Syönkö tarpeeksi terveellisesti? Mitä lisäisit tai poistaisit ruokavaliostani?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Taru"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

"Taru"

Vieras
Aamupala: ruisnappi, viipale juustoa, puolikas tomaatti, erilaisia pähkinöitä muutamia.

Lounas: Kaurapuuroa voimariinisilmällä, lämmennetty omena-kaneliseos. Välillä omenan tilalla marjoja. Ruisnappi juustolla ja puolikas tomaatti.

Päivällinen broilerinfileetä, uunikasviksia, fetasalaattia.

Iltapala rahkaa/maust. jogurttia/marjoja/hedelmiä/ruisleipää/salaattia/kurkkua/hieman pähkinöitä. Ei näitä kaikkia kerralla vaan jotain noista kevyt iltapala

Vähän outoa varmaan syödä lounaaksi kaurapuuroa, mutta välillä voi olla mm. pinaattikeittoa ja keitetty muna tms.

En tiedä kaloreista ja pääseekö tällä ruokavaliolla laihtumaan. Mutta liikun kyllä lisäksi päivittäin noin kaksi tuntia.

Kyllä minusta kuulostaa ainakin terveelliseltä, tosin se mietityttää että eikö ruisnappi ole aika pieni? Mä söisin varmaan sinuna aamiaisella ainakin ihan oikean ruisleivän enkä sellaista minikokoista.

Eipä ole ihme jos vuosien päästä nauttii osteoporoosista, hormonihäiriöistä ja hampaat heiluu :D Sitten alkaa se "turpoaminen" vaikkei muka söis mtn. ;)
Pohja on perusterveellinen mutta hyviä rasvoja ja kaloreita tuo vaatis reilusti enemmän ja tämän ap varmaan tietääkin. Pari tuntia liikuntaa ja syö noin vähän. Ok.
Oma BMI pyörii siinä 19,5-21 ja rasva % on 19-20. Ja syön varmaan kuusinkertaisesti enemmän mitä ap.

Suosittelisin aamupalalle sen puuron mukaan. Lounaaksi ruokaisa keitto (ujuta rypsiöljyä mukaan vaikka sinne lusikallinen edes) ja päivällinen onkin ok. Välipaloja edes yks lisää päivään. Tomaatit voisit nappasta kokonaisena joka kerta myös. Kasvikset eivät lihota.. salaatteihin voi tehdä itse kastikkeen.
Ei noilla ainakaan lihomaan pääse.. ja hetkellisenä kitudieettinä varmasti onkin ok mutta pidemmän päälle nounou. :O

Siksi aamupala noin pieni, koska mieluiten en söisi mitään aamulla, koska ei maistuisi ollenkaan. Eli syön lähes väkisin, ehkä pian totun isompaan aamiaiseen. Tosin eipä ole aikaakaan syödä isoa aamiaista kun on vietävä koirakin ulos. Niin mulla tuossa salaatissa on omatekoinen kastike. Tai sitten vaan oliiviöjyä hieman. Syön kyllä reiluja annoksia.

Okei lisään siis ruokaa, siksi kysyinkin neuvoja, että voin muuttaa ruokavaliota. Pähkinöissä ja kasviksissakin on kalsiumia. Lisäksi tietysti rahkassa ja jogurtissa. Mulla on kyllä käytössä myös kalkkitabletit.

Minä aloittaisin kunnon ruuan syömisen ja lopettaisin leivän puputtamisen. Näkyi olevan melkein joka ruualla leipää. Kaurapuuro ei ole mikään ruoka, se on aamupala. Lisää kasviksia ja maitotuotteita kehiin.

Mulle ei myöskään oikein tuo aamupala maita leivän tai puuron muodossa. Sen sijaan alas menee pieni kulho maustamatonta jogurttia (sellaista paksua) ja siihen hieman siemeniä tai pähkinöitä sekä pieni loraus hunajaa. Niin ja joskus leseitä, kun on kaapissa. Raikasta, täyttävää ja ravitsevaa.

Sitten sä et varmaan syö myöskään omenoita? Jos lukee vähän enemmän noita artikkeleita, niin asetaldehydia vaikuttaisi olevan selkeästi enemmän esimerkiksi omenassa kuin jogurtissa. Valio ja Arla eivät lisää tuotteisiinsa aldehydia. Kirjoittaja totesi käyttävänsä maustamatonta jogurttia ja asetaldehydia on joissain makuaineissa.

Ne tiedonlähteet ja niiden tarkempi tutkiminen...

Missä on proteiinit aamupalalta sekä lounaalta? Yksi välipala myös lisää niin alkaa olemaan tasapainoinen ruokavalio. Hyviä rasvalähteitä olisi hyvä olla muutama erilainen. Pelkät pähkinät ei sitä ole.

Alkuperäinen kirjoittaja Näin;29537102:
Sitten sä et varmaan syö myöskään omenoita? Jos lukee vähän enemmän noita artikkeleita, niin asetaldehydia vaikuttaisi olevan selkeästi enemmän esimerkiksi omenassa kuin jogurtissa. Valio ja Arla eivät lisää tuotteisiinsa aldehydia. Kirjoittaja totesi käyttävänsä maustamatonta jogurttia ja asetaldehydia on joissain makuaineissa.

Ne tiedonlähteet ja niiden tarkempi tutkiminen...

En syö omenia. Ja astaldehydi ei tule jogurtteihin makuaineista vaan sitä on kaikissa jogurteissa ja rahkoissa, koska se muodostuu niihin hapatebakteerien aineenvaihdunnasta

Tuo "vier":n laittaman linkin takaa löytyikin mielenkiintoisia kommentteja tuosta tutkimuksen tehneestä pörssiyhtiöstä.. Kannattaa aina muistaa, kuka ja mikä, miten ja miksi tutkii tiettyjä asioita :)

Toivottavasti et ap syö ihan joka päivä tuota samaa. Missä on kala? Jogurtin jättäisin ainakin pois, rahka on ihan riittävä, jogurtissa on vain turhaa sokeria. Aamupala voisi olla runsaampi, puuroa ja rahkaa vaikka.

Toivottavasti et ap syö ihan joka päivä tuota samaa. Missä on kala? Jogurtin jättäisin ainakin pois, rahka on ihan riittävä, jogurtissa on vain turhaa sokeria. Aamupala voisi olla runsaampi, puuroa ja rahkaa vaikka.

luonnon jogurtissa ei ole sokeria, ja kirjoitin myös että syön myös lohta. Ruoat on erilaisia kyllä, mutta tuo oli sellainen tavallinen esimerkki. Tänään tuli liikuntaa vain reilu tunti.

Älkää kaikki urputtako tuosta aamupalasta, en saa enempää syötyä, ainakaan tällä hetkellä. Mitä protskua lounaalle ja aamupalalle? Mun mielestä suomalaiset syö liikaa protskua, sehän muuttuu rasvaksi jos liikaa syö. En ole hakemassa mitään huipputerveellistä ruokavaliota, vaan suht terveellistä.

Yhteistyössä