallistuu kyllä. Ihan oma-aloitteisesti siivoaa, kokkaa, pesee pyykkiä jne mitä kuuluukin. Lisäksi mies meillä hoitaa autot ja tällaiset elektroniikka-korjaushommat.. Ainoa missä hän on kuin pikkulapsi on juurikin tuo ruokahomma. Vanhempansa ei tosiaan syö muuta kasviksia kuin pottua (keitettynä tahi paistettuna).
Mies puhuu kyllä usein että pitäis muuttaa ruokavaliota, mutta voi kun puheet etenis kans teoiksi..[/QUOTE]

Toivoa on siis vielä?:D

Itsepäinen on siinä mielessä että jos häntä yrittää neuvoa ja opastaa jossakin, niin ei ole kuulevinaan vaan mölähtää jotain vastalauseeksi. Vaikka tietäisi olevansa väärässä ja minun puhuvan totta.

Ja no en viitsi heittäytyä sellaiseksi että alkaisin yökkimään miehen ruoille - hän voisi sitten yhtälailla todeta mulle ettei tarvitse syödä. :)
Teen kyllä sitä mitä haluan itse syödä, mutta kun tässä jo huolettaa miehen terveyskin. Siksi en haluaisi hänen jatkavan tuolla hiilarimössö-makkarapekoni-linjalla..

Yhteistyössä